اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار وزارت بهداشت درباره موج دوم ایدز


رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از خطر بازگشت موج دوم HIV ایدز در کشور، گفت: اجرای گسترده و جامع برنامه‌های کاهش آسیب همچنان لازم است.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از خطر بازگشت موج دوم HIV ایدز در کشور، گفت: اجرای گسترده و جامع برنامه‌های کاهش آسیب همچنان لازم است.

دکتر عباس صداقت ضمن تاکید بر لزوم تقویت برنامه‌های کاهش آسیب HIV ایدز در کشور، گفت: مطالعاتی که در جهت رصد برنامه‌های کنترل HIV ایدز در کشور انجام می‌دهیم، پیام‌ها و هشدارهایی را به همراه دارند و بر اساس نتیجه این مطالعات، می‌توانیم عملکرد برنامه کشوری و همچنین پاسخ ملی به HIVایدز را ارزیابی کنیم. همچنین بر اساس این مطالعات می‌توان پیش‌بینی کرد که مسیر حرکت اپیدمی HIV ایدز در آینده چگونه خواهد بود تا مداخلات بر اساس آن طراحی شود.


وی افزود: آنچه که امروز برای برنامه کنترل HIV ایدز در کشور مطرح است در دو جمله خلاصه می‌شود؛ خطر وقوع موج سوم ایدز و همچنین بازگشت موج دوم این بیماری. رییس اداره ایدز وزارت بهداشت به شعله‌ور شدن اپیدمی HIV ایدز در اواخر دهه 70 میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد‌مخدر و همچنین زندانیان اشاره کرد و گفت: در آن زمان خوشبختانه برنامه‌های کاهش آسیب به صورت جامع و گسترده در کشور آغاز شد و به دنبال آن عملکرد خوبی نیز از سوی تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران تمام سازمان‌ها در این زمینه به وجود آمد.

 صداقت در این باره افزود: مجموعه این اقدامات سبب شد تا تمام سازمان‌ها به اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اقدام کنند و به دنبال آن کاهش رشد شتابان شیوع HIV ایدز میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان در اواخر دهه 80 را شاهد باشیم. وی ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی بود که اپیدمی این بیماری این بار از جایی دیگر خود را نشان دهد و به این ترتیب بود که انتقال از طریق ارتباطات جنسی و همچنین افزایش ابتلای زنان به این بیماری پیش‌بینی می‌شد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت به شیوع مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی به عنوان تهدیدی برای وقوع خطر موج سوم HIVایدز اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر متاسفانه با افزایش شیوع مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی مواجه شدیم و این موضوع سبب شد که خطر وقوع موج سوم HIV ایدز را در کشور داشته باشیم؛ بحثی که مدت‌هاست آن را مطرح می‌کنیم.

صداقت همچنین درباره خطر بازگشت موج دوم HIV ایدز در کشور نیز گفت: برنامه‌های کاهش آسیب چه در جامعه و چه در زندان‌ها که راه‌اندازی مراکز گذری و همچنین مراکز درمان اعتیاد (آنچه که به عنوان درمان با متادون معروف است) را شامل می‌شود با موفقیت همراه بود. با توجه به موفقیت ایجاد شده در اواخر دهه 80، نگرانیم که مسوولان امر تصور کنند این موج و بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و به دنبال آن برنامه‌های کاهش آسیب را کمرنگ‌تر از گذشته دنبال کنند.


وی تاکید کرد: مطالعات پیمایشی متعدد نشان می‌دهند که موتور اپیدمی HIV ایدز همچنان در بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر روشن است. بر این اساس تاکیدمان به سازمان‌های ذی‌ربط به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، بهزیستی و همچنین وزارت بهداشت آن است که برنامه‌های کاهش آسیب نه تنها با کیفیت گذشته، بلکه بسیار گسترده‌تر و جامع‌تر باید دنبال شود تا با خطر بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم.

 رییس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: معتقدیم ستاد مبارزه با مواد مخدر باید همچون گذشته در زمینه اجرای برنامه‌های کاهش آسیب فعالانه در صحنه حضور داشته باشد و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط نیز باید کمک کنند تا با خطر بازگشت موج دوم بیماری مواجه نشویم.

صداقت با تاکید بر آنکه پیشگیری از ابتلا به HIV ایدز بسیار ساده است، ادامه داد: ابتلا به HIV ایدز از طریق دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی مواد مخدر و همچنین ارتباطات جنسی محافظت نشده، ایجاد می‌شود. بر این اساس پرهیز از این دو رفتار می‌تواند این اطمینان را در فرد ایجاد کند که به این بیماری مبتلا نشده است.


ویدیو مرتبط :
وزارت بهداشت عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزارت بهداشت به موج چهارم ایدز



"اخبار,اخبار,بیماری اچ آی وی


اخبار اجتماعی - واکنش وزارت بهداشت به موج چهارم ایدز

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تمام آنچه که در ابتدای هر سال مورد موافقت قرار گرفته می شود، تخصیص پیدا نمی کند به طوری که برآورد شده نسبت به سال گذشته اعتبارات مربوط به اچ آی وی فقط در وزارت بهداشت کاهش 34 درصدی را تجربه کرده است.

دکتر عباس صداقت گفت: درصدد هستیم اولین جلسه کارگروه کشوری ایدز را به میزبانی وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه کارگروه کشوری تا قبل از پایان سال جاری برگزار کنیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، موج اول ایدز در کشورمان را مربوط به بیماران هموفیلی در سال 65 دانست و گفت: موج دوم این بیماری در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان بود و موج سوم نیز تقریبا از اواخر دهه 80 با افزایش موارد ابتلا به اچ آی وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده به وجود آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر عباس صداقت گفت: درصدد هستیم اولین جلسه کارگروه کشوری ایدز را به میزبانی وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه کارگروه کشوری تا قبل از پایان سال جاری برگزار کنیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درباره موضوع موج جدید ایدز در کشور و برنامه های این وزارتخانه برای پیشگیری از همه گیری این بیماری گفت: همه گیری اچ آی وی در سال 65 با ابتلا بیماران مبتلا به هموفیلی که از طریق دریافت خونهای آلوده وارداتی مبتلا شده بودند، به عنوان موج اول این بیماری شناخته می شود.

وی ادامه داد: موج دوم اواسط دهه 70 بود که با اپیدمی پرسرعت اچ آی وی در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان مواجه شدیم که این موج تقریبا در اواخر دهه 80 به دلیل اقدامات بسیار خوب در کشور و همکاری همه سازمانها و تعهد سیاسی موجود از سرعت شتابانش کاسته شد ولی موج سوم را تقریبا از اواخر دهه 80 با افزایش موارد ابتلا به اچ آی وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده و همینطور افزایش موارد ابتلا زنان به وجود آمد.

صداقت موج چهارم ایدز را فاقد اعتبار فنی خواند و گفت: موج چهارم اعتبار فنی ندارد. بلکه نگرانی ها از بازگشت مجدد موج دوم به دلیل اینکه پدیده اعتیاد همچنان تهدید کننده موتور همه گیری اچ آی وی در کشور است، ناشی می شود. از طرفی دیگر هشدار بحث ابتلا زنان و تولد نوزادان مبتلا به اچ آی وی و وقوع موج سوم که در آن اپیدمی اچ آی وی از گروههای پرخطر خارج و وارد جمعیت عمومی شده، است که این تعبیر صحیح تر است.

تمام تلاش ما این است که موج سوم اتفاق نیفتد
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که موج سوم اتفاق نیفتد، زیرا در صورت این اتفاق، دیگر به راحتی نمی توان برای جمع کردن همه گیری و کنترل آن مداخله کرد.

صداقت در ادامه اچ آی وی را فراتر از یک بیماری واگیردار، قابل پیشگیری با واکسن و فراتر از یک معضل سلامتی عنوان کرد و با اشاره به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیماری اچ آی وی اظهار داشت: این موضوع در تمامی کشور ها و جوامع مصداق دارد

 

به همین دلیل است که معمولا کشورهایی که توانسته اند اچ آی وی را تحت کنترل درآورند بر همکاری درون بخشی و همکاری منسجم بین بخشی یعنی همه سازمانها و ارگانها که به نوعی می توانند در زمینه کنترل بیماریهای آمیزشی و اچ آی وی تاثیرگذار باشند، تکیه کرده اند.

لزوم همکاری درون بخشی و منسجم بین بخشی همه سازمانها و ارگانها
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: همه سازمانها از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هر نهاد دیگری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند براساس یک سند برنامه هایشان را طراحی کنند و پیش ببرند تا با هم این همه گیری را مهار کنند.

وی به برنامه های وزارت بهداشت برای آموزش، پیشگیری و کاهش آسیبها اشاره کرد و گفت: آنچه که در ماموریت وزارت بهداشت در برنامه استراتژیک کشوری پیش بینی شده، بحث پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی در گروههای خاص است.

صداقت ادامه داد: در واقع بیشتر تاکید بر مراقبت و درمان اچ آی وی در زمینه آموزش و اطلاع رسانی برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی و برای گروههایی که برای دریافت هرگونه خدمت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند، است.

راه اندازی مراکز و پایگاههای مشاوره ای بیماریهای رفتاری در سراسر کشور
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت یادآور شد: ارائه بسته های کارت آسیب، بسته های پیشگیری، راه اندازی مراکز و پایگاههای مشاوره ای بیماریهای رفتاری در سراسر کشور، تامین نظام تشخیصی یعنی ابزار مورد نیاز برای آزمایش اچ آی وی و همینطور نظام درمانی ایدز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است که تاکنون با یاری خدا با تمامی مشکلات اقتصادی موجود توانسته کلیه خدمات پیشگیری، آزمایش، مراقبت و درمان اچ آی وی را همچنان به صورت رایگان ارائه کند.

صداقت با اشاره به برنامه استراتژیک کشوری نیز گفت: این برنامه که 5 ساله تدوین شده، همسو با برنامه 5 ساله توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است که براساس آن برای هر سال یکسری فعالیتها و اهداف پیش بینی شده و اعتبار و بودجه ای نیز در نظر گرفته شده است اما واقعیت این است که معمولا بیشتر از 50 تا 60 درصد اعتبارات پیش بینی شده، مورد موافقت قرار نمی گیرد.

کاهش 34 درصدی اعتبارات مربوط به اچ آی وی
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تمام آنچه که در ابتدای هر سال مورد موافقت قرار گرفته می شود، تخصیص پیدا نمی کند به طوری که برآورد شده نسبت به سال گذشته اعتبارات مربوط به اچ آی وی فقط در وزارت بهداشت کاهش 34 درصدی را تجربه کرده است.

لزوم توجه به اعتبارات بخش سلامت
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه اولویت دولت حوزه بهداشت و سلامت است، افزود: ما متوجه مشکلات اقتصادی موجود در کشور هستیم اما سازمانها و ارگانهای تخصیص دهنده اعتبار، لازم است بخش سلامت را پررنگ تر ببینند.

وی افزود: ما این اعتقاد را داریم که اگر انسانهای سالمی داشته باشیم، می توانیم به توسعه های سیاسی و اقتصادی دست پیدا کنیم. همانطور که گفته شده انسان سالم محور توسعه است.

توجه به بیماری اچ آی وی؛ یکی از اولویتهای مهم بخش بهداشت
صداقت ادامه داد: در نتیجه اگر بتوانیم این اولویت را در تخصیص اعتبارات و سلامت داشته باشیم، مطمئن هستیم که حوزه بهداشت اولویت خواهد داشت و اچ آی وی یکی از اولویتهای مهم بخش بهداشت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

برگزاری اولین جلسه کارگروه کشوری ایدز قبل از پایان سال
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به همکاری سایر دستگاهها و رسانه ها گفت: یکی از دلایل موفقیت کنترل موج دوم که اواخر دهه 80 به آن دست یافتیم، وجود کارگروه کشوری ایدز بود که مسئولان و سیاستگذاران همه سازمانها در نشستی در باره اچ آی وی تصمیم گیری و همسو با هم حرکت می کردند.

وی تصریح کرد: اما به دلایلی، سالها پیش این کارگروه در کارگروههای دیگر ادغام شد ولیکن با صحبتهایی که با دکتر سیاری؛ معاونت محترم بهداشت صورت گرفته است، درصدد هستیم اولین جلسه کارگروه کشوری ایدز را به میزبانی وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه کارگروه کشوری تا قبل از پایان سال جاری برگزار کنیم.

صداقت در پایان گفت: امیدواریم در این نشست به عنوان اولین جلسه بعد از ادغام بتوانیم برنامه هایی را در همین ابتدای سال 93 توافق کنیم و با هماهنگی بیشتر بین بخشی بتوانیم در باره کنترل این بیماری برنامه ها را پیش ببریم.
 اخبار اجتماعی - پایگاه اطلاع رسانی دولت