اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار پلیس فتا در مورد خریدهای اینترنتی



اخبار,اخبار اجتماعی,خریدهای اینترنتی


اخبار اجتماعی - هشدار پلیس فتا در مورد خریدهای اینترنتی

سعی کنید درهنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن سایت اینترنتی فروشگاه، یا جستجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع سایر اعضا می نویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویت کنید.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی ویژه کیش ضمن هشدار در مورد خریدهای اینترنتی هشدارهایی را به مسافران و گردشگران ارائه کرد.

به گزارش ایسنا ، سروان محمد ابوالحسنی در مورد خریدهای اینترنتی هشدارهایی داد که به شرح ذیل آن را می‌خوانید:

1- اولین پیش فرض برای حقیقی وسالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک، این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند. بنابر این فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به فروش می‌رسانند، با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبر داری به وجود آمده‌اند.

2- درهنگام تصمیم به خرید از فروشگاه‌های الکترونیکی، از تجربه دوستان و آشنایان نزدیک در مورد خریدهای آنلاین استفاده کنید و از فروشگاه‌هایی که سابقه ارائه خدمات مطلوب دارند، خرید کنید.

3- صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه خدمات هستند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.

4- سعی کنید درهنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن سایت اینترنتی فروشگاه، یا جستجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع سایر اعضا می نویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویت کنید.

5- در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می‌شوید، دقت کنید که حتما آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.

6- در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند و در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز عبور، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، این اطلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملا امکان هر گونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.

7- سیتم پرداخت الکترونیکی همه بانکها از ssl و روشهای مطمئن رمز نگاری استفاده می‌کند. دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک نماد یک قفل یا عبارت://: https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی شما را دارد.

8- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش امنیت خدمات تجارت الکترونیک، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های الکترونیک را آغاز کرده است تا خریداران به راحتی و با آسودگی خاطر خرید خود را انجام دهند. ترجیحا از فروشگاهی که دارای این نماد هستند خرید کنید.
اخبار اجتماعی - ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
​هشدار پلیس فتا در خصوص خریدهای اینترنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار پلیس فتا به کلاهبرداری های فروش اینترنتی کالا/ نظارت بر فروشگاههای اینترنتی



فروشگاههای اینترنتی,نظارت بر فروشگاههای اینترنتی,کلاهبرداری های اینترنتی


هشدار پلیس فتا به کلاهبرداری های فروش اینترنتی کالا/ نظارت بر فروشگاههای اینترنتی

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات با بیان اینکه تجارت الکترونیکی از ساماندهی مناسبی در کشور برخوردار نیست، نسبت به کلاهبرداری های صورت گرفته در زمینه فروش اینترنتی کالا به کاربران اینترنت هشدار داد.

سردار کمال هادیانفر در گفتگو با مهر، اظهار داشت: با توجه به عمر کم و توسعه روزافزون تجارت الکترونیک در کشورمان، این بازار از ساماندهی مناسب و کافی برخوردار نیست؛ از این رو در این فضا افراد می توانند با نام مستعار و حتی ساده تر با جعل عنوان، فعالیت کنند که این فضا مخاطرات زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه همه روزه شاهد کلاهبرداریهای زیادی در حوزه تجارت الکترونیک هستیم، گفت: پلیس فتا با توجه به ماموریت تخصصی اش موظف شده تا ضمن ساماندهی حوزه تجارت الکترونیک با همکاری دستگاههای ذیربط، امنیت و اطمینان را برای هموطنان در این بخش فراهم کند که این موضوع به نفع تمامی فعالان سالم و کسب وکارهای الکترونیک قانونمند است.

هادیان نفر با تاکید براینکه پلیس فتا موظف است با مجرمان و ناامن کنندگان فضای تجارت الکترونیک مقابله کند، خاطرنشان کرد: پرونده های زیادی در این خصوص براساس شکایات خصوصی یا از جنبه عمومی توسط خود پلیس فتا تشکیل و رسیدگی شده بطوریکه نزدیک به نیمی از پرونده های رسیدگی شده توسط پلیس فتا مربوط به حوزه کلاهبرداری های سایبری بوده است.

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات گفت: در حال حاضر نیز پلیس فتا به عنوان عضو اصلی کمیته نظارت بر فروشگاههای الکترونیکی در حال پیگیری موضوع و ساماندهی این بخش است.

وی گفت: در صورتی که مردم شکایتی از اینگونه سایتها داشته باشند می توانند از طریق دادسرای ویژه جرائم رایانه ای طرح شکایت کرده تا با هماهنگی قضائی توسط پلیس فتا موضوع رسیدگی شود؛ همچنین اگر موارد مجرمانه ای را مشاهده کنند می توانند موارد را از طریق سایت اینترنتی پلیس فتا گزارش کنند تا پیگیری لازم به عمل آید.

سردار هادیانفر با اعلام هشدار به کاربران اینترنت برای خریدهای اینترنتی از سایتهای خارج از کشور تصریح کرد: کاربران حتی‌الامکان اقدام به ثبت اطلاعات و یا خرید و فروش از طریق اینگونه سایتها نکنند و حداقل با مطالعه و بررسی و یا مشورت گرفتن از افراد آگاه اقدام به انجام کار مورد نظر کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید نقل و انتقال وجوه و خریدهای آنلاین خود را از طریق سایتهای فروشگاهی مطمئن دارای نماد اعتماد الکترونیکی(ENamad)  انجام دهند تا احتمال آسیب و کلاهبرداری به حداقل برسد.

به گفته رئیس پلیس فتا با توجه به تعدد روشهای کلاهبردارانه، پلیس فضای تبادل اطلاعات از طریق سایت اینترنتی خود اطلاعات پیشگیرانه و آموزشی خوبی را اطلاع رسانی کرده و راهکارهای مقابله با جرائم و کلاهبرداری ها را به کاربران آموزش داده که می تواند مورد بهره برداری مخاطبان قرار گیرد./مهر