اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیچ درختی دراحداث جاده ابرقطع نمی‌شود



 

 

بعثی زدایی

 

مهندس امیر عبدوس، مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست روز سه‌شنبه‌ در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تفاهمی كه در استانداری سمنان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سمنان و نمایندگان منابع طبیعی، راه و ترابری و سایر دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت، افزود: بر این اساس مقرر شد، احداث جاده «ابر» در مسیر راه جیپ رو فعلی صورت گرفته و وزارت راه ضمن نقشه‌برداری مسیر، اصلاحات مورد نیاز به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كند.

وی با تاكید بر این كه وزارت راه مكلف شد تا نسبت به ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی جاده «ابر» اقدام كند، افزود: بر اساس توافق صورت گرفته هیچ درختی در احداث جاده ابر قطع نخواهد شد و انجام هرگونه عملیات اجرایی در این مسیر مستلزم تایید سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.

مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از جلسه با مسوولان سازمان جنگل‌ها خبر داد و گفت: در این جلسه قرار شد محدوده‌ای با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی دو استان «سمنان» و «گلستان» در جنگل ابر كه شامل جوامع سرخدار باشد، تعیین و به عنوان منطقه حفاظت شده به هیات دولت پیشنهاد شود.

به گفته وی بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد این منطقه حداقل ۲۰ هزار هكتار خواهد بود.

مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این كه سازمان حفاظت محیط زیست در زمان اسكندری ـ وزیر وقت جهاد كشاورزی ـ پیشنهادی را مبنی بر ارتقای درجه حفاظتی جنگل ابر پیشنهاد كرده بود، افزود: متاسفانه وزیر وقت جهاد كشاورزی با این پیشنهاد مخالفت كرد كه امیدواریم پیشنهاد جدید مورد موافقت وزیر جهاد قرار گرفته و هرچه سریعتر تصویب شود.

وی با اشاره به این كه پس از دریافت موافقت وزیر صنایع و جهاد كشاورزی این پیشنهاد به كمیسیون صنعت و محیط زیست هیات دولت ارائه خواهد شد، تصریح كرد: بدین ترتیب سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حفاظت از جنگل ابر دخیل شده و واگذاری اراضی ملی در محدوده حفاظت شده ممنوع شده و تمامی پروژه‌های عمرانی باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و دریافت مجوز ارزیابی زیست محیطی در این منطقه اجرا شود.

مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست پیشتر از مخالفت وزیر راه برای احداث جاده جدید در داخل جنگل ابر خبر داده بود و گفته بود كه دكتر بهبهانی در آخرین نامه خود اخیرا اعلام كرده كه احداث این جاده صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر دیوان محاسبات نیز در نامه‌ای به وزارت راه و رییس مجلس تاكید كرده است كه احداث هر گونه جاده در داخل جنگل ابر پیش از دریافت مجوزهای لازم غیرقانونی بوده و این وزارتخانه اجازه هزینه كرد برای آن نخواهد داشت.

احداث جاده علی‌آباد به شاهرود كه بر اساس مصوبه استانی هیات دولت قرار است احداث شود، از سال ۱۳۶۴ مطرح بوده كه این طرح از سوی كارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی به علت عبور جاده از اكوسیستم‌های بكر جنگلی و گونه‌های منحصر به فرد، زیستگاه‌های حیات وحش و خسارات به چشمه‌ها و رودخانه‌های حوزه آبخیز زرین گل و شیرین آباد و عدم مطالعه اصولی و تخریب زیاد در عرصه‌های جنگلی و محیط زیست مورد مخالفت قرار گرفت.

احداث یك جاده جدید در یكی از بكرترین جنگلهای ایران در حالی آغاز شد كه بر اساس مصوبه استانی دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر ـ علی آباد تكمیل شود و در آن اشاره‌ای به طراحی مسیر جدید نشده بود. از سوی دیگر این مصوبه مجددا در استان سمنان به «اصلاح جاده موجود ابر ـ علی آباد» تغییر یافت تا شبهه‌ای پیش‌نیاید!

اما در این میان اصرارهای بعدی برخی مسؤولان، منجر به این شده كه وزارت راه مسیر جدیدی را در حد یك راه درجه یك طراحی كند.

در این حال سال ۸۵ بود كه عده‌ای هم از فرصت سوء استفاده و اقدام به پخش آگاهی تبلیغاتی مبنی بر فروش زمینهای ویلایی و آپارتمانی در منطقه جنگلی ابر كردند كه با اقدام بموقع رییس وقت سازمان محیط زیست و حضورش در محل، پروژه متوقف و منجر به صدور مصوبه استان سمنان در خصوص این مسیر شد.

هرچند كه وزارت راه مصوبه‌ای را از هیات دولت گرفت كه بر اساس آن موظف است به ازای تعداد درختان قطع شده، درختكاری كند، اما تمامی این مسایل در حالیست كه به گفته كارشناسان، مسیر موجود نیازمند قطع درخت نیست و تنها با آسفالت كردن آن از شیرین آباد تا ابر (به طول ۱۲ كیلومتر) و احداث یك ایستگاه راهداری مشكل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر وجود ۶ راه ارتباطی بین استانهای گلستان و سمنان كه ۳ مورد از آن در شرق مركز استان و در محدوده شهرستان علی‌آباد واقع است شامل محور گرگان، رامیان، شاهرود به طول ۹۵ كیلومتر، محور گرگان، شاهكوه، شاهرود به طول ۹۵ كیلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول كمتر از ۱۳۰ كیلومتر - كه جاده ترانزیتی بوده و در حال تعریض و اصلاح مسیر است و پس از تعریض می‌تواند به عنوان بزرگراه مورد استفاده قرار گیرد - همگی ضرورت تخریب‌ها به بهانه احداث راه جدید را منتفی می‌كند، لذا بدین ترتیب مشخص نیست كه چه اصراری به تخریب جنگل و احداث یك جاده جدید است.

وزیر وقت جهاد كشاورزی در سال ۸۶ در نامه‌ای به انصاری، مشاور و سرپرست وقت دفتر معاون اول رییس‌جمهوری نوشته است كه این وزارتخانه بر اساس بررسی‌های كارشناسی انجام شده احداث جاده روستای شیرین‌آباد در استان گلستان به روستای ابر در استان سمنان را به دلایل زیر به صرفه و صلاح كشور نمی‌داند چرا كه این جاده از لحاظ مسایل اكولوژیكی و زیست‌محیطی اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی خواهد داشت و اصولا بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی احداث جاده مذكور مطلقا ممنوع است.

از سوی دیگر در این نامه تاكید شده است: احداث جاده مذكور می‌تواند موجب تخریب حداقل ۵۰ هكتار از جنگلهای هیركانی با تاج پوشش بالای ۸۰ درصد در طول مسیر احداث شده و برهم خوردن تعادل اكولوژیك منطقه شود. همچنین وجود شرایط ناپایدار زمین‌شناسی در ۳ منطقه از مسیر جاده كه امكان حركت توده‌های لغزشی آنها بر اساس نظر كارشناسی كاملا محرز است و خطر دستیازی سودجویان و زیاده‌خواهان به عرصه‌های بكر و دست نخورده منابع طبیعی، قطع درختان، تصرف و تبدیل اراضی جنگلی به سایر كاربری‌های مخرب بر اكوسیستم منطقه نیز از دیگر مشكلات احداث این جاده است.

سازمان‌های محیط زیست و جنگل‌ها بارها با استناد به مصوبه بیستمین جلسه شورای عالی محیط زیست در خصوص الزام ارائه گزارش ارزیابی برای پروژه‌های راهسازی در نواحی جنگلی، ساحلی، دریاچه‌ها و مناطق مانگرو و بند ۳ ماده ۶ طرح صیانت از جنگلهای شمال كشور - كه در آن آمده است: هرگونه ساخت و ساز توسعه كالبدی كه منجر به تغییر كاربری جنگل و كاهش سطح آن شود منوط به انجام مطالعات زیست محیطی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست است - با اجرای این طرح مخالفت كردند و اجرای این پروژه از سال ۸۶ تا كنون همچنان متوقف بوده است.

جالب‌تر آنكه اخیرا وزیر راه نیز در نامه‌ای اعلام كرد كه احداث این جاده صرفه اقتصادی ندارد از سوی دیگر دیوان محاسبات نیز در نامه‌ای به وزارت راه و رییس مجلس تاكید كرده است كه احداث هر گونه جاده در داخل جنگل ابر پیش از دریافت مجوزهای لازم غیرقانونی بوده و این وزارتخانه اجازه هزینه كرد برای آن نخواهد داشت.

گفتنی است جاده علی‌آباد به شاهرود از سمت دره غربی روستای شیرین آباد معروف به دره سورمه می‌گذرد كه دارای جریان‌های دائمی آب و یك مسیر ارتباطی قدیمی با عرض متوسط ۵/۲ متر است.

با توجه به گستردگی حضور دام، انسان در گذشته این جنگل سیمای عمومی دانه زاد و شاخه زاد با جهت‌های فراوان در مرحله رویشی دار گروه تا میانسال با كثریت گونه‌های بلوط، ممرز، ملاحظه می‌گردد كه عموما جنگل یك تا دو اشكوبه را تشكیل می‌دهد كه اشكوب فوقانی بلوط می‌باشد و دره سورمه آمیختگی گونه‌ها عبارتند از: ممرز، ازگیل، ولیك ، سیاهتلو، آلوچه و در دره‌ها توسكا تمایل دارد.

این حوزه در حال حاضر مسیر گذر دو خط برق فشار قوی، یك خط گاز و جاده ارتباطی گاز با مشخصات توپوگرافی یاد شده كه تا به حال احداث این خطوط خسارات فراوان و جبران ناپذیری را بر عرصه محیط زیست، پیكره حیات وحش وارد كرده است و گواه این مدعا در عرصه موجود است.

ارتفاعات حوزه آبخیز، محل عبور مرال و شوكابوده و در بخشهای پایین دست زیستگاه انواع پرندگان خصوصا قرقاول است. از طرفی احداث چنین جاده‌ای تخریب، برش سنگ، قطع درختان، اشجار و ... دارد.

این گزینه به طول ۲۵ كیلومتر از داخل جنگلهای بكر و دست نخورده می‌گذرد كه عرض حدود ۱۰ تا ۱۲ متر را تخریب می‌نماید و گونه‌های درختی بلوط، كه اشكوب فوقانی و گونه‌های ممرز در حاشیه دره‌ها توسكا، ولیك، ازگیل وحشی و ... در زیر اشكوب هستند كه با احداث این جاده تمامی این گونه‌های از بین می‌رود.

این جاده تا روستای شیرین آباد زیر سازی شده كه از ارتفاع ۸۸۰ تا ارتفاع ۲۲۰۰ از داخل جنگل می‌گذرد كه با توجه به طول ۲۵ كیلومتر و اختلاف ارتفاع ۱۳۲۰ متر باید شیب زیادی داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
موفقیت هیربدان دراحداث نیروگاه و تاسیسات پالایشگاه عمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«جاده مالهلند» دیوید لینچ، بهترین فیلم ۱۰ سال



 

 

 

فیلم «جاده مالهلند» ساخته‌ی‌ «دیوید لینچ» به‌عنوان بهترین فیلم دهه‌ گذشته سینمای جهان از نگاه انجمن منتقدین فیلم لس‌آنجلس انتخاب شد.



انجمن منتقدین فیلم لس‌آنجلس روز گذشته فیلم «جاده مالهلند» محصول سال ۲۰۰۱ به كارگردانی «دیوید لینچ» را به‌عنوان بهترین فیلم دهه گذشته سینمای جهان معرفی كرد.



این فیلم با نقش‌آفرینی «نائومی واتس» توانست از میان ۱۸۹ اثر، بیشترین آراء را به خود اختصاص بدهد.



«جاده مالهلند» در سال ۲۰۰۲ نامزدی اسكار بهترین كارگردان را برای «دیوید لینچ» به‌همراه آورد. این كارگردان آمریكایی جایزه‌ بهترین كارگردانی جشنواره‌ كن را برای این فیلم گرفت و در جوایز سزار فرانسه نیز عنوان بهترین فیلم خارجی را كسب كرد.



به گزارش هالیوود ریپورتر، از دیگر فیلم‌های برتر دهه‌ گذشته از نگاه انجمن منتقدین فیلم لس‌آنجلس می‌توان به «خون به‌پا خواهد شد»، «كوهستان بروك‌بك»، «جایی برای پیرمردان نیست»، « زود‌یاك»، «۴‌ماه، سه‌هفته و دو روز»، «ارباب حلقه‌ها» و «یونایتد ۹۳» نام برد.