اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه+تصاویر



آگوستو اسکوی ول با استفاده از دکمه، توانسته پیانو، ماشین تولیدی،و لبخند ژکوند را بازآفرینی کرده است. وی برای ساختن این آثار منحصر به فرد، علاوه بر دکمه، فقط از چسب استفاده کرده است.

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

 

ذوق و پشتکار و ابتکار اگر باشد با دکمه هم می توان هنرنمایی کرد!

 

به گزارش روزگارنو، آگوستو اسکوی ول با استفاده از دکمه، توانسته پیانو، ماشین تولیدی،و لبخند ژکوند را بازآفرینی کرده است.

 

وی برای ساختن این آثار منحصر به فرد، علاوه بر دکمه، فقط از چسب استفاده کرده است.

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

هنرمندی با استفاده از صدها هزار دکمه

منبع:روزگارنو


ویدیو مرتبط :
کلیپ زیبا از حماسه صدها هزار بحرینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سال نو و انتظار صدها هزار "سهامدار جزء" برای بازگشایی نمادها



 

 

 

سال نو و انتظار صدها هزار

 

بسته شدن نماد ایران خودرو با 6 میلیارد و 300 میلیون سهم و سایپا با 10 میلیارد و 400 میلیون سهم به یکی از مشکلات بخش عمده ای از صاحبان سهام وسرمایه گذاران علاقه مند به خرید سهام خودروسازان تبدیل شده است و بسیاری از سهامداران در عین حال که می دانند تغییرات مدیریتی سایپا در 29/7/89 با برگزاری مجمع صورت پذیرفت ولی نماد آن دو ماه بعد بسته شد و منتظر بازگشایی آن هستند، از مسوولین بورس می پرسند که نماد خودروسازان چه زمان باز خواهد شد و چه زمانی می توانند سهام خود را خرید و فروش کنند و به زندگی خود در پایان سال سرو سامان بدهند.

عده ای از علاقه مندان وسهامداران جزء که نیازمند خرید وفروش سهام خود هستند  این وضعیت را به ویژه در آستانه سال جدید ، غیر قابل قبول می دانند.

این در حالی است که به عنوان مثال تحولات سهام سایپا دردی ماه امسال و قبل از بسته شدن نماد نشان می دهد قیمت هر سهم سایپا طی دی ماه امسال با 771 ریال افزایش به دو هزار و 915 ریال رسید که رشد 42 درصدی را نشان می دهد. این شرکت خودروسازی 89 هزار و 904 سهام دار دارد.

شاخص بازدهی سهام در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 89، نشان می دهد که بازدهی كل بورس 45.5، صنعت خودرو 61.5، شركت ایران خودرو 121، شركت سایپا 63.5 و گروه بهمن 103 درصد بوده است. به عبارت دیگر، سهم شرکت های خودرو از رشد، معاملات و ارزش افزوده، تعداد سهامداران و .. رقم بالایی است.

بازار سرمایه ایران متشكل از 341 شركت سهامی به ارزش 870 هزار و 18 میلیارد ریال و تعداد سهامداران حاضر در این بازار بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر است كه 13 درصد از آن، در صنعت خودرو هستند.

رشد ارزش بازار كل بورس نسبت به اسفند ماه 88 معادل 33 درصد است. ارزش بازار كل بورس در آذر ماه 89 معادل 870 هزار و 18 میلیارد ریال و ارزش بازار گروه صنعتی و شركت ایران خودرو از این بازار دو درصد و یك درصد است كه مبلغ آن به ترتیب 22 هزار و 939 میلیارد و 16 هزار و 349 میلیارد ریال است.

رشد ارزش بازار گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن به ترتیب 28 و 83 درصد است.

تعداد سهامداران ایران خودرو 126 هزار و 450 نفر معادل سه درصد كل حاضران در بازار سرمایه و 48 درصد از سهامداران گروه صنعت خودرو و قطعات است.

قیمت سهام ایران خودرو از 1238 ریال در آخرین روز كاری اسفند 1388 به مبلغ 2595 ریال در 30 آذر 1389 افزایش داشته و درصد ارزش افزوده به ارزش اسمی سهام صنعت خودرو در آذر ماه 89 بالغ بر 94.39 درصد بوده كه در گروه صنعتی ایران خودرو 100، گروه سایپا 86 ،و گروه بهمن 98 درصد است.

درصد ارزش افزوده به ارزش اسمی شركت ایران خودرو 159 و شركت سایپا 110 درصد در 30 آذرماه 89 اعلام شده است.

گروه صنعتی ایران خودرو با در اختیار داشتن 12 شركت پذیرفته شده در بورس، 213 هزار و 408 نفر سهامدار دارد و بیشترین سهم از این تعداد، معادل 59 درصد كل سهامداران گروه، به شركت ایران خودرو تعلق دارد. شركت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و ایران خودرو دیزل به ترتیب با 33 هزار و 338 نفر و 27 هزار و 757 نفر سهامدار رتبه های دوم و سوم را در اختیار دارند.

نماد شرکت‌ سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و ایران خودرو، در شرایطی در بورس بسته شد که صف‌های سنگینی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس وجود داشت. موضوع تغییر مالکیت این شرکت‌ها و همچنین گزارش بودجه تلفیقی این شرکت‌ها پس از تغییر مالکیت از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که سازمان بورس از شرکت‌های خودروساز درخواست کرده است.

برخی معتقدند که علت اصلی بسته‌شدن نماد شرکت‌های خودروساز بورس دریافت بودجه تلفیقی پس از تغییر مالکیت این شرکت‌هاست. اما عده ای می گویند که بورس نباید به خاطر دریافت گزارشی که معلوم نیست چه زمان آماده می شود نماد سهام خودروسازان را ببندد. زیرا سهام خودروسازان جزو سهام پر طرفدار ودارای حجم معاملات زیاد است و باعث ضرور و زیان مردم می شود و از آن جا که نزدیک به آخر سال هستیم بهتر است هر چه سریعتر نسبت به ارائه گزارش های لازم اقدام شود ونماد معاملاتی باز شود.

اگر چه تغییر مالكیت یا مدیریت كه منجر به تغییر در پیش بینی بودجه سالیانه نمی گردد، دلیلی بر بستن نمادها نیست، چراكه روزانه تغییرات مالكیتی و مدیریتی و بسیاری از شركت های بورسی اتفاق می افتد.

گروهی از فعالان بازار نیز افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در چند هفته گذشته و وجود صف‌های خرید سهام این شرکت‌ها را از جمله دلایل بسته‌شدن نماد این شرکت‌ها توسط مدیریت بازار می‌دانند.اما برخی کارشناسان معتقدند که هر چه شرایط برای عرضه و خرید و فروش سخت تر شود و عرضه سهام انجام نشود، انتظارات روانی بازار بیشتر تقویت می شود وباعث مشکلات بیشتر خواهد شد و پس از باز شدن نماد، باعث اختلال خواهد شد.

این موضوع نیز نمی تواند قابل قبول باشد چرا كه اولاً P/E صنعت خودرو از متوسط P/E بازار بالاتر نیست همچنین اگر جهت هشدار به سهامداران خود بوده است بستن یك روزه كفایت می كرد.

اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مثل همیشه هیچ توضیح تکمیلی در این باره به بازار ارائه نکرده و حاضر به پاسخگویی نیست.

مشخص نیست که چرا بورس تهران به‌تازگی به یاد ارائه گزارش شفاف‌سازی‌ و انتشار بودجه تلفیقی شرکت‌های خودروساز افتاده است؛ چرا که موضوع تغییر مالکیت سهام این شرکت‌ها و واگذاری بلوک‌های 18 درصدی مربوط به چند ماه قبل است؛ ضمن اینکه توضیح ارائه شده برای بسته شدن نماد خودروسازان به اندازه کافی شفاف نیست و سهامداران و فعالان بازار را با ابهام مواجه کرده است كه با دلایل این چنینی باید بسیاری از نماد شركت های بورسی بسته شود.

اما از آن جا که نزدیک به پایان سال مالی هستیم، این حق طیف عظیم سهامداران است تا سهام خود را بفروشند یا اضافه کنند.

مدیریت بازار اوراق بهادار دلایل توقف نمادهای معاملاتی شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و تداوم توقف سرمایه‌گذاری رنا، را تغییرات مدیریتی و مالکیتی و تاثیر این عوامل بر اطلاعات مالی این شرکت‌ها اعلام کرده است. همچنین تصریح شده است؛ به‌منظور شفاف‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی مناسب به بازار، توقف نماد سرمایه‌گذاری رنا ادامه داشته و نماد شرکت ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا نیز بسته می‌شوند.

سهام شرکت‌های خودروساز بورس طی روزهای دی ماه و بهمن ماه 89 با اقبال بازار مواجه شده بود و این شرکت‌ها مانند دیگر شرکت‌های بورس، گزارش عملکرد 9 ماهه خود را اخیرا به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه کرده‌اند.

مدیران بورس تهران درباره علت توقف نماد شرکت‌های خودروساز بورس می گویند موضوع بسته‌شدن نماد شرکت‌های خودروساز ارائه سود تلفیقی است؛ چرا که بحث تغییر مالکیت تاثیر مستقیمی بر میزان سود تلفیقی شرکت‌ها دارد. تغییر مالکیتی که چند ماه پیش در این شرکت‌ها اتفاق افتاد، روی سود درون‌گروهی این شرکت‌ها تاثیر دارد و باید گزارش شفاف‌سازی‌ آن منتشر شود. بر همین اساس از شرکت‌های خودروساز خواسته شده تا به‌دلیل تغییر مالکیت سهامشان بودجه تلفیقی خود را محاسبه و به بورس اعلام کنند. زیرا موضوع تغییر مالکیت تاثیر خاصی روی سود عملیاتی شرکت‌ها دارد.

سهامداران خودروسازان که شامل سهامداران جزء و بزرگ هستند، انتظار دارند که در بهمن و اسفند و موقع پایان سال که به تعطیلات عید نوروز نزدیک می شویم، نماد معاملاتی باز شود و سهامداران بتوانند سهام خود را بفروشند یا سهام خود را اضافه کنند و از سرمایه خود آن طور که انتظاردارند استفاده کنند.

بسته ماندن طولانی مدت نماد خودروسازان که یکی از پر معامله ترین و پر حجم ترین سهام بورس ایران است نه به صلاح بازار سرمایه کشور است و نه به صلاح سهامداران و معامله گران و علاقه مندان سرمایه گذاری در بورس است.

به خصوص از آن جا که دولت تلاش می کند نقدینگی را به جای بازار خرید و فروش و مسکن و سایر کالاها که عامل تورم است به سمت بازار سرمایه و تولید و صنعت هدایت کند، ضروری است که نماد چنین شرکت هایی هر چه سریعتر باز شود.

در حال حاضر صنعت خودرو ایران با سهم 7 تا 10 درصدی از تولید ناخالص داخلی وتولید روزانه حدود 5 هزار دستگاه خودرو که اشتغال و گردش نقدینگی وسیعی را ایجاد کرده، سهم عمده ای در تولید وسرمایه گذاری و جذب نقدینگی موجود دارد و لازم است که توجه ویژه ای به وضعیت سهام و معاملات این شرکت ها ایجاد شود...../تحلیل:عصرایران