اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیس! در مورد این پرونده سوال نکنید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نافرجام ماند
هیس! در مورد این پرونده سوال نکنید

زنگ پایان مجلس نهم به صدا درآمد و پرونده بنیاد شهید به فرجام نرسید و ادامه بررسی آن به مجلس بعدی موکول شد و همچنان زوایای آن پنهان باقی ماند.

‌ حکم تخلیه نهمین ساکنین خانه ملت روز سه شنبه به اجرا در آمد و مجلس نهمی‌ها ناگزیر به ترک بهارستان شدند. تنها دستاوردشان برای مردم خاطرات بد از رفتارهای توهین‌آمیز و کارشکنانه شان بود و چند عکس سلفی در آخرین روز کاری!

 

اما در عوض برای ساکنان جدید و تازه وارد مجلس دهمی از خود کوله‌باری از طرح‌های نیمه کاره، لوایح در دست بررسی و کوهی از پرونده‌های باز مفاسد اقتصادی صورت گرفته در دولت‌های نهم و دهم به میراث گذاشتند. پرونده‌های فسادی چون بابک زنجانی، دکل نفتی گمشده، صندوق فرهنگیان، صنعت بیمه کشور، سازمان ثبت اسناد، سازمان جنگل‌‌ها و مراتع کشور، بنیاد تعاون و... که در مجلس نهم گشوده شد، در میز هیئت رئیسه این مجلس ورق خورد و برای آنها با صرف هزینه‌های کلان، کمیته‌های تحقیق و تفحص و پیگیری تشکیل شد اما هیچ گاه به آنها رسیدگی نشد و هیچ‌کدا‌م‌شان به سرانجام نرسید.

 

یکی از حائز اهمیت‌ترین و پرحاشیه‌ترین این پرونده ها، پرونده تخلفات در بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت نهم و دهم بود که هر روز که از زمان بررسی آن می‌گذشت دامنه فسادهای روی داده در آن پهناورتر و ابعاد تازه‌ای از آن رونمایی می‌شد و همواره هم گفته می‌شد که بنابر ملاحظاتی نمی‌توان ابعاد آن را رسانه‌ای کرد و در نهایت هم مشخص نشد که کدام دست‌های پشت‌پرده‌ای از بررسی و حتی رسانه‌ای شدن این پرونده ممانعت ورزیدند. به هر روی این پرونده همچون سایرین، روز گذشته به میز هیئت رئیسه جدید مجلس دهم انتقال یافت و سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

میلیاردها تومان بر باد رفته
مرداد 91 خبر یک اختلاس در «بنیاد شهید و امور ایثارگران» در رسانه‌ها منتشر شد و روز به روز بر آمار تخلفات صورت گرفته در این بنیاد افزوده شد. به طوری که مجلس نهم بالاخره مجاب شد تا برای پیگیری مفاسد صورت گرفته در آن بنیاد، کمیته تحقیق و تفحصی تشکیل دهد. این کمیته در نهایت در 20 خرداد 92 شکل گرفت و مشخص شد که علاوه بر 15 میلیارد، 170 میلیارد تومان نیز از حساب‌های بنیاد برداشت و به خارج کشور منتقل شده است.

 

تمام این تخلفات در زمان دولت‌های نهم و دهم صورت‌گرفت. مدیریت وقت بنیاد شهید همچون سایر دولتمردان نهم و دهم بر پاکدستی (!) خود صحه گذاشت و رقم اختلاس 15 میلیارد را به 6 میلیارد تومان تقلیل داد و اظهار داشت کارمند مختلس را از سازمان اخراج کرده است.

 این در حالی است که اعضای کمیته تحقیق همچنان بر رقم 15 میلیارد تاکید می‌ورزیدند اما درخصوص اختلاس‌ها صحبتی به میان نمی‌آوردند و اعلام می‌کردند که «حجم اختلاس‌ها آنقدر زیاد است که به دلیل آثار منفی‌ای که بر جامعه می‌گذارد از بیان آن درحال حاضر پرهیز دارند. » بعدها امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، ابعاد تازه‌ای از این پرونده را گشود و مشخص شد که پای چند بانک و چند هتل! نیز در میان است به طوری که خجسته در گفتگویی به بازگشت برخی اموال از جمله چند هتل در شمال ایران اشاره نمود و عنوان کرد که:« میلیاردها‌تومان منابع مالی بر‌باد‌رفته حالا با تلاش تیم تفحص درحال بازگشت به صندوق بنیادشهید است.» بعد هم گفت که: «بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری در این بنیاد تخلف‌های مالی فراوانی داشته‌اند» تمام این تخلفات در حالی صورت گرفته است که مدیریت وقت بنیاد شهید در خصوص تخلفات سازمان متبوعش اظهار داشت که «بر پدر کسی که این کار را کرده و درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته، لعنت!»

نافرجامی پرونده بنیاد شهید
زنگ پایان مجلس نهم به صدا درآمد و پرونده بنیاد شهید به فرجام نرسید و ادامه بررسی آن به مجلس بعدی موکول شد و همچنان زوایای آن پنهان باقی ماند. چراکه روز گذشته محمد علی پور مختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا متخلفان پرونده بنیاد شهید مانع از قرائت گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی می‌شوند، گفت: «به‌هرحال، تا این لحظه هیچ‌کدام از متخلفان برای جلوگیری از قرائت گزارش،‌ اقدام علنی و مستقیمی انجام نداده‌اند اما باتوجه به این‌که گزارش را مطالعه کرده‌ام، باید بگویم که بخش‌هایی از این گزارش قابلیت رسانه‌ای‌شدن ندارد.»وی در واکنش به این‌که آیا اگر پرونده در اختیار رئیس مجلس قرار بگیرد، مشکل را حل خواهد کرد یا خیر، گفت: «به هر حال، رئیس مجلس بنابر قانون اختیاراتی دارد و تا جایی که اطلاع دارم، گزارش در اختیار آقای لاریجانی قرار گرفته و چندین جلسه نیز با حضور رئیس مجلس، آقای خجسته و برخی از مسئولان بنیاد شهید برگزار شده اما واقعیت این است که این گزارش، گزارش خاصی است و امکان توضیح بیشتر درباره آن وجود ندارد.»

پس از صحبت‌های نامفهوم و گنگ پورمختار درخصوص این پرونده، امیر خجسته در واکنش به سخنان او به بیان این جمله اکتفا کرد که: «کار تهیه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به پایان رسیده و گزارش آن نیز طی نامه‌ای که شماره آن نیز موجود است، به دفتر رئیس مجلس تحویل داده شده‌ است.» او در پاسخ به این سوال که چرا اقدامی در راستای قرائت این گزارش انجام نشده، گفت: «به‌عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص کارم را انجام داده‌ام و گزارش این تحقیق و تفحص را در اختیار آقای لاریجانی قرار داده‌ام اما قرائت این گزارش در مجلس نهم میسر نشد و به مجلس دهم موکول شد.» او با تاکید بر این‌که پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به یک فاجعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: «فشارهای سیاسی از بیرون و درون مجلس منجر به توقف قرائت گزارش شد و این بزرگترین ظلمی است که در حق ایثارگران صورت گرفته است.»

در مورد بنیاد شهید، سوال نپرسید!
هنگامی که خبرنگار آفتاب یزد درصدد بود تا علت «فاجعه بودن» این پرونده را از اعضای کمیته تحقیق و تفحص جویا شود و از ماهیت «فشارهای سیاسی بیرون و درون مجلس» که مانع توقف گزارش می‌گردند، مطلع شود، هر یک به نحوی از پاسخگویی سر باز زدند و جواب سوال‌ها را پاسکاری می‌کردند. با این حال وقتی آفتاب یزد از یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نهم درباره جزئیات این پرونده سوال کرد وی با اظهار بی‌اطلاعی از آن گفت: «هرگاه از اعضای کمیته تحقیق و تفحص بنیاد شهید سوال می‌کردیم آنها انگشت اشاره شان را به نشانه هیس بر روی بینی خود می‌فشردند و می‌گفتند در این خصوص سوالی نپرسید.»

خانواده‌های شهدا منتظرند
تمام این تخلفات صورت گرفته در حالی است که خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران چندین بار در بهارستان تجمع کردند و خواهان رسیدگی به وضعیت دهشتناکی که در آن به‌سرمی‌برند، شدند. حال آن که بنیاد شهید ، نهادی است که بنا بر عنوان مقدسی که بر سر درش نگاشته اند می‌بایست شفاف‌ترین و پاک ترین ارگان‌ها به لحاظ کیفی و کمی باشد، اما از در و دیوارش پرونده‌های فساد تراوش می‌کرد و در آنجا افرادی حاضر بودند و شاید هستند که از پنجره‌های ساختمان واقع در میدان هفت تیر برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دست‌های آلوده‌شان را تکان می‌دهند و لبخند می‌زنند و مددجویی می‌دهند. همان‌هایی که نمی‌گذارند پرونده این بنیاد به سرانجامی برسد.

آفتاب یزد/ مریم علیزاده منصوری


ویدیو مرتبط :
سوال معنادار مجری بی بی سی در مورد پرونده مهدی هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلعه‌نویی پس از شکست استقلال مقابل پیکان:در مورد اخراج ژوزه سوال نکنید/ مجیدی برگردد و آخر فصل خداحافظی کند



در دیداری تدارکاتی

استقلال بدون رحمتی از پیکان شکست خورد

تیم فوتبال استقلال در دیداری تدارکاتی و در روز نیمکت نشینی کاپیتانش از پیکان شکست خورد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش فارس، تیم استقلال از ساعت 15 امروز در ورزشگاه پیکانشهر در دیداری دوستانه به مصاف تیم پیکان رفت که این بازی با نتیجه یک بر صفر به سود پیکان به پایان رسید.

از نکات قابل توجه حضور مجتبی جباری و کیانوش رحمتی دو بازیکن مصدوم استقلال در این بازی بود. 

حنیف عمران‌زاده در این بازی یک گل با ضربه سر زد که داور آن را نپذیرفت.

در نیمه دوم استقلال شماری از بازیکنان اصلی خود مثل آرش برهانی، جواد نکونام ، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری و مجتبی جباری را به میدان فرستاد. در این بازی جواد نکونام در غیاب مهدی رحمتی بازو بند کاپیتانی را بر بازو بست.

در تعطیلات نیم فصل لیگ هستیم و تیم‌ها برای آمادگی بیشتر برای بازی در جام حذفی بازی‌های تدارکاتی انجام می‌دهند.

ترکیب اولیه استقلال:

سیدحسین حسینی، فرزاد حاتمی، حسن اشجاری، عباس محمدرضایی، مهدی شیری، کیانوش رحمتی، حنیف عمران‌زاده، هاشم بیک‌زاده، مهران قاسمی، میثم حسینی و حجت چهارمحالی

ترکیب اولیه پیکان:

حسین آشنا، محمدرضا طهماسبی، دیگو ماکسیمو، فریرا، جلال کاملی‌مفرد، احمد مهد‌ی‌زاده، داود حقی، رضا معقولی، حکیم نثاری، چراغی و دیوسالار

قلعه‌نویی پس از شکست استقلال مقابل پیکان:در مورد اخراج ژوزه سوال نکنید/ مجیدی برگردد و آخر فصل خداحافظی کند

سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: فرهاد مجیدی می‌تواند به استقلال برگردد و آخر فصل هم خداحافطی کند.

امیر قلعه‌نویی پس از شکست یک بر صفر برابر پیکان در دیداری تدارکاتی در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر به دنبال آزمایش بازیکنان جوان بودیم زیرا یکسری تغییرات داشتیم و می‌خواستیم بازیکنان جدید هم هماهنگ شوند. خوشبختانه مجتبی جباری هم 45دقیقه بازی کرد.

وی در مورد اینکه بازیکنان استقلال موقعیت گل‌زنی زیادی از دست می‌دهند، خندید و گفت: خوب بود، بد نبود، هافبک‌های ما باید ایجاد موقعیت کنند که این اتفاق می‌افتد.

سرمربی استقلال در مورد اینکه آیا این تیم قهرمان لیگ می‌شود، گفت: ما توانایی و پتانسیل کافی را داریم و باید تلاش کنیم که به هدفمان برسیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از خرید بازیکنان جدیدتان راضی هستید یا نه گفت: خوب بودند، ما به دنبال هماهنگی بازیکنان جدید در این بازی بودیم و تغییراتی هم داشتیم. راضی‌کننده است.

قلعه‌نویی در مورد اخراج ژوزه از پرسپولیس گفت: فقط در مورد باشگاه استقلال که در آن مسئولیت دارم حرف می‌زنم.

,وی در مورد بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال گفت: ما موضع خودمان را در خصوص مجیدی اعلام کردیم و او اگر توانست به استقلال بیاید و به ما کمک کند و سپس در پایان فصل خداحافظی کند./فارس