اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیلاری کلینتون: امریکا نمی تواند ایران و داعش را چالش هایی جدا از هم بداند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,هیلاری کلینتون

نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اظهاراتی مدعی شد: چالش های ایران و داعش دو چالش جدا از یکدیگر نیستند.

 هیلاری کلینتون در ادامه سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا درباره راهبرد پیشنهادی خود برای مبارزه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش گفت: در داخل مرز سوریه علاوه بر کردهایی که مشغول نبرد با داعش هستند ، بزرگترین مانع برای اعزام نیروی زمینی بیشتر برای نبرد با داعش این است که گروههای مخالف سنی که امکان نبرد با داعش را دارند همچنان دغدغه فکری شان نبرد با اسد است. البته فراموش نکنیم که اسد بیش از تروریست ها، اقدام به کشتن سوری ها کرده است. اما مانع این است که این مخالفان سنی به صورت فزاینده از طرف داعش نیز تهدید می شوند.

وی افزود: پس ما باید به صورت همزمان به سمت یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی در سوریه حرکت کنیم که زمینه یک دولت جدید را با رهبری جدید فراهم کند و شمار بیشتری از سوری ها را ترغیب کند که با داعش نبرد کنند. ما برای حمایت از آنها باید فورا نیروهای عملیات ویژه را مستقر کنیم. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تا این لحظه نیز دستور این کار را داده است. ما باید آماده باشیم و همزمان با پیوستن شمار بیشتری از سوری ها به نبرد، شمار بیشتری از نیروها را مستقر کنیم. ما باید تلاش های خود را برای حمایت و تجهیز از یگان های مخالفان سوری که امکان تشکیل آنها وجود دارد، تقویت کنیم. افزایش حمایت ما باید در کنار افزایش حمایت شرکای عربی و اروپایی ما باشد که شامل نیروهای ویژه ای می شود که آنها می توانند به نبرد در میدان عمل کمک کنند. ما همچنین باید با همپیمانان و همسایگان کار کنیم تا مناطق پرواز ممنوع ایجاد کنیم و جلوی اسد را بگیریم که نتواند غیرنظامیان و مخالفان را از طریق حملات هوایی قتل عام کند.

 

نیروهای مخالف در میدان سوریه با حمایت مادی از طرف ائتلاف، باید کمک کنند تا مناطق امنی ایجاد شوند که سوری ها بتوانند در کشور سوریه بمانند و دیگر به سوی اروپا فرار نکنند. این رویکردِ ترکیبی، کمک خواهد کرد که مخالفان بخش های باقیمانده مرز سوریه با ترکیه را از دست داعش بازپس بگیرند و خطوط تدارکاتی آن را قطع کنند. این رویکرد همچنین اهرم جدیدی را در روند دیپلماتیک در اختیار ما قرار می دهد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ، آن را دنبال می کند. البته ما در گذشته در این مناقشه به بن بست های دیپلماتیک زیادی رسیدیم اما ما مدل هایی در اختیار داریم که چگونه جنگ های داخلی چند فرقه ای و غیرقابل مهار، سرانجام خاتمه یافتند. ما می توانیم در س هایی را از لبنان و بوسنی بیاموزیم.

هیلاری کلینتون در ادامه اظهارات خود به ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه و ایران باید با این حقیقت روبرو شوند که ادامه حمایت از اسد، باعث ایجاد ثبات نخواهد شد. هم اکنون بیم من آن است که رئیس جمهور پوتین درحال وخیم کردن مسائل است. روشن است که نقشی مهمی برای روسیه به منظور کمک به حل مناقشه در سوریه وجود دارد . ما تمایل خود را برای کار با آنها به سمت یک نتیجه که باعث حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد و غیر فرقه ای شود و حقوق همه سوری ها در آن رعایت شود و نهادهای مهم دولتی دست نخورده باقی بماند، نشان دادیم.

هیلاری کلینتون افزود: هیچ جایگزینی برای گذار سیاسی وجود ندارد. گذار سیاسی ، به سوری ها اجازه می دهد که به حکومت اسد خاتمه دهند. بخش زیادی از راهبرد در دو سوی مرز( عراق و سوریه) وابسته به نقش شرکای عرب و ترک ما است. ما باید به آنها سهم بار خودشان را بدهیم که به دوش بکشند و کمک نظامی ، اطلاعاتی و مالی بکنند ، همچنین از نفوذ خود بر جنگجویان و قبایل در عراق و سوریه استفاده کنند. کشورهایی مثل اردن نیز پیشنهادهای بیشتری دادند و ما باید این پیشنهادات را مد نظر قرار دهیم چون در نهایت تلاش های ما فقط در صورتی موفق خواهد شد که عرب ها و ترک ها به شیوه ای بزرگتر گام بردارند. این نبرد آنها است و آنها باید اینگونه اقدام کنند.

وی افزود: ترکیه تاکنون بیشتر روی کردها متمرکز بوده است تا اینکه روی مقابله با داعش متمرکز باشد. اگر بخواهیم منصفانه باشیم ترکیه تاریخی طولانی و دردناک در خصوص گروههای تروریستی کُرد دارد اما تهدید داعش صبر نمی کند. هر چند ممکن است دشوار باشد اما باید ترکیه را وادار کنیم که بمباران جنگجویان کرد در سوریه را ، که با داعش می جنگند، متوقف کند و به جای آن به شریکی کامل در تلاش های ائتلافی ما بر ضد داعش تبدیل شود.

 

آمریکا همچنین باید با شرکای عرب ما کار کند تا آنها را وادار به سرمایه گذاری بیشتر در نبرد علیه داعش بکند. هم اکنون تمرکز این کشورها روی دیگر عرصه ها است چون آنها در منطقه نگرانی هایی دارند که به طور خاص می توان به تهدید ایران اشاره کرد. برای مثال به همین علت است که سعودی ها توجه خود را از سوریه به یمن تغییر دادند. پس ما باید روی یک رویکرد واحد کار کنیم .

من در ماه سپتامبر یک طرح جامع برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و حمایت این کشور از گروههای نیابتی مثل حزب الله و حماس را تشریح کردم. ما نمی توانیم ایران و داعش را به عنوان دو چالش جداگانه ببینیم! سیاست های منطقه ای بیش از حد به هم تنیده است. افزایش اعتماد شرکای عرب ما و افزایش هزینه ها برای ایران به علت رفتارهای بد آن، باعث کمک به نبردی موثر تر علیه داعش خواهد شد.

 

درحالیکه ما روی یک رویکرد گسترده تر منطقه ای کار می کنیم ما باید مشورتی نزدیک با اسرائیل داشته باشیم که قویترین همپیمان ما در منطقه است. اسرائیل به صورت فزاینده در حال اشتراک با شرکای عرب ما است و این فرصت را دارد که این اشتراک را در اطلاعات و تلاش های مشترک بیشتر هم بکند. ما نباید دچار وهم شویم که این ماموریت تا چه حد دشوار است.

 

ما باید تکه های بسیاری را کنار هم بچینیم و شرکای زیادی را کنار هم قرار دهیم و همزمان در جبهه های چندگانه حرکت کنیم. اگر ما در دو سوی مرز حرکت کنیم هم در هوا و هم در زمین و نیز اگر به صورت دیپلماتیک حرکت کنیم ، می توانیم حکومت ترور داعش را له کنیم. برای حمایت از این کارزار، کنگره باید سریعا مجوز بکارگیری زور نظامی را ، که طرحی روزآمد شده است، تصویب کند. این تصویب پیامی برای دوستان و دشمنان ما خواهد بود که آمریکا متعهد به این نبرد است. زمان تاخیر به پایان رسیده است و ما باید این کار را بکنیم.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
هیلاری کلینتون : ما (امریکا) القاعده و طالبان را ساختیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"هیلاری کلینتون" مدعی شد نقش کلیدی پادشاه عمان در دیدار محرمانه ایران و امریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دیدار محرمانه ایران و امریکا

 

 اخبار سیاست خارجی -  "هیلاری کلینتون" مدعی شد نقش کلیدی پادشاه عمان در دیدار محرمانه ایران و امریکا

"هیلاری کلینتون" در کتاب خود اشاره می کند که او با میانجی گری سلطان قابوس نقش کلیدی در فراهم کردن امکان مذاکرات میان ایران و امریکا ایفا کرده است. او در این کتاب به نقش دیگر دیپلمات های امریکایی نیز اشاره می کند

"دیپلماسی پنهان" این عنوانی است که وزیر امور خارجه پیشین امریکا در کتاب اخیر خود برای زمینه چینی گفت و گوی مقام های ایرانی و امریکایی با یکدیگر یاد کرده است. "هیلاری کلینتون" در کتاب خود اشاره می کند که او با میانجی گری سلطان قابوس نقش کلیدی در فراهم کردن امکان مذاکرات میان ایران و امریکا ایفا کرده است. او در این کتاب به نقش دیگر دیپلمات های امریکایی نیز اشاره می کند.

به گزارش "تدبیر"، روزنامه "میامی هرالد" با اشاره به اظهارات "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه پیشین امریکا درباره مذاکرات ایران و امریکا در بخشی از کتاب تازه خود تحت عنوان "انتخاب های دشوار" که اخیرا در 635 صفحه توسط انتشارات "سایمون اند شوستر" منتشر شده می نویسد:"شاید بتوان جالب ترین بخش این کناب را دیپلماسی پنهانی دانست که از سوی "کلینتون" در دوره زمامداری اش بر مسند وزارت امور خارجه امریکا در قبال ایران هدایت شده بود و در نهایت به توافق موقت هسته ای در سال 2013 میلادی با ایران انجامید. گرچه این توافق ژنو ماه ها پس از ترک مقام وزارت امور خارجه از سوی "کلینتون" عملی شد با این حال او زمینه چینی های لازم را برای این کار فراهم آورده بود. هیلاری کلینتون در کتاب خود به این موضوع اشاره کرده است."

روزنامه "میامی هرالد" در ادامه با اشاره به نقش سلطان "قابوس" پادشاه عمان و پیشنهاد ارائه شده از سوی او به "کلینتون" برای میانجی گری در روابط ایران و امریکا می نویسد:"کلینتون در کتاب خود اشاره می کند که برای نخستین بار در ژانویه سال 2011 میلادی، سلطان "قابوس" پادشاه عمان به او پیشنهادزمینه چینی برای دیدار محرمانه مقام های ایرانی و امریکایی را ارائه کرد. پادشاه عمان در این باره اظهار داشته بود که می تواند کانال هایی را برای این کار تعبیه نماید."

در بخش دیگری از این کتاب "هیلاری کلینتون" به نقش مهم "جیک سلولیوان" مشاور ارشد خود نیز اشاره می کند و در این باره می افزاید:"سولیوان به دستور کلینتون در جولای 201 میلادی برای دیدار با مقام های ایرانی عازم عمان شد پس از او این "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه امریکا بود که چانه زنی و گفت و گوی واقعی با ایران را ادامه داد."

روزنامه "میامی هرالد" در پایان از رویکرد "کلینتون" برای دیپلماسی با ایران تحت عنوان سبک "دیپلماسی کیسینجری" یاد می کند و می افزاید:"در واقع، این کلینتون بود که زمینه های لازم برای مذاکرات ایران و امریکا را فراهم کرد اما اعتبار این موضوع به "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا و "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا داده شد."

به گزارش تدبیر، کلینتون در حالی در کتاب خود از نقش مهم "جیک سولیوان" در پیشبرد مذاکره میان ایران و امریکا یاد می کند که اخیرا روزنامه "نیویورک تایمز" از کناره گیری مشاور امنیت ملی معاون رییس جمهوری امریکا از سمت خود در ماه اوت آینده خبر داد.

این روزنامه امریکایی اشاره کرده که "سولیاون" قصد دارد در دانشگاه تدریس کند. سولیوان 37 ساله پیش از آن که به معاونت "جو بایدن" منصوب شود نزدیک ترین مشاور "کلینتون" وزیر امور خارجه امریکا بود. انتشار خبر کناره گیری "سولیوان" از مقام خود در حالیست که "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه امریکا دیگر مهره کلیدی امریکا در تعامل دیپلماتیک با ایران نیز اعلام کرده بود که در ماه اکتبر از سمت خود کناره گیری می کند اما او بار دیگر به عرصه دیپلماسی با ایران بازگشته در جریان دور پنجم مذاکرات ایران و نمایندگان قدرت های غربی بر سر برنامه هسته ای ایران نیز شرکت داشت.
 اخبار سیاست خارجی - تدبیر