اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هنرستان‌ 3 ساله می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,بهرام محمدیان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: زمان تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از سال آینده از دو به سه سال افزایش می‌یابد.

به گزارش صدا و سیما، بهرام محمدیان افزود: ساعات آموزشی دانش آموزان بر اساس سند برنامه درسی ملی در دبیرستان ها 35 ساعت و در هنرستان ها بین 36 تا 40 ساعت در هفته خواهد بود و هر مدرسه می تواند در طول سال 50 ساعت فوق برنامه برای دانش آموزان خود در نظر گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی آینده در شاخه نظری 4 رشته علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی را داریم و در شاخه کار و دانش 120 رشته مهارتی و در شاخه فنی و حرفه ای هم 27 رشته فنی خواهیم داشت.

محمدیان از افزوده شدن برخی دروس به کتاب های دانش آموزان خبر داد و افزود: درس انسان و محیط زیست، بهداشت و سلامت، کارگاه کارآفرینی و اشتغال و هنر و تربیت بدنی به دروس دانش آموزان دبیرستانی اضافه شده است.

وی گفت: زنگ ورزش همچنان هفته ای دو ساعت خواهد بود و آن به برنامه درسی دانش آموزان سال سوم متوسطه و هنرستان ها یک ساعت در هفته افزوده خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متاسفانه با تعطیلی پنجشنبه های مدارس و افزایش برنامه درسی دانش آموزان در دوره دوم متوسطه، تدریس مفاد درسی برای معلمان در ساعات رسمی مدرسه مشکل آفرین شده است.

محمدیان تاکید کرد: برای حل این مشکل طرح آزمایشی بازگشایی برخی مدارس در روزهای پنجشنبه به مدت دو سال اجرا شد اما هنوز بازده این طرح مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: در صورت موفقیت این طرح قرار است دبیرستان ها دوره متوسطه در روزهای پنجشنبه فعال شوند و در آنها تدریس کتاب های درسی انجام تا قدری از فشردگی برنامه درسی دانش آموزان در طی روزهای شنبه تا چهارشنبه کاسته شود.

محمدیان درباره اجرای درس برجام در مدارس شهر تهران گفت: این درس به صورت یک فوق برنامه اختیاری است که در سطح استان تهران اجرا می شود و در جدول عناوین درسی رسمی دانش آموزان چنین درسی را نخواهیم داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: زمان تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از سال آینده از دو به سه سال افزایش می‌یابد.

اخبار اجتماعی -  صدا و سیما


ویدیو مرتبط :
هنرستان ماهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدت تحصیل در هنرستان ها سه ساله می شود



اخبار,اخبار اجتماعی,هنرستان ها

حسینی مقدم از فعالیت هفت هزار و 100 هنرستان در سطح کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: نزدیک 40 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم درهنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در سال تحصیلی 93 -94 مشغول به تحصیل بودند..

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال آینده ساختار آموزش متوسطه تغییر می کند و مدت تحصیل در هنرستان ها سه ساله خواهد شد که با این اقدام بخش آموزش های تخصصی در این مدارس بیشتر می شود.

سید محسن حسینی مقدم شامگاه سه شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه آثار شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور در زنجان در جمع خبرنگاران افزود: این نمایشگاه آثار هنرجویان رشته های هنری در هنرستان های فنی و حرفه ای کشور است.

وی با اشاره به اینکه در این هنرستان ها نزدیک به 300 هزار دانش آموزمشغول تحصیل هستند، یادآورشد: از این تعداد 174 هزار نفر در رشته های خدمات و نزدیک به 74 هزار نفر نیز در رشته های هنری تحصیل می کنند.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور با هدف معرفی و شناساندن رشته های هنری هنرستان های کشور برگزار شده است.

حسینی مقدم، فراهم شدن زمینه رقابت سازنده بین هنرجویان و به نمایش گذاشتن خلاقیت های هنرآموزان و هنرجویان را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد.

وی ادامه داد: از مهر سال گذشته هفت هزار و 600 اثر هنری از دانش آموزان و هنرآموزان استان ها به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور ارسال و یک هزار و 50 اثر در مرحله اول انتخاب شد.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش کشور با تاکید بر اینکه داوری این جشنواره به صورت اینترنتی بود، گفت: در مرحله دوم از یک هزار و 50 اثر 108 اثر برگزیده کشوری شد که روز چهارشنبه صاحبان این آثار به صورت عملی در حضور داوران ارزیابی و نفرات اول تا چهارم تجلیل می شود.

حسینی مقدم افزود: آثار ارسال شده در رشته های هنری گرافیک، انیمیشن، پویا نمایی، نقشه کشی و معماری، صنایع دستی، نقاشی و طراحی و دوخت و سه درسی که بین همه رشته ها مشترک است 'طراحی، عکاسی و چاپ دستی' است.

وی ادامه داد: آثار هنرآموزان 'دبیران فنی' طرح درس برتر بود که در مبانی هنرهای تجمسی نیز آثار هنری 9 نفر برگزیده شده است که از سه نفر به صورت برگزیده تقدیر خواهد شد.

حسینی مقدم از فعالیت هفت هزار و 100 هنرستان در سطح کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: نزدیک 40 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم درهنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در سال تحصیلی 93 -94 مشغول به تحصیل بودند.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: اسناد بالادستی این وزارتخانه را مکلف کرده است تا سهم آموزش های فنی و حرفه ای به عدد 48.26 درصد برسد که در حال حاضر بیش از هشت درصد با این رقم فاصله وجود دارد.

حسینی مقدم یادآورشد: باید در پنج سال آینده و در برنامه ششم توسعه بتوانیم سهم آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را به عدد تعیین شده ارتقا دهیم.

وی افزود: هدف از آموزش در هنرستان ها یادگیری کارکردن است تا ارتباط بین مغز و دست را برقرار کنند چرا که 74 درصد مشاغل در جامعه با دست انجام می شود.

حسنی مقدم تاکید کرد: دانش آموخته های رشته های نظری بعد از اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، وقتی وارد بازار کار می شوند و در رشته های فنی و حرفه ای دوره های متناسب بازار کار را می گذرانند.

وی با بیان اینکه این دستگاه تعلیم وتربیت متولی ایجاد شغل نیست، گفت: آموزش و پرورش در صدد آشنا کردن دانش آموزان با شغل های موجود در جامعه است.

اخبار اجتماعی - عصر ایران