اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه تعریف و تمجیدهای احمدی‌نژاد از مشایی؛ آنچه خوبان همه دارند ...



 ,احمدی نژاد,مشایی,رابطه احمدی نژاد و مشایی,اخبار

 

همه تعریف و تمجیدهای احمدی‌نژاد از مشایی؛ آنچه خوبان همه دارند ...

با وجود آنکه اسفندیار رحیم مشایی در طول دوران دولت نهم و دهم، همواره حاشیه‌سازترین فرد کابینه دولت بوده و شدیدترین انتقادات علیه وی صورت گرفته اما در تمام عرصه‌ها و اختلافات سیاسی از حمایت حداکثری و پشتیبانی تمام قد احمدی‌نژاد برخوردار شده است.

 

به گزارش  جهان به نقل ازهمشهری آنلاین اسفندیار رحیم مشایی در تمام مدت دولت نهم و دهم در هر پستی که قرار گرفته، از ریاست سازمان میراث فرهنگی تا معاون اولی رئیس جمهوری و حتی نشستن بر صندلی رئیس دفتر احمدی‌نژاد با انتقاد و نارضایتی‌های مختلف و شدید همراه بوده است. مخالفت و نارضایتی‌ها با حضور مشایی در کابینه دولت و در نزدیکی احمدی‌نژاد در این سال‌ها بسیار جدی بوده که واکنش‌های بسیاری را نیز به همراه داشته است. انتصاب مشایی به معاون اولی رئیس جمهور از دیگر حواشی مشایی بود که با نامه مقام معظم رهبری روبرو شد که پس از این نامه رئیس جمهور وی را در بخش دیگری به کار گرفت.

 

در واقع پس از این نامه سر انجام رئیس‌جمهوری در سوم مرداد ۸۸ با درخواست کناره‌گیری رحیم مشایی از این سمت موافقت کرد و در حکم دیگری وی را به سمت مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری منصوب کرد

 

احمدی‌نژاد در تمام دوران ریاست جمهوری خود تا امروز در اظهارنظرهای مختلف و سخنرانی‌های متعدد حمایت خود را از مشایی اعلام کرده و همواره پشتیبان قاطع مشایی و عملکرد وی بوده است. در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین اظهار نظرهای احمدی‌نژاد را درباره مشایی بخوانید:/جهان نیوز

 

 








31 تیر ماه 88

  • آقای مشایی از مدیران مومن دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند.
  • آقای مشایی چهار سال به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خدمت دولت بوده و خدمات فراوانی داشته است.
  • آقای مشایی امروز در سمت معاون اول رییس‌جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی، ملت و کشور ایران ادامه می‌دهد.
  • چهار سال خدمات آقای مشایی در عرصه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر است.
  • انتقادها و گلایه ها درباره آقای مشایی دو دسته است؛ عده‌ای با هر کار و اقدامی که دولت انجام می‌دهد مخالف هستند و برخی نیز از روی دلسوزی و برداشت خود نسبت به آقای مشایی از ایشان انتقاد و گلایه می‌کنند اما اگر کسی از نزدیک با آقای مشایی آشنا شود، نظراتش تغییر خواهد کرد.


3 مرداد ماه 88

  • (همزمان با نامه مقام معظم رهبری برای برکناری مشایی و قبول استعفای مشایی ازسوی احمدی‌نژاد) مشایی را «انسانی خود ساخته، مومن و دلباخته حضرت ولی عصر(عج) و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی» می‌دانم.







20 مرداد ماه 89

  • حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند، البته با یک ادبیات متفاوت.
  • اگر کسانی نقدی دارند و معتقدند که این سخن اشتباه است از آقای مشایی دعوت کنند با ایشان صحبت کنند، حتی مناظره کنند، بحث کنند، چرا دعوا؟ برخی می‌خواهند دشمنان، تحریم‌های غیرقانونی و همراهی برخی در داخل با دشمنان را تبدیل به موضوع دست دوم کنند.
  • من از آقای مشایی نیز می‌خواهم در جمع‌هایی که انتقادی به صحبت‌های ایشان است حضور پیدا کنند، صحبت کنند تا مسائل و حرف‌ها روشن شود.
  • یک حساسیت روی آقای مشایی ایجاد کردند که این حساسیت عادی نیست، غیرعادی است. هر مطلبی که گفته می‌شود قسمتی از این مطلب را می‌زنند و روی آن مطلب شروع به تبلیغات می‌کنند و هر چه آقای مشایی در آن مورد توضیح می دهد می‌گویند قبول نداریم.
  • آقای مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور است و من به ایشان اعتماد کامل دارم. ایشان مومن به اصول جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های انقلاب هستند. مومن به خط ولایت و انسانی پاک هستند.

 

 

27 بهمن ماه 89

  • مشایی مومن، لطیف و ضداستکبار است.
  • آقای مشایی فردی پاک، مومن و زلال هستند، دارای اندیشه‌های بلند و محکم، طرفدار مردم، ساده‌زیست، پرکار و ضداستکبار. اما ایشان را تخریب می کنند و مثلا می‌آیند و تصویر ایشان را در کنار یک مرتاض هندی قرار می‌دهند.
  • من همکارانم را با شناخت و آگاهی انتخاب کرده‌ام و به همین خاطر به‌طور قاطع از آنها حمایت می‌کنم؛ بالاخره ما برنامه روشنی داریم و عناصری که می‌آیند، باید بتوانند این برنامه را انجام دهند و اگر انجام ندادند، من برنامه‌های کشور را فدای افراد نمی‌کنم.

23 فروردین ماه 90

  • وقتی این همه هجمه و تخریب را علیه مشایی می‌بینم به حال او غبطه می‌خورم . مشایی انسان زلالی است و برای خدمت از آبروی خودش مایه گذاشته است.


10 خرداد ماه 90

  • من آقای مشایی را ۲۵سال است که می‌شناسم و او را فردی مومن و باتقوا می‌دانم.
  • می‌گویند برخی عناصر دولت با جن گیرها و رمالان در ارتباط هستند. حالا که برخی‌ها را با این عنوان دستگیر کرده‌اند، بهتر است بگذارند دولت کار خودش را بکند.






8 تیر ماه 90

  • دستگیری‌ها توسط قوه قضاییه اقدامی سیاسی است و اگر این روند ادامه یابد، مسائل را با مردم در میان گذاشته و به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنم.
  • همکارانم در دولت و مردم هر روز از من در خصوص مسائل اخیر سؤال می‌کنند و می‌خواهند بدانند چه می‌شود و چه باید کرد، اما از نظر ما مجموعه این حرکت کاملا روشن است که یک کار سیاسی ‌برای وارد کردن فشار به دولت است.
  • کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آنجا دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ قانونی خود را انجام دهم که این حتما به کشور آسیب وارد می‌کند که امیدوارم به خاطر مطامع سیاسی این کار را ادامه ندهند.



17 شهریور ماه 90

  • تنها کسی که به من گفت اسم افراد را بیاورم مشایی بود.
  • مشایی گفته است که من در حالت معنوی که قرار گرفتم یقین کردم که امام زمان می خواهد که احمدی نژاد اسم افراد را بیاورد.

16 مهر ماه 90

  • 25 سال است که مشایی را می شناسم و در این مدت نماز شبش ترک نشده، او همچون شهید بهشتی مظلوم است و شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد.

20 آبان ماه 90

  • مشایی از صبح تا نیمه‌شب کار می‌کند و در آخر هم می‌پرسد کار دیگری نداری؟




26 دی ماه 90

  • مشایی از نگاه فرهنگی بالایی برخوردار است البته شاید خوشایند عده‌ای نباشد که ایرادی ندارد، اما نباید با طرف مقابل با نفی و تکفیر برخورد کرد، بلکه همیشه باید با منطق موضوعات را به تبادل نظر گذاشت و ایران همواره کانون آزاده اندیشی بوده است.
  • از زمانی که مهندس رحیم مشایی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد شد، این سازمان متحول گردید و دیگر قابل مقایسه با گذشته نیست.

31 فروردین ماه 91

  • در این ۵ تا ۶ سال اخیر به همت برادر عزیزمان آقای مشایی و مهندس بقایی تعداد سفرها زیاد شده و مردم نواحی مختلف به گونه‌ای با یکدیگر برخورد می‌کنند که گویی دوستان چندین ساله هستند.

 


ویدیو مرتبط :
مشایی یعنی احمدی نژاد، احمدی نژاد یعنی مشایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدر داماد احمدی‌نژاد: مشایی پتانسیل جذب آرای اصلاح‌طلبان را دارد!



 

بررسی فضای سیاسی فعلی کشور و کنجکاوی نسبت به فضای رقابتی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انگیزه ای شد تا پای صحبت های احمد خورشیدی، دبیر کل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی بنشینیم.

 

به گزارش دادنا، با خورشیدی از هر دری سخن گفتیم، از فضای سیاسی فعلی گرفته تا پیش بینی هایش نسبت به انتخابات آینده. او که خود نسبتی سببی هم با رئیس جمهور دارد و فرزندش داماد احمدی نژاد است، برخی عملکردهای وی را مورد انتقاد قرار داد و البته طبق روال نانوشته فضای سیاسی این روزهای کشور، رئیس دفتر رئیس جمهور را نیز از انتقادات تندش بی نصیب نگذاشت.

علی رغم این مسائل، اما جالب ترین قسمت گفتگو با خورشیدی مربوط به پیش بینی هایش از انتخابات آتی ریاست جمهوری بود، خصوصا آنجایی که اشاره کرد که اصلاح طلبان نامزد اصلی نخواهند داشت و احتمالا به حمایت از یکی از چهره های موجود بسنده خواهند کرد. چهره ای که خورشیدی در کمال تعجب ما معتقد بود که رئیس دفتر رئیس جمهور می تواند باشد.

گفتگوی تفصیلی «دادنا» با احمد خورشیدی را در ادامه بخوانید.

 

-آقای خورشیدی! لطفا کمی در مورد فضای رقابتی انتخابات پیش رو و جریان شناسی این انتخابات توضیح دهید.

ببینید ما نه یک انتخابات که یک دوره انتخابات در پیش داریم. اینکه می گویم دوره به این دلیل است که انتخابات ما دیگر دوره ای شده است. یعنی اگر یک جریان انتخابات ریاست جمهوری را برنده شد، انتخابات مجلس را هم برنده می شود، به احتمال خیلی زیاد در انتخابات شورای شهر نیز برنده می شود. مجلس خبرگان البته بحث مجزایی دارد. بنابراین ما یک دوره انتخابات در پیش داریم که از این دوره انتخابات مجلس نهم سال آینده برگزار می شود و شامل انتخابات های ریاست جمهوری و شورای شهر هم می شود. طبیعی است مهمترین اینها انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و تصور می کنم سوال شما در مورد فضای رقابتی هم به این انتخابات بر می گردد.

 

-بله منظورم انتخابات ریاست جمهوری بود.

در مورد تحلیل فضای رقابتی انتخابات ریاست جمهوری آتی باید بگویم که تا الان نام 8-7 نفر به شکل روشن در فضای سیاسی مطرح شده است. البته گرچه الان شاید برای صحبت درباره انتخابات کمی زود به نظر برسد اما اگر بحث تحلیلی باشد و تبلیغی نباشد به نظر من اشکالی ندارد. اما طبعا اگر کسی بخواهد از الان تبلیغ کند، این مسئله با تدبیر مقام معظم رهبری معارض خواهد شد و قطعا کار درستی نیست. لذا تحلیل من در مورد انتخابات ریاست جمهوری این است که احتمالا یک نامزد، جریان اصلاح طلب را نمایندگی خواهد کرد. البته من معتقدم به احتمال زیاد این نامزد، نامزد اصلی آنان نخواهد بود، یعنی اصلاح طلبان منتظر خواهند ماند تا ببینند که از بین افراد حاضر در صحنه کدامیک به آنها نزدیک تر هستند و سپس از او حمایت خواهند کرد.

 

-یعنی شما معتقدید جریان اصلاح طلب به هر حال در انتخابات کاندیدا معرفی خواهد کرد؟

ببینید به اعتقاد بنده نخبگان جریان اصلاح طلبی حتما انتخابات را دنبال خواهند کرد و در پی نقش آفرینی در آن خواهند بود. همانطوری که عرض کردم به احتمال زیاد این جریان کاندیدای اصلی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت. البته گاهی از آقای دکتر حسن روحانی به عنوان نامزد بالقوه این جریان نام برده می شود، اما خبری از تلاش یا تمایل جدی ایشان وجود ندارد.

 

-از بقیه رجال مطرح و مسئولان سابق و فعلی، فکر می کنید چه کسانی وارد عرصه انتخابات خواهند شد؟

در بین بقیه افراد شاخص خب آقای هاشمی که دیگر به دلیل شرایط سنی نمی تواند کاندیدا شود. آقای احمدی نژاد هم که دو دوره اش به اتمام می رسد و طبعا نمی تواند وارد این عرصه شود. ولی در مورد آقای احمدی نژاد این احتمال وجود دارد که چندان هم به انتخابات بی اعتنا نباشد و در این عرصه نقش آفرین باشد. طبق اخباری که هم اکنون به گوش می رسد، ممکن است که ایشان از کسی مثل آقای مشایی حمایت کند. ضمن اینکه رصد فضای سیاسی نشان می دهد که این تحلیل چندان بیراه هم نیست. بالاخره همانطوری که کاملا قابل مشاهده است، دست آقای مشایی بازگذاشته شده و ایشان در میان تمام افرادی که برای کاندیداتوری مطرح هستند، بیشترین تلاش مشهود را دارد و البته این انتقاد به دولت وارد است که چرا آقای احمدی نژاد به اینجا رسیده که اجازه می دهد کسی بیاید و به این شکل وارد کارزار انتخاباتی شود.

 

-طوری سخن می گویید که گویی کاندیداتوری آقای مشایی قطعی است، شما اینقدر به این مسئله اطمینان دارید؟ می دانید که تحلیل دیگری هم هست که می گوید ممکن است آقای مشایی توجهات را به خود جلب کند اما در نهایت کس دیگری از طیف دولت در انتخابات شرکت کند.

بالاخره تلاشهای ایشان مشهود است. البته این تحلیلی که شما اشاره می کنید هم محتمل است. حالت اول این است که آقای مشایی وارد انتخابات شود و آقای احمدی نژاد از ایشان حمایت کند. البته این را اشاره کنم که ما آقای احمدی نژاد را صاحب این روحیه نمی دانیم که بخواهد نامزدی معرفی کند و پشت او بایستد، من به شخصه بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد. یعنی اعتقاد بنده این است که ایشان انشاالله از کسی که مورد وثوق رهبری و مورد اعتماد مردم باشد حمایت خواهند کرد و وارد این بازی نخواهند شد. اما طبعا تحلیلی که شما می گویید هم ممکن است، یعنی ممکن است در آخر کس دیگری غیر آقای مشایی از طرف جریان دولت وارد انتخابات شود.

 

-در مورد جریان اصولگرا چطور، از بین چهره های شاخص این جریان پیش بینی می کنید چه کسانی وارد میدان شوند؟

از بین اصولگرایان به اعتقاد من آقای محسن رضایی تلاشهایی در این زمینه دارد و احتمالا وارد میدان خواهد شد، آقای قالیباف هم همینطور، آقای لاریجانی هم به نظرم در این زمینه تلاشهایی دارد. در این میان البته نام آقایان حداد عادل و ولایتی هم مطرح است، مثلا در مورد آقای حداد عادل چند هفته گذشته برخی اخبار مطرح شد مبنی بر اینکه برخی جلسات را برگزار می کند که بعدها خبری نشد و صحت و سقم آن اخبار پیشین نیز معلوم نگردید. در مورد آقای ولایتی هم چنین اخباری گاها منتشر می شود، اما ما از ایشان تا حالا فعالیت یا تلاشی در این زمینه مشاهده نکرده ایم.

 

-با این فضایی که ترسیم کردید، به نظر شما چه کسی پیروز خواهد شد؟

به طور کلی اگر مسئله تایید یا رد صلاحیت ها را کنار بگذاریم، در انتخابات آینده به نظر من یک جریان منتقد دولت فعلی همچون آقایان قالیباف و لاریجانی اقبال عمومی خوبی خواهند داشت، البته خود همین آقای مشایی هم در برخی جاها همچون سه استان شمالی اقبال خوبی خواهد داشت.

-در میان صحبت هایتان اشاره ای داشتید به اینکه ممکن است اصلاح طلبان نامزد اصلی نداشته باشند اما از میان چهره های موجود یکی را برای حمایت برگزینند، به نظر شما کدام یک از این اسامی که اشاره کردید پتانسیل جذب آرای اصلاح طلبان را دارند؟

در مورد آنهایی که می توانند آرای اصلاح طلبان را جذب کنند، به نظر من آقای مشایی این توانایی را دارد، کمی آنطرف تر آقای قالیباف هم تا حدودی می تواند طیف معتدل این جریان را جذب کند.

 

-با در نظر گرفتن جمیع شرایط، شما فکر می کنید انتخابات آینده با محوریات اشخاص باشد یا با محوریت جریان ها؟

به نظر من جریان های دوگانه کشور دیگر خیلی کمرنگ شده اند؛ هم اصلاح طلبی و هم اصولگرایی را می گویم. به اعتقاد من انتخابات آینده بیشتر شخص محور خواهد بود نه جریان محور چرا که جریان هایی که در اقبال عمومی و کانون توجه مردم بودند جایگاه خود را از دست داده اند و تاکنون جریان جدیدی هم شکل نگرفته و با شرایط موجود بعید است تا چند سال آینده هم چنین جریانی شکل بگیرد.

 

-یعنی شما شکل گیری جریان جدیدی را در شرایط فعلی بعید می دانید؟

بله واقعا بعید می دانم که حتی تا چند سال آینده جریان سومی شکل بگیرد. البته چنین جریانی شکل خواهد گرفت و شکل گیری آن تا حد بسیار بالایی قطعی است اما بعید است تا دو سه سال آینده شکل بگیرد. به نظر من برای شکل گیری جریان سوم، هنوز زود است. ضمن اینکه این را هم می دانید که بحث خط سوم از زمان مرحوم سید احمد خمینی مطرح بوده و تا همین اواخر هم که برخی تصور می کردند آقای احمدی نژاد نماد جریان سومی خواهد شد. ولی می دانید که چنین اتفاقی هرگز تاکنون نیفتاده و جریان سومی شکل نگرفته است. شکل گرفتن جریان سوم مستلزم شرایط و پارامترهایی است که این شرایط تاکنون محقق نشده و بعید است در آینده نزدیک هم محقق شود.

 

-انفعال و رکود فعالیت های حزبی در فضای کنونی چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

دلایل زیادی می تواند داشته باشد. یکی از دلایل می تواند این باشد که عملکرد نیروهای انقلابی و طرفدار نظام، مورد رضایت همه مردم نبوده و طبعا این مسئله برخی ها را به حاشیه رانده است. علاوه بر این مسئله، جریانی که اپوزیسیون نظام بوده هم رفته و به خارج وصل شده است. نشانه آن هم این است که می بینیم که در 25 خرداد 88 جمعیت زیادی می آید و به انتخابات معترض می شود اما رفته رفته و با آشکار شدن خط و ربط جریان اپوزیسیون طرفداران کم و کمتر می شوند، تا اینکه در روز 9 دی بخشی از آن مردم و بخش دیگری که اصلا تا آن موقع احساس تکلیف نمی کردند وارد میدان شدند. این نشان می دهد که جریانی که اپوزیسیون بوده نگاه و امیدش به بیرون از کشور بوده است. مردم ایران هم چه اصلاح طلب باشند، چه اصولگرا باشند، چه ملی گرا باشند یا هرچیز دیگری، از دخالت خارجی ها استقبال نمی کنند. لذا می بینید که طرفداران اپوزیسیون وقتی می بینند که این جریان به نوعی به خارج وصل شده، از آن کنار می کشند. علاوه بر این جامعه ما از حیث مشکلات اجتماعی و اقتصادی در یک نقطه اوج قرار گرفته و همین مسئله هم در فعالیت ها تاثیر می‌گذارد..../ 'گزارش دادنا