اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن: نامه رئیس‌جمهور ایران به اوباما را دریافت کردیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تائید کرد تیم مذاکره‌کننده این کشور در لوزان، نامه رئیس‌جمهور ایران به همتای آمریکایی‌اش را دریافت کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه تائید کرد که این کشور نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران را دریافت کرده است.

برنادت میهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه المانیتور گفته است: «می‌توانم تائید کنم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور روحانی به رئیس‌جمهور (باراک) اوباما به تیم ایالات متحده در لوزان تحویل داده شده است.»

روحانی امروز با سران چین، روسیه، انگلیس و فرانسه گفت‌وگوی تلفنی داشت. وی همچنین با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو ٥+١ مواضع ایران در خصوص مسایل هسته‌ای را مطرح و آخرین وضعیت مذاکرات را تبیین کرد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای از امروز در شهر لوزان سوئیس آغاز شده است. شبکه بلومبرگ امروز گزارش داد که طرفین تلاش می‌کنند تا روز یکشنبه بر سر چارچوبی شامل راهکارهای اصلی، به تفاهم برسند.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو مرتبط :
مراسم سوگند اوباما رئیس جمهور آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: برای رئیس جمهور ایران نامه فرستادم/گفت‌وگوی مستقیم نداشتیم



نامه باراک اوباما به حسن روحانی,نامه اوباما به روحانی

اوباما: برای رئیس جمهور ایران نامه فرستادم/گفت‌وگوی مستقیم نداشتیم

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: من به رئیس جمهور ایران نامه فرستادم، اما ما مستقیما با هم گفت‌وگو نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌بی‌سی نیوز گفت که او به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نامه نوشته است.

وی گفت: ما غیرمستقیم با ایرانی‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. من به رئیس جمهور ایران نامه فرستادم، اما ما مستقیما با هم گفت‌وگو نکرده‌ایم.

وی افزود: دیپلماسی در زمینه بحران سوریه با حمایت تهدید نظامی یک مدل بالقوه برای مذاکرات درباره موضوع هسته ای و جاه طلبی‌های هسته ای ایران است.

اوباما در برنامه این هفته «جورج استفانوپولولس» در شبکه ای‌بی‌سی نیوز درباره ارسال نامه به مقامات ایران گفت اما جزئیات آن را فاش نکرد.

اوباما افزود: نگرانی آمریکا درباره جاه طلبی‌های هسته ای ایران به مراتب بزرگتر و مهمتر از سلاحهای شیمیایی سوریه است. من فکر می کنم که ایرانی‌ها هم درک می‌کنند که موضوع هسته‌ای برای ما در مقایسه با موضوع تسلیحات شیمیایی بسیار مهمتر است.

براساس این گزارش، باراک اوباما و حسن روحانی قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند اگر چه هیچ برنامه ای برای ملاقات بین این دو تنظیم نشده است.

اوباما در واکنش به سوالی اظهار داشت: ایران نباید فکر کند که عدم حمله نظامی به سوریه به این معناست که آمریکا پاسخ نظامی به موضوع هسته‌ای ایران نخواهد داد و از این کار دوری می‌کند.

رئیس جمهور ایالات متحده اضافه کرد: پیامی که ایرانی‌ها از موضوع سوریه می ‌گیرند نباید این باشد اجتناب از حمله نظامی به سوریه به این معناست که ما به ایران حمله نظامی نخواهیم کرد. به عبارت دیگر، آنچه که آنها باید درس بگیرند این است که امکان حل این موضوعات از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: من فکر می‌کنم آنها(ایرانی‌ها) درک کرده‌اند جامعه جهانی زمانی که بخواهد جلوی مسابقه تسلیحاتی در منطقه را بگیرد متحد است و تحریم‌های فوق العاده‌ای که ما علیه ایران اعمال کردیم تا حدودی آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: مذاکره با ایرانی‌ها بسیار مشکل است و من فکر می‌کنم رئیس جمهوری جدید ایران نمی‌خواهد سریعا آن را تسهیل کند. اما دیدگاه من این است که اگر شما تهدید به استفاده از زور را با تلاش‌های سخت دیپلماتیک تلفیق کنید می‌توانید به توافق برسید.

اوباما در پاسخ به این سوال که شما یک هفته پیش قویا قصد حمله به سوریه را داشتید اما اکنون در حال مذاکره با روسیه در این زمیه هستید، آیا فکر می‌کنید آمریکا اکنون در موقعیت بهتری است گفت: ما قطعا در شرایط بهتری هستیم

وی افزود: هدف نهایی ما این است که مطمئن شویم آنچه که در 21 اوت اتفاق افتاد دوباره اتفاق نیفتد و ما نبینیم که دوباره 1400 نفر که بیش از 400 نفر آنها کودک بودند کشته شوند. این نقض قوانین بین المللی است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: شاهد این هستیم که سوریه برای اولین بار به داشتن سلاح شیمیایی اعتراف کرد و موافقت کرد که به پیمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(CWC) بپیوندد. و روسیه که بزرگترین حامی دمشق است به این کشور فشار می آورد که سلاح‌های شیمیایی را از دست این کشور خارج کند.

اوباما در ادامه افزود: من معتقدم که به دلیل اقدامات بشار اسد و پاسخ وی به معترضان، جنگ داخلی در سوریه به وجود آمد که تا کنون بیش از 100 هزار قربانی گرفته است و 6 میلیون نفر را آواره کرده است. آنچه که من باید بگویم این است که آمریکا نمی‌تواند در عمق جنگ داخلی سوریه درگیر شود و ما نمی‌توانیم آن را از طریق نظامی حل و فصل کنیم. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم از استفاده از بدترین سلاح‌ها که نمی‌توانند فرق بین نوزاد و سرباز را تشخیص دهند جلوگیری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رئیس جمهوری روسیه معتقد است شورشیان از سلاح شیمیایی استفاده کردند گفت: هیچ کس در سراسر دنیا این ایده که شورشیان از سلاح شیمیایی استفاده کردند را باور نمی‌کند. آنچه که درست است این است که آنجا عناصر تندرو وجود دارند که در ارتباط با القاعده هستند اما اگر آنها سلاح شیمیایی داشتند بدون ملاحظه از آن در داخل و خارج از سوریه استفاده می‌کردند. و دلیل اینکه ما شدیدا نگران سلاح‌های شیمیایی سوریه هستیم این است که نمی‌خواهیم این سلاحها در اختیار گروههای تندرو قرار گیرد و بهترین راه برای ما این است که ذخایر شیمیایی سوریه از این کشور خارج شود.

اوباما افزود: نظر آقای پوتین محترم است اما در این زمینه منافع روسیه و آمریکا همگرا شده است و ما نیاز داریم که با هم همکاری کنیم. من یک سال پیش هم با آقای پوتین در همین زمینه صحبت کردم.

اوباما در پاسخ به این سوال که آیا به روسیه اعتماد دارید و اینکه آیا آنها هم اهداف شما را دارند گفت: من فکر نمی‌کنیم که اهداف آقای پوتین دقیقا شبیه ما باشد و با توجه به حمایت قاطع وی از بشار اسد به نظر من وی رویکرد متفاوتی نسبت به ما در این زمینه دارد. اما آنچه که من باید مستقیما به او بگویم این است که منافع هر دو کشور در جلوگیری از هرج و مرج است، در پیشگیری از تروریسم ما هر دو یک منافع داریم.

وی افزود: مادامیکه بشار اسد در قدرت باشد شرایط در سوریه غیرقابل دفاع است اما راههایی وجود دارد که ما با یکدیگر همکاری کنیم تا منافع همه گروههای داخلی در سوریه تامین شود؛ علویها، سنیها، مسیحیها. ما در خیلی از موضوعات مختلف با آقای پوتین اختلاف نظر داریم اما ما باهم گفت‌وگو می‌کنیم. به قول رونالد ریگان اعتماد کن اما تحقیق هم کن. آنها با رهبران شوروی سابق ارتباط داشتند و حالا ما با رهبران روسیه. اکنون دوران جنگ سرد نیست و این یک رقابت بین آمریکا و روسیه نیست.

وی افزود: فقط من به آقای پوتین می‌گویم که اگر می‌خواهد در دوران بعد از بشار اسد در سوریه نفوذ داشته باشد به منافع ما آسیب نزند.

اوباما راجع به این سوال که اگر بعد از یک سال(ازحالا) بشار اسد سلاح‌های شیمیایی خود را طی روند مشخص شده واگذار کرد اما در قدرت ماند و قدرت خود را تقویت کرد آیا این یک پیروزی برای آمریکا است گفت: مساله سلاحهای شیمیایی به واسطه اینکه مستقیما با منافع آمریکا در ارتباط است برای ما بسیار مهم است.

علاوه بر این من معتقدم که ثبات در سوریه و عدم کشتار مردم سوریه نیز برای ما منفعت دارد. بنابراین خیلی سخت است که پیش بینی کنیم آقای اسد چگونه می‌خواهد مشروعیت خود را بعد از استفاده از سلاح شیمیایی و کشتار مردم بیگناه و غیرنظامیان بدست آورد./فارس