اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیجان زودگذر 100 تومانی دلار



بازار ارز و سکه,قیمت دلار,پیش بینی قیمت دلار و سکه

هیجان زودگذر 100 تومانی دلار

بازار ارز و سکه پس از هفته‌ها ثبات، نوسانی تقریبا 100 تومانی را از سر گذراند و بین دو نرخ 3420 تومان در کف قیمت و 3520 تومان جابه‌جا شد.

این دو نرخ برای دلار در بازار آزاد تهران از بعد از ظهر شنبه تا بعداز ظهر یکشنبه رقم خورد؛ یعنی همان زمانی که بازار برای هضم شوک انتخاباتی نیاز به تجزیه و تحلیل آن داشت.

تداوم واکنش بازار، بهای دلار را دیروز در اولین ساعات فعالیت بازار به کف رساند و البته تا بعد از ظهر تا 3490 تومان تعدیل کرد. در این میان برخی تا اول خرداد باز هم انتظار جابه‌جایی قیمت دارند.

هیجان زیر پوست قیمت

رفت و برگشت 100 تومانی دلار

گروه بازار پول- بازار ارز و سکه از غروب شنبه به تحولات سیاسی - انتخاباتی کشور واکنش هیجانی نشان داد. این واکنش‌ها از ساعت 18 روز شنبه بازار نیمه تعطیل را فرا گرفت و روز گذشته نیز در ادامه این روند، موجب کاهش تقریبا یکی دو ساعته قیمت ارز در کف بازار و تابلوها شد.

اما تا ظهر و بعد از ظهر دیروز، قیمت‌ها دوباره به سطوح بعد از ظهر شنبه بازگشت و در این میان البته نوسان‌گیران بازار - که در این روزها دوباره آفتابی شده اند - به سودهایی هر چند موقت دست یافتند.

به نظر می رسد که نوسان قیمت‌ها در این روزهای بازار ارز به مراتب بیشتر از قبل تحت تاثیر مسائل روانی باشد؛ چراکه به گفته برخی صرافان، میزان ارسال حواله‌های ارزی نسبت به سابق به 30 درصد قبل رسیده و برخی نیز تقریبا ارقامی بالاتر از 100 هزار دلار حواله نمی‌کنند.

حتی برخی شنیده‌ها حاکی است که حواله‌های کلان و تقریبا در محدوده یك میلیون دلاری برخی صرافی‌های وابسته با یکی از بانک‌های خصوصی نیز با مشکلاتی مواجه شده است. 

باوجود این شرایط افت و خیزهای ناگهانی بازار تنها به مسائل و شوک‌های روانی وابسته است. دیروز قیمت دلار آمریکا در کف بازار داخلی تا مرز 3400 تومان افت داشت و 100 تومان کاهش قیمت را از غروب شنبه ثبت کرد. در تابلوها این قیمت تا 3420 تومان هم کاهش یافت. عملا در این سطح قیمت دلار بر تابلو نیز 100 تومان کاهش نسبت به قیمت بعد از ظهر شنبه داشت.

افت قیمت‌ها البته پایدار نماند و دوباره قیمت‌ها به سطوح اولیه بازگشت. شوک‌های روانی بر بازار ارز معمولا چندین ساعته و عموما ناپایدارند. در واقع تاریخ مصرف کوتاهی دارند.

در این روزها شوک اولیه به بازار به دلیل ورود برخی چهره‌ها به عرصه انتخابات بود که فعلا از برنامه‌های اقتصادی و میزان اقبال عمومی به سیاست‌های این کاندیداها و حتی میزان تعامل سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی با دولت احتمالی بعدی در‌هاله‌ای از ابهام است. 

از این رو بازار پس از یک شوک موقتی، اما و اگر‌های بعدی را در پیش روی خود می بیند و برای آینده قیمت‌ها دچار تردید می‌شود.

در اینجا است که به شرط نبود دخالت پولی در بازار ارز، بازار باید بتواند در روزهای آینده به جمع بندی مشخصی از رویه‌های اقتصادی افراد مدعی در این عرصه برسد. هنوز برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هیچ یک از کاندیداها مشخص نشده است. از این رو با رد و تایید صلاحیت‌ها نیز امکان شوک‌های تازه در بازار ارز وجود دارد.

فارغ از بحث انتخابات که البته نمی‌توان تاثیر گذاری آن را نادیده گرفت، در این روزها رونق بازار سرمایه گزینه مهمی برای جایگزینی دلار و سکه است. دیروز نیز بازار سهام با افزایش 421 واحدی شاخص کل تا 45 هزار و 500 واحد نیز پیش رفت. 

خبرهای مهمی در مجلس همزمان با تصویب بودجه 92 منتشر شده است. حذف 26 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد پالایشگاه‌های کشور تاثیر ویژه‌ای بر قیمت سهام پالایشگاه‌ها خواهد داشت.

اگرچه برخی تردیدها در ساعات میانی معاملات در این خصوص بر قیمت سهام پالایشگاه‌ها تاثیر گذاشت، اما در نهایت نقدینگی‌های بازارهای موازی همانند بازار ارز و سکه نیز اسیر بازار بورس شده و به نوبه خود دلار و سکه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بازارهای جهانی

این شرایط در حالی بر سر راه بازار ارز و سکه در داخل قرار دارد که قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز مسیر کاهشی در پیش گرفته و پیش‌بینی‌ها نیز عمدتا از کاهش آن خبر می دهند.

برابری دلار در مقابل ین ژاپن همچنان بالاتر از 101 واحد است و سیاست‌های انبساطی و خرید اوراق قرضه در ژاپن بر تقویت دلار آمریکا تاثیر ویژه‌ای داشته است.

بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا نیز در این روزها خود به عامل مهمی برای سست شدن برخی برنامه‌های فدرال رزرو مبدل شده است. دیروز بهای طلا در بازار‌های جهانی همچنان در سطح 1448 دلار بسته مانده بود. طلا در اواخر این هفته تا 1430 دلار هم افت کرده بود.

علت افت قیمت طلا و سکه از زبان کشتی آرای

در همین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر کشور علت اصلی افت قیمت طلا و سکه در بازار داخل را کاهش قیمت جهانی طلا و بالا رفتن ارزش ریال در پی تحولات سیاسی کشور عنوان کرد.

به گزارش سایت طلا، «محمد کشتی آرای» رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت طلا در خصوص افت قیمت طلا و سکه در بازار داخل اظهار كرد: کاهش 23 دلاری قیمت جهانی طلا و بالاتر رفتن ارزش ریال در پی تحولات سیاسی کشور روی قیمت طلا در بازار داخل تاثیر گذاشته و موجب افت قیمت‌ها شده است.

کشتی آرای در ادامه افزود: روز گذشته تاثیر عوامل فوق بر قیمت طلا به گونه‌ای بودکه قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 40 هزار تومانی و هر گرم طلای 18 عیار با افت 6 هزار تومانی مواجه شد.

وی همچنین در خصوص روند قیمت طلا در بازار داخل افزود: ادامه سیر نزولی قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر تحولات سیاسی و اقتصادی کشور بود تا تاثیرات آنها بر قیمت‌ها مشخص شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور درباره آینده بازار جهانی طلا خاطرنشان شد: برخی تحلیلگران بر این باورند با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی دنیا و رشد شاخص‌های سهام میزان سرمایه‌گذاری روی طلا کاهش یافته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از روند نزولی قیمت این فلز گرانبها در آینده می باشد.

روز بدون تغییر در مرکز مبادلات

بنا بر یک رویه، قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی در روزهای یکشنبه همزمان با تعطیلی بازارهای ارزی جهانی، بدون تغییر اعلام می شود.

نرخ دلار دیروز در مرکز مبادلات ارزی کشور 24 هزار و 765 ریال، پوند 38 هزار و 50 ریال و یورو 32 هزار و 177 ریال اعلام شد. نرخ فرانک سوئیس 25 هزار و 882 ریال، کرون سوئد 3755 ریال، روپیه هند 452 ریال، درهم امارات 6742 ریال و یک صد ین ژاپن 24 هزار و 400 ریال اعلام شد.

همچنین لیر ترکیه 13 هزار و 748 ریال، روبل روسیه 790 ریال، ریال قطر 6802 ریال، یوآن چین 4032 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال تعیین شدند که همگی نسبت به روز شنبه تغییری نداشت./دنیای اقتصاد

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح قیمت دلار و سکه پس از یک هیجان زودگذر



قیمت دلار,قیمت+طلا

اصلاح قیمت پس از یک هیجان زودگذر

روز شنبه با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بهای سکه در بازار نقدی، با کاهش 80 هزار تومانی به یک میلیون و 220 هزار تومان رسید که در این میان نرخ دلار نیز نزدیک به 200 تومان ارزان شد.

در پی این امر بازار معاملات آتی سکه بورس کالا به شدت هیجانی شد و تمام تلاش خود را برای ریزش به کار برد و به حداکثر کاهش قیمت‌ها تن داد به طوری که در تمام سررسیدها صف فروش تشکیل شد. در این روز حجم قراردادها در مجموع سه سررسید در حدود 5000 معامله بود.

اما چنین ریزشی در پی مشخص شدن نتایج انتخابات، برای طلا، سکه نقدی، دلار و سکه آتی، چندان منطقی نبود و نشان از دستپاچگی این بازارها داشت.

در همین حال روز گذشته به منظور جبران این ریزش‌ها، قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی تا حدودی افزایش یافت تا بتواند هیجانی شدنش را اصلاح کند.

در این روز قیمت سکه نقدی با نوسانات فراوانی روبه‌رو شد و در حدود 30 هزار تومان بالا رفت و بهای دلار نیز روز یکشنبه افزایش داشت.

قیمت دلار صبح دیروز در حدود 3570 تومان بود که در حوالی ظهر به 3530 تومان رسید و حتی در ساعاتی از این روز به 3490 تومان هم رسید.

با این حساب بهای دلار با وجود افزایش نسبی نسبت به آخرین قیمت روز شنبه، از قیمت خود در روزهای پیش از اعلام نتایج انتخابات، پایین‌تر است.

از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امکان افت قیمت‌ها برای امروز وجود دارد؛ چراکه کنفرانس خبری رییس‌جمهور منتخب عصر امروز برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که پس از این سخنرانی، جو آرامی بر بازارها حاکم شود.

از طرفی به گفته صرافان بازار ارز، افزایش قیمت روز گذشته برای سکه و دلار، به دلیل هجوم مردم برای خرید طلا و ارز بوده است به طوری که روز گذشته صف فروش به صف خرید تبدیل شده بود، اما این در حالی بود که بنا به اعلام این فعالان بازار، قیمت‌دلار ظهر دیروز پایین‌تر از ظهر روز شنبه بوده است.

به هر روی اغلب کارشناسان بر این باورند که ریزش‌های این روزهای بازارها چندان با دوام نیست؛ چراکه متغیرهای اصلی عرضه و تقاضای بازار تغییری نکرده و دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها، فروش سکه و دلار توسط سرمایه‌گذاران بوده است و از آنجا که با قیمتی که دلار در حال حاضر دارد، تقاضای واقعی برای آن همچنان وجود خواهد داشت؛ بنابراین بهای آن ریزش شدیدتری را تجربه نخواهد کرد.

از طرفی اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریكا علیه ایران که قرار است از اول جولای آغاز شود، پتانسیل افزایش قیمت دلار را در خود دارد.

چندی پیش زمانی که خبر تحریم‌های پتروشیمی اعلام شد، هیچ کدام از بازارها واکنش چندانی به آن نشان ندادند و شاهد نوسانات شدید نبودیم که دلیل این امر، اقدامات پیش‌گیرنده بانک مرکزی از جمله ممنوعیت خروج ارز از سرزمین اصلی به مناطق آزاد به منظور کنترل قیمت ارز بود.

از سوی دیگر زمانی بازارهای سکه و ارز به خبرهای رسیده از مذاکرات هسته‌ای ایران عکس‌العمل شدید نشان می‌دادند، اما به نظر نمی‌رسد که تا زمان مشخص شدن سخنگوی جدید ایران، مذاکره جدی در این خصوص صورت بگیرد که موجبات ناآرامی بازارها را فراهم کند.

 

به هر روی کاهش قیمت‌ها در بازارهای سکه و دلار، کوتاه‌مدت‌تر از آن بود که انتظار می‌رفت و برخی تحلیلگران بازار معتقدند که به همین دلیل احتمال ریزش‌های مجدد برای روزهای آینده وجود دارد؛ چراکه جو خوش بینی در بین مردم همچنان ادامه دارد و امکان اینکه عده‌ای مجددا فروشنده شوند دور از انتظار نیست.

بانک مرکزی هم که در این میان تزریقی انجام نداده و حتی ممکن است که ارز موجود در بازار را که مدتی قبل تزریق کرده است، به منظور جلوگیری از ریزش شدید قیمت دلار در بازار، در قیمت‌های پایین مجددا بخرد.

اما از دیگر سو برخی کارشناسان هم بر این باورند که در شرایط حاضر، بازار این احتمال را می‌دهد که روابط سیاسی ایران با کشور‌های دیگر بهبود یابد و از آنجا که کشور‌های خارجی تاکنون به سیاست‌های آقای روحانی تمایل نشان داده‌اند، این وضعیت نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز و سکه مقطعی نبوده و ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر بنابر بعضی پیش‌بینی‌ها در چند روز آینده، جو خبرهای مثبت همچنان ادامه خواهد داشت که بازارها را از خود متاثر می‌سازد.

قیمت دلار حتی اگر در محدوده بین 3500 تا3600 تومان قرار بگیرد، باز هم کاهش را نشان می‌دهد؛ چراکه بهای دلار تا این زمان توسط تزریق و ممنوعیت‌هایی که بانک مرکزی ایجاد کرده بود در این حدود باقی مانده است. 

در مورد قیمت سکه نیز به گفته برخی کارشناسان، به نظر می‌رسد در پایان هفته جاری، قیمتی که سکه ثبت خواهد کرد با بهای آن در پایان هفته قبل برابری کند؛ بنابراین سکه تنها یک نوسان کوتاه‌مدت را در این هفته تجربه کرده است.

این همه در حالی است که اغلب تحلیلگران بین‌المللی روند اونس طلا در هفته جاری را نیز کاهشی می‌بینند که در صورت تبعیت منطقی بازارهای داخلی از قیمت جهانی طلا، روند نزولی در بازار تهران ادامه خواهد یافت. تغییرات شدید قیمتی دیروز در این بازارها، در حالی روی داد که بازارهای بین‌المللی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌بردند و بهای طلای جهانی ثابت بود.

روز یکشنبه در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، در ابتدای معاملات، سکه در هر سه سررسید در محدوده نزدیک به 2 درصد افزایش قیمت داشت، اما به تدریج از شدت این افزایش کاسته شد به طوری که در میانه معاملات روز گذشته این بازار، پایین‌ترین قیمت‌ها در سررسیدهای تیر و مرداد، کمتر از قیمت تسویه روز شنبه بود.

در نهایت سکه سررسید خرداد با افزایش 19/1 درصد، سررسید تیر با 76/0 درصد افزایش و سکه سررسید مردادماه با افزایش 38/0 درصد، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 245 هزار تا یک میلیون و 261 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 254 هزار تا یک میلیون و 285 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 283 هزار تا یک میلیون و 317 هزار تومان معامله شد.

در ضمن سکه سررسید خردادماه روز گذشته آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و طی امروز و فردا فرآیند تحویل این سررسید اجرا خواهد شد. فرآیند راه‌اندازی سکه سررسید شهریور ماه نیز از امروز آغاز خواهد شد./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران