اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هم پیمانی 4 کشور عربی برای مقابله نظامی با ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,حمله نظامی به ایران


 اخبار سیاست خارجی - آسوشیتدپرس گزارش داد:
هم پیمانی 4 کشور عربی برای مقابله نظامی با ایران و تشیع

مقام‌های ارشد مصر به اسوشیتدپرس گفته‌اند که دو کشور را به عنوان خطر بالقوه در برابر این پیمان می‌بینند: لیبی که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در چند شهر آن حکمرانی می‌کنند و یمن که شورشیان شیعی حوثی کنترل پایتخت آن را در دست دارند.

آسوشیتدپرس نوشت: مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در حال مذاکره برای تشکیل یک پیمان همکاری نظامی هستند.

به گزارش تیک ،  هدف این پیمان ایجاد نیروی نظامی مشترک برای مقابله با شبه نظامیان اسلام گرا در سراسر خاورمیانه است. این پیمان همچنین در خدمت نمایش قدرت و ایجاد موازنه در برابر ایران، رقیب سنتی این کشورها در منطقه است.

مقام‌های ارشد مصر به اسوشیتدپرس گفته‌اند که دو کشور را به عنوان خطر بالقوه در برابر این پیمان می‌بینند: لیبی که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در چند شهر آن حکمرانی می‌کنند و یمن که شورشیان شیعی حوثی کنترل پایتخت آن را در دست دارند.

آسوشیتدپرس مذاکرات ۴ کشور عربی یادشده را بیانگر مقاومت و ادعای جدید منابع قدرت سنی خاورمیانه می‌داند که دولت‌های‌شان - پس از سه سال ناآرامی‌به دنبال "بهار عربی" در تمام منطقه- به طور فزاینده با خطر جنبش‌های سیاسی و شبه نظامیان اسلام‌گرا روبه‌رو بوده‌اند.

پیمانی که مبارزه با "داعش" را در بر نمی‌گیرد
این کشورهای عربی متحد آمریکا با تلاش برای ایجاد پیمان همکاری نظامی خواستی فراتر از ائتلافی را دنبال می‌کنند که آمریکا برای مقابله با تروریست‌های "دولت اسلامی" (داعش سابق) در عراق و سوریه به وجود آورده است.

نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حمله‌های هوایی علیه شبه‌نظامیان "دولت اسلامی" در سوریه شرکت داشته‌اند. مقامات مصری به اسوشیتدپرس گفته‌اند، پیمان همکاری نظامی مزبور قرار نیست حمله به عراق و سوریه را نیز دربر بگیرد، بلکه به طور جداگانه، سایر اسلام‌گرایان افراطی منطقه را هدف قرار می‌دهد.

در مصاحبه با اسوشیتدپرس سه مقام نظامی مصری درباره جزئیات مذاکرات سخن گفته و یک مقام چهارم هم گفته‌های آن‌ها را تایید کرده است.

همچنین یک مقام دیگر آگاه از مذاکرات از منطقه خلیج فارس به آسوشیتدپرس گفته است که دولت‌های چهار کشور مزبور در حال هماهنگ کردن ایده‌های خود درباره چگونگی رفتار با لیبی هستند. او افزوده است که گفت‌وگوها "در مورد همکاری‌با هم و چگونگی رفتار با افراط‌گرایان در منطقه در حال پیشرفت است".

مقامات مصری گفته‌اند که مذاکرات درباره تشکیل یک ائتلاف در برابر افراط‌گرایان به خوبی پیش رفته است. اما به گفته یک مقام مصری، تحقق ایده ایجاد یک نیروی نظامی مشترک هنوز دور به نظر می‌رسد و بین کشورها اختلاف نظرهایی وجود دارد، از جمله درباره اندازه، تامین مالی و مرکز فرماندهی و نیز در این باره که آیا باید از اتحادیه عرب یا سازمان ملل متحد درخواست پشتوانه سیاسی برای عملیات نظامی بشود یا نه. تلاش‌های گذشته برای ایجاد نیروی نظامی‌ای که همه کشورهای عربی را در بربگیرد ناموفق بوده است.

مقامات مصری یاد شده به اسوشیتدپرس گفته‌اند که حتی اگر در مورد نیروی نظامی مشترک توافق حاصل نشود، با این ائتلاف می‌توان عملیات نظامی‌ را هماهنگ کرد. هدف انجام عملیات سریع و دقیق علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، به جای ماموریت‌های طولانی، خواهد بود.

پیش از این نیز این کشورها اراده بی‌سابقه‌ای برای انجام عملیات مشترک نشان داده‌اند. به گفته مقامات آمریکایی و مصری، مصر و امارات متحده عربی در حمله‌های هوایی علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در لیبی در طول تابستان گذشته شرکت داشتند. همچنین ماه گذشته (اکتبر) مصر خود به تنهایی اقدام به حمله هوایی علیه شبه‌نظامیان یاد شده کرده است. البته دولت مصر هر دو مورد عملیات را تکذیب کرده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر که فرمانده سابق ارتش این کشور بوده، بارها هشدار داده که باید با اسلام‌گرایان افراطی مناطق متعدد برخورد شود و نه فقط در عراق و سوریه. او در مصاحبه‌ای که در ماه سپتامبر با آسوشیتدپرس داشت گفت که منطقه نیاز به یک "استراتژی جامع برای مبارزه با تروریسم" دارد.

سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس که آیا آمریکا از این مذاکرات مطلع است یا نه گفته است: «ما اطلاعی نداریم. نمی‌توانم در مورد آن چیزی بگویم.»

همچنین سخنگوی رئیس جمهور مصر نیز تکذیب کرده است که ایجاد یک نیروی نظامی مشترک با یک مرکز فرماندهی بخشی از مذاکرات جاری میان مصر و متحدان عربی‌اش برای مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی است.


 اخبار سیاست خارجی -  تیک


ویدیو مرتبط :
ایران در ابتدای جنگ توان نظامی مقابله با صدام را داشت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار وابستگان نظامی 10 کشور با وزیر دفاع ایران در کیش



 

دیدار وابستگان نظامی 10 کشور با وزیر دفاع ایران در کیش

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار وابستگان نظامی 10 کشور از آسیا و آمریکای لاتین ابراز امیدواری کرد که برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دفاعی زمینه را برای گسترش روابط دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و برادر فراهم کند.

به گزارش مهر، در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی هوانوردی کیش وابستگان نظامی مقیم ایران با سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که وابستگان نظامی کشورهای آذربایجان، سوریه، هندوستان، الجزایر، عمان، افغانستان، ونزوئلا، ژاپن، اندونزی و ترکیه حضور داشتند، سرهنگ مهمان سلیمان‌اف وابسته نظامی جمهوری آذربایجان به نمایندگی از حاضرین ضمن ابراز خرسندی نسبت به دیدار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود و سایر وابستگاه نظامی را از فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی اعلام و ابراز امیدواری کرد روابط فیمابین روز به روز گسترش یابد.

همچنین سردار وحیدی نیز در این دیدار طی سخنانی ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها زمینه را برای گسترش روابط دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست و برادر حاضر در این نشست را فراهم کند.../مهر