اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه وزرای علوم بعد از انقلاب


رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت یازدهم، فردا استیضاح می شود. این اتفاق درحالی برای او می افتد که تاکنون هیچ وزیر علومی در جمهوری اسلامی استیضاح نشده است.

خبرآنلاین: رضا فرجی دانا در تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی «اولین» وزیر علومی است که مجلس تصمیم به استیضاح وی گرفته است. فرجی‌دانا از جنبه دیگری به عنوان«اولین» شناخته می شود. پس از روی کار آمدن دولت روحانی فرجی دانا اولین وزیری است که استیضاحش در مجلس به جد پیگیری می شود.

دیگر وزرای علوم از ابتدای انقلاب تا کنون:

علی شریعتمداری وزیر علوم دولت موقت: دولت موقت به ریاست دکتر بازرگان در بهمن 57 تشکیل شد. علی شریعتمداری وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت بود. دکتر شریعتمداری از اعضای شورای مرکزی حزب مردم ایران بوده که پس از انقلاب دیگر در این حزب فعالیتی نکرد. شریعتمداری در کتاب «سیاست و خردمندی» چگونگی آغاز همکاری خود با دولت موقت را چنین می گوید:«پس از تشكیل دولت موقت برای شركت در كابینه و پذیرش مسئولیت در وزارتخانه علوم و آموزش عالی و فرهنگ به تهران دعوت شدم.

آنچه در این ایام جالب بود اداره بیش از صد و بیست دانشگاه و مؤسسه مستقل آموزش عالی بود. امام دستور فرمودند كه همه به سر كار برگردند. بیشتر روسای دانشگاه‌ها از كشور خارج شده بودند و مشكل‌تعیین جانشین برای آن‌ها بود، اما خوشبختانه با كمك استادان و دانشجویان مسلمان برای همه مؤسسات سرپرستی تعیین كردیم و برخی از مؤسسات آموزش عالی و بنیادها را با وزارت فرهنگ و هنر در یكدیگر ادغام كردیم.»

حسن ابراهیم حبیبی وزیر علوم دولت بنی صدر: وی، ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کردند. وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری از مسئولیت‌های دیگر دکتر حبیبی در اویل انقلاب اسلامی بود.

حسن عارفی وزیر علوم دولت شهید رجایی: عارفی وزیر علوم دولت رجایی، دانش‌آموخته دبیرستان هدف و تخصص پزشکی در رشته اطفال-داخلی را از دانشگاه نیویورک و مدرک فوق‌تخصص قلب و عروق و طب دوران‌بلوغ را نیز در آمریكا به پایان رسانده است. او عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی است. او همچنین پزشک معالج روح‌الله خمینی و نیز احمد خمینی بوده است.

محمدعلی نجفی وزیر علوم دولت شهید باهنر: اولین وزیر علوم دولت سوم، محمدعلی نجفی بود. وی به عنوان وزیر علوم در کابینه شهید باهنر و پس از آن در کابینه آیت‌الله مهدوی کنی حضور داشت. جدایی محمدعلی نجفی از وزارت چندان طولانی نبود چرا که در سال 1367 موسوی مجدداً او را به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد کرد. یک سال بعد نجفی باز هم به عنوان وزیر آموزش و پرورش توسط هاشمی رفسنجانی به مجلس معرفی شد و تا سال 1376 در این سمت باقی ماند.

ایرج فاضل وزیر علوم دولت آیت الله خامنه ای: در یک سال پایانی دولت سوم محمدعلی نجفی کنار گذاشته می شود و بجای او، فاضل به این وزارت خانه می آید. ایرج فاضل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی بود که توسط مجلس سوم استیضاح و برکنار شده و رضا ملک زاده جایگزین وی شد. او تا خردادماه ۱۳۹۰ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی فوق تخصص جراحی عروق دارد. و هم اکنون استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

محمد فرهادی وزیر علوم در دولت آیت الله خامنه ای: در کابینه چهارم وزارت علوم در اختیار محمد فرهادی قرار گرفت . وی متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم میرحسین موسوی و وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی بوده است. فرهادی یکی از وزرای سیاسی وزارت علوم بود. او به دلیل مشاغلی که در اختیار داشته یکی از چهره های مورد توجه خبرگزاری ها بوده است.

یکی از آخرین اظهارات وی که مورد توجه خبرگزاری ها قرار گرفت سخنانش درباره داروی ایدز بود. پس از انتشار خبر کشف داروی کنترل ایدز «آیمود» به‌عنوان یکی از موفقیت‌های دولت نهم توسط کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان محمود احمدی نژاد، فرهادی طی مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد که داروی فوق طی ۵ سال تحقیقات و مطالعات کشف شده و پیش از روی کار آمدن دولت نهم کار ثبت جهانی آن آغاز شده‌است.

مصطفی معین اولین وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت اول آیت الله هاشمی رفسنجانی: مصطفی معین نجف‌آبادی، زادهٔ ۱۱ فروردین ۱۳۳۰ پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بنیانگذار و رهبر جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر ایران، و کاندیدای اصلاح طلبان رادیکال در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است.وی از جمله اصلاح طلبان رادیکالی است که در دو دوره طی سال‌های ‎۱۳۶۸-۱۳۷۲ در دولت اول هاشمی رفسنجانی و سال‌های ‎۱۳۷۶-۱۳۸۲ در دولت خاتمی جمعا به مدت ۱۰ سال عهده‌دار مقام وزارت علوم بوده‌است.

محمدرضا هاشمی گلپایگانی وزیر علوم دولت دوم ایت الله هاشمی رفسنجانی: وی هم اکنون استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. از وی به عنوان پدر مهندسی پزشکی ایران نیز یاد می شود.

مصطفی معین در کابینه اول خاتمی : مصطفی معین در دولت خاتمی دوباره به وزارت علوم بازگشت. معین در طول وزارتش دو بار استعفا داد. یک بار در سال ۷۸ و در اعتراض به حادثه کوی دانشگاه و بار دیگر در سال ۸۲ و در اعتراض به تداخل وظایف نهادهای موازی با وزارت آموزش عالی و آن طور که خود او می‌گوید «در دفاع از حریم دانشگاه و حقوق دانشجویان و دانشگاهیان».

در دوران وی بحث ستاره دار شدن دانشجویان مطرح شد. معین در این باره گفته: «این نسبت از سوی کاندیدای محترم ریاست‌جمهوری دولت نهم آقای احمدی‌نژاد در اولین مناظره تلویزیونی با آقای مهندس موسوی و بعد با آقای کروبی مطرح شد. این اتهام از طرف افرادی مطرح شد که اساسا در تخطئه گذشته دیگران و اثبات حقانیت خودشان با هر شیوه ممکن، حرفه‌یی هستند. در آن زمان صدا و سیما قول داد حقوق کسانی که مورد اتهام واقع شدند و حق‌شان ضایع شده، محفوظ است و می‌توانند اعتراض کنند. به همین دلیل من و همکاران سابقم چند ساعت مسائل را مرور کردیم و پاسخ جامعی را به صدا وسیما دادیم اما هیچ‌وقت پخش نشد. در آن زمان من این توضیح و پاسخ را روی وبلاگ خودم هم گذاشتم، در روزنامه هم منعکس شد اما اینکه چه قدر دیده شد، نمی‌دانم. در هر صورت صدا و سیما اجازه دفاع به ما نداد. ما در نامه‌یی رسمی از صدا و سیما از آقای ضرغامی خواستیم فرصت دفاع داده شود که پاسخی داده نشد. از گلایه‌های جدی من به صدا و سیما همین است. »

همچنین معین گفته:« اساسا ستاره‌دار شدن هم مفهوم و هم کمیتش دچار دگرگونی شده است. افرادی بودند که وضع‌شان چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ عمومی نامشخص بود. به همین دلیل یک علامت ستاره می‌گذاشتند که این فرد فعلا به صورت مشروط وارد دانشگاه شود تا وضعیتش مشخص شود. تعداد‌شان هم محدود بود. حداکثر در کل کشور در زمان ما ممکن است به چند ده نفر برسد. اما در همان سال اولی که دولت نهم شروع شد، رسانه‌ها آمار چند هزاری دانشجویان ستاره‌دار را منتشر کردند. فلسفه ستاره‌دار کردن در دوران ما به دلیل وضعیت نامشخص افراد بود نه یک اهرم سیاسی برای سلب حق آموزش از دانشجویان.»

جعفر توفیقی وزیر علوم در کابینه دوم خاتمی : جعفر توفیقی دکترای تخصصی خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست دریافت کرد و به عضویت هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درآمد. توفیقی در نیمه دوم دولت دوم خاتمی سکاندار وزارت علوم شد. او که از عناصر طیف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود پس از عدم احراز صلاحیت میلی منفرد عنصر دیگر طیف اصلاحات، از جانب حسن روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم در دولت یازدهم معرفی شد.حاشیه هایی که برخی از نماینده های مجلس درباره توفیقی ایجاد کردند سبب شد تا وی برای مدتی سرپرستی وزارت علوم را عهده دار شود و به عنوان وزیر به مجلس معرفی نشود.

محمدمهدی زاهدی وزیر علوم کابینه نخست محمود احمدی نژاد: وی عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان، وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی نژاد بود. گفته شده است که بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، محمد‌مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، از راه های مختلف خود را به عنوان کاندیدای کمیسیون برای وزارت علوم معرفی کرد و برای رسیدن به این مقصود، به لابی های گسترده سیاسی متوسل شد.همچنین عنوان شده است وی یکی از کسانی است که این روزها به جد پیگیر استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی است.

در سال گذشته خبرهایی مبنی بر حتاکی زاهدی نسبت به فرجی دانا منتشر شد.گفتنی است در جریان حضور برخی از مسئولان حقوقی و پارلمانی دانشگاهی در جلسه آبان ماه سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی زاهدی رئیس این کمیسیون با رکیک ترین واژه‌ها، دکتر فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم را مورد فحاشی و تهدید قرار داد. یک نماینده مجلس با اعلام این خبر گفته: در پی انتصاب دکتر میلی منفرد و دکتر توفیقی در وزارت علوم، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به یکی از معاونان این وزارتخانه که برای پاسخگویی به نمایندگان در این کمیسیون حضور یافته بود، به وزیر علوم فحاشی کرد.

وی افزود: رئیس کمیسیون خطاب به این معاون وزیر گفته است " برو به این مرتیکه .... بگو یا این چند نفر را عزل می کند یا با اردنگی از وزارتخانه بیرونش می کنم." در همین حال یک نماینده دیگر مجلس با تایید اظهارات هتاکانه و تهدید آمیز زاهدی تاکید کرد: جای تعجب است که این ادبیات از جانب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و کسی که قبلا وزیر علوم و سفیر ایران در مالزی بوده و باید الگوی جامعه باشد، بیان می شود. از زمانی که استیضاح فرجی دانا اغاز شد وی از سوی گروه خاص سیاسی در مجلس به عنوان گزینه ای برای وزارت علوم مطرح شد.این خبر به صورت رسمی منتشر نشده است.

کامران دانشجو وزیر علوم دولت دوم دولت احمدی نژاد: وی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. دانشجو پیش از وزارت علوم در زمان دولت محمود احمدی نژاد سمت‌های استاندار تهران، قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور، سرپرست وزارت کشور را بر عهده داشته‌است.

ابهامات درباره مدرک دکترای دانشجو، سبب شد با پیشنهاد وی برای انتصاب در وزارت علوم اعتراضاتی صورت بگیرد.وی بین دانشجویان نیز چهره محبوبی به حساب نمی آمد. در آبان سال 89 به دلیل حضور دانشجو در دانشگاه شریف، دانشجویان اعتراضات گسترده ای را مطرح کردند.

همچنین در دوران وزارت او بحث دانشجویان ستاره دار و محروم شدن دانشجویان از تحصیل مجدد مطرح شد. وی در پاسخ به این مساله عنوان کرده است: «ما هیچ‌وقت دانشجو اخراج نکردیم، اصلا وزارت علوم نمی‌تواند دانشجو اخراج کند. اگر کسی به‌عنوان مساله سیاسی از دانشگاه اخراج شده است، باید مصداقی بیان کند و الا این می‌شود شعار.» نتایج یک بررسی دانشجویی نشان می‌دهد، از سال 1388 تا سال 1391 بیش از 446 دانشجو محروم از تحصیل یا اخراج شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای جنبش عدم تعهدها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدارک تحصیلی وزرای علوم پس از انقلاب


۱۱ وزیر و سرپرست از ۱۳ فردی که تاکنون سکان هدایت وزارت علوم را برعهده داشته اند یا مهندس بوده اند، یا پزشک.

خبرآنلاین: ۱۱ وزیر و سرپرست از ۱۳ فردی که تاکنون سکان هدایت وزارت علوم را برعهده داشته اند یا مهندس بوده اند، یا پزشک.

عالی ترین مدیران آموزش عالی در ایران طی سال های اخیر بیش تر دارای مدرک تحصیلی فنی و مهندسی و علوم پزشکی هستند. بررسی ها نشان می دهد از مجموع ۱۳ وزیر و سرپرست وزارت علوم از ابتدای انقلاب تا به امروز تنها دو نفر، مدرک علوم انسانی داشته اند. ۴ نفر دارای مدارک تحصیلی پزشکی و ۷ نفر نیز دارای مدارک فنی و مهندسی هستند.

این اتفاق در شرایطی است که تنها وزارت علوم نیست که وزاریی با مدارک فنی و مهندسی به خود دیده است؛ بلکه بررسی ها نشان می دهد ساختار سیاسی کشور بیش از پیش شاهد حضور پر رنگ فارغ التحصیلان فنی و مهندسی است.

انتخاب های این چنینی برای وزارت علوم، با انتقادات و پیشنهادهایی مواجه شده است؛ پیش از این دکتر محمود سریع القلم، فوق دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه اوهایو و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز نسبت به این موضوع انتقاداتی را نیز مطرح کرده بود.

مدارک تحصیلی وزاری علوم پس از انقلاب

 و یا دکتر رضا پورحسین هم دراین باره پیشنهاد داده که این بار یک علوم انسانی خوانده، سکان وزارت علوم را در دست بگیرد.

حضور پر رنگ فارغ التحصیلان فنی، مهندسی در مدیریت آموزش عالی تنها مربوط به وزارت علوم هم نمی شود. چرا که بررسی ها نشان می دهد بخش زیادی از مسوولان دانشگاه تهران که در معاونت های دانشگاه تهران طی سال های اخیر فعالیت کرده اند، استادانی از دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده اند.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و ناظران دانشگاهی در ایران همگی بر نفوذ دانشکده فنی دانشگاه تهران بر روند تصمیم گیری ها، فعالیت های صنفی، سیاسی و آموزشی اذعان دارند.

از طرف دیگر رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم خود عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران بود و در اردیبهشت ماه سال جاری از میان شش گزینه ریاست دانشگاه تهران، سه گزینه به دانشکده فنی دانشگاه تهران اختصاص داشت.

در جدول زیر مدارک تحصیلی وزاری علوم پس از انقلاب را بخوانید؛

ردیف

نام

سال های فعالیت

مدرک تحصیلی

1

علی شریعتمداری

(۱۳۵۷-۱۳۵۸)

دکترای فلسفه از دانشگاه تنسی آمریکا

2

حسن حبیبی

(۱۳۵۸-۱۳۶۰)

دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون

3

حسن عارفی

(۱۳۶۰)

فوق‌تخصص قلب و عروق و طب دوران‌بلوغ از آمریکا

4

محمدعلی نجفی

(۱۳۶۰-۱۳۶۳)

دکترای ریاضی از دانشگاه ام ای تی آمریکا

5

ایرج فاضل

(۱۳۶۳-۱۳۶۴)

فوق تخصص جراحی عروق

6

محمد فرهادی

(۱۳۶۴-۱۳۶۸)

متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد

7

مصطفی معین

(۱۳۶۸-۱۳۷۲)

پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

8

محمدرضا هاشمی گلپایگانی

(۱۳۷۲-۱۳۷۶)

استاد مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر

9

مصطفی معین

(۱۳۷۶-۱۳۸۲)

پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

10

جعفر میلی‌منفرد

(سرپرست ۱۳۸۲)

استاد تمام مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر

11

جعفر توفیقی

(۱۳۸۲-۱۳۸۴)

استاد تمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس

12

محمدمهدی زاهدی

(۱۳۸۴-۱۳۸۸)

مدرس شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

13

کامران دانشجو

(۱۳۸۸-۱۳۹۲)

مهندسی هوا وفضا

14

جعفر توفیقی

(سرپرست ۱۳۹۲)

استاد تمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس

15

رضا فرجی‌دانا

(۱۳۹۲-۱۳۹۳)

استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

16

محمد علی نجفی

(سرپرست ۹۳)

دکترای ریاضی از دانشگاه ام ای تی آمریکا