اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هنرمسوولان این است به افكارمتعددجهت دهند



 

باید فضا را باز كنیم تا صاحبان فكر و اندیشه بتوانند حرف بزنند همچنین آستانه تحمل و حوصله خود را بالا ببریم و گمان نكنیم اگر نظری بر خلاف نظر ما باشد تضعیف می‌شویم.قائم مقام حزب اعتماد ملی معتقد است: هنر مسوولان این است كه به افكار و اندیشه‌های متعدد جهت دهند نه اینكه آنها را دفع كرده و از دایره نظام خارج كنند.

حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خود از لزوم بازنگری در قانون احزاب كه از سوی وزیر كشور مطرح شده است با ذكر مقدمه‌ای از تاسیس این قانون اظهار داشت: زمانی كه نظام جمهوری اسلامی تاسیس شد و بنیانگذار آن این بشارت را به مردم دادند كه چنین نظامی را می‌پسندند به دنبال آن رفراندوم و انتخاب خبرگان قانون اساسی و سپس تصویب قانون صورت گرفت.

وی با تاكید بر اینكه یكی از اركانی كه امام (ره) به آن توجه كردند و خبرگان و قانون اساسی توجه فوق‌العاده‌ای داشتند مساله احزاب و گروه‌های سیاسی بود، تصریح كرد: امام درباره احزاب و گروه‌های سیاسی فرمایشات ارزشمند و فراوانی داشتند و همانطور كه بر وحدت ملی و گسترش فرهنگ انقلاب در سراسر جهان تاكید داشته‌اند بر ضرورت تحزب تصریح داشته‌اند و آفات، ملاحظات و پیش‌بینی‌های آینده برای احزاب در فرمایشات امام موج می‌زند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با تاكید بر اینكه خبرگان قانون اساسی اصل ۲۶ را به تشكل‌های غیردولتی و غیرحكومتی اختصاص دادند، یادآور شد: در این اصل به صراحت بر فعالیت احزاب و تشكل‌های سیاسی قانونی تاكید شده است و به عنوان ركنی از نهاد مدنی مطرح است كه علاوه بر اصول دیگری كه در این قانون به مسائل سیاسی جامعه و حقوق مردم تاكید شده است و بر آزادی تجمعات مردمی تصریح شده است، اما در اصل ۲۶ به صورت صریح بر مساله احزاب تاكید شده است.

وی با اشاره به تصویب قانون احزاب در دور اول مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب این قانون جزو كارهای مهم مجلس اول و دوم است و جزو قوانین اصولی و مادر است كه توانسته بخشی از قوانین مردمی را ساماندهی كند.

منتجب‌نیا با اشاره به اینكه از تصویب این قانون مدت مدیدی می‌گذرد و اصلاحیه‌هایی صورت گرفته جزئی بوده و به صورت كلی بازنگری نشده است ادامه داد: اصل بازنگری و تصویب مجدد این قانون یك ضرورت است، ولی باید در ابتدا بینش و دید خود را نسبت به آن را مشخص كنیم.

منتجب‌نیا در تشریح این گفته خود خاطرنشان كرد: یك نگاه در جامعه ما وجود دارد و آن این است كه نباید به مردم و نظرات آنها بهای لازم را قائل شویم چه برسد به فعالان و نخبگان؛ در این نگاه است كه عده‌ای معتقدند كه چون مسوولیت امور كشور را دارند فعال مایشاء هستند و می‌توانند براساس صلاح خود بدون توجه به مطالبات و آرای مردم عمل كند.

عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: نگاه دیگر، نگاه دموكراتیك به این مساله است؛ نگاهی كه امام(ره) داشتند و آن این است كه نظام جمهوری اسلامی برخاسته از رای مردم و اعتبار نظام به آن است. براساس این نگاه باید به مردم توجه داشت و بالاترین مرجع تصمیم‌گیری نظام اكثریت قاطع مردم هستند و مسوولین را باید به عنوان نمایندگان مردم قلمداد كنند و اگر این نگاه‌ها روشن شود بهتر می‌توان با قانون احزاب مواجه شد.

وی با تاكید بر اینكه اگر خدای ناخواسته بخواهیم با این قانون با نگاه اول برخورد كنیم و انسداد سیاسی و انزوای مردم بر صحنه‌های تصمیم‌گیری را بر تصمیمات خود متمركز كنیم بسیار خطرناك است، اظهار داشت: اگر اینگونه باشد این قانون از مردمی بودن خارج می‌شود كه به هیچ صورت مصلحت نظام و مردم نیست و تصور نمی‌كنم آنهایی كه در مسوولیت‌های سیاسی اهل نظر هستند مایل باشند با چنین نگاهی برخورد كنند.

منتجب‌نیا خاطرنشان كرد: اما اگر نگاه دوم را داشته باشیم و بخواهیم واقعا احزاب قانونمند شوند می‌توان بسیار مثبت قانون را بازنگری كرد و نقاط ضعف آن را برطرف كرد در این صورت است كه این قانون كارسازتر می‌شود و می‌تواند بخش زیادی از مشكلات را حل كند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با تاكید بر اینكه باید نگاه خود را مشخص كنیم و اجازه ندهیم كار به دست صاحبان اندیشه تنگ‌نظرانه بیفتد گفت: در آن صورت اساس نظام خدشه‌دار می‌شود و باعث فاصله بیشتر بین مردم و مسوولین خواهد شد.

وی با بیان اینكه در برخورد با حقوق مردم باید به این نكته توجه داشته باشیم كه لازم است حقوق مردم را محترم بشماریم گفت: باید به آحاد مردم اجازه فكر و اظهار نظر داد و همانطور كه اسلام و قانون اساسی می‌گوید باید فضا را باز كنیم تا صاحبان فكر و اندیشه بتوانند حرف بزنند همچنین آستانه تحمل و حوصله خود را بالا ببریم و گمان نكنیم اگر نظری بر خلاف نظر ما باشد تضعیف می‌شویم این تصور غلطی است.

منتجب‌نیا ادامه داد: امروز دنیای پیشرفته تلاش می‌كند فضای باز در جامعه خود ایجاد كند و حتی از منتقدان خود دعوت می‌كند تا از طریق بیانیه راهپیمایی و كنفرانس نظرات خود را ابراز كند كه این نوع برخورد هم به نفع نظام حاكم و هم جامعه است و هم به نفع خود مسوولان است و وجهه اجتماعی آنها را بالا می‌برد.

منتجب‌نیا گفت: این مساله برخلاف این است كه ما قائل به انسداد سیاسی باشیم و بگوییم هر كس با ما بود او را قبول داریم و هر كس برخلاف نظر ما بود وی را بیگانه می‌دانیم و نتیجه آن این برخوردهایی می‌شود كه حتی در عرصه رسانه‌ها نیز شاهد هستیم كه این به زیان كشور است.

وی با تاكید بر اینكه نمی‌توانیم به مردم بگوییم مثل ما فكر كنند، زیرا فكرها و اندیشه‌ها متفاوت است، تصریح كرد: اگر اجازه دهیم فعالیت‌ها قانونی باشد به تضارب آرا كمك كرده‌ایم، اما اگر اجازه ندهیم چون نمی‌توانیم جلوی فهم مردم را بگیریم بالاخره این مساله جایی خودنمایی می‌كند و به شكل اعتراض در می‌آید.

وی ادامه داد: اگر فكر كنیم احزاب به عنوان خطری برای نظام یا مسوولین هستند نتیجه آن شكل‌گیری احزاب زیرزمینی است، در حالی كه امروز شرایط به گونه‌ای نیست كه بتوانیم جلوی ارتباطات را بگیریم و حتی اگر روزنامه‌ها بسته شوند مردم سراغ دیگر دستگاه‌های ارتباطی می‌روند، بنابراین باید زمینه را فراهم كرد كه مردم به صورت قانونمند در درون نظام حرف‌های خود را بزند در غیر این صورت به صورت گروه عاصی و معارض با نظام برمی‌آیند.

عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی گفت: این تفكر كه اخیرا شكل گرفته كه همه صاحبان فكری را مخالف و ضد انقلاب تلقی می‌كند بسیار خطرناك است و تعجب می‌كنم چطور بزرگان نظام اجازه می‌دهند كه اینگونه القاء شود كه ما در كشور ۲۰ تا ۳۰ میلیون دشمن داریم و این به آن معناست كه خدای ناكرده مسوولان ما جایگاه مردمی خود را از دست داده‌اند كه ما این را قبول نداریم كه هر كس به من رای نداد یا انتقاد داشت دشمن یا معاند است.

وی با تاكید بر اینكه باید نظرات را درون نظام هدایت كنیم، گفت: هنر مسوولان این است كه به افكار و اندیشه‌های متعدد جهت دهند نه اینكه آنها را دفع كنند و از دایره نظام خارج كنند؛ این هنر نیست، بلكه عین بی‌هنری، ضعف و ناتوانی مدیریت است.

منتجب‌نیا در پایان تاكید كرد: آقایان اگر در بررسی قانون احزاب واقعا حسن نیت دارند و می‌خواهند آن را اصلاح كنند و در واقع می‌خواهند تقویت‌كننده احزاب مردمی باشند باید دقت لازم را داشته باشند تا تنگ‌نظری و برخوردهای غیرمردمی و غیراسلامی با قانون احزاب صورت نگیرد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :