اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیجان‌انگیزترین های علم و فناوری 2015


سایت یاهو به یادآوری برخی کشف‌های هیجان‌انگیز در دنیای علم و فناوری سال 2015 پرداخته است.

ایسنا: سال 2015 با تمام وقایع جالب و گاهی اوقات عجیبش در دنیای علم و فناوری به پایان رسید و انتظار می‌رود سال جدید نمایشگر ادامه برخی تحقیقات یا ورود برخی دیگر به بازار تجاری باشد.

هیجان‌انگیزترین اخبار علمی و فناوری سال 2015

سایت یاهو به یادآوری برخی کشف‌های هیجان‌انگیز در دنیای علم و فناوری سال 2015 پرداخته است.

 تصاویر نیوهورایزنز از پلوتو

در روز 14 ژوئیه (23 تیر) کاوشگر نیوهورایزنز سفر 9 ساله خود را تکمیل و تا ارتفاع 12 هزار و 500 کیلومتری سطح سیاره کوتوله پلوتو پرواز کرد. این فضاپیما کار ارسال تصاویر را از سطح سیاره آغاز کرد؛ اما فاصله زیاد باعث می‌شد که سرعت انتقال داده تنها یک تا دو کیلوبایت در ثانیه باشد؛ بدان معنا که 16 ماه طول می‌کشید تا تصاویر ارسال شوند. تصاویر دریافتی کنونی بسیار چشم‌گیر بوده و درک انسان را در مورد این سیاره کوتوله تغییر داده‌اند.

کشف نخستین آنتی‌بیوتیک پس از نزدیک به سه دهه

پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، انسان‌ها در اثر عفونت‌های کوچک می‌مردند و جراحی‌های کوچک امروزی در آن زمان بسیار خطرناک بودند.

آنتی‌بیوتیک‌ها همه چیز را تغییر دادند اما آخرین نمونه آن‌ها در سال 1987 کشف شده بود.

کشف تیکسوباکتین (Teixobactin) توسط دانشمندان آمریکایی که نخستین آنتی‌بیوتیک در 28 سال گذشته است، نگرانی‌ها را در مورد این که جهان در عصر پس از آنتی‌بیوتیک قرار گرفته، کاهش داد.

 ابداع سوخت از دی‌اکسیدکربن و آب توسط شرکت آئودی

یک شرکت خودروسازی آلمانی به ارائه اخبار خوشی در حوزه محیط زیست پرداخت. شرکت آئودی از فرآیندی برای تولید سوخت دیزلی با استفاده از دی‌اکسیدکربن و آب خبر داد.

بخار با استفاده از الکترولیز به هیدروژن و آب تجزیه می‌شود و سپس هیدروژن به دی‌اکسیدکربن واکنش نشان داده و مایعی تولید می‌کند که می‌تواند به شکل سوخت تصفیه شود. این فرآیند هنوز در مرحله تجربی قرار داشته اما می‌تواند منبع سوخت احتمالی آینده باشد.

درمان اچ‌آی‌وی نزدیک است؟

امیدها برای واکسنی علیه اچ‌آی‌وی پس از اعلام دانشمندان در مورد آزمایش موفق یک ترکیب جدید بر روی میمون‌ها، افزایش یافت. میمون‌هایی که ترکیب eCD4-lg به آنها تزریق شده بود، حتی با وجود قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای این ویروس طی هشت ماه، به آن مبتلا نشدند. این دارو همچنین بر روی ویروس انسانی اچ‌آی‌وی نیز آزمایش شد.

آمریکا به تحقیقات بر روی شامپانزه‌ها پایان داد

دولت آمریکا اعلام کرد که بر همه تحقیقات بر روی شامپانزه‌ها پایان خواهد داد و 50 حیوان باقی مانده را به پناهگاه می‌فرستد. از سال 2013 هیچ درخواستی برای تحقیق بر روی این حیوانات وجود نداشته است.

شامپانزه‌ها به عنوان حیوانات در معرض خطر نابودی معرفی شدند که این هشدار، استفاده از آن‌ها را در آزمایشات تجربی غیرممکن می‌کرد.

موفقیت پیچیده‌ترین پیوند صورت

یک آتش‌نشان آمریکایی تحت پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین پیوند صورت تاکنون در نیویورک قرار گرفت. در سال 2001 یک سقف در حال سوختن روی پاتریک هاردیسون برگشت و ماسک وی را ذوب کرده، گوش، پلکها و پوست سرش را از بین برد. هاردیسون اکنون در حالت بهبود به سر می‌برد.

کشف زمین شماره دو

دانشمندان موفق به شبیه‌ترین سیاره تاکنون به زمین شدند که اطراف ستاره کپلر 452 در فاصله 1400 سال نوری گردش می‌کند. این ستاره تنها چهار درصد از خورشید بزرگتر بوده و سیاره نیز 1.6 برابر اندازه زمین است. مهمتر این که مدار آن دقیقا در منطقه قابل سکونت است که آب مایع می‌تواند در آن شکل بگیرد. این امر احتمال برخورداری سیاره مزبور از حیات بیگانه را افزایش داده است.

کشف آب در مریخ

در هیجان‌انگیزترین کشف علمی سال، ناسا در ماه سپتامبر اعلام کرد که آب مایع در مریخ جریان دارد. بیشتر این آب بنظر می‌رسد که در زیر سطح قرار دارد و بنظر می‌رسد که بشدت شور باشد. این یافته‌ها قوی‌ترین نشانه از وجود حیات در گذشته سیاره مریخ است که می‌تواند هنوز وجود داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
وهم انگیزترین و هیجان انگیزترین جاده دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر جذاب 2015 در قاب علم و فناوری


این بار لنز دوربین به سراغ علم و فناوری رفت تا جذابترین و ناب ترین این عرصه را به تصویر کشید.

وبسایت صراط: رخدادهای برتر سال 2015 در قاب تصاویراین بار شاتر دوربین عکاسی به سراغ منتخبی از بهترین تصاویر جهان در حوزه‌ی علم و فناوری رفته است.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
چشمان عنکبوتی:این تصویر بزرگنمایی شده از چشمان متعدد عنکبوت تهیه شده، تصویری که جدا از بحث زیبایی کمی هم ترسناک باشد.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
آب مروارید ستاره‌ای شکل: این عکس از چشم برقکاری 47 ساله گرفته شده که بعد از برق گرفتگی و شوک حاصل از آن، گرفتار این آب مروارید ستاره‌ای در یکی از چشمان خود شده است.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
سائورون از آسمان: پروژه‌ی سرزمین میانه توسط یک گروه از برنامه نویسان دانمارکی و با الهام از نوشته‌های تالکین اجرا شده است. این پروژه را می‌توان یکی از عجیب‌ترین برنامه‌های سال‌های اخیر دانست. طی این برنامه سعی شده با کمک مدل‌سازی کامپیوتری، جغرافیای سرزمین میانه را بازسازی کنند.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
مارپیچ‌های درخشان: "Spiral Top"، وسیله‌ای است شبیه به فرفره که با سرعت زیادی به دور خود می‌چرخد، به واسطه‌ی این چرخش سریع در فضا و استفاده از لامپ‌های LED، این دنباله‌های درخشان رنگی در فضا ایجاد می‌شوند. فضانورد کویچی واکاتا (Koichi Wakata) به تازگی تصاویری از این آثار جالب توجه را منتشر کرده است.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
انسان‌هایی از جنس آی‌پد: این هم از نمونه‌های جدید استفاده از فناوری است. شاید باید با دقت بیشتری به انسان‌هایی که در کوچه و خیابان از کنارمان عبور می‌کنند نگاه کنیم، شاید چهره‌های آنها نیز محصولاتی از دنیای دیجیتال باشند.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
رقص مانتیس‌ها: شاید مانتیس‌ها را بتوان از گونه‌های جالب و بانمک دنیای حشرات به شمار آورد، کافی است به این صحنه‌ی بامزه نگاه کنید، نمادی از پایکوبی به شیوه مانتیسی.

تصاویر جذاب در قاب علم و فناوری
تانک فضایی: این تانک فضایی در واقع برای جابجایی سیستم پروازی جدید ناسا (System Launch Space) موسوم به "SLS" به سکوی پرتاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.