اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار کری به منتقدان توافق هسته‌ای


وزیر امور خارجه امریکا گفت: من به دیگران درباره مشارکت در مبارزه علیه توافقی که هنوز حاصل نشده است هشدار می دهم.

واحد مرکزی خبر: خبرنگار فارن افرز در صفحه توییتر خود نوشت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست کمیته روابط خارجی آمریکا در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان آمریکا گفت من به دیگران درباره مشارکت در مبارزه علیه توافقی که هنوز حاصل نشده است هشدار می دهم.

کری در ادامه اظهاراتش گفت ایران در زمان ریاست جمهوری جرج بوش در زمینه چرخه سوخت هسته ای به مهارت رسید و این در حالی است که سیاست وی در آن زمان غنی سازی صفر در ایران بود.

وزیر امور خارجه امریکا افزود: دولت دیگری در آمریکا فرصت متوقف کردن پیشرفت های ایران را داشت اما آنها از این فرصت استفاده نکردند.

کری در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان درباره ادعای وجود تاسیسات هسته ای مخفی در ایران گفت : ما از این تاسیسات اطلاع داشتیم.

رز لتیننن نماینده آمریکا از کری پرسید که آیا توافق هسته ای با ایران را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در میان می گذارد، وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت:« اسرائیل اکنون نسبت به قبل از توافقنامه موقت هسته ای با ایران ایمن تر است؛ توافقی که نتانیاهو با آن مخالف بود.»

وی گفت هیچ اقدامی صورت نمی گیرد که در نتیجه آن به ایران اجازه ساخت بمب هسته ای داده شود. این ماهیت عضویت در معاهده منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) است که آنها بمب نسازند.

وزیر امورخارجه امریکا در پاسخ به سوال رز لتینن نماینده آمریکا درباره احتمال عدول ایران از توافقنامه هسته ای گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ایران به همه بندهای توافقنامه موقت هسته ای پایبند بوده است


ویدیو مرتبط :
جان کری: امیدواریم به توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع مجدد اوباما و کری از توافق هسته‌ای/ هشدار کری به تل‌آویو درباره حمله به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, , نقش ایران

دفاع رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران، دیدگاه جان کری درباره احتمال رد توافق هسته ای در کنگره، اجتناب ناپذیری جنگ در صورت عدم تصویب توافق در کنگره آمریکا، هشدار کری به رژیم اسرائیل درباره حمله احتمالی به ایران و نشانه های تغییر دیدگاه آمریکا درباره نقش منطقه ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز هم موضع گیری های متقابل کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در عرصه بین المللی را تشکیل می دهد. در این زمینه، «بی بی سی» گفت و گویی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انجام داده که وی در آن، ایده مخالفان توافق هسته ای با ایران را مبنی بر اینکه لغو تحریم ها، خاورمیانه را بی ثبات تر می کند، رد کرده است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در تغییر دادن نظر کشورهای عربی یا کنگره در قبال توافق با ایران موفق بوده یا خیر، اظهار داشته: «اطمینان دارم که می توانیم کنگره را با توافق همراه کنیم. درباره کشورهای منطقه خلیج فارس هم در نشستی که با رهبران آنها در کمپ دیوید داشتیم، برای آنان توضیح دادم که باید برای دفاع از خود و کشورشان ظرفیت سازی کنند و اقدام های احتمالی ایران را که با هدف بی ثبات سازی صورت می گیرد زیر نظر داشته باشند».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که گفته اگر کنگره توافق هسته ای ایران را رد کند، این کار باعث تضعیف توانایی باراک اوباما برای اقدام در سراسر جهان خواهد شد. وی در این زمینه اظهار داشته: «رد توافق هسته ای ایران به معنی رد ابتکار اوباما و بیانیه ای است که وزارت امور خارجه منتشر می کند. در آن صورت، دیگر هیچ چیزی معنی ندارد؛ زیرا ما 535 وزیر خارجه داریم». آسوشیتدپرس اشاره می کند که کری در اظهاراتی در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک در دفاع از توافق هسته ای با ایران گفت توافقی که در وین امضا شد، تنها گزینه به جای گزینه نظامی است و باید امتحان کرد و دید که آیا دیپلماسی می تواند نتیجه بدهد یا خیر.

با این حال، موضع گیری های منتقدان و مخالفان توافق هسته ای در آمریکا همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لی زلدین، از اعضای کنگره آمریکا، روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آن گونه که مقامات دولت باراک اوباما مدعی هستند، دسترسی 24 ساعته به تأسیسات هسته ای ایران نخواهند داشت. وی تصریح کرده صرف نظر از اینکه حتی به آمریکایی ها اجازه داده نشده در تیم های بازرسی شرکت داشته باشند، این مسئله صد درصد نادرست است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه خواهند داشت 24 ساعته به هر جایی که ضروری باشد دسترسی پیدا کنند. جان کری روز پنجشنبه در جلسه استماع سنای آمریکا تاکید کرده بود بازرسان آژانس 24 ساعته به تأسیسات هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت.

در این میان، روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی تحلیلی چنین استدلال کرده که رد توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، به معنای آغاز جنگ خواهد بود. این روزنامه در گزارشی به قلم آرون دیوید میلر می نویسد در صورتی که کنگره آمریکا توافق هسته ای با ایران را رد کند، جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود. به عقیده میلر، اگر کنگره بتواند وتوی رئیس جمهور را بی اثر کند، اوباما دیگر قادر نخواهد بود تحریم های نفتی و بانکی ضد ایران را لغو کند. اما اگر توافق 14 ژوئیه زخمی شود و متحدان آمریکا، از تحریم ایران خودداری کنند و ایران در راستای دستیابی به سلاح گام بردارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جنگ چیزی نیست که بلافاصله پس از آن اتفاق بیفتد و از سرگیری گفت و گوها برای توافقی بهتر هم غیر محتمل خواهد بود. با این حال، در چنین شرایطی چشم انداز رویارویی هم نهایتاً اجتناب ناپذیر خواهد شد.

این در حالی است که موضع هشدارآمیز وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال حمله رژیم اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران، مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «روسیا الیوم» در گزارشی در این زمینه اشاره می کند که هشدار وزیر خارجه آمریکا به رژیم اسرائیل در مورد حمله نظامی به ایران، پیامی برای همه مخالفان توافق هسته ای بوده است. به عبارت دیگر، جان کری می خواهد به اسرائیلی ها و همه مخالفان توافق هسته ای بگوید هرگونه حمله نظامی به ایران در برهه آتی اشتباهی بسیار بزرگ محسوب می شود. هم اکنون کنگره حدود 60 روز فرصت دارد تا به بررسی توافق هسته ای با ایران بپردازد. با توجه به اینکه تمامی گروه های فشار هوادار اسرائیل با این توافق مخالف هستند، جان کری تلاش می کند با بر شمردن مزایای این توافق، بر مثبت بودن آن تأکید کند.

در نهایت، نشانه ها از تغییر رویکرد دولت های غربی و از جمله آمریکا به نقش منطقه ای ایران نیز حکایت دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جان کری روز جمعه گفت قصد دارد طی چند هفته آینده در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در قطر درباره مقابله با تروریست های داعش در سوریه و اینکه ایران چه نقشی می تواند در این زمینه داشته باشد، گفت و گو کند. وی در این زمینه اظهار داشته: «ما می خواهیم مشارکت سعودی ها و ترک ها را جلب کنیم و در نهایت، احتمالاً  ببینیم ایرانی ها آماده اند چه نقشی ایفا کنند». وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد طی دو هفته آینده به دوحه برود تا با اعضای شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر است، نشستی برگزار کند.


  اخبار  سیاست  خارجی -  تابناک