اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیات 100 نفره فرانسه در راه ایران



 

اخبار,اخباراقتصادی,سفر  هیات فرانسوی  به   ایران

اگر رقابت‌های انتخاباتی سال 29 را مرور کنیم، به یاد خواهیم آورد که در آن ایام شیخ دیپلمات ایران، بیش از هر كاندیدای دیگری بر پرونده هسته‌ای ایران تاكید می‌كرد. حسن روحانی در آن زمان اعلام كرد كه كلید تدبیر و امید می‌تواند قفل هسته‌ای را بگشاید و قطعنامه‌های ظالمانه بین‌المللی را بردارد.

چند روز پیش در32 تیرماه وعده روحانی محقق شد و 92 تیرماه با رای قاطع شورای امنیت، یعنی 5 عضو دائم و یک عضو غیردائم، 6 قطعنامه‌ای كه قبلاً در همین شورا علیه ایران وضع شده بود، لغو گردید و تا یک سال آینده پرونده ایران به‌طور كامل و بدون نیاز به تصویب در این شورا از دستور كارش خارج خواهد شد و بعد از لغو تحریم‌ها فرصت سرمایه‌گذاری زیادی در ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد.
 
سرمایه‌هایی كه در بخش‌های زیربنایی در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و در صنایع فولاد و خودروسازی، می‌تواند رشد اقتصادی خوبی را در سال‌های آینده برای ایران به وجود آورد. وجود نیروی كار متخصص در ایران باعث خواهد شد كه از این نیروها در پروژه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استفاده شده و تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلكرده ایران كه در حال حاضر فرصت كار مناسب را ندارند شاغل شده و آمار بیكاری در ایران خصوصاً در میان قشر تحصیلكرده كاهش یابد.

 

شركت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به خوبی می‌دانند با وجود نیروی كار تحصیلكرده و متخصص و همچنین منابع انرژی سرشار، ایران بهشت سرمایه‌گذاری است. ضمن اینكه ایران در میان كشورهای منطقه امن‌ترین كشور است و قانون سرمایه‌گذاری خارجی اصل و سود سرمایه خارجی را تضمین می‌كند. به بهانه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران علی‌اكبر فرازی، معاونت امور بین‌الملل اتاق صنایع و معادن ایران با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است كه متن آن را در ادامه می‌خوانیم. 


 اتاق بازرگانی ایران برای بعد از تحریم‌ها و ورود و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی چه اقداماتی انجام داده است؟
 تمام بخش‌های تجاری اقتصادی ایران باید خود را برای پساتحریم آماده كنند. مسئولان اتاق بازرگانی ایران از مدت‌ها قبل كارهای خوبی را در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی شروع كرده‌اند و اخیراً با نظر رئیس محترم اتاق، كمیته پساتحریم در اتاق تشكیل شده و كارهای مقدماتی و مطالعاتی در این خصوص آغاز شده است كه به نظر می‌رسد برای روز بعد از رفع تحریم لازم است بیش از این موارد، تمامی بخش‌های اقتصادی ایران آمادگی داشته باشند تا بتوان از این دوران به درستی گذر كرد و شرایط برای دوران جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف آماده شود. 


  به اذعان كارشناسان، در دوران دولت قبلی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب نبود. اكنون سوال این است با رفع تحریم‌ها وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چگونه ترسیم خواهد شد؟
 گرچه در دوران گذشته هر روز برخی آمارهای نادرست از رشد سرمایه‌گذاری خارجی ارائه می‌شد اما همان‌طور كه كارشناسان و آگاهان به امور واقف بوده و هستند، واقعیت چیز دیگری است البته زمینه‌های جذب سرمایه و خصوصاً سرمایه‌گذاری خارجی باید از قبل فراهم شود و شرایط برای سرمایه‌گذاری باید مهیا باشد.

 

با آغاز كار دولت تدبیر و امید و آغاز مذاكرات ایران و 1+5، رفت و آمد هیات‌های تجاری، بازرگانی و سرمایه‌گذاری از كشورهای مختلف به ایران اوج گرفت و ما با ترافیك عجیب هیات‌های پذیرشی از همه جای دنیا روبه‌رو شدیم، از آمریكای لاتین گرفته تا آسیا و اروپا. مشخصاً از اروپا هیات‌های بسیاری به ایران سفر كردند كه عمدتا این هیات‌ها برای اهدافی از جمله بازسازی حضور سابق خود و همچنین زمینه‌سازی حضور مجدد در ایران به مقصد ایران حرکت می‌کنند یا هیات‌هایی به ایران سفر می‌كنند تا مطالعات امكان‌سنجی برای سرمایه‌گذاری خود انجام دهند.

 

وانگهی این كشورها برای دیدن شرایط ایران بعد از تحریم و سرمایه‌گذاری در ایران مقصد سفر خود را كشور ما تعیین می‌كنند. واقعیت این است هیات‌هایی كه از اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریكای لاتین به ایران سفر می‌كردند، معترف بودند ایرانی كه مشاهده و ارزیابی كردند با ایرانی كه شنیده بودند تفاوت بسیار دارد و همچنین اعتقاد راسخ پیدا می‌كردند كه ایران سرزمین بسیار مستعد و مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، زیرا داشتن نیروی كار تحصیلكرده و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جهانی، كریدور شرق غرب و شمال جنوب و همچنین داشتن زیرساخت‌های ارتباطی به لحاظ راه، جاده و دریا و داشتن منابع سرشار انرژی آنقدر ایران را برای سرمایه‌گذاری آنها چشم‌نواز كرده است كه به راحتی نمی‌توانند از آن چشم بپوشند.

 

در سال گذشته شاهد سفر بیش از صد هیات از كشورهای مختلف به ایران بودیم كه حدود 60 درصد این هیات‌ها از كشورهای مختلف اروپایی و 34 درصد از كشورهای آسیایی و مابقی سفرها از كشورهای آفریقایی به ایران بود. هیات‌هایی از آلمان، فرانسه، لوكزامبورگ، لهستان، مجارستان، ایرلند، اندونزی، كویت، دانمارك، كره، ژاپن، تایلند، هند و... به ایران سفر كردند و متقابلا ایران نیز هیات‌هایی را به كشورهای مختلف فرستاد كه این رفت‌وآمدها منتج به این شد كه زمینه خوبی برای ایجاد دوران پس از تحریم ایجاد شود. به زودی نیز شاهد سفر هیات 100 نفره فرانسه به ایران خواهیم بود كه در اواخر شهریورماه به كشورمان ورود پیدا می‌كنند. همچنین سفر هیات بلندپایه آلمان را شاهد هستیم كه به ایران سفر كردند.

 

هیات‌های متعددی نیز از كشورهای اروپایی و آسیایی در نوبت ورود به ایران قرار دارند كه انشاا... به نوبت پذیرش خواهند شد. در نظر داریم كه سفر این هیات‌ها برای ایران خروجی خوب و مثبتی داشته باشند و به نظر می‌رسد اكنون كه مذاكرات به پایان رسیده و زمینه مناسب برای حصول سرمایه‌گذاری به وجود آمده است، شاهد رشد سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها از نفت، گاز و پتروشیمی گرفته تا زمینه‌های صنعتی باشیم و از هم‌اكنون می‌بینیم كه هیات‌های زیادی تمایل دارند به ایران سفر كنند و ما به تمام این هیات‌ها خوشامد می‌گوییم و به ترتیب پذیرای هیات‌های مختلف خواهیم بود. در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و كشاوزی ایران به داد و ستد و بالا رفتن واردات فكر نمی‌كنیم بلكه اعتقاد داریم كه رشد اقتصادی زمانی محقق خواهد شد كه سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات غیرنفتی ما به كشورهای دنیا رشد پیدا كند كه خوشبختانه این روند آغاز شده است. 


  آیا برای ضمانت سرمایه‌گذاری خارجی و ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدامی صورت گرفته است؟
 همكاری موثر بخش خصوصی و دولتی در شورای گفت‌وگو و حمایت مثبت دولت از بخش خصوصی زمینه را فراهم كرده است تا اشكالاتی كه قبلا در راه سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشت به‌طور كامل برطرف شده و مجلس شورای اسلامی نیز نهایت همكاری را در این زمینه با تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری انجام داده است.

 

قانون جدید سرمایه‌گذاری این اطمینان را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد كه امنیت سرمایه آنها و بازگشت سودشان تضمین خواهد شد و به راحتی سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه و سود حاصل از سرمایه خود  را منتقل كنند. بنابراین تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی آماده است و قطعا موارد كوچكی كه در مسیر وجود دارد با این همدلی كه در بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد، برداشته خواهد شد، زیرا این باور و دیدگاه وجود دارد كه باید برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی تسهیلات داده شود و امنیت سرمایه‌گذاری تضمین شود و این مورد را در عمل شاهد خواهیم بود. 


 حجم سرمایه‌گذاری خارجی چه اثری بر رشد اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟
 در اقتصاد مقاومتی تكیه بر پتانسیل‌های داخلی و نگاه برون‌گرا برای جذب سرمایه‌گذاری و رشد صادرات غیرنفتی وجود دارد. قطعا سرمایه‌گذاری خارجی در هر كشور و از جمله ایران می‌تواند به رشد و ایجاد اشتغال، رشد درآمد سرانه و شكوفایی اقتصادی كمك كند. اما اینكه چه زمانی آثار خود را نشان خواهد داد، به نظر می‌رسد كه حداقل باید یك دوره چهار تا پنج ساله را بعد از سرمایه‌گذاری‌های اولیه در نظر داشت تا به تدریج شاهد آثار سرمایه‌گذاری خارجی باشیم. هرچه در این چهار، پنج سال اولیه سرمایه‌گذاران خارجی احساس راحتی و امنیت بیشتر كنند قطعا دیگران را هم به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران تشویق خواهند كرد. آینده بسیار درخشان است. 


 با ورود سرمایه‌گذاران خارجی وضعیت اشتغال قشر تحصیلكرده بهبود خواهد یافت؟
 مشكلات اقتصادی مانند زنجیر به یكدیگر متصل است. برای اینكه زنجیره را تكمیل كنیم باید به تدریج و به نوبت عوامل منفی را از پیش‌رو ‌برداریم و مشكلات را حل كنیم تا زنجیره اقتصادی در ایران كامل شود. یكی از این زنجیرها در حقیقت سرمایه‌گذاری و ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری است كه می‌تواند ایجاد اشتغال كند و برای جوانان تحصیلكرده، فرصت‌های شغلی ایجاد كند تا تحصیلكرده‌ها وارد بازار كار شوند.

 

اما این تنها یك حلقه از زنجیره است و سایر امور باید حل شود. خارج شدن از ركود و متوقف كردن تورم -كه البته دولت در توقف و كاهش آن بسیار خوب عمل كرده است- بسیار مهم است. سرمایه‌گذاری بعد از توافق و به وجود آمدن جو روانی كمك می‌كند كه با برنامه‌های زیربنایی كشور از ركود خارج شود و خروج از ركود به معنای ایجاد تدریجی اشتغال خواهد بود. سرمایه‌گذاری هم یكی از این زنجیره‌هاست.


 با وجود بالا بودن هزینه تولید در ایران، چگونه ممكن است سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند و به عبارتی چگونه می‌خواهیم ایران را به سكوی صادرات تبدیل كنیم؟
 این اصل كلی قابل قبول نیست كه هزینه تولید در ایران بالاست. ممكن است در بعضی از زمینه‌ها بالا و در بعضی دیگر پایین باشد كه باید در حقیقت معدل این موارد را در نظر گرفت كه نشان می‌دهد هزینه سرمایه‌گذاری در ایران بالا نیست. به نظر من یكی از جاذبه‌های ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی، پایین بودن هزینه تولید است.

 

اما اینكه ما به بازار‌های جهانی متصل شویم باید پیگیری شود. باید كاری كنیم كه كیفیت كالاها رقابت‌پذیر شود. باید بتوانیم كالای تولید داخلی را در حدی بالا ببریم كه در بازارهای جهانی و سازمان‌های جهانی بین‌المللی مثل WTO كه می‌خواهیم به عضویت آن درآییم قابلیت رقابت داشته باشد. باید بتوانیم با سایر نهادهای تولیدی در جهان رقابت كنیم، باید مصرف داخلی خود را پاسخ دهیم. اما افزون بر آن را صادر كنیم و از صادرات درآمد ارزی داشته باشیم.

 

برای اینكه این اتفاق رخ دهد حتما باید كالای باكیفیت تولید كنیم. اما جدا از این موارد باید به مدیریت منابع انسانی و صادراتی توجه شود. واقعیت این است كه به لحاظ كیفی و مدیریت صادرات و كالاهای صادراتی كم‌كاری كرده‌ایم و اینك زمان آن رسیده است این مدیریت را اصلاح كنیم. مدیریت جدید اتاق بازرگانی ایران بسیار تاكید دارند این مدیریت اصلاح شود و مدیریتی منطبق بر استاندارد‌های بین‌المللی ایجاد شود تا كالاهایی كه باید صادر شود منطبق بر استاندارد‌های بین‌المللی باشد و بتواند نام نیكی بر بازارهای خارجی برای كالاهای ایرانی باقی بگذارد و این حضور، حضوری مستمر باشد و نه حضور مقطعی. 


 به عنوان یكی از سفرای سابق ایران ارزیابی‌تان از واكنش عربستان به توافق هسته‌ای در آینده چگونه خواهد بود؟
 واقعیت این است كه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا شعار استقلال داد به این معنا كه در هیچ یك از كمپ‌های آن زمان در قالب كمپ شرق و غرب وارد نشد ولی در قالب یك كمپ وارد شده‌ایم و افتخار داریم كه در این كمپ حضور داریم و آن كمپ، كمپ جهان اسلام است.

 

اعتقاد داریم ایران یكی از مهم‌ترین كشورهای جهان اسلام است. پایان یافتن مذاكرات ایران و غرب به معنی آن نیست كه ایران جزئی از غرب خواهد شد، بلكه امیدواریم دولتمردان عربستان به این مهم برسند كه با دوگانه‌ای كه ایجاد كرده‌اند مطمئن باشند كه یكی از این دوگانه‌ها كه جمهوری اسلامی ایران است به عنوان كشور قدرتمند منطقه و كشور مسلمان منطقه هرگز وارد این تعارض با كشور مسلمان دیگر نخواهد شد. ایران با خردورزی این كار را ادامه می‌دهد.

 

امیدوار هستیم دولتمردان عربستان نیز دست از لجاجت بردارند زیرا اقداماتی كه از سر نابخردی و بی‌تجربگی در یمن انجام دادند جز كشتار زنان و كودكان بی‌دفاع و نابودی آنها هیچ دستاوردی نداشته است. بنابراین توافق ایران با غرب به معنی قرار گرفتن ایران در كنار غرب علیه یك كشور اسلامی نیست. بلكه ایران كماكان در كمپ كشورهای اسلامی خواهد بود و هیچ تخاصمی با هیچ گروهی در غرب و شرق ندارد. بنابراین ایران با سیاست مبتنی بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل قصد دخالت در امور داخلی كشور‌های جهان را ندارد.

 اخبار اقتصادی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
هیات اقتصادی فرانسه به ایران می آید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیات 100 نفره آلمانی به ایران می‌آید


یک هیات اقتصادی ۱۰۰ نفره آلمانی که در راس آن وزیر اقتصاد ایالت نورد وست فالن قرار دارد هفته آینده به ایران سفر می کند.

خبرگزاری مهر:  «گارلت دوئین» وزیر اقتصاد ایالت نورد وست فالن قرار است به همراه یک هیات صد نفره به منظور انجام دیدارهای اقتصادی وارد تهران شود.

در این سفر که روز یکشنبه انجام می شود، قرار است درباره قراردادهایی در زمینه ماشین آلات، ساخت هواپیما و تقویت زیر ساخت های صنعتی دیدار و گفتگوهایی انجام شود.

وی در آستانه سفر به ایران اظهار داشت: جامعه و اقتصاد ایران درهای خود را برای غرب باز خواهند کرد، هرچند با تجارت این کار سریعتر اتفاق می افتد.

وزیر اقتصاد نورد وست فالن همچنین افزود: گفتگو در زمینه همکاری های نفتی نیز در تهران قابل پیش بینی است.