اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واردات 100 میلیون دلاری چادر مشکی


وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حمایت ویژه از تولیدکنندگان داخلی پارچه چادر مشکی در حالی همچنان ادامه دارد که طبق برخی آمارها در حال حاضر حاضر سالانه بیش از 100 میلیون دلار از این محصول به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و آمار واردات غیررسمی و قاچاق نیز زیاد برآورد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر اخیر خود به لرستان اعلام کرد که "مطابق برآورد نیازهای صورت گرفته باید چهار یا پنج واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور ایجاد شود."

به گفته گلناز نصرالهی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی حمایت ویژه می‌کند. البته وی مشخص نکرده منظور از این حمایت ویژه دقیقا چیست.

نصرالهی این‌را نیز گفته که "چهار یا پنج کارخانه تولید چادر مشکی با مساحتی بالغ بر ۱۵ میلیارد متر مربع در کشور باید ایجاد شود که لرستان ظرفیت استقرار یکی از این کارخانه‌ها را در خود دارد."

در همین حال رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سالانه بیش از 100 میلیون دلار پارچه چادر مشکی به صورت رسمی وارد کشور می‌شود، افزود: میزان قاچاق این محصول نیز بسیار بالاست. از سوی دیگر در حال حاضر کارخانه حجاب شهرکرد متعلق به بنیاد مستضعفان بزرگترین تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور محسوب می‌شود.

در همین حال، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در چهار ماهه نخست سال جاری نیز حدود 26 میلیون دلار پارچه چادر مشکی از کشورهای امارات، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه وارد کشور شد.

اما  مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی وعده حمایت ویژه از تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی را داده که در حال حاضر صنعت نساجی کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده و به نظر می‌رسد حمایتها از این صنعت اشتغالزای کشور چندان کافی نبوده است.

مظفر چلمغانی، دبیر انجمن نساجی استان اصفهان در همین زمینه به تازگی اعلام کرد که "هم‌اکنون مشکلات زیادی سد راه نساجی اصفهان است و کارخانه‌های نساجی این استان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور با ظرفیت 40 تا 50 درصد کار می‌کنند."

به تازگی نیز مشکلات فعالان صنعت نساجی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در همین زمینه حسینی صدر، عضو کمیسیون به ایسنا اعلام کرد که "تعداد شاغلان صنعت نساجی از 400 هزار نفر به 300 هزار نفر کاهش یافته و اگر به مشکلات صنعت نساجی پرداخته نشود امکان کاهش تعداد فعالان این صنعت به 200 هزار نفر نیز وجود دارد."

در سال‌های گذشته نیز مسئولان وزارت صنایع و معادن سابق و وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره وعده حمایت از تولید داخلی پارچه چادر مشکی را دادند که این وعده‌ها عملا به معنای واقعی تحقق نیافت.

در مقطعی حتی اعلام شد که لایحه‌ای به منظور حمایت ویژه از تولید داخلی پارچه چادر مشکی توسط وزارت صنعت تدوین شده که سرنوشت این لایحه نیز مبهم باقی مانده است.

این در حالی است که هم‌اکنون عمده بازار پارچه چادر مشکی ایران از طریق واردات محصولات تولیدی شرق آسیا تامین می‌شود و بخش عمده‌ای از پوشش زنان چادری کشور از طریق محصولات وارداتی تامین می‌شود.


ویدیو مرتبط :
واردات چادر مشکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از وعده ۲/۵ میلیون شغل تا بودجه ۲۴ میلیارد دلاری واردات



از وعده ۲/۵ میلیون شغل تا بودجه ۲۴ میلیارد دلاری واردات

تخصیص بودجه برای واردات مقابله با تولید ملی است، چرا که اگر بخواهیم تولید ملی افزایش پیدا کند، باید این اعتبار را به تولید‌کنندگان در بخش‌های گوناگون کشاورزی و صنعت اختصاص داد تا آن‌ها هم بتوانند تولید کنند/ اگر قرار باشد در یک سال در درون کشور، بیش از 2/5 میلیون شغل ایجاد شود، لازمه آن این است که از همین ۲۴ میلیارد دلاری که برای واردات در نظر گرفته شده است، بهره گیریم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، دولت ۲۴ میلیارد دلار برای واردات در لایحه بودجه سال ۹۱ در نظر گرفته است. از سوی دیگر، معاون پارلمانی رییس جمهور وعده ایجاد دو و نیم میلیون شغل در سال ۹۱ را داده است، حال آنکه حمایت از تولید داخلی برای رسیدن به ایجاد شغل نیازمند سرمایه‌گذاری است و واردات بی‌رویه بر خلاف این سیاست اعلام شده معاون رییس جمهور است؛ هرچند سال گذشته (۹۰) وعده ایجاد همین میزان شغل داده شد، ولی به نظر کار‌شناسان، چنین وعده‌ای محقق نشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، نماینده مردم بیرجند و درمیان در این باره به خبرنگار ما گفت: تخصیص بودجه برای واردات مقابله با تولید ملی است، چراکه اگر بخوهیم تولید ملی افزایش پیدا کند، باید این اعتبار را به تولید‌کنندگان در بخش‌های کشاورزی و صنعت اختصاص داد تا آن‌ها هم بتوانند تولید کنند.

 

وی افزود: همچنین اگر نیاز ما جدی است و تولید امسال کشور نمی‌تواند پاسخگوی ما باشد تا مشکلات مردم برطرف شود، وضعیت دیگری حاکم است که باید به آن هم توجه کرد. در غیر این صورت، نظر مقام معظم رهبری افزایش تولید و حمایت از سرمایه و کار است. به همین دلیل، بهترین کار این است که چنین اعتباراتی را در داخل کشور برای افزایش تولید به کار ببریم.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هر چقدر واردات ما افزایش یابد، در حقیقت وابستگی ما بیشتر شده است. با توجه به این مسأله هر اندازه حرکت ما به سمت تولید بیشتر باشد، موجب بهتر شدن شرایط کشور و مردم خواهد شد. به همین دلیل، بهترین راه در این زمینه، سرمایه‌گذاری در درون کشور است.

 

ابراهیمی درباره وعده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد بیش از 2/5 میلیون شغل گفت: اگر قرار باشد در یک سال در داخل کشور، بیش از ۵/۲ میلیون شغل ایجاد شود، لازمه آن این است که از همین ۲۴ میلیارد دلاری که برای واردات در نظر گرفته شده است، استفاده کنیم. این اعتبار رقم کمی نیست و اگر از همین ۲۴ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری هزینه شود، می‌توان به ایجاد این مقدار شغل امیدوار بود.

 

وی درباره تأثیر محقق نشدن چنین وعده‌هایی در جامعه نیز اظهار داشت: اگر دولت و نظام وعده‌ای به مردم بدهند و این وعده اجرایی و عملی نشود، چندین حالت پدید می‌آید. نخستین حالت اینکه برنامه‌ریزی انجام و تلاش هم شده، اما بخشی از اهداف محقق و بخشی دیگر محقق نشده است. باید این را صادقانه به مردم توضیح داد که ما در دستیابی به این هدف تا این اندازه موفق بوده‌ایم. این مشکلی درست نمی‌کند. اما اگر وعده‌ای داده شده و نتیجه‌ای به دست نیامد، موجب نگرانی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. همین امر آینده ناامیدکننده‌ای را به جامعه منتقل می‌کند و این برای کشور خوب نیست.

 

محمدرضا صابری، نماینده مردم نهبندان و سربیشه نیز درباره وعده جدید دولت برای ایجاد 2/5 میلیون شغل در کشور در سال‌ جاری تأکید کرد: همین مسأله برای ما نیز سؤال است که از زمان برگزاری انتخابات این مسأله را جویا هستیم.

وی افزود: اکنون در استان خراسان جنوبی اعلام شده که نرخ تورم زیر ۱۰ درصد است، اما نمی‌توان این آمار را پذیرفت، چراکه هرجا می‌رویم، می‌بینیم مردم از بیکاری در عذابند.

صابری درباره تأثیر منفی چنین وعده‌هایی در اذهان مردم نیز یادآور شد: چنین وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند، در ذهن مردم اثر منفی به جای می‌گذارد؛ افزون بر این‌که دولت هم در ذهن مردم بد می‌شود./تابناک