اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار وزارت بهداشت درباره تقلب در مواد غذایی



اخبار,اخباراجتماعی,محصولات غذایی تقلبی


 اخبار اجتماعی  - هشدار وزارت بهداشت درباره تقلب در مواد غذایی

عسل در صدر فهرست محصولات غذایی تقلبی قرار گرفته

عسل تهیه شده از آب و قند، زعفران رنگ شده با رنگ‌های شیمیایی، فرآورده‌های پروتینی دارای خمیر مرغ و لبنیات آغشته به پالم جدیدترین فهرستی بود كه روز گذشته به عنوان محصولاتی كه همچنان در تولید آنها تقلب می‌شود از سوی مدیر كل آزمایشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شد.

به گزارش اعتماد، بنا بر گفته حسین رستگار، عسل در صدر فهرست محصولات غذایی تقلبی قرار گرفته به این معنا كه بیشترین تقلب در تولید عسل صورت می‌گیرد و افزایش ١٠ الی ٢٠ برابری حجم تولید و عرضه عسل در یك بازه زمانی كوتاه این ظن را تقویت كرده كه تولید كنندگان برای افزایش محصول، به جای قرار دادن گل و گیاه طبیعی در مقابل كندو، از قند استفاده می‌كنند كه در واقع، محصول به دست آمده، معجونی از آب و شكر خواهد بود.

به گفته رستگار، صدور مجوز استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و كالباس از سوی سازمان دامپزشكی نیز با وجود دستور سه سال قبل سازمان ملی استاندارد و تاكید مكرر سازمان غذا و دارو طی چند ماه گذشته درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های پروتینی، همچنان ادامه دارد و هنوز متوقف نشده است.

 

در حالی كه چند روز قبل رییس سازمان غذا و دارو هشدار داد كه با وجود الزام صنایع لبنی به حذف كامل روغن پالم از لبنیات و جایگزینی روغن پالم با چربی طبیعی از پاییز امسال، همچنان ردپای روغن پالم كه دارای درصد بالا و زیان آوری از اسید چرب ترانس است، در برخی فرآورده‌های لبنی مشاهده شده، رستگار روز گذشته تاكید كرد كه بنا بر نتایج آزمایش‌های انجام شده پنج درصد از محصولات لبنی، به طور غیرمجاز همچنان آلوده به روغن پالم هستند.

بررسی و شناسایی تقلب در مواد غذایی كه ظرف چند ماه گذشته در دستور كار سازمان غذا و دارو قرار گرفته، ظاهرا به حدی گسترده بوده كه رستگار از ارایه پیشنهاد طرح شناسایی و كنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی به وزیر بهداشت خبر داد و تاكید كرد: «تقلبات روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بررسی آنها از جنبه آزمایشگاهی سخت‌تر شده است. ما بسیاری استانداردها را در اختیار داریم اما بسیاری از مواد مضر دستكاری می‌شوند و به همین دلیل تقلبات جدید رخ می‌دهد.»

چندی قبل، پرویز كردوانی كه به پدر بیابان‌شناسی ایران شهره است در یك برنامه تلویزیونی هشدار داد كه آب‌های بسته بندی كه به نام آب معدنی عرضه می‌شوند، هیچ یك آب معدنی نبوده و صرفا آب بطری بسته بندی شده هستند.

 

طی سال‌های گذشته و پس از آنكه در بعضی مناطق، آلودگی و كیفیت نازل آب لوله كشی و در برخی مناطق دیگر، رفاه و سطح توانمندی اقتصادی خانوار، گرایش به مصرف آب معدنی را ایجاد كرد، كارشناسان بهداشت هشدار دادند كه قرار گرفتن آب‌های بسته‌بندی در بطری‌های پلاستیكی یكبار مصرف در مقابل تابش آفتاب، خطر آزاد شدن مواد مضر از این بطری‌ها و نفوذ این مواد به داخل محتوای بطری را در پی دارد. هشداری كه در این سال‌ها هیچگاه مورد توجه مغازه‌داران قرار نگرفته و جز فروشگاه‌های زنجیره‌یی كه از انبارهای سرپوشیده مجهز برخوردارند، در اقصی نقاط كشور شاهد بوده ایم كه آب‌های بسته‌بندی و تنقلات بی ارزش همچون چیپس و پفك، بیرون از مغازه و در مقابل نور آفتاب قرار داده شده‌اند.

در واقع غیر از تقلباتی كه وجود آنها در مواد غذایی برای سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه‌های مرجع محرز شده عامل دیگری كه سلامت شهروندان را به خطر انداخته یا باعث از بین رفتن ارزش غذایی محصولات می‌شود نحوه نگهداری آنهاست كه این اتفاق هم مورد اعتراض رستگار بود و درباره نحوه نگهداری این اقلام و خطری كه برای سلامت انسان دارند هشدار داد و گفت: «در مورد آب‌های معدنی با بررسی‌هایی كه از نمونه‌های موجود در بازار انجام دادیم مشخص شد كه مشكلات تقلبی در آنها وجود ندارد و سلامتی آنها تایید شده است و معیارهای لازم را داشته‌اند.

 

اما گاهی می‌بینیم برخی مواد غذایی مانند آب معدنی جلوی در مغازه گذاشته می‌شود كه آفتاب شدیدی به آن می‌تابد و به دلیل اینكه ظروف‌شان پلاستیكی است آلایندگی تولید می‌كنند. همچنین پفك و چیپس در جلوی مغازه‌ها نگهداری می‌شود كه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد و روغن موجود در آنها تجزیه شده و به مواد مضر تبدیل می‌شود یا گاهی به هنگام بارش باران در فصل پاییز و زمستان خوراكی‌هایی كه جلوی مغازه‌ها نگهداری می‌شوند رطوبت جذب كرده و باعث رشد مواد میكروبی و قارچی می‌شوند.»

تقلب در مواد غذایی كه موج آن طی چند ماه گذشته به اخبار پرخواننده تبدیل شده اتفاق یك‌شبه نبوده و باید ریشه آن را در سال‌های قبل جست‌وجو كرد. سال‌هایی كه گرانی قیمت ارز و به تبع آن، مواد اولیه و اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه تولید در مقابل افزایش تصاعدی قیمت سوخت و هزینه جاری صنعت، تولیدكنندگان را در اغلب رشته‌های تولید واداشت كه با استفاده از مواد اولیه ارزان و بی كیفیت، معادله زیان بیشتر در مقابل سود كمتر را حل كرده و نتیجه را به نفع خود، معكوس كنند.

 

گل رنگ، روغن پالم و خمیر مرغ از جمله مواد اولیه‌یی هستند كه استفاده از آنها به انگیزه سودآوری بیشتر در مقابل هزینه كرد كمتر به ذهن تولیدكنندگان خطور كرد و امروز، جایگزینی بدون مجوز برای افزایش قیمتی كه سود تولید كننده را همچنان تضمین كند دشوار است.

 

طی سه ماه گذشته و با وجود ممنوعیت افزایش قیمت لبنیات، تمام محصولات لبنی (كم چرب و پرچرب) پس از دستور سازمان غذا و دارو به حذف روغن پالم از تمام فرآورده‌های لبنی افزایش قیمت داشتند كه با گوشه چشمی از سر تعمیم به سایر محصولاتی كه از تقلب منع شده‌اند، می‌توان این اتفاق را چنین توجیه كرد: استفاده از ماده اولیه مضر كه بدون توجه به سلامت مردم در محصولات غذایی استفاده می‌شده آنقدر سودآفرین بوده كه حذف آن بار گران و چند برابری زیان را بر دوش تولید كننده گذاشته و تنها چاره، افزایش قیمت آنهم بدون كسب اجازه برای مجوز بوده كه البته دولت به ازای تامین و تضمین سلامت مردم، چشم خود را موقتا بر این بی قانونی قیمتی فرو بسته است.

تقلب با انگیزه سود آوری است
روز گذشته مدیركل آزمایشگاه‌‌های مرجع غذا و دارو درباره كیفیت برخی مواد غذایی و اعمال تقلب در این محصولات هشدار داد.

آیا معتقدید كه تقلب در مواد  غذایی با انگیزه سودآوری صورت می‌گیرد یا نوعی اعتراض صنفی به اتفاقات چند سال گذشته مثل حذف یارانه تولید و افزایش هزینه‌های جاری است؟

تصورمان این است كه این تقلب‌ها صرفا با انگیزه سودآوری بوده و بررسی‌های ما نشان داد، كه قاطبه متخلفان با هدف سودآوری بیشتر و هزینه‌كرد كمتر مرتكب تقلب در تولید محصولات غذایی شده‌اند.بنابراین بحث اعتراض یك بحث حاشیه‌یی است و اگر وجدان آگاه وجود داشته باشد میزان سود اهمیتی ندارد بلكه تولیدكننده، دستیابی به روزی حلال را مدنظر دارد.

 فكر می‌كنید اگر دولت یازدهم با تامین منابعی زیان‌دهی تولید‌كنندگان را جبران كند، سفره تخلف وتقلب در مواد غذایی جمع خواهد شد؟

بعید است و حتی در صورت تغییر بسیاری ارقام آن عده‌یی كه با طمع همچنان به دنبال سودآوری بیشتر هستند، تخلف خود را ادامه خواهند داد.

 ‌ در چنین فضایی به نظر می‌رسد كه مردم تقریبا به كیفیت و سلامت هیچ یك از محصولات غذایی نمی توانند اطمینان داشته باشند.

هشدارهای ما اتفاقا برای همین كه مردم آگاه شوند و كیفیت محصول را بیشتر از قیمت آن مورد توجه قرار دهندو قصد داریم مردم را به سمت كیفیت برتر هدایت كنیم تا مردم بدانند كه باید به جای توجه به ظواهر و قیمت محصولات غذایی، به كیفیت و محتوای آن توجه كنند. اگر بدی‌ها و تخلف‌ها و تقلب‌ها را آشكار نكنیم، جایی برای بیان و دفاع از خوبی‌ها و پایبندی‌ها نخواهد بود. امروز بسیاری از فروشندگان و  تولیدكنندگان ما با وجدان و اعتقادات حرفه‌یی و اخلاقی مشغول به كسب و فعالیت هستند و هشدار ما در واقع گریبان آن تعداد قلیلی را می‌گیرد كه همه جای دنیا هم هستند و هیچگاه از تقلب و تخلف دست برنمی‌دارند.
 
اخباراجتماعی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
بهداشت مواد غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه وزارت‌بهداشت برای کاهش تقلب مواد غذایی



اخبار,اخباراجتماعی ,کنترل غذا

مدیر کل مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از کاهش آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر حسین رستگار گفت: این آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی بر اساس برنامه های علمی و اجرایی با مشارکت آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی کشور کاهش می یابد.


وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های در حال طراحی برای کاهش آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی، دومین جلسه کمیته کشوری «علمی - اجرایی پایش آلاینده ها و تقلبات کشور» برگزار شد، افزود: این کمیته با دستور رئیس سازمان و با همکاری و هم اندیشی متخصصان مربوطه در ساختار غذا و داروی کشور به منظور همسویی در راستای اجرای هرچه بهتر طرح تحول نظام سلامت تشکیل شد.


رستگار با اشاره به اینکه در اسناد بالا دستی نظام و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بهداشت و سلامت فرد و جامعه  بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: تشکیل این کمیته برای کنترل، پایش آلاینده ها و شناسائی تقلبات یکی از مهمترین برنامه های سازمان غذا و دارو است.


مدیرکل مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در ادامه با مصوبات کمیته اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه  نظرات و پیشنهاد های شرکت کنندگان برای پایش علمی و اجرای صحیح، فراگیر پایش آلاینده ها، شناسائی و کنترل تقلبات اعلام شد.


رستگار در پایان تشکیل کارگروه های سیاستگذاری و برنامه ریزی، ارزیابی و مدیریت خطر آلاینده ها و تقلبات مواد غذائی، روش های آزمون، کاهش آلاینده ها و سموم میکروبی و شیمیایی، باقیمانده سموم کشاورزی، شناسایی و ارزیابی تقلبات را از مهمترین مصوبات آن جلسه عنوان کرد.
 
اخباراجتماعی  -  مهر