اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن پست: ایران با تجهیزات آمریکایی بر اینترنت نظارت می کند



کنترل اینترنت در ایران, شرکت بلوکات سیستمز

روزنامه واشنگتن پست:

ایران با تجهیزات آمریکایی بر اینترنت نظارت می کند

این روزنامه اضافه کرد: برخی از کارشناسان بخش فناوری می گویند به دلیل کاربردهای متفاوت و متنوع این تجهیزات شرکت بلوکات سیستمز، کنترل صادرات این تجهیزات به صورت کامل عملی نیست.

روزنامه واشنگتن پست مدعی شد ایران از تجهیزات آمریکایی برای نظارت بر اینترنت استفاده می کند.

به گزارش "ایران دیپلماتیک"، روزنامه واشنگتن پست نوشت که تجهیزات ساخت آمریکا برای نظارت بر اینترنت در اختیار دولت های ایران و سودان قرار دارد. این در حالی است که براساس تحریم های دولت آمریکا، امکان فروش چنین تجهیزاتی به ایران وجود ندارد.وجود چنین تجهیزات آمریکایی در ایران در جدیدترین بررسی های دولت آمریکا مشخص شده است.

 

برپایه گزارش روزنامه واشنگتن پست، بسیاری از تجهیزات و وسایل تولید شده در شرکت "بلو کات سیستمز" مستقر در کالیفرنیای آمریکا در آمریکا به سوریه نیز منتقل شده اند این در حالی است که براساس تحریم های واشنگتن، انتقال چنین تجهیزات و دستگاه هایی به کشورهایی مانند ایران، سودان و سوریه نقض تحریم ها به شمار می آید.

 

این روزنامه افزود: کارشناسان می گویند که استفاده از این تجهیزات در سوریه برای نظارت بر سایت های اینترنتی و تماس ها و ارتباطات میان مخالفان استفاده می شود اما در دو کشور ایران و سودان هنوز هدف و جزئیات استفاده از این تجهیزات مشخص نشده است ولی اکثر کارشناسان می گویند چنین تجهیزاتی می توانند اطلاعات زیادی را از کاربران اینترنت جمع آوری و منتقل کنند.

 

"مورگان مارکیز بویر" یکی از محققان در دانشگاه تونتو کانادا می گوید:  این تجهیزات ساخت آمریکا در کشورهایی قرار دارند که در حال طبیعی نباید باشند. وجود چنین تجهیزاتی در ایران اقدام نگران کننده ای است. این مشکلی است که محدود نخواهد بود.   

 

این روزنامه اضافه کرد: برخی از کارشناسان بخش فناوری می گویند به دلیل کاربردهای متفاوت و متنوع این تجهیزات شرکت بلوکات سیستمز، کنترل صادرات این تجهیزات به صورت کامل عملی نیست.

دیوید مرفی یکی از مدیران این شرکت بلوکات هم گفت:  این شرکت گزارش های وجود تولیداتش در کشورهای تحت تحریم بازرگانی آمریکا را جدی می گیرد./ایران دیپلماتیک

 

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا



واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا

روزنامه واشنگتن پست آمریكا با انتشار گزارشی  از گشایش قریب الوقوع شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " در منطقه سبز بغداد می نویسد :‌ " در قلب منطقه ( محافظت شده) سبز بغداد ، یعنی درست در چند متری سنگر  بزرگترین سفارتخانه آمریكا در جهان ( سفارت آمریكا در بغداد) چالش  كوچك اما نمادینی در برابر نفوذ به زوال آمریكا در عراق به صورت اتاقك كوچكی از شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " شكل گرفته است."

 

به گزارش عصر ایران ، این گزارش كه با عنوان " چالش بستنی ایرانی برای آمریكا " انتشار یافته در ادامه می نویسد :‌ " آیس‌پك "، یك امتیاز جدید كه هدف خود را به چالش كشیدن برتری "فست‌فود " آمریكا در سراسر جهان اعلام كرده است، در ماه ژانویه شعبه منطقه سبز خود را افتتاح خواهد كرد.

واشنگتن پست با اشاره به این مطلب به نقل از " علی حازم حیدری " مدیر عراقی این شعبه ، می نویسد كه ساخت بنای این شعبه بستنی ایرانی در منطقه سبز بغداد در حال تكمیل شدن است تا از یك ماه دیگر افتتاح شود.

این گزارش می افزاید :‌" آیس پك در این شعبه خود علاوه بر ارایه 34 نوع بستنی به مشتریان عراقی یا خارجی این امكان را به آنها می دهد كه عبور پر تردد كاروان های نظامی مسلح را نیز تماشا كنند.

این روزنامه آمریكایی در ادامه با اشاره به تفوق ایران به آمریكا در بحران تشكیل دولت جدید عراق می نویسد : در ماراتن نفس گیر تشكیل دولت جدید در عراق این ایران و نه آمریكا بود كه با فشار به مقتدا صدر برای حمایت از انتخاب مجدد نوری مالكی به پست نخست وزیری ، زمینه تشكیل دولت جدید در عراق را به رهبری نوری مالكی هموار كرد ".

واشنگتن پست در ادامه می نویسد :‌" با وجودی كه بستنی ایرانی آیس پك روز به روز در عراق شعبه های خود را افزایش می دهد اما هنوز از گشایش شعبه های فست فود آمریكایی " مك دونالد " در عراق خبری نیست . حیدری 22 ساله به همراه "هادی لیث " 23 ساله كه امتیاز دایر كردن شعبه های بستنی ایرانی آیس پك در سرتاسر عراق را خریداری كرده اند ، می گویند كه اگر طرف آمریكایی تمایل داشته باشد ، آنها خیلی مایلند تا با شركای آمریكایی نیز همكاری كنند.

اما واشنگتن پست در ادامه به نقل از این دو جوان عراقی می نویسد :‌" ما می خواستیم كه امتیاز دایر كردن شعبه های مك دونالد را از كمپانی آمریكایی بخریم ، اما ترسیدیم كه ممكن است به شعبه های ما حمله كرده و آنها را منفجر كنند".

واشنگتن پست در ادامه به نقل از هادی لیث شریك تجاری حازم حیدری می نویسد :‌"‌ فروش محصولات ایرانی در عراق بسیار راحت تر از محصولات آمریكایی است ، چرا كه  نقل و انتقال محصولات ایرانی به داخل عراق بسیار آسان تر و فروش محصولات آن نیز بسیار راحت تر است ".

لیث كه در سال 2008 با مذاكره با طرف ایرانی امتیاز دایر كردن شعبات این بستنی ایرانی در عراق را در ازای پرداخت مبلغ 800 هزار دلار خریداری كرده است ، به این روزنامه آمریكایی می گوید :‌" ما همزمان با كمپانی مك دونالد در اردن هم وارد مذاكره شدیم ، اما این كمپانی برای اعطای امتیاز بسیار سخت می گرفت و از ما طلب 4 میلیون دلار كرد .../عصر ایران