اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هواشناسی: هوای کشور از اواخر دی‌ ماه گرم می شود



اخبار,اخبار اجتماعی , پیش بینی وضعیت هوا

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: در مجموع با توجه به کاهش دما در یک ماه آتی، تا پایان سال جاری سرمای کم‌سابقه در کشور مورد انتظار نیست و مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود،‌ همه غیرواقعی است.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: پدیده ال‌نینو تأثیر غیرمعمولی بر شرایط جوی کشور به ویژه در زمستان نخواهد داشت و نه تنها شاهد بروز بارش‌ها و کاهش دمای غیرمعمول نخواهیم بود، حتی در برخی نقاط کشور افزایش محدود دما هم رخ می‌دهد.

 احد وظیفه درباره آخرین جزئیات بررسی پدیده «ال‌نینو» و تأثیر آن بر شرایط جوی کشور، توضیح داد: با توجه به پدیده «ال‌نینو»، در ‌سطح اقیانوس آرام، در منطقه مرکزی و آرام شرقی و سواحل غربی قاره آمریکا در منطقه حاره‌ای، دما همچنان‌ بالا است.

وی افزود: البته دمای سطح و زیر آب در این مناطق اندکی کاهش یافته است، اما همچنان در کل دما بالا است و در شرایط ال‌نینوی قوی و یا همان سوپر ال‌نینو قرار دارد.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: ‌پیش‌بینی می‌شود به‌ تدریج‌ تا اواخر فصل بهار و ‌اوایل تابستان، این آنومالی دمایی سطح اقیانوس آرام، به شرایط به‌هنجار برسد و طبیعی شود.

وی با توضیح اینکه در این مدت، گرم شدن آب و گرم شدن‌های جوی به یکدیگر کاملاً وابسته هستند، گفت: تغییراتی که در آب‌ها رخ می‌دهد روی جو نیز تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین گردش‌های جو تحت این پدیده تغییرات مشخصی را دارد و در برخی نقاط جهان شاهد این تغییرات خواهیم بود، مثل اقیانوس آرام که شاهد بارش‌های شدید‌ در منطقه آرام مرکزی تا آرام شرقی است، برعکس در آرام غربی، یعنی مجموعه جزایر اندونزی و فیلیپین، کاهش بارندگی شدید وجود دارد و گاهی به آتش‌سوزی جنگل هم منجر می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود تا اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان این ناهنجاری دمایی در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی به شرایط طبیعی بازگردد.

وظیفه با بیان اینکه نمی‌توان اثر مشخصی بر جو ایران درمورد‌ پدیده ال‌نینو ذکر کرد، گفت: غیر از ال‌نینو پدیده‌های دیگری هستند که همراه با ال‌نینو بر جو ایران اثرگذار هستند؛ ما می‌خواهیم از ال‌نینو ناهنجاری‌ها را درآوریم‌.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: چیزی که در ایران بیشتر به‌صورت فصلی و بلندمدت مورد استناد قرار می‌گیرد، غیر از ال‌نینو، شاخص‌های دیگری نظیر شاخص نوسان اطلس شمالی، شاخص نوسان دوقطبی اقیانوس هند و شاخص پرفشار سیبری است که مورد استناد قرار می‌گیرد.

وظیفه ادامه داد: همه این شاخص‌ها در کنار یکدیگر دیده می‌شود و با توجه به اینها پیش‌بینی فصلی توسط مرکز ملی اقلیم‌شناسی به‌عنوان زیر مجموعه سازمان هواشناسی ایران انجام می‌شود.

وی گفت: طبق گزارش این مرکز ‌دما از اواسط آذرماه تا دی‌ماه در حد میانگین خواهد بود، در برخی نواحی شمال کشور یک درجه کم‌تر از میانگین بلندمدت خواهد بود، اما از اواخر دی‌ماه در مقایسه با بلندمدت این آنومالی دمایی افزایش می‌یابد و ناهنجاری مثبت پیدا می‌کند، طوری که میانگین دمای فصل زمستان یک تا دو درجه نسبت به بلندمدت افزایش می‌یابد، بنابراین نه تنها سرمایش نداریم، بلکه گرم شدن جو را هم انتظار داریم.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: در مجموع با توجه به کاهش دما در یک ماه آتی، تا پایان سال جاری سرمای کم‌سابقه در کشور مورد انتظار نیست و مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود،‌ همه غیرواقعی است.

وی ادامه داد: الگوهای بزرگ ‌مقیاس هم‌دیدی فصل آتی در سطح زمین و سطوح میانی جو در سه ماه آینده شرایط مناسب برای وقوع بارش‌های در حد میانگین را هم نشان نمی‌دهند و چه بسا بارش‌های کمتر از میانگین را در فصل زمستان داشته باشیم.

وظیفه افزود: در مجموع بارش در سال جاری در جنوب غرب و غرب کشور تا پاییز امسال، بالاتر از میانگین بوده‌اند، اما این موضوع در یک فصل برای جمع‌بندی بارش سالانه کشور کافی نیست، زیرا در زمستان اگر به شرایط کم‌تر از نرمال و بیشتر از نرمال بپردازیم، ‌در انتهای سال بارش در حد نرمال را به ما اعلام می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: با توجه به اینکه ال‌نینوی بسیار قوی در سطح اقیانوس آرام حاکم بوده است، آنچه در برآوردهای بارش کشور انتظار می‌رود این است که شرایط دمایی‌ گاهی به‌صورت فصلی در برخی نقاط کشور به‌صورت فراتر از نرمال باشد و به‌طور کلی از نظر بارش در حد نرمال و از نظر دمایی در شرایط نرمال قرار خواهیم داشت و هیچ شرایط غیرعادی وجود ندارد که موجب نگرانی مردم شود.

بنابراین گزارش «ال‌نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال موجب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی و یا خشک‌سالی‌ اشاره کرد.

ال‌نینو به طور ساده‌ یک رخداد اقلیمی کلان است که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد؛ نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.‌

 

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
14 آبان ماه 98: وضعیت آب و هوای کشور توسط آقای ضرابی( گزارش هواشناسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تداوم کاهش دمای کشور تا اواسط دی ماه



اخبار,اخباراجتماعی,سازمان هواشناسی

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد ضمن تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر کشور را نباید دلیل افزایش منابع آبی کشور تلقی کرد، از تداوم کاهش دما تا اواسط دی ماه تا حدود یک درجه کمتر از نرمال خبر داد و افزود: از اواخر آذر ماه به تدریج از قدرت ال نینوی 2015-2016 کاسته شده تا این که در اواسط بهار به حالت خنثی می رسد.

مجید حبیبی نوخندان در گفت‌وگو با  (ایسنا)، با اشاره به اینکه میانگین بارش سال آبی (زراعی) 94-95 تا تاریخ چهاردهم آذر ماه، نسبت به دوره بلندمدت 75 درصد و نسبت به سال گذشته حدود 19 درصد افزایش یافته است، گفت: بارش‌های اخیر را نباید دلیل افزایش منابع آبی کشور تلقی کرد، بلکه لازم است برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب دنبال شود.

بارش بیش از حد نرمال نواحی غرب و جنوب غرب کشور در آذر ماه
وی با تاکید بر اینکه از اواخر آذر ماه به تدریج از قدرت ال‌نینوی 2015-2016 کاسته شده تا این که در اواسط بهار به حالت خنثی می رسد، اظهار کرد: در ماه آذر میانگین بارش کشور عمدتا در حد میانگین بلندمدت در نوسان خواهد بود، اما در نواحی غرب و جنوب غرب گرایش به بیشتراز حد میانگین خواهد رسید.

به گفته حبیبی، میانگین بارش کشور در دوره سه ماهه آذر تا بهمن ماه درحد میانگین بلندمدت بوده که به نظر می رسد در مناطق جنوب غربی، بخصوص از اواسط زمستان، به کمتر از حد میانگین بلندمدت گرایش داشته باشد.

افزایش دمای کشور از اواخر دی ماه نسبت به میانگین بلندمدت
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد در پایان با بیان اینکه میانگین دمای کشور در یک ماه آینده، بخصوص در نواحی شمالی، تا یک درجه سردتر از نرمال خواهد بود، افزود: با وجود کاهش دمای کشور در یک ماه اخیر، دمای کشور از اواخر دی ماه نسبت به نرمال افزایش می یابد، بطوری که در اواخر زمستان میانگین دما تا دو درجه افزایش خواهد یافت.


 اخبار اجتماعی  -  ایسنا