اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واریز قسط هشتم دارایی‌ های نفتی ایران


بانک مرکزی دریافت قسط هشتم از دارایی‌های نفتی ایران را طبق توافق اولیه ژنو تأیید و اعلام کرد "۴.۲ میلیارد دلار به صورت کامل در اختیار ایران قرار گرفت".

تسنیم: بانک مرکزی دریافت قسط هشتم از دارایی‌های نفتی ایران را طبق توافق اولیه ژنو تأیید و اعلام کرد "۴.۲ میلیارد دلار به صورت کامل در اختیار ایران قرار گرفت".

طبق توافق ژنو که از 30 دی ماه اجرایی شد طرف غربی باید 4٫2 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کشورهای خارجی را در قالب هشت قسط به حساب ایران واریز می کرد.

البته طبق اطلاعیه های رسمی بانک مرکزی تا کنون هفت قسط از اقساط توافق ژنو از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای ژاپن، هند و چین دریافت و به حساب بانک مرکزی ایران در کشورهایی از جمله امارات و عمان منتقل شده است.

زمان بندی واریز اقساط توافق ژنو عبارت است از اول فوریه (مبلغ 550 میلیون دلار)، اول مارس (450 میلیون دلار)، هفتم مارس (550 میلیون دلار)، دهم آوریل (550 میلیون دلار )، پانزدهم آوریل (450 میلیون دلار)، چهاردهم می (550 میلیون دلار)، هفدهم ژوئن ( 550 میلیون دلار) و بیستم جولای (550میلیون دلار) .

یک مقام ارشد بانک مرکزی دقایقی قبل به خبرنگار تسنیم اعلام کرد که 550 میلیون دلار (قسط هشتم توافق ژنو) از طریق کشور هند پرداخت و به حساب بانک مرکزی در امارات واریز شده است بنابراین تا کنون 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از دارایی های نفتی ایران از سوی کشورهای غربی وصول شده و آنطور که مقامات بانک مرکزی اعلام کرده اند از این وجوه برای واردات کالاهای اساسی و کالاهایی که اجازه واردات آن را دارند، استفاده شده است.

زمان واریز قسط هشتم توافق اولیه ژنو 29 تیر 93 مصادف با 20 جولای 2014 بوده است اما ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در آن مقطع به خبرنگار تسنیم تأکید کرده بود: "مقدمات واریز قسط هشتم انجام شده و در زمان قانونی خود که احتمالاً تا دو هفته آینده خواهد بود مبلغ مورد نظر واریز می‌شود".

رئیس کل بانک مرکزی البته در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی دسترسی برای برداشت از این پول‌ها را دارد یا خیر، گفته است: "هیچ مشکلی در این زمینه برای برداشت نداریم".

ایران و گروه 1+5 در هفته های گذشته توافق کردند که مذاکرات خود را درباره برنامه های هسته‌ای ایران و تحریم‌های غرب علیه کشورمان برای چهار ماه دیگر ادامه دهند. همزمان آمریکا نیز اعلام کرده حدود سه میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران را به عنوان بخشی از توافق نامه ژنو آزاد می‌کند و در برابر ایران باید به رقیق کردن اورانیوم 20 درصدی خود بپردازد.


ویدیو مرتبط :
رانندگی در ایران به قسط کشتن مردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واریز قسط هشتم دارایی‌ بلوکه شده ایران


آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو بعد از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهدات ایران واریز می شود.

خبرگزاری ایرنا: آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو  بعد از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهدات ایران واریز می شود.

براساس برنامه زمان بندی شده در برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که بین ایران و شش کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، فرانسه، روسیه چین ، انگلستان به همراه آلمان (1+5) در سوم آذر ماه 1392 (24 نوامبر) منعقد شد،توافق شد که در ازای یکسری اقدامات از سوی ایران مبلغ 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود.

براین اساس قرار شد مبالغ 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 می، 550 میلیون دلار در 17 جولای و 550 میلیون دلار نیز در 20 جولای واریز شود.

این در حالی است که تاکنون هفت قسط از کل هشت قسط توافق شده با مجموع سه میلیارد و 650 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده و یک قسط 550 میلیون دلاری دیگر باقی مانده است.

اکنون 3 میلیارد و 650 میلیون دلار از دارایی های نفتی ایران وصول شده و آنطور که مقامات بانک مرکزی اعلام کرده اند از این وجوه برای واردات کالاهای اساسی و کالاهایی که اجازه واردات آن را دارند، استفاده شده است.

امروز 29 تیر 93 مصادف با 20 جولای 2014 موعد واریز قسط هشتم توافق ژنو فرا رسیده است،اما با توجه به تاخیرهای چند روزه و گاهی هفته ای که به خاطر مناسبات بوروکراتیک و بین المللی در واریز اقساط قبلی وجود داشت، به نظر می رسد نباید انتظار دریافت این قسط 550 میلیون دلاری را در همین روز داشت.

البته «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود که مقدمات واریز قسط هشتم انجام شده و در زمان قانونی خود مبلغ مورد نظر واریز می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی دسترسی برای برداشت از این پول ها را دارد یا خیر؟ گفته بود «هیچ مشکلی در این زمینه برای برداشت نداریم».

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز از انتشار گزارش آژانس درباره تایید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو توسط ایران در بعدازظهر یکشنبه خبر داد و گفت: این گزارش ساعت ١٦ امروز به وقت وین منتشر می شود.

وی عنوان کرد: بعد از این گزارش آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو واریز می شود.

طبق توافقات انجام شده قرار بر این بود که سه قسط آخر از طریق کشور هند در اختیار ایران قرار گیرد که در مورد قسط ششم و هفتم این اقدام انجام شده است اما هنوز مشخص نیست که قسط هشتم از چه منبعی قرار است پرداخت شود.

البته با پرداخت قسط هشتم تنها گام نخست برنامه اقدام مشترک که تا 29 تیرماه بوده، اجرایی می شود اما این آخرین پرداختی به ایران نیست، چرا که ایران و گروه 1+5 در مذاکرات وین 6توافق کردند که گام اول توافق ژنو تا 24 نوامبر 2014 به مدت چهار ماه تمدید شود.

ایران و شش کشور قدرتمند دنیا در حدود دو هفته در شهر وین در خصوص گام پایانی توافق نامه ژنو به رایزنی پرداختند و علی رغم آنکه تلاش های زیادی صورت گرفت که توافق نامه جامع تا امروز حاصل شود ولی به دلیل وجود برخی اختلاف های عمده از جمله در زمینه غنی سازی ، ایران و 1+5 به این نتیجه رسیدند که این مذاکرات را برای 4 ماه دیگر تمدید کنند.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای به دنبال انتشار این خبر اعلام کرد که بر اساس توافق اخیر در وین قرار شد در چهار ماه آینده دو میلیارد و800 میلیون دلار در 6 قسط به حساب ایران واریز شود.

به گفته وی این مبلغ در چهار قسط هرکدام به مبلغ 500 میلیون دلار و دو قسط هر یک به مبلغ 400 میلیون دلار پرداخت می شود که از اول ماه آگوست - دهم مرداد- به فاصله هر سه هفته، به ایران پرداخت خواهد شد.

عراقچی گفت : ایران نیز قرار است اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را که قبلا در 6 ماه اول توافق ژنو به اکسید تبدیل کرده بود، به سوخت راکتور تهران تبدیل کند.

بنابراین طی روزهای آینده مبالغ بیشتری به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهد شد که ایران می تواند با برداشت آنها نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز و اساسی خود اقدام کند.