اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هواپیمای «ایران 140» ایرانی بود یا اوکراینی؟


شرکت هسا در سایت خود نوشت: "بعد از آموزش پرسنل، فروند اول با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ گردید و از فروند دوم ، کارشناسان هسا (تحت نظارت دفتر طراحی آنتونوف) به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ شدند."

ایسنا: شرکت هسا در سایت خود این جمله را در توضیح چگونگی ساخت هواپیماهای ایران 140 به کار برده است؛ توضیحی که با توجه به سقوط دیروز، مسئولان چندان علاقه‌ای به رسمیت شناختن آن ندارند.

صبح روز گذشته - یکشنبه - یکی دیگر از هواپیماهای ایران 140 نیز سقوط کرد تا با توجه نبود قطعات لازم برای دیگر هواپیماهای موجود از این مدل عمر این هواپیما در آسمان ایران به پایان برسد؛ هواپیمایی که با اظهارات متناقض روز گذشته هنوز مشخص نیست ساخت ایران بوده یا اوکراین؟!

سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین خبری که روی سایت خود قرار داد اعلام کرد " هواپیمای سقوط کرده از نوع ایران 140 بوده است؛ خبری که در ساعات بعدی با تردید مواجه شد زیرا بسیاری از مسئولان نام آن را آنتونوف 140 اعلام کردند تا به این ترتیب محصولی که تا چندی پیش از افتخارات مهندسی کشور بود حالا به کلی تکذیب شود.

اما شرکت هسا در سایت خود شناسنامه‌ای از روند تولید این هواپیما در ایران ارائه کرده است
طبق اعلام این شرکت، قرارداد ساخت مدل ایرانی و مونتاژ هواپیمای آنتونوف 140 در سال 1374 منعقد شده و پس از آن با مشارکت کارشناسان اوکراینی مدل اول این هواپیما به بهره برداری رسیده و پس از آن فروند دوم از سوی ایرانی‌ها ساخته شده است.

در طول این سال‌ها تعداد کل این هواپیماها در ایران به شش فروند رسیده است که پس از سقوط یکی از آنها در سال 2009 و البته سقوط روز گذشته این تعداد به چهار فروند رسیده است؛ چهار فروندی که به دلیل نبود قطعات لازم زمین‌گیرند و حتی با رسیدن آنها نیز به دلیل دستور رییس جمهور نمی‌توانند پرواز کنند.

معاون وزیر راه رسما اعلام کرده کار طراحی و ساخت این هواپیما بر عهده اوکراینی‌ها بوده است و حتی از آنها برای بررسی جعبه سیاه نیز دعوت به عمل آمده است.

این اظهارات نشان از تناقضی دارد که منبع دقیق آن مشخص نیست. از یک سو سازمان هواپیمایی روز گذشته مدل این هواپیما را ایران 140 معرفی کرد؛ هواپیمایی که ساخت داخل است و از سوی دیگر گفته می‌شود این هواپیما همان آنتونوفی است که از سوی اوکراینی‌ها ساخته شده است.

هرچند نتیجه این بحث‌ها به زنده شدن 39 نفری که روز گذشته جان خود را از دست دادند منجر نمی‌شود اما شاید مشخص کند آلت مرگ از سوی ایرانی‌ها ساخته شده یا اوکراینی‌ها مسئول اتفاق روز گذشته به حساب می‌آیند.


ویدیو مرتبط :
مستند توان ایرانی - هواپیمای ایران-140

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفارت ایران: تکذیب آتش گرفتن هواپیمای ایرانی در فرودگاه دمشق



سفارت ایران: تکذیب آتش گرفتن هواپیمای ایرانی در فرودگاه دمشق

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بروز حالت فوق العاده در فرودگاه دمشق را تکذیب و اعلام کرد عملیات فراز و فرود هواپیماها در فرودگاه بین المللی دمشق به طور معمولی و براساس برنامه های قبلی در حال انجام است.

سفارت ایران در سوریه با صدور بیانیه ای برخی خبرهای منتشر شده درباره آتش گرفتن یا سقوط یک فروند هواپیمای ایرانی بر فراز فرودگاه بین المللی دمشق را تکذیب کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، قبل از این یکی از گروه های مخالفان مسلح حکومت سوریه موسوم به "ارتش آزاد" مدعی شده بود این گروه توانسته است با هدف گیری یک فروند هواپیمای ایرانی که در حال فرود در فرودگاه دمشق بود؛ آن را سرنگون کند.

مخالفان مسلح اسد همچنین فیلمی را منتشر کرده اند که نشان می دهد یک فروند هواپیمای غیرنظامی قصد فرود در باند فرودگاه دمشق را دارد اما با شلیک گلوله از سوی مهاجمان، آتش می گیرد.

به گفته مخالفان، آتش گرفتن هواپیمای ایرانی باعث آتش سوزی در بخش هایی در فرودگاه دمشق شده است و به همین دلیل مقامات سوریه، پروازهای فرودگاه دمشق را به صورت موقت به فرودگاه بلای در نزدیکی پایتخت منتقل کرده اند.

در این فیلم هویت این هواپیما قابل شناسایی نیست. هنوز هیچ منبع یا مرجع رسمی یا مستقلی نیز این خبر را تایید نکرده است.

 

آتش گرفتن هواپیمای ایرانی در فرودگاه دمشق, خبرگزاری رسمی سوریه سانا,اخبار سوریه

در واکنش به این موضوع، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با تکذیب خبر انتقال پروازهای فرودگاه دمشق به فرودگاه بلای اعلام کرد عملیات فراز و فرود هواپیماها در فرودگاه بین المللی دمشق به طور معمولی و براساس برنامه های قبلی در حال انجام است.

با وجود اینکه پروازهای فرودگاه بین المللی دمشق براساس برنامه در حال انجام است اما در چند ماه اخیر مقامات ارشد سوریه از جمله مشاور ارشد رئیس جمهور سوریه و شماری از وزیران این کشور برای ماموریت های خارجی از فرودگاه بیروت استفاده می کنند.

سوریه از دو سال پیش تاکنون با موجی از ناآرامی های خشونت آمیز داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی گسترده ای تبدیل شده است. این خشونت ها تاکنون 70 هزار کشته و حدود یک میلیون آواره در خارج از مرزهای سوریه برجای گذاشته است.

اطراف فرودگاه دمشق واقع در حومه پایتخت و جاده منتهی به آن یکی از مناطق درگیری شدید میان مخالفان مسلح و ارتش است./عصرایران