اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه‌چیز درباره اولین شاسی‌بلند ولوو در ایران+تصاویر



اخبار اقتصادی - این سوئدی در بازار چه می‌کند؟
همه‌چیز درباره اولین شاسی‌بلند ولوو در ایران+تصاویر

خیلی‌ها فکر می‌کردند آمدن ولوو به ایران یک شایعه است. راستش را بخواهید خیلی‌ها اصلاً نمی‌دانستند که ولوو غیر از کامیون و کشنده، سواری هم تولید می‌کند. اما دیدید و دیدیم و دیدند که این شهره شهیر سوئدی پای به ایران گذاشت.

آمدنش مثل بسیاری دیگر از برندهای معتبر، چراغ خاموش و دست به عصا بود. این اواخر اگرچه انواع و اقسام آلفارومئو، میتسوبیشی، هوندا و همین ولوو را در خیابان‌ها می‌بینیم ولی خبری از آن «دادار دودورها» به سبک خودروسازان چینی نبود. مدتی که گذشت و لیست قیمت‌گذاری‌ها بیرون آمد، پیر و جوانی بودند که از این عدد و رقم‌های فضایی متعجب می‌شدند.

 

به عقیده این‌کاره‌های بازار پرداخت 258 میلیون برای C70 کروک و 220 میلیون برای C30 هاچ‌بک خیلی عقلانی نبود. درحالی‌که با این مبالغ می‌شد حتی روی برخی مدل‌های مرسدس بنز و ب‌ام‌و نیز حساب باز کرد.

خلاصه، کاری است که شده. ولوو آمد و این آمدنش ادامه دارد.

سفارش سوئد، ساخت بلژیک
شما را با پرفروش‌ترین خودروی ولوو از 2009 به این سو آشنا می‌کنیم؛ XC60. شاسی‌بلندی سایز متوسط در کلاس کراس‌‌اوورهای کامپکت. این آقازاده نه چندان قد بلند اولین بار سال 2008 رونمایی شد. از آن زمان تا امروز قیافه‌اش تغییری نکرد. تنها گفته شد که برای مدل‌های 2014 قرار است روی آن یک فیس‌لیفت اعمال شود. به هر حال، اگرچه برند آن ولووی سوئد است ولی در حقیقت سازنده اصلی‌اش کارخانه‌ای در گِنت بلژیک است. جای نگرانی نیست.

ولوو خودش روی ماجرا نظارت دارد. ریا نباشد، ولوو XC60 در آن سوی آب‌ها با رقبایی چون لندروور فری‌لندر، فورد موندئو، ب‌ام‌و X3، آئودی Q5، میتسوبیشی اوت‌لندر و آکورا RDX هماوردی می‌کند. بعید است در ایران بتواند رقیب دندان‌گیری برای جدال پیدا کند. نهایتاً شاخش به اسپرتیج و توسان و یکی دو تا چینی گیر کند.

کلاً اصل داستان تولید این شاسی‌بلند، ساخت محصولی نیمه آفرود و نیمه شهری بود که بتواند نظر اروپایی‌هایی را با خودروهایی اروپایی جلب کند. چراکه در آن سال‌های 2009 و 2010 آن‌قدر بازار با فوردها و شورولت‌ها پُر شده بود که بزرگان حوزه یورو جایی برای عرض اندام نداشتند. درباره نامش هم هیچ‌ توضیح خاصی داده نشده است. زحمت رمزگشایی را به خودتان ندهید؛ XC60 که کد داوینچی نیست.

آن طور که در لیست گمرک آمده، این خودرو با کد T5‌ خواهد بود. کدی که اشاره به پیشرانه عجیب آن دارد. پکیج 2 لیتری توربوشارژ شده‌ای که آرایش آن چهار سیلندر خطی است. این‌ها در حالی هستند که دو ولووی دیگر موجود در بازار ایران با پیشرانه‌های 2.5 لیتری توربو عرضه می‌شوند. بر اساس کاتالوگ‌های رسمی ولوو، جعبه‌دنده این XC60 باید شش سرعته اتوماتیک باشد.

امکانات
روی این خودرو مجموعاً‌ شش کیسه هوا در نظر گرفته‌شده است. دیسک‌های ترمز در محور جلو و عقب، دیسکی با  مکانیزم خنک‌کننده هستند. به صورت آپشن نیز می‌توان از ترمز هوشمند در ترافیک‌های شهری استفاده کرد. سیستم باز شدن درب‌ها و روشن شدن خودرو بدون کلید هم که این روزها خیلی عادی شده است. کنترل اتوماتیک 2 گانه درجه حرارت و دریچه هوای مستقل ردیف عقب سفرهای طولانی مدت را برای تک‌تک اعضای خانواده بدون دعوا میسر می‌کند. سیستم صوتی با 12 اسپیکر CDخور، با USB و بلوتوث است. صندلی راننده دارای تنظیم برقی 8 جهته با گرم‌کن و حافظه است.

روی نمونه فول می‌تواند سقف سان‌روف را نیز مشاهده کرد. روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها در کنار سیستم شست و شو و تنظیم اتوماتیک نور و چرخش نور در پیچ‌ها را هم به مکانیزم روشنایی اضافه کنید. گفته می‌شود سیستم کروز کنترل XC60 فارسی شده است.

پریز برق، جی‏‎پی‏‎اس، کنترل صدا روی فرمان، دماسنج خارجی و دوربین عقب هم از قابلیت‌های استاندارد این خودرو است. در انتها باید بدانید که این خودرو از سوی شرکت تولیدکننده، 96 هزار کیلومتر یا 60 ماه گارانتی شده است.

نظر بزرگان
سایت «ادموند» می‌گوید: این شاسی‌بلند در کلاس خودش یکی از لوکس‌ترین‌ها محسوب می‌شود. گزینه‌ای مناسب برای آن‌هایی که کاربردشان از خودرو مسافرت‌ و پیمایش‌های خانوادگی و چند نفره است.

 

بنابراین برای جوانان سرکش و عشق شتاب چیز خاصی برای عرضه ندارد. با اینکه در آمریکای شمالی واگن و استیشن‌های ولوو شهرت بیشتری دارند ولی XC60 می‌تواند سلایق و علایق آن‌ها را به کلی عوض کند. این یعنی پدر و مادرها به راحتی می‌توانند فرزندان خود را تا سنین جوانی روی صندلی‌ عقب بگذارند بی آنکه ترسی از فضای موجود داشته باشند.

با آن 5 ستاره‌ای از که در تست‌های ایمنی کسب کرده، جای هیچ‌گونه انتقادی نمی‌گذارد. شاید نزدیک‌ترین رقیب این ولوو،‌ آئودی Q5 و یا مرسدس بنز GLK باشد. محصولاتی که هر دو با انبوهی از شهرت و امکانات روانه بازار می‌شوند ولی مهم این است که ولوو XC60 حس دوستانه‌تری را به راننده و سرنشین القا می‌کند.

 

این‌طور به نظر می‌رسد که افتاده‌تر و بی‌ادعاتر است. ادموند در ادامه می‌گوید زیر این خودرو رینگ‌های 17 اینچی است ولی اگر آن را با نمونه‌های 18 اینچی عوض کنید، شاهد بهبود فرمان‌پذیری و هندلینگ خواهید بود. با سیستم صوتی 12 بانده‌اش به خوبی سرگرم می‌شوید. از فروشنده درخواست کنید که پکیج آپشن تهویه مطبوع مربوط به کشور خودتان را رویش نصب کند.

سایت «رنکینگ اند ریویو» نیز بعد از بررسی ولوو XC60 به این نتیجه رسید که اگرچه قیافه‌اش نشان نمی‌دهد، ولی ویژگی‌های اسپرت ندارد. شاید به همین خاطر باشد که سازنده سوئدی نسخه R-Design را صرفاً برای جوان‌ها طراحی کرده است.

 

پیشرانه XC60 تسترهای این سایت را به سر شوق آورده است. شاید به نظر می‌رسد که حجم آن کم باشد ولی توربوشارژرها کار خودشان را خوب انجام داده‌اند. با این حال باید در نظر گرفت که محصول خریداری‌شده یک شاسی‌بلند سایز متوسط با خواص استاندارد غیر آفرود است. آپشن‌های در نظر گرفته‌شده روی XC60 بیش از آنکه برای راننده سرگرم‌کننده باشد برای سرنشینان مفرح است. اطراف راننده را سیستم‌های مدرن و هوشمند هشداردهنده ضد تصادف فرا گرفته است.

سایت معروف «کار اند درایور» نیز نظرات خود درباره ولووی فوق را در قالب گزارشی کوتاه منتشر کرد. حس امنیت، اولین چیزی است که روی این ولوو نیز تجربه می‌کنید. درست روی همه مدل‌های دیگر. البته شاید برای این حس دیگر قابلیت‌های هیجان‌انگیز آن گرفته‌شده باشد.

 

با همه این‌ها، شاسی‌بلند روبه‌روی ما ارزش رانندگی را دارد و رانندگی با آن ارزش لذت بردن را. طراحی‌اش بیش از آنکه آمریکایی پسند باشد، اروپایی پسند است. اما جای نگرانی نیست. خیلی زود با چراغ‌های بزرگ عقب و جلوی آن کنار می‌آیید.

شاید این ولوو نتواند مشتری لوکس‌خواه را راضی کند ولی به طور حتم برای آن کسی که پولش به چیزی بیشتر نمی‌رسد، گزینه‌ای اشرافی است. کار اند درایور توصیه می‌کند با هر هزینه‌ای که شده روی این خودرو سیستم نقشه‌خوان و موقعیت یاب جهانی ماهواره‌ای نصب شود. به عقیده آن‌ها تنها در این صورت است که ولوو XC60 ذات دوست‌داشتنی خودش را نشان می‌دهد.

«کار کانکشن»، دیگر وب‌سایتی است که بعد از تست XC60 ذوق‌زده شده و نتایج را این گونه منتشر می‌کند. شک نکنید با این پولی که می‌دهید، چیز بهتری به دست نمی‌آورید. شاید قوی‌تر و شاید بزرگ‌تر پیدا کنید ولی قطعاً لذت‌بخش‌تر نخواهد بود. سواری با این سوئدی چیزی است که پیش‌تر با ژاپنی‌ها، آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها تجربه نشده است. مشکل اصلی شاسی بلندهای سایز متوسط، کلاسی که XC60 نیز در آن طراحی شده است، نقاط کور روی ستون‌های عقب است. پدیده‌ای که ولوو آن را با نصب BLIS (سیستم اطلاع‌رسان نقاط کور) حل و فصل کرده است.

دست آخر سایت «وات کار؟» را می‌بینیم که در یک بررسی چند خطی مثبت‌ها و منفی‌های XC60 را عیان کرده است. به عقیده آن‌ها این خودرو از نظر فضا و ایمنی بی‌رقیب است. امکانات و آپشن‌هایش نیز چیزی بیش از انتظار است ولی از آن سو طراحی داخلی‌ و به خصوص دکمه‌ها شما را دوباره به 20 سال عقب برمی‌گرداند.

در ایران
وقتی مدل C70 با قیمت 41 هزار و 200 دلاری‌اش در بازار ایران 258 میلیون باشد و مدل C40 با قیمت 25 هزار دلاری خود حدود 220 میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود پس جای تعجبی نیست که XC60 با قیمت 37 هزاری دلاری (برای مدل پایه) و 49 هزار دلاری (برای مدل فول) معادل 225 و 235 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

این در حالی است که در همین بازار هیوندای وراکروز فول 3.8 لیتری 219 میلیون قیمت دارد. سانتافه جدید 2014 فول نیز بیش از 177 میلیون نیست. بهترین پرادو دو درب 222 میلیون تومان قیمت دارد. با این اوصاف آیا XC60‌ موفق می‌شود؟

 

مشخصات فنی

Volvo XC60

حجم پیشرانه (cc)

1999 - توربو

حجم هر سیلندر (cc)

499

آرایش

شش سیلندر خطی

قدرت (hp*rpm)

237 در 6000

بازده قدرت (hp*lit)

118.6

گشتاور (nm*rpm)

320 در 15000

بازده گشتاور (nm*lit)

160

قطر سیلندر (mm)

81

نسبت تراکم

10 بر یک

شتاب صفر تا 100 (sec)

8.9

سرعت نهایی (km/h)

205

جعبه دنده

شش سرعته اتوماتیک

فاصله دو محور (mm)

2774

نوع انتقال قدرت

AWD

طول، عرض و ارتفاع (mm)

4627-1891-1713

اندازه تایر (in)

235.65 - 17

فضای سرنشین (lit)

2775

فضای قسمت بار (lit)

650

گردش فرمان (m)

13

اندازه ترمز (in)

جلو: 328 عقب: 302

وزن (kg)

1756

توان کششی (kg)

1800

حجم باک (lit)

70

مصرف میانگین (lit)

8.5

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروی شاسی‌بلند ولوو

اخبار اقتصادی - بازار خبر

 


ویدیو مرتبط :
اولین تیزر رسمی اولین شاسی بلند جگوار: F-Pace

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند



بنتلی برای اولین بار، فضای کابین خودروی شاسی‌بلند لوکس بونتایا (Bentayga) را در قالب یک تیزر به نمایش گذاشت.

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

این نخستین خودروی SUV بنتلی می‌باشدکه روی پلتفرم MLB-evo گروه فولکس واگن سوار می‌شود. پلتفرمی که پیش از این در آئودی Q7 نیز استفاده شده و زیربنای بونتایا با پیشرانه‌های V8، W12 و هیبریدی خواهد بود.

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

اولین تصاویر از کابین بنتلی شاسی‌بلند

در تیزر منتشر شده، می‌توان ابزارهای دیجیتالی ترکیب شده شامل دکمه استارت لمسی در کنار امکان انتخاب حالت‌های درایو مختلف، نمایشگر سربالای رنگی، و نمایشگر خاص جلوداشبورد با امکان نمایش تصاویر دوربین‌های دید در شب و سیستم ناوبری ماهواره‌ای را مشاهده کرد. هرچند این کابین نسبتا مدرن با نسخه بسیار لوکس کانسپت نیز بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

اخبارگوناگون - pedal.ir