اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هوای آلوده شما را چاق می کند


مطالعه جدید محققان نشان می دهد نه تنها زیاد خوردن، بلکه هوای آلوده هم موجب اضافه وزن و چاقی، مشکلات قلبی عروقی و بدکاری متابولیک می شود.

خبرگزاری میزان: مطالعه جدید محققان نشان می دهد نه تنها زیاد خوردن، بلکه هوای آلوده هم موجب اضافه وزن و چاقی، مشکلات قلبی عروقی و بدکاری متابولیک می شود.

یکی از عوامل چاقی هوای آلوده استبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، طبق مطالعه دانشگاه دوک کارولینای شمالی، نوع محل زندگی و هوای که به ریه شما وارد و خارج می شود در چاقی شما نقش دارد.
 
محققان در این مطالعه دریافتند موش های آزمایشگاهی که هوای به شدت آلوده پکن را استنشاق کرده بودند، دچار اضافه وزن شده و مشکلات قلبی عروقی و بدکاری متابولیکی را بعد از سه تا هشت هفته قرارگیری در معرض این آلودگی تجربه نمودند.
 
در این مطالعه، موش های باردار و جنین شان در دو محفظه قرار داده شدند؛ یک محفظه در معرض هوای بیرونی پکن بود و محفظه دیگر دارای فیلتر هوا برای حذف ذرات آلودگی هوا بود.
 
بعد از ۱۹ روز، ریه ها و کبد موش های باردار قرار گرفته در معرض هوای آلوده، سنگین تر شده و التهاب بافت بیشتری را نشان می داد. این موش ها، دارای ۵۰ درصد کلسترول LDL بیشتر، ۴۶ درصد تری گلیسیرید بیشتر، و ۹۷ درصد کلسترول کل بیشتر بودند. میزان مقاومت انسولین آنها هم که عامل بروز دیابت نوع ۲ است، به مراتب بیشتر از موش های بود که در معرض هوای پاک قرار داشتند.
 
همه این معیارها بیانگر این نتیجه گیری است که قرارگیری در معرض آلودگی هوا منجر به بدکاری متابولیتی که سراغاز چاقی است می شود. در حقیقت موش های باردار قرارگرفته در معرض آلودگی هوا در پایان دوره بارداری شان به مراتب سنگین تر بودند با اینکه رژیم غذایی هر دو گروه مشابه بود.
 
نتایج مشابه در مورد جنین این موش های باردار هم نشان داده شد. نتایج نشان داد که تاثیرات منفی آلودگی هوا بعد از سه هفته کمتر مشاهده شد و بعد از گذشت هشت هفته قابل توجه تر بود. این موضوع بیانگر این مسئله است که قرارگیری طولانی مدت در معرض آلودگی هوا بیشتر در ایجاد تغییرات التهابی و متابولیتی که در نهایت منجر به اضافه وزن می شود، نقش دارد.
 
بعد از گذشت ۸ هفته، موش های ماده و نر قرارگرفته در معرض آلودگی هوا در مقایسه با موش های قراگرفته در معرض هوای پاک، به ترتیب ۱۰ و ۱۸ درصد سنگین تر شده بودند.


ویدیو مرتبط :
هوای آلوده یا فرهنگ آلوده ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه در هوای آلوده ورزش کنیم؟



 

 

 

چگونه در آلوده ورزش کنیم

 

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است و به خصوص در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد. در کنار این مورد، عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز خود مشکلی دیگر به حساب می‌آید.

 

 

حال در این شرایط، باید ورزش و فعالیت را بیشتر کرد یا از ترس آلودگی هوا آن را کنار گذاشت؟

 

شاید خیلی از ما شنیده باشیم که دوچرخه ‌سواری یا دویدن در خیابان‌های شلوغ و آلوده برای سلامتی ما ضرر دارد. اما آیا واقعا آلودگی هوا، فعالیت و ورزش را برای ما خطرناک می‌سازد؟

 

انجام فعالیت‌های هوازی مثل پیاده روی یکی از کلیدهای اصلی برای داشتن زندگی سالم است. با این حال، ممکن است اگر به طور مرتب در مناطقی با هوای آلوده ورزش کنید، اثراتی منفی نیز بر سلامت شما داشته باشد. به خصوص اگر از آسم یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برید، یا به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا هستید.

 

ما در حین انجام فعالیت‌های هوازی حتی فعالیت‌هایی با شدت کم، بسیار بیشتر از زمانی که در حال استراحت هستیم، نفس می‌کشیم، بنابراین در این مواقع هوا را عمیق‌تر به ریه‌ها وارد می‌کنیم. همه این عوامل کمک می‌کنند تا بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیریم و به این ترتیب ورزش کردن در هوای آلوده خطرناک می شود.

 

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یا دود و گرد و غبار می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامتی فرد شود. از جمله این که صدمات قابل توجهی به ریه‌ها وارد می‌کند یا خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را میان زنان سالمند افزایش می‌دهد. خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز تهدیدکننده است.

 

اما اگر سالم هستید و بیماری خاصی شما را رنج نمی‌دهد، آلودگی هوا بهانه خوبی برای کنار گذاشتن ورزش نخواهد بود.

 


برای کاهش اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

 

* زمان ورزش کردن را با توجه به آلودگی هوا انتخاب کنید. مواقعی که آلودگی هوا در بیشترین حد است، از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنید.

 

* خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ و پرترافیک را برای ورزش انتخاب نکنید. میزان آلودگی هوا در فاصله 15 متری خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ به بالاترین حد خود می‌رسد. پس بهتر است در اطراف این مکان‌ها ورزش نکنید.

 

* در نهایت اگر نمی‌توانید شرایط مناسبی را فراهم سازید در فضای بسته ورزش کنید. می‌توانید روال عادی فعالیت‌های خود را تغییر داده و فعالیت‌هایی در داخل محیط بسته انجام دهید. به کلاس‌های ورزشی بروید و از سالن‌های ورزشی یا از باشگاه محلی استفاده کنید.

 

* به یاد داشته باشید اگر بیماری و شرایط خاصی دارید، حتما قبل از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:سلامت نیوز