اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه اظهارات مسئولان درباره شبکه های اجتماعی



اخبار,اخبار اجتماعی,شبکه های اجتماعی فیلتر

 

اخبار اجتماعی - سردرگمی کاربران فضای مجازی
همه اظهارات مسئولان درباره شبکه های اجتماعی

اظهارنظرهای متفاوت از سوی مسئولان در مورد شبکه های اجتماعی طی ماههای گذشته موجب شده است که تصمیم های متفاوتی درباره شبکه های اجتماعی مانند وی چت و اینستاگرام اخذ شود که این مسئله نشان می دهد باید یک راهکار مشخص برای کاربران این شبکه ها ارائه شود.

به گزارش مهر، استفاده از شبکه های اجتماعی از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون از جمله سوژه‌هایی است که مسئولان، کاربران اینترنت و رسانه‌ها روی آن تمرکز کرده و آن را از ابعاد مختلف زیر بوته نقد می‌برند.

آنچه که هنوز به صورت مشخص از سوی نهادهای تصمیم گیر در زمینه این شبکه های مجازی اعلام نشده سیاست یکپارچه برای استفاده از این شبکه ها است به نحوی که مسئولان مختلف در این خصوص اظهارنظرهای متفاوتی عنوان می‌کنند و نهادهای تصمیم گیر نیز سیاستهای مختلفی را برای دسترسی و عدم دسترسی این شبکه ها به کار گرفته اند.

علاوه بر اظهارنظرهای متفاوتی که از سوی مسئولان در مورد شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک طی ماههای گذشته شنیده شده تصمیم گیریهای مختلفی نیز در مورد شبکه های اجتماعی مانند وی چت و اینستاگرام در هفته های اخیر اتفاق افتاده است.

وزارت ارتباطات: نقشی در فیلتر نداریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم اظهارات بسیاری در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی داشته و معتقد است که بسیاری از افراد جامعه استفاده صحیحی از شبکه های اجتماعی دارند؛ با این حال وی گفته که وزارت ارتباطات نقشی در فیلترینگ ندارد.

محمود واعظی در مورد فیلتر شدن وی چت نیز تاکید کرد که آنچه در کمیته تعیین مصادیق باعث شد وی چت فیلتر شود این است که بخشی از این شبکه اجتماعی باعث وارد شدن به حریم خصوصی دیگران می شود.

 

در واقع فیلتر شدن وی چت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و حتی ما اعلام کرده ایم که حاضریم بخشی از این شبکه اجتماعی که مورد اشکال کمیته تعیین مصادیق است را حذف کنیم چه بسا افرادی از جامعه استفاده صحیحی از این شبکه اجتماعی دارند. این وزارتخانه وی چت را فیلتر نکرده، از نظر ما برخورد با این مسائل این چنین نباید باشد بلکه باید در کشور از لحاظ فرهنگی کار کنیم و از حیث فناوری نیز خود را تقویت کنیم.

در همین حال وی گفت: فیلتر این شبکه اجتماعی هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد و یک درصد کاربران وی چت در جهان را ایرانی ها تشکیل می دهند.

وزارت ارتباطات در مورد عدم دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام هم با اطلاعیه ای اعلام کرد: شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصویر با استفاده از تلفن همراه فیلتر نشده است.

این شرکت تاکید کرده که بزرگترین شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس جهان، فیلتر نشده است؛ این وب سایت یکی از حلقه های رابط شبکه‌های اجتماعی است که در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد.

وزارت ارشاد: وی چت یک وسیله ارتباطی مناسب است
به گزارش مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در موضع گیری خود در خصوص شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و وی چت گفته است: دولت در خصوص بحث وی چت نظر خاصی مطرح نکرده اما برخی از وزرای دولت معتقد بودند که می‌توان بخش‌های مضر وی چت را فیلتر کرد چرا که وی چت یک وسیله ارتباطی بسیار مناسب است.

وی درباره رفع فیلتر از وی چت نیز گفت: این مسئله برعهده کمیته تعیین مصادیق است که ما باید آن را زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی ببریم و در آنجا در این باره تصمیم‌گیری دوباره شود.

علی جنتی پیش از این نیز در مورد فیس بوک گفته بود: به نظر من فیس‌بوک از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که عضو آن هستند، ارتباطات سالم و درستی دارند. نه تنها فیس‌‌بوک باید قابل دسترسی باشد بلکه قید "غیرقانونی" برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز باید برداشته شود.

کارگروه تعیین مصادیق: فیلتر تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار قرار دارد
این در حالی است که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که تقریبا نیمی از اعضای هیات دولت در آن عضو هستند در آخرین موضع گیری خود پس از فیلتر کردن وی چت اعلام کرد:  تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار کارگروه قرار دارد.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: برای فیلتر دامنه اصلی اینستاگرام هیچ دستوری صادر نشده است، البته این در حالی است که قبلا دستور فیلتر چندین صفحه مجرمانه از این سایت توسط کارگروه صادر و اجرا شده است.

وی درباره فیلتر شدن سایر نرم‌افزارهای خارجی  شبیه We chat نیز گفت: فیلتر شدن نرم‌افزارهای خارجی مشابه WE chat هم در دستور کار کارگروه است، فیلتر شدن نرم‌افزارهای ( Tango، viber، Coco، Whats app ) تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کارگروه بوده و هنوز هم از دستور خارج نشده‌اند.

خرم‌آبادی تصریح کرد: استنباط من به عنوان دبیر کارگروه این است اگر کارگروه به این نتیجه برسد که نرم افزارهای داخلی مشابه وی چت می توانند نیاز ارتباطی صوتی و تصویری کاربران را برآورده کند کارگروه دستور فیلتر آنها را هم صادر می‌کند؛ البته این بستگی به نظر اعضای کارگروه دارد و همه اعضای کارگروه باید در این خصوص اظهار نظر کنند.
 اخبار اجتماعی -  مهر 


ویدیو مرتبط :
مومن نسب - شبکه های اجتماعی یا ضد اجتماعی-وایبر-اندروید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد/حضور مسئولان دولتی در فضای مجازی جرم نیست



 اخبار, اخبار اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی

 

 اخبار اجتماعی - عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه: احتمال رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد/ حضور مسئولان دولتی در فضای مجازی جرم نیست /ایران کمترین میزان فیلترینگ را دارد

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می گوید: اگر شبکه‌های اجتماعی مصادیق مجرمانه را بردارند و در کار گروه تصمیم‌گیری شود، قطعاً رفع فیلتر صورت می‌گیرد.

 «فیلترینگ» شبکه های اجتماعی بحث داغ این روزهای رسانه ها شده است. دفاعیات تلویحی رییس جمهور از آزاد بودن شبکه اجتماعی در کنار برخی حساسیت ها نسبت به آثار منفی این قسم شبکه ها از سوی دیگر نهادهای تصمیم گیر در این خصوص چون شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه، کارگوره تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و ... ابهامات در خصوص آینده شبکه های اجتماعی در ایران را روز به روز بیشتر کرده است و احتمال رفع فیلتر از این شبکه ها را کمرنگ تر کرده است.


در همین زمینه با محمدعلی اسفنانی عضو کمسیون قضایی - حقوقی مجلس و عضو کارگوره تعیین مصادیق مجرمانه به گفتگو نشستیم. مشروح گفتگوی نامه نیوز با وی را در ادامه مطالعه فرمایید؛

***

آقای اسفنانی! طی چند ماه اخیر شاهد اختلاف نظر بین دولت و دیگر نهادهای تصمیم گیر در خصوص اینترنت و شبکه های اجتماعی پیرامون فیلتر یا رفع فیلتر از این شبکه ها بوده ایم. در نهایت تصمیم گیر اصلی در این خصوص چه نهاد و سازمانی است؟
تصمیم‌گیری برای فیلتر یا رفع آن بر عهده کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه است. این کارگروه بنابر قانون تشکیل جلسه می‌دهد، مورد مطرح و بررسی شده و تصمیم‌گیری برای فیلتر یا رفع فیلتر یک فضا صورت می‌گیرد. این مراحل طبق قانون انجام می‌شود، این قانون است که در زمینه فیلتر یا رفع آن تصمیم می‌گیرد و دولت نقشی ندارد.

این کارگروه براساس چه اصول و مبنایی اقدام به فیلتر یا رفع آن می کند؟
کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه به دو روش بررسی و تصمیم گیری می‌کند. در روش اول؛ شاکی یا فرد گزارش دهنده اعلام می‌کنند که برخی از سایت‌ها محتوای مجرمانه دارند. روش دوم خود کارشناس‌های کار گروه، سایت‌ها را بررسی کرده و مسایل مجرمانه‌ای که خیلی حاد و قابل ارعاب بوده و بر خلاف اخلاقیات و مبانی اجتماعی است یا بحث حکومتی و امنیتی دارد را مشخص می‌کنند. تصمیم‌گیری و در کارگروه مطرح می‌کنند اینطور نیست که حتماً دسترسی به سایتی را محدود کنند یا قوه قضاییه اصراری در این کار داشته باشد.

در این موارد شاکیان چه کسانی هستند؟
هر فردی اگر ببنند سایتی محتوای مجرمانه ای گذاشته که بر خلاف اخلاق، علیه مقامات دولتی یا به ضرر اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی است می تواند اعلام شکایت کند.  در این موارد کارگروه موضوع را بررسی کرده و اگر ممکن بود با تذکر مساله را حل می‌کند. اگر بعد از دریافت تذکر، محتوا را حذف نکرد دیگر طبیعی است که با او طبق قانون برخورد شود. و در صورت قطع تولید محتوای مجرمانه در کار گروه مطرح و بررسی شده، رفع فیلتر صورت می‌گیرد.

رویکرد دولت در زمینه آزادسازی فضای مجازی را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر من فضای مجازی باید آزاد باشد تا افراد بتوانند بهره‌برداری کنند. ولی آزادی تعریف دارد. بستگی دارد این آزادی را به چه بیانی تعریف کنیم. آزادی بیان هم جز حقوق اساسی ملت است ولی آزادی تا چه حدی ؟ در جامعه آزادی رفتاری ،آزادی انتخاب شغل، آزادی مسکن، آزادی ازدواج و... همه وجود دارد ولی برای هر کدام قوایننی وضع شده‌است.

 

شما اجازه دارید در هر نقطه از ایران مسکن خود را انتخاب کنید ولی آیا اجازه می‌دهند هر کاری که می‌خواهید انجام دهید؟ نه. قانون می‌گوید که باید نظارت روی ساختمان صورت بگیرد. بر اساس قوانین فنی و امنیتی ساختمان، اصول بهداشتی و... اینها همه آزادی را تعریف می‌کند. در تمام دنیا در هیچ موردی، نمی‌توان آزادی مطلق در نظر گرفت و باید یکسری تعریف‌ها باشد. با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم، کشوری نمی‌توان نام برد که در آزادی‌هایش هیچ قید و شرطی نداشته‌باشد. ایران جزء کشورهایی است که کمترین میزان فیلترینگ را نسبت به بقیه کشورهای دنیا دارد.

در حالیکه برخی مسئولان دولت عضو شبکه های اجتماعی هستند، چرا دسترسی به این شبکه ها باید با فیلتر همراه باشد؟
حضور در یک فضای مجازی جرم نیست. بلکه ارتکاب اعمال مجرمانه در آن فضا مشکل‌ساز خواهدشد. تا زمانی‌که در یک فضای مجازی، از سوی افراد اعمال مجرمانه صورت نگیرد و امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه به خطر نیافتد، به راحتی قابل رفع فیلتر است. مسئولیت کارگروه فیلتر این فضاها یا رفع فیلتر آن‌ها است. اگر از این فضا‌ها مصادیق مجرمانه را بردارند و در کار گروه تصمیم‌گیری شود، قطعاً رفع فیلتر صورت می‌گیرد.

در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توان با استفاده از انواع فیلتر شکن‌ها از سد این فیلترها عبور کرد، آیا هنوز هم می‌توان فیلترینگ را راهکار مناسبی دانست؟
به نظر من فیلتر کردن راه چاره نیست ولی یقیناً آخرین راه است. اگر بخواهبم این مورد را در جامعه بررس کنیم، ارتکاب جرائم در قانون آمده اگر فردی مرتکب عمل مجرمانه شود، باید مجازات شود. آیا می‌توانیم بگوییم که چرا با این مجازات‌هایی که تا به حال صورت گرفته، هنوز در جامعه مجرم داریم؟ در فضای مجازی امکان کنترل تک به تک افراد برای جلوگیری یا بررسی جرمشان نیست. ولی باید کاری کرد تا کمترین میزان جرم ارتکاب شود. لذا چاره ای جز اینکه به این صورت عمل شود نداریم.

رویکرد شورای عالی مجازی دولت قبل و این دولت چقدر تغییر کرده است؟
رئیس شورای عالی مجازی رئیس جمهور است. پس زمانی که رییس جمهور تغییر کند رئیس جمهور جدید متکلف این مسئولیت است. دیدگاه هر فردی مخصوص به خود است و من نمی‌توانم درباره رویکرد فرد دیگر نظر دهم.
اخباراجتماعی - نامه نیوز