اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن تایمز: ایران در اقیانوس اطلس ناوگان جنگی به راه می اندازد / تنش ها میان تهران و واشنگتن اوج می گیرد؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, اعزام ناوهای جنگی ایران به اقیانوس اطلس

تهدید ایران به اعزام ناوهای جنگی به اقیانوس اطلس نشان دهنده ادامه تنش در روابط میان تهران و واشنگتن است.

واشنگتن تایمز نوشت: تهدید ایران به اعزام ناوهای جنگی به اقیانوس اطلس نشان دهنده ادامه تنش در روابط میان تهران و واشنگتن است.

  پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم کلان هاول نوشت: خبرگزاری نیمه دولتی فارس نیوز روز پنج شنبه گزارش کرد فرمانده نیروی دریایی ایران گفت جمهوری اسلامی قصد دارد ناوگان جنگی به اقیانوس اطلاس اعزام کند.

دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اوایل سال 2014 و در واکنش به حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج( فارس)، نیز وعده داده بود ناوهای جنگی ایران را به اقیاس اطلس و نزدیک مرزهای محل استقرار ناوگان دریایی آمریکا اعزام کند.

البته دریادار سیاری در آوریل ان سال به علت تغییر برنامه، اعزام ناوهای جنگی ایران را به اقیانوس اطلس لغو کرد.

تهدید اخیر نشان دهنده ادامه تنش در روابط میان ایران و آمریکا با وجود توافق هسته ای بین المللی با ایران در امسال است.

 اخبار سیاست خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
تهران-واشنگتن یک ساله شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده ایران در سازمان ملل:آمادگی مسوولان كشوربرای انجام مذاكرات میان تهران و واشنگتن



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نماینده ایران در سازمان ملل:

اهل مذاكره هستیم اما نه در فضای تهدید و فشار

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بر آمادگی مسوولان كشورمان برای انجام مذاكرات سازنده بر مبنای احترام متقابل میان تهران و واشنگتن تاكید و درعین حال یادآور شد ایران هرگز حاضر نیست به مذاكراتی تن دهد كه هدف آن افزایش فشار بر ملت ما باشد.

وی افزود: من به نمایندگی از جمهوری اسلامی اعلام می كنم ایران اصولا مخالف مذاكره نیست. ایرانی ها ملتی متمدن هستند و همیشه اهل گفتگو و مخالف جنگ بوده اند.

محمد خزاعی در سخنانی در حضور بیش از ٢٠٠ نفر از مقام های دیپلماتیك بین المللی، نخبگان و دانشگاهیان آمریكایی و همچنین برخی مقام های پیشین آمریكا در مركز «انجمن آسیا» در شهر نیویورك به تشریح سخنان مقام معظم رهبری درباره رویكرد جمهوری اسلامی به آمریكا و بحث مذاكره با این كشور پرداخت و گفت: اما این تصور در ایران وجود دارد كه دولت آمریكا از استراتژی گفتگو برای فشار بیشتر یا فشار بیشتر برای مذاكره استفاده می كند.

وی تاكید كرد مساله اساسی بین تهران و واشنگتن نه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران بلكه بی اعتمادی دو سویه است كه در سه دهه گذشته بر روابط سایه انداخته است.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل با نقل قول فرازهایی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاكره با آمریكا گفت: رهبر عالی مقام ایران گفتند ما منطقی هستیم و اعمال منطقی را درك می كنیم. آمریكا باید نشان دهد كه آماده رفتار منطقی است.

خزاعی با تاكید بر اینكه این روش گفتگو با جمهوری اسلامی است، تاكید كرد: سخن ایران به معنای مخالفت با نفس مذاكره نیست؛ ما بارها آمادگی خود را برای گفتگو اعلام كرده ایم؛ اما رفتار آمریكا گونه ای دیگر بوده است.

وی تاكید كرد: سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه آمریكا باید تفنگ را از روی سر ایران بردارد به معنای نفی گفتگو نیست، بلكه تنها تأكید بر احترام به حقوق ملت ایران است.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تصریح كرد: احترام متقابل، عدم مداخله، به رسمیت شناختن حق حاكمیت و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی ایران، ورود به مذاكره با نیت مثبت و نشان دادن حسن نیت در عمل و تمركز بر مشتركات در مذاكرات زمینه های لازم برای انجام گفتگوست.

وی تاكید كرد: بر این اساس همانگونه كه رهبری، ریاست جمهوری و وزیر خارجه ایران اعلام كردند ما مذاكره همراه بافشار را رد می كنیم و گرنه اهل منطق و گفتگو هستیم.

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره مذاكره با آمریكا گفت: رسانه های غربی سخنان رهبری را مغلوط و با تفسیر خود منتشر كردند.

وی افزود: زمانی كه مقام معظم رهبری به عنوان یك رهبر مذهبی گفتند «من به عنوان یك انقلابی صحبت می كنم»، در واقع منظور این بود كه آنچه را به زبان می آورند صادقانه و از صمیم قلب و به دور از سیاسی كاری دیپلمات هاست.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در ادامه از رویكرد دولت آمریكا به ایران و سیاست دوگانه آن در خصوص موضوع گفتگو با ایران انتقاد كرد و گفت: متاسفانه برای برخی در آمریكا سیاست اعمال فشار خود تبدیل به یك هدف شده است.

وی گفت: این راهبرد دوگانه فشار و دیپلماسی كه آمریكا مدعی است مكمل یكدیگرند در واقع دوگانه نبوده بلكه در عمل تنها بر پایه فشار و افزایش فشار پیش رفته است.

خزاعی تصریح كرد: دیپلماسی و فشار همزاد نبوده و سیاستی بی نتیجه است و آمریكا اشتباه فكر می كند با افزایش فشار به نتیجه دست پیدا خواهد كرد.

وی با اشاره به گفتگوهای آتی ایران و 1+5 در قزاقستان گفت: خط قرمز ما حق غنی سازی اورانیوم در چارچوب ان پی تی و نه سطح و میزان غنی سازی اورانیوم است. این ها مواردی هستند كه هیات مذاكره كننده ایرانی درباره آن تصمیم می گیرند و بحث خواهد شد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تاكید كرد: جوهر بحث ما به رسمیت شناختن حق هسته ای ایران است.

خزاعی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری گفت: ما این فتوا را به عنوان سند رسمی به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل ارایه كرده ایم و این فتوا زمینه مهمی برای اعتماد سازی درباره ماهیت برنامه اتمی ایران به وجود آورده است؛ چرا كه پیروی از فتوای رهبر مذهبی ضروری است و غیر قابل سرپیچی.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به تشریح دلایل تاریخی بی اعتمادی میان ملت ایران و دولت های آمریكا پرداخت و گفت: مساله اساسی بین ایران و آمریكا نه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بلكه بی اعتمادی ملت ایران است. ایرانیان خود را قربانی سیاست های خصمانه آمریكا در چند دهه گذشته می دانند.

وی با یادآوری اینكه آمریكا بود كه دست به قطع روابط زد، گفت: آمریكا با دخالت در امور داخلی ایران و كودتا علیه دولت دموكراتیك و منتخب ایران در سال 1332 نخستین قدم ها در إیجاد بی اعتمادی در میان مردم ایران را برداشت.

وی به دخالت های آمریكا علیه ایران در سال های پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: پشتیبانی آمریكا از صدام حسین و جنگ تحمیلی علیه ایران، سرنگون كردن هواپیمای مسافربری ایرباس، هدف قرار دادن سكوهای نفتی ایران در خلیج فارس، همه مسایلی است كه به بی اعتمادی بیشتر دامن زد.

وی همچنین به قرار دادن ایران در محور شرارت توسط دولت جورج بوش اشاره كرد و گفت: یك هفته پس از گفتگوهای موفق میان ایران و آمریكا در خصوص افغانستان، دولت بوش ایران را محور شرارت نامید.

در ادامه ، محمد خزاعی از رویكرد دولت اوباما به گفتگو با ایران انتقاد كرد و گفت: اگر ایران كمترین تغییر رفتار عمل را از آمریكا می دید، قطعا به پیشنهاد ظاهرا دوستانه دولت آمریكا برای مذاكره پاسخ مثبت می داد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با تاكید بر اینكه آمریكا با تصور غلط از واقعیت های ایران فكر می كنند مردم ایران در برابر فشارها تسلیم می شوند، گفت : راهپیمایی میلیونی اخیر در ایران نشان داد كه این محاسبات آمریكا نادرست است.

خزاعی به رفتارهای اوباما از هنگام رسیدن به پست ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: اوباما پیش از رسیدن به این پست اظهارداشت اگر رییس جمهور شود در بالاترین سطح با ایران وارد گفتگو خواهد شد كه این كار را نكرد، وی حتی از پاسخ به تبریك ریاست جمهوری ایران به مناسبت پیروزی اش در انتخابات خودداری نمود.

وی با اشاره به اینكه ایران برای دو سال و نیم غنی سازی را تعلیق كرد، گفت: حتی این اقدام ایران بی نتیجه بود و هیچ پاسخ مناسبی از سوی آمریكا و غربی ها دریافت نكرد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به دست رد دولت اوباما به توافقنامه تهران كه با میانجیگری برزیل و تركیه امضا شد اشاره كرد و آن را نمونه ای دیگر از رفتار نادرست اوباما به تلاش های دیپلماتیك ایران برای اعتماد سازی دانست.

خزاعی گفت: رهبران برزیل و تركیه نامه ای از رییس جمهور اوباما دریافت كردند كه گفته بود آمریكا هر توافقی كه تركیه و برزیل با ایران انجام دهند، قبول خواهد كرد؛ اما یك هفته بعد دیدیم آمریكا قطعنامه تازه ای در شورای امنیت علیه ایران تدارك دید.

در این جلسه همچنین تامس پیكرینگ سفیر سابق آمریكا در سازمان ملل طی سخنانی گفته های محمد خزاعی و تشریح سخنان مقام معظم رهبری را توسط وی بسیار مهم و روشنگرانه خواند.

وی خواستار توجه جدی آمریكا به گفتگو با ایران شد و اظهارداشت: با توضیح سخنان رهبر عالی مقام ایران و سخنانی كه آقای خزاعی درباره مذاكرات گفت امیدواراست دو كشور بتوانند با هم تفاهم و گفتگو كنند. وی همچون تأكید كرد كه باید به نگرانی های ایران توجه كرد.

دیوید ایگنیشز خبرنگار و نویسنده مشهور واشنگتن پست اداره جلسه این سخنرانی را بر عهده داشت كه پرسش های مختلفی درباره آینده گفتگوهای ایران و آمریكا از خزاعی و پیكرینگ پرسید./ایرنا