اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه واکنش‌ ها به 3 خط احمدی‌ نژاد!


تمام نامه، 50 کلمه بود در سه خط، ولی وقتی امضای محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت دهم را پای خود داشت، آن قدر واکنش به دنبال خود آورد که امروز، یعنی تنها دو روز مانده به انتخابات سازمان نظام پزشکی، باعث شود بسیاری از پزشکان و نامزدهای حضور در نظام پزشکی، فکر کنند انتخابات جمعه این صنف، برگزار نمی شود.

خبرآنلاین: تمام نامه، 50 کلمه بود در سه خط، ولی وقتی امضای محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت دهم را پای خود داشت، آن قدر واکنش به دنبال خود آورد که امروز، یعنی تنها دو روز مانده به انتخابات سازمان نظام پزشکی، باعث شود بسیاری از پزشکان و نامزدهای حضور در نظام پزشکی، فکر کنند انتخابات جمعه این صنف، برگزار نمی شود.

رییس جمهور در پاسخ به درخواست بیژن گودرزی رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، نوشت: "مطلب صحیح است. باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد. چنانچه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است."

دستور به ابطال یک انتخابات صنفی، بدعتی تازه در کشور بود که باعث شد بسیاری از نامزدهای انتخابات صنفی نظام پزشکی، پزشکان، چهره های سیاسی و حتی کسانی که رد صلاحیت شده بودند، اعتراض کنند. تا جایی که سرپرست وزارت بهداشت مجبور شد بگوید این نامه، نظر شخصی احمدی نژاد بوده و موضعگیری رسمی دولت نیست.

 با وجودی که این سخنان دکتر طریقت منفرد نیز تکذیب شد، ولی واکنشهای منفی به این نامه، آن قدر ادامه یافت که برخی از پزشکان گفتند نمی توانند مطمئن باشند روز جمعه، انتخاباتی در کار خواهد بودبرخی از پزشکان نیز به این نکته اعتراض دارند که چرا با وجود نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و در موعد قانونی تبلیغات نامزدها، این دستور صادر شده و ابطال انتخابات یا عدم برگزاری آن، بر سر زبانها افتاده، هر چند رد صلاحیت گسترده نامزدهای نظام پزشکی، خوشایند هیچ کس نیست.


در جدول زیر، واکنشها، موضعگیری و اظهارات چهره ها و پزشکان را درباره دستور ابطال انتخابات نظام پزشکی می خوانید:


ام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه اظهارات

حسینعلی شهریاری

رییس کمیسیون بهداشت مجلس

مخالف

رییس جمهور در این زمینه نمی تواند دخالت کند و تصمیم گیری در این خصوص تنها براساس قانون صورت می گیرد.نامه‌ رئیس جمهور به معنای نگرانی وی برای رد صلاحیت شدگان است.ابطال انتخابات و یا اظهار نظر در خصوص تایید صلاحیت کاندیداها در حوزه اختیارات احمدی نژاد نیست.

محمدحسن طریقت منفرد

سرپرست وزارت بهداشت

موافق

آقای رئیس جمهور در این نامه گفته اند که اگر احساس کنند روال رد صلاحیت ها قانونی نبوده است، آن را نمی پذیرند.مجری، تاریخ انتخابات را مشخص کرده و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم امکانات را فراهم کرده است. حالا برگزاری انتخابات در موعد مقرر بستگی به نظر هیئت نظارت دارد.

مراد هاشم‌زهی

رییس هیات نظارت بر انتخاب

مخالف

رییس‌ دولت خیلی باعجله و همچون مواقعی که صبح به یکباره می‌شنویم کسی جابه‌جا شده و تغییر کرده است، عمل کرد. رییس‌ دولت خیلی سریع، بدون این‌که موضوع را بررسی کند و حرف‌ها را بشنود قضاوتی کرد که عادلانه نیست. تنها تقصیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی عمل نکردن به توصیه‌ها در ارتباط با رد یا تایید صلاحیت برخی نامزدها است و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها هیچ توصیه‌ای را قبول نکرده و نخواهد کرد.دولت در برگزاری انتخابات نظام پزشکی مختار است اما از نظر ما بررسی صلاحیت نامزد‌ها هیچ مشکلی ندارد اما این‌که می‌خواهند به چه شکلی انتخابات نظام پزشکی را باطل کنند باید از خودشان پرسید. سخنان رئیس جمهور غیر قانونی و مصداق تشویش اذهان عمومی است. بهتر است افرادی که با قوانین آشنایی دارند رئیس جمهور را روشن کنند.‌ قطعا انتخابات در همان تاریخی که پیش از این اعلام شده برگزار می شود.

دکتر سید رمضان محسن‌پور

معاون پارلمانی سرپرست وزارت بهداشت

موافق

شهروندی نامه‌ای را به جهت اعتراض به تضییع حقی به رییس جمهوری نوشتند و در پی آن دکتر احمدی‌نژاد براساس صلاحدید و به جهت آنکه حقی ضایع نشود با ابلاغ نامه به دو وزیر خواهان بررسی دقیق و مجدد شدند. که نکند خلافی صورت گرفته باشد.این مسئله خاص و غیر عادی نبود هیئت نظارت هم براساس وظایف محوله بررسی را آغاز و در صورتی که حقی ضایع شده باشد احیا می‌کند و در غیر این صورت مسیر انتخابات ادامه می‌یابد. این خواسته رییس جمهور طوری نبود که واکنش‌های تند و بداخلاقی مستحق آن باشد.

کامران باقری لنکرانی

وزیر اسبق بهداشت

مخالف

افراد رد صلاحیت شده به دلایل سیاسی رد نشده‌اند، بلکه دلایل دیگری دارد؛ انتخابات نظام پزشکی را نباید سیاسی کرد.هیچ کس خارج از چهارچوب قانونی تصمیم نمی‌گیرد؛ بر این اساس قانون شورای عالی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تصمیم گیرنده است.

دکتر سید حسن اعتماد‌زاده

دبیر هیات امنای سازمان تامین اجتماعی

موافق

رئیس جمهور دقیقاً برای ایجاد یک فرصت تامل در ارزیابی‌ها نامه پدرانه‌ای را خطاب به دو وزارتخانه ابلاغ کردند و شایسته نیست نسبت به این رفتار اندیشمندانه، موضع ناحق گرفته شود. ایشان در واقع قصد داشتند همه افراد و دست‌اندرکاران کاری کنند که به صواب و عدالت نزدیک‌تر باشد.توصیه و یا تقاضای رئیس‌ جمهور بر منطق عدالت استوار بود. برای این که حقی ضایع نشود، توصیه به ارزیابی مجدد شده است بنابراین توهین به این تصمیم دور از شأن است.

محمدرضا باهنر

نماینده مجلس

مخالف

حرف‌های رئیس جمهور بدیع است و توقف انتخابات نظام پزشکی در اختیارات رئیس جمهور نیست و این طلب اختیاری بیش از اختیارات قانونی اوست.

دکتر سید منتظر شُبَّر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران

موافق

دستور رئیس جمهور کاملاً شفاف و قانونی است پس تلاش نکنیم با غرایض شخصی آن را تحت‌الشعاع قرار دهیم. واضح است دستور ریاست محترم جمهور در راستای احقاق حقوق پزشکان و به وجود آمدن امکان انتخاباتی سالم، پرشور و رقابتی است و مانع از سلطه‌ گروهی خاص با تمسک به ابزارهای غیرقانونی بر سرنوشت صنفی جامعه پزشکی می‌شود.وی افزود: جامعه پزشکی همیشه مورد احترام رئیس جمهور بوده ودر این راستا برای پیشرفت و توسعه حوزه سلامت و ارتقای سطح علمی، حمایت‌های موثری از جامعه پزشکان انجام شده است. لذا این اظهارنظرها، بداخلاقی‌های سیاسی در راستای بروز تشنج بوده و به صلاح جامعه پزشکی نیست.دلیلی ندارد وقتی کسی همفکر نیست یا در مواردی اختلاف نظر وجود دارد، با یک اظهارنظر بی‌مورد و خلاف یک جریان فکری، پیشینه و سابقه‌ افراد را زیر سوال ببریم.

حسین نجابت

نماینده مردم تهران در مجلس

مخالف

مراجع تایید صلاحیت در کشور مشخص هستند و نظام پزشکی قانون خود را دارد. ابطال انتخابات وظیفه رئیس جمهور نیست.ابطال انتخابات نظام پزشکی در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست، او به عنوان یک مسئول یا شهروند می توانند نسبت به رد صلاحیت ها و انتخاب افراد این موضوع شکایت کنند، اما مساله ابطال، نه معقول است نه امکان پذیر.هر انتخاباتی مسئولان اجرایی و نظارتی مربوط به خود را دارد.رئیس جمهور با کج سلیقه ای فکر می کند با ابطال انتخابات اتفاق خاصی می افتد اما این چنین نیست. هر انتخاباتی مسئولین خود را دارد و در این خصوص واهمه ای نیست.

اطلاعیه

روابط عمومی وزارت بهداشت

-

تاکید سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بوده است که در برگزاری انتخابات نظام پزشکی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه مشارکت دارند و برگزاری این انتخابات تنها در اختیار قوه مجریه نیست، بنابراین تصمیم گیری در خصوص افرادی که توسط هیات های نظارت بر انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت می شوند نیز باید با مشارکت هر سه قوه و ستادهای قانونی انجام گیرد.بنابراین، این نقل قول از جانب سرپرست این وزارتخانه مبنی بر اینکه«رییس جمهور نظر شخصی اش را درباره بررسی یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشکی گفته است» صحیح نیست.

علیرضا مرندی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس

مخالف

احتمالاً رئیس جمهور قانون را در خصوص رد صلاحیت ها در نظام پزشکی به خوبی مطالعه نکرده چون در غیر این صورت کاملاً متوجه بود که از نظر قانونی در این زمینه هیچ راه دیگری وجود ندارد چون قانون در این مورد نظارت می کند و هیچ کار دیگری نمی توان انجام داد.اگر احمدی نژاد در خصوص رد صلاحیت ها نظری داشت، می توانست قبل از صدور رای نهایی نظر خودش را به هیئت نظارت مرکزی ارائه کند و طبعاً نظر وی در آن جا مورد استفاده قرار می گرفت ولی تا آنجایی که اینجانب مطلع هستم؛ این اقدام بر اساس اطلاعات و آمار دقیقی است که از تهران و هیئت نظارت مرکزی به دست آمده است و حتی با حضور نمایندگان تمام مراجع و ارگان های مختلف و به صورت کاملاً قانونی انجام شده است.رئیس جمهور خودش این قانون را مطالعه نکرده چون اگر می دانست که این مراحل قانونی درست طی شده است فکر نکنم چنین دستوری ابلاغ می کردند.

محمدعلی اسفنانی

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

مخالف

معمول این است که وقتی قانون افراد یا مجموعه‌ای را برای نظارت و تشخیص صلاحیت هر انتخاباتی مشخص می‌‌کند، به این معنا است که تمام جهات را سنجیده و طبیعتا عدول از آن‌ها و الزام حربه‌هایی که به طریقی «مجریان قانون» در اختیار دارند، عدم اعتماد ایجاد خواهد کرد؛ در واقع در آینده عدم اعتماد به سازمان‌ها، مجموعه‌ها و هیئت نظارت صورت خواهد گرفت، بنابراین نمی‌توان گفت که این نامه وجهه قانونی دارد.کسی که در این انتخابات رد صلاحیت شده است باید اعتراض کند. طبیعتا در چنین نامه‌ها و درخواست‌هایی، مواردی پشت پرده است که نویسنده نامه از آن قصدی داشته تا صلاحیت فردی را در انتخابات احراز کند و بخواهد با وجود جایگاه آن صلاحیت را برای فردی کسب کند.این موضوع غیرقانونی نیست که هیچ کس نتواند نامه بنویسد ولی اثر قانونی ندارد؛ در واقع الزامی نیست که این موضوع در خصوص صلاحیت فردی در انتخابات نظام پزشکی ترتیب اثر داده شود.

علی شکوری راد

عضو سابق هیات مدیره نظام پزشکی

مخالف

نامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد، چند روز گذشته برای بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی نوشت، چندان ربطی به این نهاد ندارد بلکه این اقدام نوعی پیغام برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و آن این‌که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری، کاندیدای مورد نظر او رد صلاحیت شود، آقای احمدی‌نژاد اجازه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را نخواهد داد.آقای احمدی‌نژاد درحال مهندسی کردن انتخابات است و این موضوع را در نخستین قدم از انتخابات نظام پزشکی برداشته است.

محمد رئیس زاده

رئیس بسیج جامعه پزشکی

مخالف

این انتخابات4اسفند در سلامت کامل برگزار می‌شود و شائبه تعویق انتخابات به بهانه اعتراض به ردصلاحیت‌ها بدعت خطرناکی است که هیچ منطق و توجیه قانونی ندارد.اینکه فرد یا افرادی بیایند و بگویند چون به رد صلاحیتها اعتراض دارند، انتخابات نبایدبرگزار شود، حرفی غیر منطقی و غیر قانونی استو تصور کنید در انتخابات ریاست جمهوری هم عده بخواهند به علت اعتراض به رد صلاحیتها انتخابات را به هم بزنند.

دکتر جلیل حسینی

نامزد انتخابات نظام پزشکی

مخالف

توقف احتمالی انتخابات به صلاح کسی نیست. حتی سردرگمی فعلی پزشکان که مدام می پرسند جمعه چه خواهد شد یا انتخابات برگزار می شود یا نمی شود را در فاصله سه روز مانده به انتخابات، نمی توان پاسخ داد. مسئولان باید درباره وضعیت انتخابات آینده توضیح بدهند و تکلیف پزشکان را روشن کنند تا همه تکلیف خود را بدانیم.

دکتر رحمانی

عضو جامعه جراحان کشور

مخالف

با سیاسی دیدن پزشکان مخالفیم، زیرا سیاست اکنون امر آلوده کننده فعالیت های صنفی ما شده و ممکن است پزشکان از اخلاقی حرفه ای خود دور کند. هر چند معتقدیم اگر مسایل اخلاقی توسط سیاستمداران رعایت شود، امروزه سیاستگرایی به عنوان یک امر مخل فعالیتهای صنفی پزشکان مطرح نمی شد.

عماد افروغ

استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس

مخالف

در واقع آقای احمدی نژاد به قانون عمل نمی کند و به اصل تفکیک قوا بی اعتنا است. مسلما این نوع ادبیات محکوم است و ما بارها این لحن را محکوم کرده ایم، در واقع وی به قانون عمل نمی کند و به اصل تفکیک قوا بی اعتنا است و بنا به دلایلی تصمیمات شخصی خود را محور قرار می دهد

این نوع ادبیات زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران اسلامی نیست، ایران سابقه تمدنی درخشان دارد بیان این گونه صحبت ها با بیش صد سال سابقه مشروطه، زیبنده نظام مردمسالاری دینی نیست.

علی تاجرنیا

عضو سازمان نظام پزشکی

مخالف

رویکرد احمدی نژاد در این نامه بیش از اینکه در دفاع از حقوق جامعه پزشکی باشد، منازعات جریانهای سیاسی است. زیرا، انتظار این بود که رئیس جمهور یک ماه قبل که اعتراضات نسبت به رد صلاحیت ها شروع شد، تصمیماتی می گرفت.جامعه پزشکی نسبت به این برخوردها و پاسخ ها، با تردید نگاه می کند که تا چه اندازه در راستای دفاع از حقوق چامعه پزشکی است.قطعا ادامه این وضعیت، منجر به بروز تنش های بیشتر و تعویق در برگزاری انتخابات نظام پزشکی خواهد شد که این مسئله نه به نفع مجموعه کشور و نه جامعه پزشکی است.

دکتر سید حمید خوئی

رییس انجمن علمی داروسازان

مخالف

سازمان نظام پزشکی در کش و قوس جدال‌های سیاسی به شدت در معرض آسیب قرار گرفته است و حتی این نگرانی وجود دارد که این مداخلات در بزرگترین سازمان غیردولتی و صنفی کشور، تحقق اهداف آن را در چهار سال آینده نیز تحت الشعاع قرار داده و پیشبرد اهداف تعیین شده را با دشواری مواجه کند.



ویدیو مرتبط :
استقبال پرشور مردم مشهد ( آذر 96 ) از دکتر احمدی نژاد / احمدی دلاور پیرو خط رهبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد



 

 

 

 

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد

 

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد: در بخش هایی از حکومت ایران علاقه به گفتگو وجود دارد

کراولی در جمع خبرنگاران گفت : " ما حاضریم با ایرانی ها در هر زمان و در هر مکانی در چارچوب گروه 5+1 دیدار داشته باشیم ".

مقامات آمریکایی روز گذشته به اظهارات روز دوشنبه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران درباره گفتگوی رودرروی وی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند .

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری فرانسه جمع بندی واکنش مقامات آمریکایی  به این سخنان احمدی نژاد در قالب این ادعا مطرح شد که این پیشنهاد در واکنش به فشارهایی است که از ناحیه تحریم های جدید  شورای امنیت ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ایران وارد آمده است .

این مقامات به این مساله اشاره ای نکردند که در 5 سال گذشته  این چندمین باری است که احمدی نژاد درخواست گفتگوی مستقیم با رییس جمهوری آمریکا را مطرح می کند .

البته واکنش آمریکایی ها کمی متناقض هم به نظر می رسد چرا که از سویی رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات احمدی نژاد گفت که واشنگتن فکر نمی کند که این پیشنهاد ایران جدی بوده باشد و این در حالی بود که فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با جدی گرفتن این سخنان احمدی نژاد دلیل اصلی این قبیل سخنان را در افزایش فشارهایی دانست که تحریم های جدید شورای امنیت و ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر ایران وارد کرده است .

کراولی در جمع خبرنگاران گفت : " ما حاضریم با ایرانی ها در هر زمان و در هر مکانی در چارچوب گروه  5+1 دیدار داشته باشیم  ".

وی افزود : " ایران ممکن است با تحریم های جدید شورای امنیت ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راهی برای گفتگو با آمریکا باشد ".

وی با اشاره به اینکه با تحریم های جدید هزینه معامله با این کشور افزایش یافته است ضمن تاکید بر این که آمریکا هم  از گفتگو استقبال می کند گفت:" احساس می کنیم که در  بخش هایی از حاکمیت ایران تمایل  به گفتگو با آمریکا وجود دارد ".

کراولی صراحتا اشاره ای به این نکرد که آیا منظورش از بخش هایی در ایران همان احمدی نژاد و طرفداران دولت فعلی است یا نه؟

کراولی از سوی دیگر با ادعای اینکه تشدید تحریم ها توجه ایران را به موضوع گفتگو جلب کرده است افزود که دلیل این ادعایش گفتگوهای اخیر ایران با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز این قبیل اظهارات مقامات ایرانی درباره گفتگو با آمریکا است .

از سوی دیگر رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در اظهاراتی که با اظها رات کراولی کمی متفاوت به نظر می رسد ، گفت :  "ایران درباره گفتگو در موضوع هسته ای خود چندان جدی نیست."

وی افزود : " ماهمواره گفته ایم که اگر ایران جدی باشد حاضریم بنشینیم و درباره فعالیت های   ممنوع ! هسته ای ایران گفتگو و مذاکره کنیم ".

کراولی افزود : " اما تا کنون جدیتی در طرف ایرانی ( در باب مذاکره )  ندیده ایم .

گفتنی است روز دوشنبه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری طی اظهاراتی اعلام کرد که حاضر است در حاشیه سفر شهریور ماه خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به صورت رودررو و در مناظرهای تلویزیونی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفتگو کند ...../تحلیل:عصرایران