اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار پلیس درباره کلاهبرداری با تبلیغات ماهواره‌ای



اخبار,اخبار اجتماعی,تبلیغات ماهواره‌ای


 اخباراجتماعی - کلاهبرداری از ۱۴۴ هزار نفر با تبلیغات ماهواره‌ای

در این تبلیغ آمده بود با ارایه جواب درست به سوال بعد از برنده‌شدن با پرداخت مبلغ 280هزار ریال، تخفیفی حدود 55درصد برای خرید کالا داده می‌شود.

تحقیقات از اعضای باندی که دست به کلاهبرداری می‌زدند، فاش کرد آنها با تبلیغات گسترده ماهواره‌ای از 144هزارنفر بیش از 40میلیاردریال دریافت کرده‌اند. فردی 30 د‌‌ی سال گذشته با مراجعه به کلانتری مرکزی ساوه کلاهبرداری از طریق تبلیغات ماهواره‌ای را گزارش داد و گفت: تبلیغی در شبکه‌ای ماهواره‌ای برای شرکت در مسابقه پیامکی و خرید بسته کالا با قیمت بسیار مناسب نظرم را جلب کرد.

به گزارش پلیس، در این تبلیغ آمده بود با ارایه جواب درست به سوال بعد از برنده‌شدن با پرداخت مبلغ 280هزارریال، تخفیفی حدود 55درصد برای خرید کالا داده می‌شود. به شماره تماسی که در تبلیغ درج شده بود پیامک دادم و بعد از مدتی شخصی با من تماس گرفت و نحوه پرداخت مبلغ کالا را عنوان کرد. من به اشتباه دومیلیون‌ریال به حساب آنها واریز کردم که بعد از پیگیری برای دریافت مازاد پرداختی و دریافت کالا، نه به پول خود رسیدم و نه کالایی را که اعلام کرده ‌بودند به من دادند.

سردار عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان مرکزی درباره جزییات این پرونده توضیح داد: در تحقیقات اولیه مشخص شد افراد بسیاری با این شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‎اند. فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: بلافاصله با هماهنگی دستگاه قضایی، برنامه‌ریزی لازم برای شناسایی کلاهبرداران در دستور کار قرار گرفت و بعد از سه‌ماه تحقیقات شبانه‌روزی مخفیگاه اعضای این باند در تهران شناسایی شد. ملکی تصریح کرد: با برنامه‎ریزی عملیاتی کارآگاهان، دو نفر از اعضای اصلی این باند در روزهای پایانی سال در ساوه و دونفر دیگر نیز در عملیات‎هایی جداگانه در تهران دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: در روند رسیدگی به پرونده و بررسی‌های کارشناسانه کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد در طول چهارسال فعالیت این شرکت از 144هزارنفر در سطح کشور به ارزش 40میلیاردو320میلیون‌ریال کلاهبرداری صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: متهمان در مدت فعالیت خود با همکاری دو شبکه ماهواره‌ای، تبلیغات گسترده‌ای درخصوص برگزاری مسابقه پیامکی و ارایه تخفیف به برندگان آن با عنوان یک شرکت صوری می‌کردند و با سیم‌کارت‌هایی با صاحبانی نامشخص بعد از دریافت پیامک، با تمام مخاطبان تماس می‌گرفتند و آنان را برنده جایزه اعلام می‌کردند و بدون ارایه کالا از آنان کلاهبرداری می‌کردند. سردار ملکی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغ واریزشده برای اعضای این باند کلاهبرداری توسط مالباختگان کم ارزش بوده است، متاسفانه موضوع به پلیس گزارش نشده بود و افراد از پیگیری مطالبات خود انصراف می‌دادند.

اخبار اجتماعی - تابناک 

 


ویدیو مرتبط :
هشدار پلیس فتا از کلاهبرداری های جدید اینترنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار پلیس فتا به کلاهبرداری های فروش اینترنتی کالا/ نظارت بر فروشگاههای اینترنتی



فروشگاههای اینترنتی,نظارت بر فروشگاههای اینترنتی,کلاهبرداری های اینترنتی


هشدار پلیس فتا به کلاهبرداری های فروش اینترنتی کالا/ نظارت بر فروشگاههای اینترنتی

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات با بیان اینکه تجارت الکترونیکی از ساماندهی مناسبی در کشور برخوردار نیست، نسبت به کلاهبرداری های صورت گرفته در زمینه فروش اینترنتی کالا به کاربران اینترنت هشدار داد.

سردار کمال هادیانفر در گفتگو با مهر، اظهار داشت: با توجه به عمر کم و توسعه روزافزون تجارت الکترونیک در کشورمان، این بازار از ساماندهی مناسب و کافی برخوردار نیست؛ از این رو در این فضا افراد می توانند با نام مستعار و حتی ساده تر با جعل عنوان، فعالیت کنند که این فضا مخاطرات زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه همه روزه شاهد کلاهبرداریهای زیادی در حوزه تجارت الکترونیک هستیم، گفت: پلیس فتا با توجه به ماموریت تخصصی اش موظف شده تا ضمن ساماندهی حوزه تجارت الکترونیک با همکاری دستگاههای ذیربط، امنیت و اطمینان را برای هموطنان در این بخش فراهم کند که این موضوع به نفع تمامی فعالان سالم و کسب وکارهای الکترونیک قانونمند است.

هادیان نفر با تاکید براینکه پلیس فتا موظف است با مجرمان و ناامن کنندگان فضای تجارت الکترونیک مقابله کند، خاطرنشان کرد: پرونده های زیادی در این خصوص براساس شکایات خصوصی یا از جنبه عمومی توسط خود پلیس فتا تشکیل و رسیدگی شده بطوریکه نزدیک به نیمی از پرونده های رسیدگی شده توسط پلیس فتا مربوط به حوزه کلاهبرداری های سایبری بوده است.

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات گفت: در حال حاضر نیز پلیس فتا به عنوان عضو اصلی کمیته نظارت بر فروشگاههای الکترونیکی در حال پیگیری موضوع و ساماندهی این بخش است.

وی گفت: در صورتی که مردم شکایتی از اینگونه سایتها داشته باشند می توانند از طریق دادسرای ویژه جرائم رایانه ای طرح شکایت کرده تا با هماهنگی قضائی توسط پلیس فتا موضوع رسیدگی شود؛ همچنین اگر موارد مجرمانه ای را مشاهده کنند می توانند موارد را از طریق سایت اینترنتی پلیس فتا گزارش کنند تا پیگیری لازم به عمل آید.

سردار هادیانفر با اعلام هشدار به کاربران اینترنت برای خریدهای اینترنتی از سایتهای خارج از کشور تصریح کرد: کاربران حتی‌الامکان اقدام به ثبت اطلاعات و یا خرید و فروش از طریق اینگونه سایتها نکنند و حداقل با مطالعه و بررسی و یا مشورت گرفتن از افراد آگاه اقدام به انجام کار مورد نظر کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید نقل و انتقال وجوه و خریدهای آنلاین خود را از طریق سایتهای فروشگاهی مطمئن دارای نماد اعتماد الکترونیکی(ENamad)  انجام دهند تا احتمال آسیب و کلاهبرداری به حداقل برسد.

به گفته رئیس پلیس فتا با توجه به تعدد روشهای کلاهبردارانه، پلیس فضای تبادل اطلاعات از طریق سایت اینترنتی خود اطلاعات پیشگیرانه و آموزشی خوبی را اطلاع رسانی کرده و راهکارهای مقابله با جرائم و کلاهبرداری ها را به کاربران آموزش داده که می تواند مورد بهره برداری مخاطبان قرار گیرد./مهر