اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هوشنگ امیراحمدی: باید به جای جشن در ایران، عزا می گرفتیم تا موضع جمهوریخواهان تقویت نشود / ظریف یک فرد ملی و وطن پرست است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,هوشنگ امیراحمدی

هوشنگ امیراحمدی تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن آمریکا معتقد است که بازگشایی سفارت های ایران و آمریکا بعید است.

دولت بعدی آمریکا آیا می تواند از تعهدات دولت قبلی در مورد توافق شانه خالی کنند و مثلا اجرای توافقنامه را متوقف کنند؟ بویژه اگر جمهوریخواه ها به قدرت برسند.
 اگر قانون بشود نمی توانند به این راحتی ها از آن شانه خالی کنند اما دولت بعدی همیشه این انتخاب را دارد که آن را متوقف یا ناقص اجرا کند. در آمریکا هیچ چیز روی سنگ نوشته نشده است و می تواند عوض شود.

 

مثلا دولت بعدی میتواند بگوید بر اساس دلایل دیگری توافق نامه با منافع ملی امریکا منافات دارد و آن را اجرا نکند. این امر مخصوصا شانس بروز دارد اگر توافق با وتوی اوباما تصویب بشود.

 

بنظر من اگر توافق ایران با امریکا در برجام متوقف بشود، شانس اجرای موفقیت امیز آن کم خواهد بود. بهر حال درون یک رابطه غیر عادی نمیشود انتظار داشت که یک مشکل عادی شود.

مثلا بهانه دیگری پیدا می کنند؟
بله دقیقا.دولت یا کنگره بهانه دیگری پیدا می کند مانند حقوق بشر، اینده بشار اسد در سوریه، مثلا، کنگره میتواند همان تحریمهایی که اوباما لغو کرده بود را به بهانه حقوق بشر علیه ایران مجددا تصویب کند تا ایران را مجبور به عقب نشینی از برجام نماید. 

 

یادمان نرود که کنگره در دست جمهوریخواهان است و لایحه های زیادی را می تواند تصویب کند.  متاسفانه طبق برجام  امریکائیها فقط تعهد کرده اند که در رابطه با مسئله هسته ای دیگر تحریم نکنند و ان هم البته اگر آژانس تصدیق کند که ایران تخطی در اجرا نداشته است.

عده ای می گویند شما مخالف توافق هسته ای هستید اگر صحت دارد چرا و علتش چیست؟
من مخالف نیستم و آنهایی که می گویند من مخالفم نظراتم را با دقت نخوانده اند. متاسفانه فرصت نیست که نظراتم را تشریح کنم پس به یک توضیح مختصر بسنده میکنم. از نظر من این توافق را باید از چند زاویه بررسی کرد.

اول، فرضیاتی است که ما در باره روابط بین الملل و ژئوپالیتیک منطقه داشتیم و داریم و براساس آن به مذاکره رو آوردیم.

 

من این فرضیات را درست نمیدانستم منجمله این فرض که دنیای جدیدی شکل گرفته است که در ان کشورهای قدرتمند و برتری طلب دیگر قادر به اعمال نظرات خود به کشور های کم قدرت تر نیستند و یک معامله برد برد امکان پذیر است.

دوم، روشی که برای رسیدن به توافق از ان استفاده کردیم. من فکر میکنم که عجولانه و بدون برنامه وارد میدان مذاکره شدیم و بی توجه به اخلاق امپریالیستی طرف مقابل در باره تاثیر تحریمها آه و ناله راه انداختیم. کمی هم ما را از جنگ ترساندند و جدا سازی مشکل هسته ای از سایر مسائل را به ما تحمیل کردند.

سوم، خود توافقنامه است که بنظر من دارای سه بعد قصد، روح و جسم است. من با قصد امریکا مخالفت داشتم و دارم چون فکر میکنم در جهت "خلع سلاح" و نمادینه کردن صنعت غنی سازی کشور و تضعیف ایران تنظیم شده است.

 

هیچ ایرانی وطن پرستی نمیتواند با این قصد موافق باشد.  با قصد ایران که خلاص شدن از شر تحریمها و سایه ی جنگ و کاهش تنش بود موافقم.  با روح توافق نامه و مذاکرات موافقت کامل داشته و دارم چون معتقد به دیپلماسی و گفتگو در روابط بین الملل هستم.

 

من 27 سال از زندگی ام را در رابطه ایران و امریکا روی همین ایده برخورد دیپلماتیک گذاشته ام. با جسم این توافق یک کم مشکل دارم چون این جسم 169 صفحه ای در جهت کسب آن قصد امریکائی تنظیم شده است.

 

اما من فکر میکنم با آن میشود زندگی کرد اگر این قرارداد به حل دیگر مسائل فی ما یبن ایران و امریکا منتهی شود.

 

روشن تر بگویم: اگر این توافق به عادی شدن رابطه دو کشور منتهی شود به نفع مردم ایران است. در غیر اینصورت ما از ان صدمه خواهیم دید.

چهارم، راهبرد فروش این توافق به افکار عمومی در هر دو کشور است. در ایران کمی در باره دستآوردها اغراق میشود و جشن بی مورد میگیرند و شفافیت کم است.

 

اگر من بودم بجای جشن دسته های عزاداری را میانداختم، هم به دلیل ظلمی که بر ما رفته و هم به دلیل مظلوم نمائی تاکتیکی که امریکائهای جنگ طلب نگویند ما برنده شده ایم و جلوی توافق را بگیرند.

 

می خواهم بگویم که اگر هدف ما این است که توافق در کنگره رای بیاورد باید مظلوم نمایی کنیم و این جشن و تبلیغات غلط است چرا که پیام غلطی به کنگره می دهم  و موضع جمهوریخواهان را تقویت می کنم.

 و اما مشکل عمده من با طرف امریکائی است. آقای اوباما برای اینکه توافق را به مخالفین بفروشد یک گفتمان بسیار خطرناکی را علیه ایران راه انداخته است و ان اینکه یا این توافق یا جنگ. و وقتی خوب فکر کنی میبینی که ایشان دارد در واقع میگوید که ایران قصد بمب سازی دارد و این توافق تنها را جلوگیری صلح امیز از ان است.

 

در غیاب این توافق، برابر حرف آقای اوباما، چون ایران قصد بمب سازی دارد، جنگ اجتناب ناپذیر میشود. این گفتمان که ایران قصد بمب سازی دارد برای فروش توافق به امریکائیهای جنگ گریز ممکن است موثر باشد اما برای اینده ایران بسیار خطرناک است. متاسفانه دوستان نادان و دشمنان دانا هم همین برخورد را میکنند.

 

مثلا نیاک یک گروه به ظاهر طرفدار ایران در امریکا در یک اگهی یک صفحه ای در نیویورک تایمز نوشت که "ما جنگ را متوقف کردیم، ما بمب را متوقف کردیم". سوال اینجاست که نیاک یا ان گروهای دیگر (که تا دیروز برانداز بودند و امروز طرفدار توافق) که این شعار را میدهند کدام بمب را متوقف کرده اند؟ چرا این گفتمان خطرناک را جا می اندازند که اگر توافق نشود بمب ساخته می شود و بعد هم جنگ خواهد شد؟ چرا کسی نمی گوید آقای اوباما در قالب دوستی با ایران بزرگترین دشمنی را دارد می کند؟ یادمان نرود که اوباما بزودی از کاخ سفید میرود و جای انرا ممکن است یک ضد ایرانی جنگ طلب بگیرد.

 و بالاخره پنجم، تاثیر این توافق روی روابط ما با کشورهای منطقه و زندگی مردم ایران است. من فقط امیدوارم که پیامدهای این توافق و باز شدن درهای ایران به خارج برای کشور و همه طبقات اجتماع سود آور باشد. متاسفانه ما در ایران شاهد برخوردهای غیر واقع بینانه با این امرهستیم که مرا نگران میکند.

 

مثلا گفته میشود که رابطه با کشورهای منطقه بهتر خواهد شد. این درحالی است که می بینیم حتی قبل از اجرای توافق توطئه های بسیار خطرناکی در منطقه علیه ما شکل میگیرد و دشمنان منطقه ای ایران هم اکنون درصدد افزایش تنش با ما هستند. احتمل تخریب بیشتر رابطه با کشورهائی نظیر ترکیه، عربستان و اسرائیل را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت.

 

تصادفا برعکسٍ شاید برای اولین بار در دوران بعد از انقلاب، تنظیم یک سیاست خارجی مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها و دوری جستن از نیروهای غیر دولتی مزاحم از اهم الزامات شده است. ایران شیعه نباید در مقابل دنیای بزرگتر  سنی و یا قدرتمند یهودی قرار گیرد.

تابوی مذاکره با آمریکا الان شکسته شده است. فکر می کنید روابط ایران و آمریکا شاهد بهبودی چشمگیری خواهد بود مثل ارتقاء دفاتر حفاظت منافع به کنسولگری؟
سفارت در آینده نزدیک بسیار بعید است. دفاتر شبه-کنسولی بعید نیست. دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا در سفارت پاکستان کارهای کنسولی هم انجام میدهد و درون سفارت پاکستان هم نیست و در یک ساختمان مستقل قرار دارد با تعداد قابل توجهی پرسنل.

 

چندی پیش سفارت سوئیس، که دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران در آنجاست، به دلیل در مضیقه بودن برای جا به دولت ایران پیشنهاد داد که مکانی مستقل مشابه دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا به دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران اختصاص بدهد و تعداد کارکنان آن هم از 3 نفر افزایش یابد.

 

نمی دانم الان این اتفاق افتاده است یا خیر؟ اما این اتفاق شدنی است و دفاتر حافظ منافع میتوانند به ارامی بسوی وظایف کنسولی ارتقاع پیدا کنند، یعنی به همان فرم شبه-کنسولی.

نظرتان در مورد  تیم مذاکره کننده هسته ای ایران چیست؟
من اعتقاد دارم آقای دکتر ظریف یک فرد ملی و میهن پرست هستند. ایشان همیشه بحثشان این بود که غنی سازی باید حفظ شود.  من این تیم را تحسین می کنم که این کار را کرد و امیدوارم خداوند به انها کمک کند این مسئله به سرانجام خوبی برسد. آقای روحانی را هم انسان برجسته ای می دانم. 

 

با آقای حسین  فریدون برادرایشان هم سالهاست اشنا هستم. اقایان تخت روانچی، عراقچی و دیگران را هم انسانهای وطن پرستی می دانم. متاسفانه عده ای ما را تا لب پرتگاه بردند و این تیم نگذاشت که ما در پرتگاه سقوط کنیم.

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
صحبت های جالب هوشنگ امیراحمدی درباره ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جشن نامزدی دو ملی پوش ایران در دهکده المپیک



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جشن نامزدی دو ملی پوش ایران در دهکده المپیک

خبرگزاری فارس: ورزشکاران ایرانی حاضر در پارالمپیک لندن شاهد برگزاری جشن نامزدی دو تن از ملی پوشان تیراندازی با کمان بودند.

شب گذشته و پس از قهرمانی زهرا نعمتی در مسابقات تیراندازی با کمان پارالمپیک جشن کوچکی در دهکده المپیک برگزار شد که تنها به قهرمانی وی اختصاص نداشت!

نعمتی که نخستین بانوی مدال آور ایران در پارالمپیک محسوب می شود، شب گذشته در حضور برخی از اعضای کاروان اعزامی ایران به لندن نامزدی خود با رهام شهابی پور عضو تیم ملی مردان تیراندازی با کمان را جشن گرفت.

نعمتی در مسابقات انفرادی به مدال طلا دست یافت و شهابی پور در مرحله یک چهارم نهایی برابر ابراهیم رنجبر دیگر ایرانی حاضر در مسابقات تن به شکست داد و از دور مسابقات کنار رفت./فارس