اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همدردی بی‌سابقه اردوغان برای کشتار ارامنه



اخبار,اخبار بین الملل , رجب طیب اردوغان

 

اخبار بین الملل - همدردی بی‌سابقه اردوغان برای کشتار ارامنه

نخست‌وزیر ترکیه در اقدامی بی‌سابقه به ابراز همدردی درخصوص کشتار ارامنه در دوران عثمانی در جنگ جهانی اول پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، رجب طیب اردوغان، نخستین نخست‌وزیر ترکیه است که درخصوص کشتار ارامنه به ابراز همدردی می‌پردازد.

وی در آستانه نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه در بیانیه‌ای مکتوب که به 9 زبان منتشر شد، اعلام کرد: ما برای ارامنه‌ای که جان خود را در دوران اوایل قرن 20 طلب آمرزش و با نوادگان آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم.

نخست‌وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد، مردمانی که متعلق به یک جغرافیا هستند و آداب و رسوم مشابهی دارند، بتوانند با بلوغ فکری درباره گذشته خود صحبت کنند.

اردوغان رویدادهای جنگ جهانی اول را "درد مشترک" خواند و از مردم خواست این دوره دردناک تاریخی را به دید یک خاطره نگاه کنند.

کشتار ارامنه از روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۱۷ ادامه داشت. ارامنه می‌گویند، حدود یک و نیم میلیون تن از آن‌ها در سال‌های 1915 و 1917 توسط ارتش عثمانی کشته شدند. ترکیه کشته شدن تعداد زیادی از ارامنه را در این درگیری‌ها رد نکرده اما به آمار کشته‌ها و استفاده از واژه "نسل‌کشی" برای خطاب قرار دادن این درگیری‌ها اعتراض دارد. 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
همدردی دولت ترکیه با ارامنه درباره کشتار1915

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات کم سابقه وزیرخارجه ترکیه درباره ارامنه



اخبار ,اخبار بین الملل,احمد داوود اوغلو


اخبار بین الملل - اظهارات کم سابقه وزیرخارجه ترکیه درباره ارامنه

وزیر خارجه ترکیه در اظهارتی کم سابقه تبعید ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط امپراطوری عثمانی را کاری غیر انسانی و اشتباه ارزیابی کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ رسانه های خبری ترکیه امروز جمعه اعلام کردند، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دیدار هفته جاری خود به شهر ایروان پایتخت ارمنستان، تبعید ارامنه در سال 1915 میلادی توسط امپراطوری عثمانی را اقدامی غیر انسانی توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش داوود اوغلو این اظهارات را در جمع خبرنگاران ترکیه ای که همراه وی به ارمنستان سفر کرده بودند مطرح کرد. این نخستین سفر وی به ایروان از زمان تیرگی روابط دو کشور در 4 سال گذشته به شمار می رود.وی تاکید کرد، تبعید گسترده ارامنه به سوریه در جریان جنگ جهانی اول توسط امپراطوری عثمانی اقدامی کاملا نادرست و اشتباه بوده است. این کار غیر انسانی بوده است.

ارامنه بر این باورند که در جنگ جهانی اول طی سال های 1915 تا 1917 میلادی بیش از 1/5 میلیون نفر از جمعیت ارامنه توسط عثمانی ها کشته شده اند.ولی ترکیه بر این باور است که 500 هزار نفر از ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به علت جنگ و گرسنگی کشته شده اند و به طور کلی اتهام نسل کشی و کشتار جمعی را رد می کند.

داوود اوغلو در دیدار با همتای ارمنی خود ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بار دیگر احیا شود. آنکارا در سال 1993 میلادی در اتحاد با آذربایجان مرزهای خود را با ارمنستان مسدود کرد. در مناقشه قره باغ ترکیه از باکو حمایت کرده است. حاکمیت این منطقه از سوی نهادهای بین المللی به آذربایجان داده شده ولی جدایی طلبان مورد حمایت ارمنستان در جنگ دهه 1990 میلادی که منجر به کشته شدن بیش از 30 هزار نفر شد این منطقه را تصرف کرده اند.
اخبار بین الملل  - تسنیم