اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن پست: چرا ظرفیت ایران برای قبول تلفات انسانی در سوریه بالاتر رفت؟



من فکر می کنم ظرفیت مردم ایران برای قبول تلفات نظامی در جنگ سوریه بالاتر از سال های گذشته شده است و این به دلیل اجماعی است که بین مردم ایران درباره ضرورت مبارزه با داعش به وجود آمده است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در تحلیلی نوشت که رسانه های ایرانی در دو ماه گذشته به نحو بارزی درباره سپاهیان و بسیجیان ایرانی که در جنگ سوریه شهید می شوند، اخبار و تحلیل ها و اطلاعات بیشتری منتشر می کنند.

به گزارش عصر ایران این روزنامه آمریکایی نوشت از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه تلفات نیروهای ایرانی در سوریه افزایش قابل ملاحظه ای یافته و این در حالی است که رسانه های دولتی ایران با جزییات نحوه شهادت و نام و مشخصات آنها را اعلام می کنند در حالی که پیشتر کمتر در این باره اطلاع رسانی می کردند.

"علی آلفونه" کارشناس ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن در این باره گفت: چند ماه پیش رسانه های ایران از کشته شدگان (شهدا) این کشور در جنگ سوریه مطالب زیادی نمی گفتند اما از زمان آغاز حملات روسیه در سوریه به نظرمی رسد رهبران ایران دلیلی برای ارایه جزییات بیشتر درباره دلایل مداخله نظامی این کشور در سوریه دارند.

رزمایش مقابله با گروه های تروریستی در تربت جام

اخبار,اخبارسیاست خارجی  ,جنگ سوریه


او افزود: آنها به این مساله افتخار می کنند و می خواهند این را نشان دهند. نیروهای ایرانی از سال 2013 وارد معرکه سوریه شدند و از آن زمان به طور متوسط ماهانه 10 نیروی ایرانی در جنگ سوریه کشته(شهید) شده است اما از زمان آغاز حملات هوایی روسیه به سوریه ، تعداد تلفات نیروهای ایرانی افزایش یافته است.

در رسانه های ایران از نیروهای ایرانی حاضر در سوریه به عنوان مستشاران نظامی و یا مدافعان حرم های مقدس شیعیان یاد می شود.

تعداد دقیق این نیروها مشخص نیست ، مقامات آمریکایی تخمین می زنند رقم واقعی این نیروها حدود صدها نفر است ، در حالی که فیلیپ اسمیت محقق گروه های شبه نظامی شیعه در دانشگاه مریلند مدعی است تعداد دقیق نیروهای ایرانی در سوریه دستکم 2 هزار نفر یا حتی بیشتر است.

اسمیت معتقد است نیروهای ایرانی تا پیش از آغاز مداخله نظامی روسیه در سوریه در عملیات های نظامی مشارکت مستقیم کمتری داشتند اما به نظر می رسد پس از آغاز حملات هوایی روسیه به سوریه در دو ماه گذشته این نیروها بیشتر در جنگ های مستقیم درگیر شده اند و به همین خاطر تعداد تلفات آنها رو به افزایش بوده است.

علی آلفونه در تحلیل چرایی پوشش بیشتر تلفات نیروهای ایرانی در رسانه های ایرانی می گوید: این ممکن است تاکتیکی تبلیغاتی از سوی مقامات ایران برای مقابله با تحت الشعاع قرار گرفتن مساله سوریه از سوی روس ها باشد و ایرانی ها با این کار می خواهند بگویند نقش آنها تحت الشعاع روسیه نیست.

او می گوید: حکومت ایران در تلاش است اهمیت جنگ سوریه برای ایران را برای افکار عمومی تشریح کند و به همین خاطر همه ظرفیت ماشین تبلیغات خود را به کار گرفته تا نام و مشخصات همه نیروهای ایرانی را که در جنگ سوریه به شهادت رسیده اند را اعلام کند."

به نوشته واشنگتن پست در دو ماه گذشته درباره شهدای ایرانی جنگ سوریه مطالب، کلیپ ها و گزارش ها و تصاویر زیادی در رسانه های ایران منتشر می شود در حالی که پیشتر چنین کارهایی کمتر انجام می شد.

امیل حکیم تحلیلگر خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن معتقد است بروز و ظهور گروه داعش که رویکردی ضد شیعی و ضد ایرانی دارد کار رهبران ایران را برای توجیه افکار عمومی درباره دلایل مداخله نظامی ایران در سوریه را راحت تر کرده است.

او می افزاید: من فکر می کنم ظرفیت مردم ایران برای قبول تلفات نظامی در جنگ سوریه بالاتر از سال های گذشته شده است و این به دلیل اجماعی است که بین مردم ایران درباره ضرورت مبارزه با داعش به وجود آمده است.

 

اخبار سیاست  خارجی   -  عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا



واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا

روزنامه واشنگتن پست آمریكا با انتشار گزارشی  از گشایش قریب الوقوع شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " در منطقه سبز بغداد می نویسد :‌ " در قلب منطقه ( محافظت شده) سبز بغداد ، یعنی درست در چند متری سنگر  بزرگترین سفارتخانه آمریكا در جهان ( سفارت آمریكا در بغداد) چالش  كوچك اما نمادینی در برابر نفوذ به زوال آمریكا در عراق به صورت اتاقك كوچكی از شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " شكل گرفته است."

 

به گزارش عصر ایران ، این گزارش كه با عنوان " چالش بستنی ایرانی برای آمریكا " انتشار یافته در ادامه می نویسد :‌ " آیس‌پك "، یك امتیاز جدید كه هدف خود را به چالش كشیدن برتری "فست‌فود " آمریكا در سراسر جهان اعلام كرده است، در ماه ژانویه شعبه منطقه سبز خود را افتتاح خواهد كرد.

واشنگتن پست با اشاره به این مطلب به نقل از " علی حازم حیدری " مدیر عراقی این شعبه ، می نویسد كه ساخت بنای این شعبه بستنی ایرانی در منطقه سبز بغداد در حال تكمیل شدن است تا از یك ماه دیگر افتتاح شود.

این گزارش می افزاید :‌" آیس پك در این شعبه خود علاوه بر ارایه 34 نوع بستنی به مشتریان عراقی یا خارجی این امكان را به آنها می دهد كه عبور پر تردد كاروان های نظامی مسلح را نیز تماشا كنند.

این روزنامه آمریكایی در ادامه با اشاره به تفوق ایران به آمریكا در بحران تشكیل دولت جدید عراق می نویسد : در ماراتن نفس گیر تشكیل دولت جدید در عراق این ایران و نه آمریكا بود كه با فشار به مقتدا صدر برای حمایت از انتخاب مجدد نوری مالكی به پست نخست وزیری ، زمینه تشكیل دولت جدید در عراق را به رهبری نوری مالكی هموار كرد ".

واشنگتن پست در ادامه می نویسد :‌" با وجودی كه بستنی ایرانی آیس پك روز به روز در عراق شعبه های خود را افزایش می دهد اما هنوز از گشایش شعبه های فست فود آمریكایی " مك دونالد " در عراق خبری نیست . حیدری 22 ساله به همراه "هادی لیث " 23 ساله كه امتیاز دایر كردن شعبه های بستنی ایرانی آیس پك در سرتاسر عراق را خریداری كرده اند ، می گویند كه اگر طرف آمریكایی تمایل داشته باشد ، آنها خیلی مایلند تا با شركای آمریكایی نیز همكاری كنند.

اما واشنگتن پست در ادامه به نقل از این دو جوان عراقی می نویسد :‌" ما می خواستیم كه امتیاز دایر كردن شعبه های مك دونالد را از كمپانی آمریكایی بخریم ، اما ترسیدیم كه ممكن است به شعبه های ما حمله كرده و آنها را منفجر كنند".

واشنگتن پست در ادامه به نقل از هادی لیث شریك تجاری حازم حیدری می نویسد :‌"‌ فروش محصولات ایرانی در عراق بسیار راحت تر از محصولات آمریكایی است ، چرا كه  نقل و انتقال محصولات ایرانی به داخل عراق بسیار آسان تر و فروش محصولات آن نیز بسیار راحت تر است ".

لیث كه در سال 2008 با مذاكره با طرف ایرانی امتیاز دایر كردن شعبات این بستنی ایرانی در عراق را در ازای پرداخت مبلغ 800 هزار دلار خریداری كرده است ، به این روزنامه آمریكایی می گوید :‌" ما همزمان با كمپانی مك دونالد در اردن هم وارد مذاكره شدیم ، اما این كمپانی برای اعطای امتیاز بسیار سخت می گرفت و از ما طلب 4 میلیون دلار كرد .../عصر ایران