اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه دستاوردهای سفر پادشاه عربستان به آمریکا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


ملک سلمان باز هم سلاح خرید
همه دستاوردهای سفر پادشاه عربستان به آمریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا به کنگره اطلاع داده است که کاخ سفید باراک اوباما تصمیم دارد سلاح‌های پیشرفته‌ای به ارزش یک میلیارد دلار به عربستان بفروشد.

رفته رفته دستاوردهای سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ایالات متحده نمایان می شود. دو طرف بعد از آن که گفتند بر روی مرحله بعد از توافق هسته ای با هدف مشارکت در ثبات منطقه ای و بین المللی کار می کنند، اکنون می گویند بر روی قراردادهای تازه تسلیحاتی نیز به توافق رسیده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، منابع آگاه به این روزنامه گفته اند که وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا به کنگره اطلاع داده است که کاخ سفید باراک اوباما تصمیم دارد سلاح های پیشرفته ای به ارزش یک میلیارد دلار به عربستان بفروشد تا به این ترتیب به این کشور در جنگ یمن و رویارویی با داعش کمک کرده باشد. به گفته این منابع کاخ سفید به اطلاع کنگره رسانده قصد دارد سلاح های دفاعی ضروری این کشور را تسلیم آن کند. به گفته روزنامه نیویورک تایمز ارزش این قرارداد حداقل یک میلیارد دلار است. کاخ سفید انتظار دارد در صورت موافقت کنگره که به احتمال بسیار زیاد به دست خواهد آمد ظرف یک تا یک ماه و نیم سلاح های مذکور را تحویل عربستان دهد. در میان این سلاح ها سلاح های هوشمند هدف یاب و رادارهای ساخت شرکت بوئینگ نیز مشاهده می شود. همچنین موشک های جنگنده های اف-15 نیز شامل سلاح های فروخته شده به عربستان خواهد بود.

کنگره هفته پیش با ارسال 600 موشک از نوع پاتریوت – باک 3 ساخت شرکت لوکهید مارتین به عربستان موافقت کرد.

بنا به این گزارش در حال حاضر دو طرف در حال مذاکره برای خرید و فروش ناوهای جنگی نیز هستند.

عربستان گفته است از تحرکات منطقه ای ایران که به ادعای آن ثبات منطقه را به لرزه در آورده نگران است و نیاز مبرم به سلاح های پیشرفته امریکایی دارد. همچنین در مبارزه با داعش نیز سلاح های پیشرفته نیاز دارد تا بتواند علیه این شبکه تروریستی استفاده کند و امنیت مرزهایش را تامین کند.

ملک سلمان روز شنبه بعد از دیدار با سفرای کشورهای عربی در واشنگتن و دیدار با مسئولان عالی رتبه در کنگره و مقام های دفاعی امریکایی سفر خود را به ایالات متحده به پایان رساند.

منابع آگاه به روزنامه الحیات خبر دادند که مقام های عالی رتبه امریکایی از نتایج سفر پادشاه عربستان به امریکا بسیار راضی هستند به ویژه که توانستند او را درباره احتمالات بعد از توافق هسته ای با ایران قانع کنند. همچنین توانستند او را راضی کنند که به سود مصالح عربستان و امریکا است که برای ثبات در خاورمیانه و مبارزه با داعش همکاری کنند. همچنین مبارزه با گروه های شبه نظامی در سوریه و عراق و یمن و رسیدن به راه حل سیاسی که مشروعیت قانونی را در این کشورها تقویت کند نیز از دیگر مسائلی بود که مورد دو توافق دو طرف قرار گرفت.

در همین رابطه عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که باراک اوباما و ملک سلمان در مذاکرات خود به توافق رسیدند که یک شراکت استراتژیک جدید در تمامی زمینه ها بنا کنند. آنها همچنین تاکید کردند که باید جلوی آن چه او "بلندپروازی های ایران در منطقه و مشکلات طایفه ای به وجود آمده" خواند، بایستند. او همچنین ادعا کرد ایران از تروریسم در منطقه حمایت می کند و دو طرف تصمیم دارند جلوی این فعالیت ها را بگیرند.

الجبیر همچنین گفت که اوباما به ملک سلمان گفت که "واشنگتن مصمم است مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود."

وی تاکید کرد، مواضع عربستان در قبال بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به هیچ وجه تغییر نکرده است. به اعتقاد ما راه حل بحران سوریه از دل نشست ژنو 1 بیرون می آید، باید بشار اسد از قدرت کنار رود و قانون اساسی جدید برای سوریه نوشته شود.

وزیر امور خارجه عربستان ادعا کرد که بشار اسد مسئول قتل 300 هزار و 12 میلیون آواره سوری است. 

 

اخبار سیاست خارجی  - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای تازه یمن در رویارویی با عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آمریکا به لغو سفر پادشاه عربستان


شبکه خبری « سی ان ان » اعلام کرد که آمریکا لغو سفر سلمان شاه عربستان به واشنگتن را کم اهمیت می داند.

خبرگزاری ایرنا: شبکه خبری « سی ان ان » اعلام کرد که آمریکا لغو سفر سلمان شاه عربستان به واشنگتن را کم اهمیت می داند.

کاخ سفید در واکنش به اعلام دولت عربستان مبنی بر لغو سفر ملک سلمان به آمریکا برای نشست مشترک سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و باراک اوباما، این موضوع را بی اهمیت می داند.

جنگنده های عربستان روز دوشنبه مناطق مختلف یمن را زیر شدیدترین بمباران های خود قرار دادند، این در حالی است که سران ریاض سه روز پیش اعلام کرد که آتش بس پنج روزه را از سه شنبه شب برقرار خواهند کرد.