اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همسویی خاتمی و علاوی در تحریم انتخابات



 

 

 

خاتمی محمد خاتمی خاتمی رئیس جمهور سابق ایران

 

 

 

 

گویا تا اطلاع ثانوی گزینه 'تحریم' دستور غربی ها به لیبرال ها در کشورهای اسلامی است. همانطور که در ایران اسلامی محمد خاتمی انتخابات را تحریم کرد ایاد علاوی هم مسلک ایشان نیز انتخابات عراق را تحریم کرده اند.

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "ایاد علاوی" رئیس فراکسیون "العراقیه" و نخست وزیر سابق عراق شنبه 4 فوریه (15بهمن) در گفتگو با روزنامه لبنانی السفیر گفت: «وضعیت سیاسی در عراق به نقطه شرم آوردی رسیده است که در شان مردم عراق نیست.»

"علاوی" افزود: «من از مردم عراق می خواهم که در انتخابات جدید شرکت نکنند یا در صورت شرکت کردن، کسانی را که در حال حاضر موجب لطمه زدن به عراق شده اند را انتخاب نکنند. ما سیاست مداران خیلی به مردم ظلم کردیم.»

 

"ایاد علاوی" اظهار داشت: «وجود آمریکا همچنان در عراق احساس می شود و سخن گفتن از خروج آمریکا از عراق، سخنی خنده دار و بیهوده است.»

 

"علاوی" در خاتمه گفت: «من از قطر حتی یک دلار دریافت نکرده ام و این ادعا که "العراقیه" در قطر و یا ترکیه تشکیل شده است یا از این دو حمایت می شود سخنی بیهوده است.»

 

 

کاش آقای علاوی معیارهایی برای سیاست شرم آور مشخص می کردند تا منظورشان از این سیاست به طور واضح مشخص شود. باید از ایشان و کسانی که مثل ایشان فکر می کنند پرسید چگونه است که خواهش از کشور بیگانه و آدمکشی مثل آمریکا که رهبرش قبل از اشغال عراق از انتقام از کشته های جنگ های صلیبی سخنرانی کرده بود شرم آور تلقی نمی شود؟

 

 

گفتنی است گویا تا اطلاع ثانوی گزینه "تحریم" دستور غربی ها به لیبرال ها در کشورهای اسلامی است. همانطور که در ایران اسلامی محمد خاتمی انتخابات را تحریم کرد ایاد علاوی هم مسلک ایشان نیز انتخابات عراق را تحریم کرده اند..../جام نیوز



ویدیو مرتبط :
خاتمی و تحریم انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی:انتخابات را رسما تحریم نمی کنیم!



 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اصل حضور اصلاح طلبان خوب و شکستن تحریم است، البته آقای خاتمی گفته‌ بودند که ما رسما تحریم نمی‌کنیم و اعضای ما آزاد هستند تا در این عرصه حضور پیدا کنند.

 

به گزارش مهر، محمدرضا باهنر عصر شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که بعد از جریان فتنه ۸۸ برگزار می‌شود، اظهار داشت: خود انتخابات، نتیجه آن و حضور مردم در این انتخابات برای ما مهم است.


وی همچنین با اشاره به نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز و تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی اروپا اظهار داشت: جوّ روانی بوجود آمده در کشور در روزهای اخیر در اثر گرانی ارز و طلا آنقدر مهم بود که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود ممکن است بر اصل انتخابات تاثیرگذار باشد.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه انتخابات پیش رو اولین انتخابات بعد از فتنه ۸۸ است و نتیجه و حضور مردم در آن مهم است، گفت: علائم و شواهد و حرفهای صریح برخی در داخل و خارج از کشور نشان می دهد که دشمنان فعال بوده و برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری بر انتخابات ما برنامه ریزی می کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی اظهار داشت: در بودجه امسال به دولت اجازه دادیم تا قیمت ارز را شناور و مدیریت شده کنترل نماید اما نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز غیر عادی بود.


باهنر افزود: پشت پرده این گرانی ها هم می تواند توطئه ای و هم می تواند متاثر از التهابات اقتصادی باشد و البته باید دقت داشت که در مسائل اقتصادی علت تامه ای را نمی توان در نظر گرفت.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سکوت دولت در خصوص نوسانات اخیر دربازار ارز و سکه گفت: قبل از این گرانی ها شاهد این بودیم که بعضی دولتی ها مثل آقای بهمنی درخصوص مسائل اقتصادی در هفته چندین اظهارنظر می کردند اما در نوسانات بازار سکه و ارز شاهد سکوت دولتی ها بودیم.


وی خاطرنشان کرد: این سکوت تا جایی ادامه داشت که در جلسه شورای امنیت ملی ومسئولان اقتصادی کشور درخصوص نوسانات قیمت سکه و ارز و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در حضور یک مقام عالی رتبه نظام قرار شد حباب های بازار سکه و ارز شکسته شود و سود سپرده ها نیز افزایش پیدا کند.


نایب رئیس مجلس با اشاره به تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما شش ماه دیگر هزینه این تحریم ها را بپردازیم اروپا از همین الان با افزایش قیمت نفت هزینه این تحریم ها را می پردازد.


وی با بیان اینکه چند شب پیش جلسه شورای امنیت ملی با حضور مسوولان عالی‌رتبه برگزار و در مورد سپرده‌های بانکی صحبت و بحث شد، گفت: در پی آن حرکتی انجام و باعث شد حباب قیمت‌ها شکسته شود، البته باید در مورد این موضوع راه‌حل اساسی که دارای پشتوانه جدی باشد اندیشیده شود.


باهنر در بخش دیگر صحبت‌های خود به بحث انتخابات و عملکرد جبهه متحد اصولگرایان و حرکت آن در استان‌ها اشاره کرد و گفت: تقریبا در تمام استان‌ها این جبهه تشکیل شده، البته هماهنگی و جامعیت بین دفاتر استانی جبهه متحد اصولگرایان یک جامعیت کامل نیست و ما به استان‌ها دستورالعملی را فرستادیم و در واقع نحوه رسیدن به کاندیدای مورد حمایت و فرآیندی که باید این موضوع طی کند را توضیح دادیم، ولی برخی جاها متاسفانه این فرآیند تعریف شده، رعایت نشده است.


وی با بیان اینکه جبهه پایداری در شهرستان‌ها فعال است، گفت: در ارتباط با جبهه پایداری تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد و برخی با سوء‌ظن بالا می‌گویند که اینها انحرافیون هستند. برخی نیز می‌گویند اینها طرفداران دولت هستند، برخی نیز می‌گویند اینها کسانی هستند که در انتخابات ۸۸ و سوم تیر ۸۴ در حمایت از رئیس‌جمهور فعالیت کردند و بعضا مسائلی پیش آمد و اکنون وصل به احمدی‌نژاد نیستند و کارهای خوب آقای احمدی‌نژاد را مثبت می‌دانند و نسبت به برخی از کارهای آن انتقاد دارند.


باهنر افزود: ما به آنها به هر زبانی که گفتیم بیایید کار کنیم نیامدند، سه چهار روز قبل آقای رسایی با آیت‌الله مهدوی‌کنی و آقای حسینیان نیز جداگانه با آقای عسگراولادی دیدار داشتند و ما به آن‌ها گفته‌ایم که دو صندلی شما همچنان در جبهه متحد خالی است.


وی با اشاره به اینکه جبهه پایداری انتقاداتی را به جبهه متحد اصولگرایان وارد کرده است، گفت: آنها می‌گفتند که ما ۸+۷ را قبول نداریم و مثلا باید ۱۰+۸ بشود و سهمیه ما اضافه شود از طرف دیگر می‌گفتند توجیهی ندارد که آقایان قالیباف و لاریجانی در این گروه هشت نفره نماینده‌ای داشته باشند و از طرف دیگر می‌گفتند که چرا برخی از افراد در ترکیب حضور دارند، مثلا چرا باهنر به عنوان نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری در این جبهه است، در واقع آن‌ها هم روی آدم‌ها و هم روی ساختار حرف داشتند.


این عضو جبهه متحد اصولگرایی در ادامه تصریح کرد: البته در برخی از جاه‌ها نیز تند‌تر رفتند، مثلا در هفته‌نامه ۹ دی که متعلق به آقای رسایی است مقاله‌ای نگارش شد با این عنوان که "مات شدن هاشمی در برابر آیت‌الله مصباح‌یزدی" و یا به این عنوان که "پروژه هاشمی شکست خورد". در واقع در آن مقاله گفته می‌شد که ۸+۷ ساخته آقای هاشمی است و جبهه پایداری با کمک آیت‌الله مصباح آن را به بن‌بست رسانده است، در واقع آنها ساختار، آدم‌ها و هم مسوولان ۸+۷ را زیر سوال بردند و به نحوی سخن گفتند که گویی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین هم بازی خورده‌اند و ۸+۷ پروژه هاشمی است.


وی گفت: ‌برخی از آقایان گویی به دنبال این هستند که در انتخابات مجلس نهم دعوای هاشمی و احمدی‌نژاد را احیا کنند و فکر می‌کنند بر اساس این موضوع می‌توانند پیروز انتخابات شود، و شاید این صحبت‌ها نیز بر اساس این تحلیل مطرح شده باشد.


باهنر ادامه داد: جبهه پایداری پس از ثبت‌نام‌ها گفتند چون اصلاح‌طلبان نیامدند اشکالی ندارد، ما با هم رقابت کنیم، ولی ما تحلیل آن‌ها را قبول نداریم و اگر چه اصلاح‌طلبان به صورت رسمی نیامدند، ولی مهره‌های سفید و کم‌رنگ خود را فرستادند و خودشان اعلام کردند که حدود ۷۰۰ نفرشان ثبت‌نام کردند و تایید اصلاح‌طلبان نسبت به آنچه که ثبت‌نام کردند کمتر از اصول‌گرایان نیست، در واقع خیلی از این اصلاح‌طلبان که ثبت‌نام کرده‌اند تایید شده‌اند.


وی در ادامه با بیان اینکه در جبهه متحد بحث در مورد لیست تهران آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: بارها ما از جبهه پایداری برای حضور در جبهه متحد و ارائه یک لیست دعوت کرده‌ایم، بارها آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی بر این موضوع تاکید کرده‌اند، ولی عده‌ای معتقدند که اگر با جبهه پایداری به وحدت نرسیدیم یک لیست صددرصد مجزا بدهیم و این‌که افراد بین دو لیست مشترک نباشند، مثلا اگر باهنر در لیست جبهه متحد است دیگر در لیست جبهه پایداری نباشد.


باهنر ادامه داد: استدلال افرادی که چنین موضوعی را مطرح می‌کنند این است که ممکن است جبهه پایداری از اسامی پر رای و معروف آن استفاده کند و در لوای آن افراد خود را به داخل مجلس بفرستد و ممکن است توده مردم نیز نتوانند به راحتی اعضای این دو لیست را تفکیک کنند و تشخیص بدهند.


وی گفت: در جبهه متحد اصولگرایان تصمیم گرفته شده که شش روحانی در لیست تهران جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشند و تاکید شده بود که خود جامعه روحانیت مبارز در مورد این شش نفر تصمیم‌گیری کند و خود آنها این شش نفر را به شورای مرکزی جبهه متحد معرفی کنند. البته تصمیم گرفته شده که اگر شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در مورد این افراد معرفی شده حرفی داشت به جامعه روحانیت اطلاع دهد، ولی همانطور که گفتم جامعه روحانیت قرار است این شش نفر را به شورای مرکزی جبهه متحد معرفی کند.


وی با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در جامعه در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات صورت گرفته است، عنوان کرد: این نظرسنجی‌ها بیانگر این است که حدود ۵۲ درصد از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، البته هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این آمار افزایش پیدا می‌کند و احتمال می‌دهیم از مرز ۶۰ درصد بگذرد.


نایب رئیس مجلس افزود: خود آقایان اصلاح‌طلب می‌گویند که اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات در کشور از ۳۰ درصد عبور کند ما شکست خورده‌ایم و اگر زیر ۳۰ درصد باشد ما برنده‌ شده‌ایم و ان‌شاءالله حضور مردم دو برابر این امر خواهد بود و انقلاب و رهبری و نظام جمهوری اسلامی در این عرصه پیروز می‌شود. اکنون نیز در مورد مردم تهران رقم ۲۰ درصد خوب است و امیدواریم هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم این روند افزایش پیدا کند و از ۳۰ و ۴۰ درصد بگذرد و به ۵۰ درصد نزدیک شود.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که جبهه متحد برای انتخابات مجلس نهم یک ائتلاف است.


این عضو جبهه متحد اصولگرایی موضوع سهمیه‌بندی در انتخاب کاندیداها را خلاف اصولگرایی عنوان کرد و گفت:‌ جامعه اسلامی مهندسین در هیچ جای کشور مستقل از جبهه متحد اصولگرایان کاندیدا ندارد، جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز این‌گونه است و در چارچوب جبهه متحد اصولگرایان عمل می‌کند.


این نماینده مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در مورد تشکیل جبهه مردم‌سالاری نیز گفت: گفته شده که این جبهه از ۱۸ گروه سیاسی اصلاح‌طلب تشکیل شده و اصل حضور آن‌ها خوب است و این خود شکستن تحریم است، البته آقای خاتمی گفته‌ بودند که ما رسما تحریم نمی‌کنیم و اعضای ما آزاد هستند که در این عرصه حضور پیدا کنند و این‌که ۱۸ گروه سیاسی اصلاح‌طلب بیایند در انتخابات لیست بدهند و شرکت کنند، امر خوبی است.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسی تصریح کرد: فکر می‌کنم که تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس نهم به اندازه مجلس هشتم باشد و یا نزدیک به آن باشد.


باهنر همچنین با اشاره به ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس و صحبت‌هایی که برای حل این موضوع در حال صورت گرفتن است، گفت: در بیرون از مجلس نیز حدود ۷۰ ، ۸۰ نفری که ما فکر می‌کردیم انسان‌های صالحی هستند و احتمال رای بالایی داشتند و بعضا آن‌ها را جز دو نفر اول می‌دانستیم رد شدند و دنبال حل این مشکل هستیم. البته در این زمینه شورای نگهبان در حال رسیدگی شکایت‌ها و اعتراض‌ها است.


باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در تصمیم‌گیری‌ها باید حب و بغض‌های شخصی را کنار گذاریم گفت: مثلا اگر ما در مجلس به یک تصمیم جمعی رسیدیم همه باید بر اساس آن عمل کنیم و از کسانی که از جبهه اصولگرایی کاندیدا می‌شوند، توقع است که از تصمیمات جمعی که مثلا در مجلس گرفته می‌شود حمایت کنند.


این نماینده مجلس گفت: در بحث‌های کارشناسی ما تصمیم جمعی و موضع سیاسی نمی‌گیریم، بلکه در مباحثی مانند رای اعتماد به وزرا و انتخابات هیأت رییسه و مسائل این‌چنینی است که تصمیم جمعی گرفته می‌شود و انتظار این است که همگان از این تصمیم جمعی حمایت کنند..../مهر