اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار وزیر خارجه ایران درباره درخواست‌های هسته‌ای غرب



اخبار,اخبار سیاست خارجی, وزیر خارجه ایران

 
اخبارسیاست خارجی - هشدار وزیر خارجه ایران درباره درخواست‌های هسته‌ای غرب

هشدار وزیر خارجه ایران به غرب در موضوع مذاکرات هسته ای، احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات ایران و گروه 1+5، ادعاهای یک سناتور آمریکایی علیه ایران، پیشنهاد ایران برای ارائه کمک به مبارزه با تروریسم در عراق و برنامه چین برای افزایش واردات نفت از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران نیز به موضوع هسته ای اختصاص یافته است. در این زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» مواضع وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که درباره موضوعات مطرح از سوی غرب در مذاکرات هشدارهایی را مطرح کرده است. این سایت می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هشدار داده که بحث درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران و همچنین درباره زمان بالقوه مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای از سوی ایران، می تواند به اصل مذاکرات ضربه بزند. بلومبرگ به نقل از صفحه «توئیتر» ظریف می نویسد: «موشکافی دقیق افسانه توان بالقوه دستیابی ایران به سلاح هسته ای، می تواند از ضربه خوردن مذاکرات جلوگیری کند».

از سوی دیگر، روزنامه «واشنگتن پست» با استناد به همین موضع وزیر خارجه ایران و همچنین مواضع مقامات غربی طی روزهای اخیر، استدلال کرده که ایران و گروه 1+5 نخواهند توانست تا ضرب الاجل تعیین شده اولیه (20 ژوئیه) به توافق نهایی دست پیدا کنند. این روزنامه می نویسد پنج هفته پیش از ضرب الاجل تعیین شده، مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی هنوز در موضوعات کلیدی دچار اختلافات جدی هستند. در این مطلب با اشاره به مواضع مطرح شده در توئیتر وزیر خارجه ایران، چنین استدلال شده که در حال حاضر، موضوع تعداد سانتریفیوژها یکی از کلیدی ترین بحث های مطرح در مذاکرات است.

در همین حال، نمایندگان جنگ طلب کنگره آمریکا بار دیگر به ادعاها و فضاسازی های خود علیه ایران شدت بخشیده اند. به نوشته «تایمز اسرائیل»، تد کروز، سناتور آمریکایی، مدعی شده که حمله نظامی رژیم اسرائیل به ایران می تواند ظرف چند ماه آینده اتفاق بیفتد. کروز با بیان اینکه از دید مقامات ارشد ایرانی، هیچ مانعی از سوی آمریکا نمی تواند جلوی پیشرفت هسته ای این کشور را بگیرد، گفته بر همین اساس، در صورتی که آن ها به حرکت در مسیر کنونی خود در موضوع هسته ای ادامه دهند، رژیم اسرائیل برای محافظت از منافع خود به اقدام علیه ایران دست خواهد زد. وی در ادامه از سیاست های اوباما در قبال ایران انتقاد کرده است.


در میان دیگر مطالب، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «دیلی استار» لبنان، موضع گیری های ایران در قبال درگیری های جاری در عراق را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه می نویسد در حالی که نیروهای افراط گرا دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کرده و به سمت پایتخت این کشور در حرکتند، ایران به کشور همسایه خود پیشنهاد کمک در مقابل تروریست ها را ارائه کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته ایران کشتار شهروندان عراقی را محکوم کرده و حمایت خود را از دولت و مردم عراق علیه ایران ابراز می دارد. ظریف همچنین خواستار حمایت موثر بین المللی از دولت عراق در مقابل تروریسم شده است.


در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» از برنامه چین برای افزایش میزان واردات نفت خود از ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد با وجود اینکه تحریم های نفتی وضع شده علیه ایران هنوز به قوت خود باقی هستند، چین قصد دارد میزان خرید نفت از ایران را نسبت به گذشته افزایش دهد. این افزایش خرید که از سوی شرکت چینی «سینوپک» انجام می گیرد، بدان معناست که مشتریان اصلی نفت ایران، یعنی چین، ژاپن، هند و کره جنوبی، در مجموع بین 1.25 تا 1.30 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری می کنند. این در حالی است که سینوپک طی دو سال اخیر خرید خود از ایران را کاهش داده بود. 
اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
سخنان وزیر خارجه عمان درباره توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره درخواست های غرب در مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سقوط هواپیما

 

اخبار سیاست خارجی - بازتاب جهانی گسترده خبر سقوط هواپیمای مسافربری در ایران

بازتاب سانحه رخ داده برای هواپیمای ایرانی در تهران و واکنش رئیس جمهور ایران به این حادثه، اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره درخواست های غرب در مذاکرات هسته ای و اعلام پیروزی شرکت «کرسنت» در دادخواهی خود از ایران در ماجرای قرارداد گازی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر حادثه رخ داده روز گذشته برای یک هواپیما در تهران، مهمترین موضوعی است که از همان لحظات ابتدایی تاکنون، مورد توجه تقریباً همه مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی قرار گرفته است. «کریستین ساینس مانیتور» یکی از ده ها روزنامه ای است که به این موضوع پرداخته و می نویسد در تصادف مذکور، 39 نفر جان باخته و 9 تن دیگر زخمی شده اند. این روزنامه اشاره می کند که هواپیمای مذکور در یک منطقه مسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران و اندک زمانی پس از بلند شدن از باند، دچار حادثه شده است. در این مطلب اشاره شده که شمار حوادث هوایی در ایران زیاد بوده و دلیل آن، ناوگان سالخورده هوایی و همچنین نگهداری ضعیف از تجهیزات مرتبط است.

در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» دستور رئیس جمهور ایران مبنی بر توقف پرواز هواپیماهای «ایران- 140» را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد پس از واقعه تراژیک تصادف هواپیمای مسافربری در تهران در روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دستور داده تا زمانی که تحقیق جامعی درباره واقعه مذکور صورت بگیرد، هیچ یک از هواپیماهای «ایران- 140» کشور نباید اجازه پرواز بیابند. در همین زمینه، به عباس آخوندی، وزیر راه، وظیفه انجام تحقیقی جامع درباره علل وقوع این حادثه محول شده است. ترند اشاره می کند که روحانی از وزیر بهداشت نیز خواسته بهترین امکانات را برای مداوای مجروحان حادثه فراهم نماید.

اما اظهارات معاون وزارت خارجه ایران درباره درخواست های ایران و غرب در مذاکرات هسته ای، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع، به نقل از مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران می نویسد جمهوری اسلامی ایران، یک برنامه ضعیف و محدود غنی سازی را که قدرت های جهانی بخواهند مانند یک «بازیچه» در اختیارش قرار دهند، نخواهد پذیرفت. وی با اشاره به اینکه برنامه هسته ای ایران دارای یک چارچوب مشخص است، گفته ایران هیچ چیزی را خارج از این چارچوب نخواهد پذیرفت.

در نهایت، یکی دیگر از مطالب مورد توجه امروز، مطالبی است که درباره جدیدترین تحولات مربوط به قرارداد گازی موسوم به «کرسنت» منتشر شده است. روزنامه «وال استریت ژورنال» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد شرکت اماراتی «دانا گاز»، روز گذشته اعلام کرده در پرونده دادخواهی خود علیه ایران پیروز شده است و به این ترتیب، ممکن است ایران مجبور شود پس از 10 سال اختلاف بر سر قیمت، گاز خود را به سوی تأسیسات این شرکت در شارجه انتقال دهد. دیوان بین المللی داوری اعلام کرده که قرارداد 25 ساله شرکت ملی نفت ایران با شرکت «کرسنت» (از شرکای شرکت دانا گاز) معتبر است و ایران ملزم بوده از دسامبر 2005 به این قرارداد عمل کند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک