اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واردات 400 میلیارد تومان موبایل در 6 ماه


پرونده فصل بهار و تابستان با واردات ۳۰۰ تن گوشی تلفن همراه از مبادی قانونی که از منظر وزنی مشابه سال گذشته بود اما در ارزش واردات رشدی ۸۴ درصدی داشت، بسته شد.

خبرگزاری تسنیم: پرونده فصل بهار و تابستان با واردات ۳۰۰ تن گوشی تلفن همراه از مبادی قانونی که از منظر وزنی مشابه سال گذشته بود اما در ارزش واردات رشدی ۸۴ درصدی داشت، بسته شد.

 واردات گوشی تلفن همراه طی هشت سال اخیر دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و بازی بر سر تعرفه‌های گمرکی منجر به این شده که ثبات طولانی مدتی را در این بخش شاهد نباشیم.

زمانی تعرفه‌های گمرکی واردات موبایل چهار درصد بود که یکباره به ۶۰ درصد ارتقا یافت و صدای بسیاری از کارشناسان و مسئولان امر را بلند کرد.

همین اعتراضات و رشد قاچاق این حوزه منجر به بازگشت تعرفه‌ها به رنج سابق شد و بعد از مدتی مجددا شاهد افزایش تا شش درصدی آن بودیم.

اوایل سال جاری نیز براساس مصوبه گمرک، چهار درصد دیگر بر تعرفه واردات موبایل افزوده و نتیجتا به ۱۰ درصد رسید.

اگر مالیات برارزش افزوده و هزینه‌های در نظر گرفته شده برای واردات از مبادی قانونی را در نظر بگیریم، تعرفه موثر واردات حدودا ۲۰ درصد می‌شود.

این تعرفه که زمینه قاچاق را به گفته عده‌ای از فعالان این بازار فراهم کرده، گفته می‌شود تنها توانسته بر ۱۵ تا ۲۰ درصد واردات گوشی تلفن همراه نظارت داشته باشد و سایر اقلام از مبادی غیرقانونی تأمین می‌شوند.

با این حال و براساس آمار رسمی واردات، در شش ماهه نخست سال جاری ۳۰۰ تن گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار وارد کشور شده است.

نرخ دلار را اگر میانگین سه هزار و ۲۰۰ تومان در نظر بگیریم، این میزان واردات قانونی معادل ۴۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود.

قیمت متوسط واردات یک کیلو موبایل ۴۷۱.۸ دلار محاسبه شده است.

این میزان واردات با آمار شش ماهه نخست سال گذشته تفاوتی را از منظر سنگینی نشان نمی‌دهد اما از بعد ارزشی، ۵۸.۷ میلیون دلار رشد داشته و در واقع حاکی از رشدی حدودا ۸۴ درصدی در بخش ارزش واردات است.


ویدیو مرتبط :
واردات 5 میلیارد تومان پورشه در 6 ماه اول سال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واردات موبایل کیلویی 1.2 میلیون تومان شد



اخبار,اخباراقتصادی,گوشی‌های تلفن همراه

آمار واردات گوشی‌های تلفن همراه در شهریور ماه امسال 47.6 درصد کاهش ارزش به نسبت مدت زمان مشابه را نشان می‌دهد.

 واردات گوشی تلفن همراه طی شش ماهه نخست سال جاری مرز 0.3 هزار تن را رد کرد و ارزش آن 108.2 میلیون یورو (معادل 119.1 میلیون دلار) گزارش شد.

در این بازه زمانی متوسط قیمت هر کیلو گوشی 452.6 دلار بود در حالیکه شش ماهه مشابه سال گذشته با واردات 134.2 میلیون دلار گوشی، ارزش ریالی واردات این بخش 11.25 درصد کاهش یافت.

متوسط قیمت واردات هر کیلو گوشی در شش ماهه نخست سال گذشته 423.9 دلار بود.

براساس داده‌های گمرک، آمار مربوط به واردات گوشی در شهریور ماه نیز نشان می‌دهد که مجموعا 15 میلیون دلار گوشی به ارزش متوسط هر کیلوگرم 357.7 دلار، وارد کشور شده است.

در حالیکه واردات شهریور ماه سال گذشته 28.7 میلیون دلار بود و متوسط واردات هر کیلوگرم گوشی تلفن همراه 547 دلار گزارش شد.

مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که میزان واردات در شهریور ماه امسال 47.6 درصد کاهش ارزش داشته است.


 اخبار اقتصادی  -  تسنیم