اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه درآمدها و بدهی‌های مخابرات ایران



اخبار,اخبار اقتصادی , مخابرات

 

اخبار اقتصادی - همه درآمدها و بدهی‌های مخابرات ایران

پوررنجبر هم چنین به سرمایه‌گذاری‌های مخابرات اشاره کرد و افزود: توقع مردم از ما به سرعت در حال افزایش است و ما دیگر نمی‌توانیم با سرویس‌های معمولی رضایت مردم را جلب کنیم.

شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که در سال گذشته بیش از 4000 میلیارد تومان در بخش ارتباطات کشور سرمایه گذاری داشته و قصد دارد این رقم را تا 9000 میلیارد تومان در سال جاری افزایش دهد.

به گزارش ایسنا پس از بررسی صورتهای مالی سال 92 شرکت مخابرات ایران، سود قطعی پرداختی مبلغ 435 ریال اعلام شد و سهامداران شرکت مخابرات ایران در سال 92 به ازاء هر سهم خود مبلغ 435 ریال سود دریافت می کنند اما مسوولان این شرکت امیدوارند که در سال 93 به سودی بالغ بر 510 ریال به ازاء هر سهم برسند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان این که شرکت مخابرات ایران در سال 92، 11566 میلیارد تومان درآمد داشته اظهار کرده است: در این سال درآمد تلفن ثابت 12 درصد و درآمد تلفن همراه رشدی 19 درصدی داشته است. این درحالی است که درآمد دیتا در این مدت 64 درصد رشد کرده و به 5.754 میلیارد ریال رسیده است. در حالی که این درآمد در سال 91، 349 میلیارد ریال بود.

پوررنجبر هم چنین به سرمایه‌گذاری‌های مخابرات اشاره کرد و افزود: توقع مردم از ما به سرعت در حال افزایش است و ما دیگر نمی‌توانیم با سرویس‌های معمولی رضایت مردم را جلب کنیم.

وی پرداخت مخابرات به دولت در سال 92 را هم حدود 3.595 میلیارد تومان اعلام کرد.

همچنین در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران که روز گذشته برگزار شد، اعلام شد که از درآمد شرکت مخابرات ایران در سال ۹۲ مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت بوده است و سود خالص تلفیقی شرکت مخابرات ایران هم 2 هزار و 300 میلیارد تومان در سال 92 اعلام شد.

اما این موضوع هم مطرح شد که شرکت مخابرات ۲۸۰ میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلبکار و ۱۰۰ میلیارد تومان به مالک سهام مدیریتی شرکت بدهکار است. همچنین اعلام شد که این شرکت بخشی از سود دولت و سهامدار عمده (شرکت توسعه اعتماد مبین) را در موعد مقرر پرداخت نکرده است.

در مقابل از سوی مسوولان مخابراتی توضیح داده شد که در زمان خرید مخابرات اعلام شد که آنچه مربوط به قبل از خصوصی‌سازی مخابرات بوده است دولت متعهد به پرداخت آن است. 5 سال است که مخابرات 280 میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلبکار است و تکلیف این طلب هنوز مشخص نشده است.

همچنین به دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی به این طلبکاری علیرغم پیگیری‌های متعدد شرکت مخابرات ایران، در نهایت تصمیم گرفته شده که مخابرات مبلغ 280 میلیارد تومان بدهی خود را از سهم دولت (وزارت اقتصاد) کم و سپس سود دولت را پرداخت کند.

این در حالی است که شرکت مخابرات به سهامدار عمده خود نیز بدهکار است و توسعه اعتماد مبین (مالک 50+1 درصد سهام مخابرات) بابت این بدهی به سازمان خصوصی‌سازی در حال پرداخت جریمه است و نیز اعلام شد که بدهی مخابرات به توسعه اعتماد مبین ۱۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، همه این موارد در حالی مطرح شد که مدیر عامل مخابرات ایران آبانماه سال 92 با بیان این‌که شرایط جدید شرکت مخابرات شرایطی گذرا محسوب می‌شود، اظهار کرده بود: سر گنج همواره دعواست و شما مدیران مخابراتی، مخابرات را به گنج تبدیل می‌کنید طبیعی است که این گنج هواخواهان زیادی داشته باشد اما مشکل اینجاست که این هواخواهان ارزش این گنج را پایین می‌آورند.

وی گفته بود با وجود مشکلات تحریم، با سختی تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کردیم تا شبکه ارتباطی کشور را توسعه دهیم اما حالا یک دست داخلی هم ما را تحریم می‌کند.

پوررنجبر تاکید کرده بود: اکنون باید هزینه آموزش برخی افرادی که به تازگی آمده‌اند را بدهیم و در مصاحبه‌ها شاهدیم که گاه گفته می‌شود قرار است گوش مخابرات را بگیرند؛ غافل از این که اگر مخابرات درآمدی هم داشته باشد نیمی از این درآمد به دولت اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه گفته شد مشکلاتی است که اطمینان دارم به زودی و ظرف سه تا چهار ماه آینده برطرف خواهد شد و تصمیماتی درست اتخاذ می‌شود.

مدیر عامل مخابرات ایران اظهار کرد: تصمیماتی که گاهی گرفته می‌شود ناشی از آن است که مدیران، اطلاعات درستی ندارند یا این که از آثار تصمیماتی که می‌گیرند اطلاع درستی نداشته و نمی‌دانند چه آثار مهلکی بر اثر این تصمیمات به جا می‌ماند.

به گزارش ایسنا، سال گذشته معاون حقوقی امور دولت و مجلس در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کره بود که در سال‌ 91 میزان 9 هزار میلیارد تومان درآمد مخابرات بوده که 6100 میلیارد تومان آن مربوط به همراه‌اول، 2900 میلیارد تومان مربوط به تلفن‌های ثابت، تقریبا 4300 میلیارد تومان آن مربوط به درآمد ایرانسل و 700 میلیارد تومان آن مربوط به سایر اپراتورها بوده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد سال 93 به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مخابرات: زیرساخت اینترنتمان را به دلیل بدهی قطع کرده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراق: تحریم آمریکا مانع از پرداخت بدهی برق به ایران می شود



 

عراق: تحریم آمریکا مانع از پرداخت بدهی برق به ایران می شود

 

یک مقام مسوول عراقی گفت که کشورش به دلیل تحریم های آمریکا،  نمی تواند بدهی های خود را بابت واردات برق از ایران بپردازد.

به نقل از رویترز، "عادل مهدی" مشاور وزیر برق عراق رقم این بدهی را "میلیون ها دلار" اعلام کرد.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث می شود عراق نتواند به واردات برق از ایران ادامه بدهد و انرژی لازم را برای مردم عراق تهیه کند.

این در حالی است که عراق هم اکنون نیز با کمبود شدید برق رو به روست و قطعا توقف واردات برق از ایران، بر دامنه مشکلات تامین  انرژی این کشور اضافه خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از این بر سر برنامه هسته ای ایران، تحریم های مالی - بانکی را علیه تهران وضع کرده بودند. این تحریم ها در چند هفته اخیر باعث شد تا دریافت پول نفت صادراتی ایران به هند نیز با مانع روبه رو شود.

مشاور وزیر برق عراق اضافه کرد: کشورش سالانه 650 مگاوات برق از ایران وارد می کند و قصد دارد آن را در سال جاری میلادی به رقم یک هزار مگاوات برساند.

این در حالی است که بانک های خارجی انتقال حداقل 200 میلیون دلار از عراق به ایران بابت هزینه واردات برق را به دلیل تحریم های آمریکا رد کرده اند و همین موضوع باعث نگرانی مقامات بغداد از احتمال قطع صادرات برق ایران به کشورشان شده است.

رویترز برق صادراتی ایران به عراق را دارای قیمتی ارزان و حیاتی توصیف می کند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که عراق در چند ماه آینده با افزایش دمای هوا و بالا رفتن میزان نیاز به برق رو به روست.

مهدی به خبرنگاران گفت که نگران است میزان بدهی عراق به ایران برای واردات برق تا تابستان آینده به رقم نیم میلیارد دلار برسد که  در این صورت ممکن است ایران قرارداد صادرات برق به عراق را لغو کند.

وی تاکید کرد: در این صورت عراق با مشکل بزرگی رو به رو خواهد شد.

مشاور وزیر برق عراق ادامه داد که مصرف برق کشورش در سال گذشته میلادی به رقم 6500 تا 7 هزار مگاوات رسید و پیش بینی می شود این رقم در تابستان آینده که دمای هوا به بالای 50 درجه می رسد به رقم 14 هزار مگاوات افزایش یابد.

وی ادامه داد: رشد مصرف برق عراق سالانه رقمی بین 8 تا 10 درصد است و در این صورت ما در بهترین حالت توانایی تامین 50 درصد از نیاز به برق را داریم.

گفتنی است کمبود برق در تابستان گذشته منجر به اعتراضاتی در مناطق جنوبی عراق شد که در اثر آن وزیر برق وقت عراق مجبور به استعفا شد و وزیر نفت همزمان سرپرستی وزارت برق را برعهده گرفت.

با وجود گذشت هفت سال از سقوط دولت صدام در عراق به دست نظامیان آمریکایی، همچنان مردم این کشور روزانه فقط چند ساعت برق دارند و کمبود برق شکایت نخست عراقی هاست...../تحلیل:عصرایران