اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار کارتر به شیخ نشین ها علیه ایران


وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با انتقاد از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته آنها باید برای مقابله با ایران نیروی زمینی‌شان را تقویت کنند.

خبرگزاری فارس:‌ وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با انتقاد از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته آنها باید برای مقابله با ایران نیروی زمینی‌شان را تقویت کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در  مصاحبه‌ای با «جفری گلدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی و نزدیک به رژیم صهیونیستی در دفتر کارش در پنتاگون از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس انتقاد کرده و خواستار تقویت نیروی زمینی آنها برای مقابله با ایران شده است.

کارتر در مصاحبه خود ضمن انتقاد از انفعال کشورهای عرب منطقه در همراهی تام و تمام با سیاست‌های کاخ سفید در غرب آسیا، خواهان مشارکت همه‌جانبه و نزدیک‌تر آنها بالاخص در مقابل ایران و منافع آن شده است.

وزیر دفاع آمریکا خطاب به رؤسای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC)  و مصر، به آنها توصیه کرده که بهتر است به جای اشتیاق فزاینده به خرید جنگنده، به رویارویی تمام قد با ایران وارد شوند.

اشتون کارتر در ادامه این مصاحبه با توجه به نقش فراگیر ایران در سدکردن اهداف و منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در منطقه از اعراب حاشیه خلیج‌فارس خواسته به‌تدریج به جای حضور در کابین جنگنده‌های تازه خریداری شده‌ی خود و پرواز در ارتفاع ۳۰ هزار پایی (۹ کیلومتری) از سطح زمین، به تربیت و اعزام نیروهای ویژه‌ی تهاجمی در روی زمین بپردازند.

کارتر می‌گوید: «اگر شما به جاهایی که ایرانی‌ها قادر به کسب نفوذ هستند نگاه کنید خواهید دید که آنها در بطن بازی هستند، روی زمین. حضور ایران در مسائل سوریه، عراق، یمن و لبنان، چیزی نیست که مورد پسند ما باشد. ما این را دوست نداریم. ما دوست نداریم که آنها در بطن بازی باشند، ولی شرکای عرب ما ۳۰ هزار پا فراتر از متن مسائل در آسمان سِیر کنند.»

وزیر دفاع دولت دموکرات آمریکا اضافه می‌کند: «این مسئله به‌وضوح برای ما روشن است، و البته علاقه داریم که آن را به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تفهیم کنیم – ای بسا بعضی هم مانند امارات به این درک رسیده‌اند. ما ‌به آنها می‌گوییم که دلیل فقدان تأثیر آنها در بطن مسائل و شرایط پیشِ رو، فی‌المَثَل، در عراق و سوریه، ناشی از تمرکز بیش از حد آنها بر خرید جنگنده‌ها و سایر جنگ‌افزارها بوده و از آموزش و آماده‌سازی نیروی زمینی کارآمد و واحدهای نظامی ویژه غافل شده‌اند.»


ویدیو مرتبط :
هشدار طرفداران کاهش تحریم علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش تركیه به هشدار ایران: رادارهای ناتو علیه هیچ كشوری نیست



 

 

واکنش تركیه به هشدار ایران: رادارهای ناتو علیه هیچ كشوری نیست

 

دولت ترکیه اعلام کرد که استقرار سیستم های رادار هشدار دهنده طرح سپر دفاع موشكی ناتو در خاك این كشور علیه هیچ كشور خاصی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تركیه با اعلام این موضوع در كنفرانس خبری روز جمعه خود افزود كه هدف این سیستم تنها دفاع از حریم كشورهای عضو ناتو است.

همچنین عبدالله گل رییس جمهوری تركیه پنج شنبه شب و پس از بازگشت از سفر خود به روسیه،  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینكه با همتای روس خود درباره استقرار رادارهای هشدار دهنده سپر دفاع موشكی ناتو در خاك تركیه گفتگو كرده است ، افزود كه استقرار این رادارها در خاك تركیه علیه روسیه یا هیچ كشور خاصی نیست و تنها هدف سیستم دفاع ضد موشكی ناتو دفاع از حریم كشورهای عضو این پیمان امنیتی – دفاعی در برابر تهدیدات خارجی است.

با وجود اذعان دولت تركیه به این مساله ، اما وزرای دفاع ناتو در اجلاس آبان ماه سال گذشته خود در لیسبون و به هنگام تصویب این طرح یكی از دلایل استقرار این سیستم دفاع ضد موشكی را تهدیدات ناشی از موشك های دوربرد ایران اعلام كرده اند.

دولت تركیه هفته گذشته اعلام كرد كه تا پایان سال جاری میلادی پذیرای رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشكی ناتو در خاك خود خواهد بود.

بنا به اذعان كارشناسان دفاعی غربی هدف اصلی این سیستم مقابله با موشك های ایران است و بدین منظور استقرار رادارها احتمالا در منطقه ای نزدیك با مرز ایران خواهد بود.

ایران نسبت به استقرار این سیستم در خاك تركیه ابراز ناراحتی كرده است ، اما مقامات تركیه همچنان اصرار دارند كه این سیستم علیه هیچ كشور خارجی نیست و تنها هدف آن دفاع از اعضای ناتو است.

پیش از این مقامات تركیه برای موافقت با استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشكی ناتو شروطی را تعیین كرده بودند و از جمله اینكه این سیستم نباید علیه هیچ یك از كشورهای همسایه تركیه تعریف شود و نباید اطلاعات ناشی از این سیستم در اختیار اسراییل قرار بگیرد ، اما با این حال نظران بر این گمانند كه هدف اصلی این سیستم مقابله با موشك های ایران است و حتی دولت مسكو می گوید كه هدف اصلی این سیستم ، روسیه است.

هنوز محل دقیق استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر ضد موشكی ناتو در خاك تركیه تعیین نشده است اما ناظران بر این گمانند كه این رادارها كه بسیار شبیه به رادارهای هشدار دهنده استقرار یافته در خاك ژاپن برای مقابله با تهدیدات ناشی از موشك های كره شمالی است ، احتمالا در منطقه ای در جنوب شرق تركیه و نزدیك به مرز ایران مستقر خواهند شد..../تحلیل:عصرایران