اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار نسبت به خروج غیرقانونی بیماران برای پیوند عضو



اخبار,اخباراجتماعی , وزارت بهداشت

مشکلات کلیوی در کشورمان به اندازه‌ای شایع شده که به گفته رییس انجمن نفرولوژی ایران از هر ١٠ ایرانی، یک نفر به یکی از انواع بیماری‌های کلیوی مبتلاست. این تمام ماجرا نیست، ٢٨‌هزار بیمار دیالیزی در کشور زندگی می‌کنند که هر‌سال برای هر بیمار بیش از ٥٠‌میلیون تومان هزینه می‌شود، یعنی سالانه ١٤٠٠‌میلیارد تومان برای بیماران دیالیزی پول پرداخت می‌شود. همه اینها برای درمان بیماران هزینه‌ها می‌شود با این حال باز هم سالی ٥ تا ١٠‌درصد بیماران مبتلا به بیماری‌های پیشرفته کلیوی جانشان را از دست می‌دهند.

احمد تارا، مدیرکل دفتر خدمات بیمارستانی و مدیریت تعالی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی، حاضر بود، او هزینه هر‌سال هزینه بیماران دیالیزی را ١٥٠٠‌میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «درحال حاضر ٢٨‌هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد، هزینه یادشده هزینه‌ای جاری است و هزینه‌های دیگر را اگر بخواهیم لحاظ کنیم میزان آن به دو برابر می‌رسد.» او تأکید می‌کند: «بیماری‌های پیشرفته کلیه معمولا بین ٥ تا ٢٠‌درصد بودجه سلامت کشورها را در بر می‌گیرد و بار مالی هر بیمار دیالیزی کشورمان بیش از ٥٠‌میلیون تومان در‌سال است.»

 

تارا به نکته دیگری هم اشاره می‌کند، آن هم مرگ سالانه ٥ تا ١٠‌درصد بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیوی.«با شرایطی که درحال حاضر در آن قرار داریم، اگر شمار بیماران کلیوی کشور ٥٠‌هزار تن در زمان حاضر باشد این تعداد تا‌سال ١٤٠٠ به ٩٠‌هزار تن می‌رسد.» به گفته او، پوششی که برای خدمات سرپایی بیماران کلیوی انجام می‌شود کافی نیست و در نتیجه بیماران زیر خط فقر می‌روند. تارا به فرسودگی دستگاه‌های دیالیز هم اشاره می‌کند: «در کشور از ۵‌هزار و ۲۰۰ دستگاه دیالیز حدود ۱۷۰۰ دستگاه فرسودگی جدی دارند و به همین تعداد هم دستگاه‌هایی با فرسودگی نسبی وجود دارد.»

 

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت درباره شرایط پیوند کلیه به اتباع خارجی که پرسش یکی از خبرنگاران بود، می‌گوید: «آمار غیررسمی در کشور نشان می‌دهد ۲ تا ۳‌میلیون ساکن افغان و طبق آمار رسمی ۹۰۰‌هزار افغان داریم که باید پاسخ درستی برای آن داشته باشیم بنابراین شورایعالی پیوند مصوب کرد فرد افغان می‌تواند به افغان دیگر کلیه اهدا کند و اکنون به صورت موردی وزارت بهداشت به آنها مجوز می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «برای سایر اتباع که تعدادشان کم است به شکل موردی کمیته‌هایی دیده شده که با شرایط سخت به نام بیمار مجوز داده می‌شوند.»


هشدار نسبت به خروج غیرقانونی بیماران برای پیوند
رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم در این نشست، به ماجرای خروج غیرقانونی بیماران کلیوی از مرز کردستان برای پیوند عضو اشاره می‌کند: «گزارشاتی به ما رسیده است مبنی بر این‌که از کردستان ایران بیماران کلیوی را به کردستان عراق انتقال می‌دهند و از آنجا همین بیماران را برای انجام پیوند به کشورهایی که نمی‌دانیم کجاست اعزام می‌کنند.» مصطفی قاسمی، از اجرا نشدن یکی از بسته‌های طرح تحول سلامت برای بیماران صعب‌العلاج به‌خصوص بیماران کلیوی انتقاد می‌کند: «متاسفانه بیماران کلیوی با اجرای طرح تحول سلامت گشایشی در کار آنها نشد، ما حدود ٧٧‌هزار بیماری کلیوی داریم که هنوز بیمه‌ها ‌آزمایش‌های آنان را پوشش نمی‌دهند.

 

بسیاری از بیمارستانها نیز از روش‌های دیالیز قدیمی استفاده می‌کنند و استانداردها بسیار پایین است.» او ادامه می‌دهد: «از مدت‌ها قبل بیمه‌ها بخشنامه‌ای را به بیمارستان‌های ارسال کرده‌اند مبنی بر این‌که هزینه چکاپ باید توسط خود فرد پرداخت بشود زیرا بیمه‌ها چکاپ آزمایشات را پوشش نمی‌دهند. بنابراین باید برای بیمه‌ها یک راهکار تخصصی تعیین شود.» به گفته او، امروز بیمه‌ها تنها یک بار هزینه آزمایش هپاتیت c را را متقبل می‌شوند. از این رو بیمار مجبور است هزینه‌های آزمایش‌های نوبت بعدی را خود بپردازد. متاسفانه بیمه‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان نیز اجرا می‌کنند.


رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به راه‌اندازی و ایجاد بخش‌های دیالیز در کشور تأکید می‌کند و می‌گوید: «هم اکنون مراکز تخصصی چشم و قلب وجود دارد اما مراکز تخصصی دیالیز نداریم و فقط بیمارستان‌ها یک بخش‌هایی از ساختمان‌های خود را به بخش‌های دیالیز اختصاص داده‌اند. بنابراین درصدد هستیم یک بخش بستری تخصصی دیالیز طی دو‌سال آینده راه‌اندازی کنیم.»


قاسمی به تفاهمنامه انجمن خیریه بیماران کلیوی با صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان هم اشاره می‌کند: «براساس این توافقنامه بیمارانی که توسط انجمن تأیید می‌شوند می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.»


٢٥‌درصد مردم بندر ترکمن به بیماری کلیه مبتلا هستند
محمدرضا گنجی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران هم در این نشست حاضر بود، او با تاکید بر اینکه از هر ١٠ ایرانی، یک نفر بیماری کلیه دارد،  می گوید: «افرادی که سابقه فشار خون دارند، چاقی، دیابت، استعمال سیگار، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک و ورزش از عوامل خطر ابتلا به این بیماری است.»

 

او با اشاره به نقش رنگ پوست و منطقه زندگی در ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌گوید: «بعضی از عوامل نیز در ابتلا به این بیماری موثر است، برای نمونه سیاهپوستان ٣ برابر سفیدپوستان نارسایی کلیه می‌گیرند و در تحقیق اخیر در کشور مشخص شد ٢٥‌درصد مردم بندر ترکمن به بیماری کلیه مبتلا هستند.» به گزارش فارس، او از وزارت بهداشت گلایه می‌کند که در ارتباط با این بیماران، نظر کارشناسی انجمن نفرولوژی را نمی‌گیرد. «وزارت بهداشت نظر کارشناسی از ما نمی‌گیرد و ما فقط می‌توانیم از متخصصان بخواهیم که توصیه کنند تا مردم کمتر دچار شوند، درحالی‌که سیاست‌گذاری و زیرساخت‌ها در دست نهادهای دولتی است.» گنجی، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن را عاملی در آسیب‌دیدگی کلیه‌ها عنوان می‌کند.

 

«مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن به کلیه‌ها بیشترین صدمه را می‌زند و شانس ابتلا به نارسایی کلیه پس از ٦٥ سالگی بیشتر می‌شود.» به گفته او نارسایی مزمن کلیه قابل توقف و آهسته شدن است اما مشخص نمی‌کند و مردم اگر فاکتورهای خطر را در خودشان می‌بینند، حتما باید تحت معاینه قرار گیرند. گنجی نسبت به استقبال نشدن از رشته فوق تخصص کلیه انتقاد می‌کند. «با فارغ‌التحصیلان امسال ٣٠٠ نفر متخصص این رشته در کشور فعال خواهند بود، درحالی‌که با توجه به جمعیت کشور باید تعداد متخصصان از ٢٥٠ نفر به ٨٠٠ نفر افزایش یابد. متاسفانه کسی به سراغ رشته فوق تخصص کلیه نمی‌رود، چرا که تعرفه‌های پایینی دارد و امسال فقط ٨ نفر پذیرش شدند.»

 

 اخبار اجتماعی  - شهروند 


ویدیو مرتبط :
پایان نامه ارشد:نظام حاکم بر ورود و خروج غیرقانونی اموال فرهنگی و استرداد آن ..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علی دایی نسبت به عواقب مشکلات مالی به باشگاه های ایران هشدار داد



 

علی دایی نسبت به عواقب مشکلات مالی به باشگاه های ایران هشدار داد

 

سرمربی راه آهن گفت: «با این وضعیت که در فوتبال خودمان مشاهده می کنیم خیلی زود است که بتوان فوتبال حرفه ای را در ایران پیاده کرد.»

علی دایی با هشدار نسبت به انباشت بدهی ها در تیم های ایرانی، گفت: «فوتبال ما دارای مشکلات مالی است و اگر این مشکلات حل نشود در نیم فصل دوم لیگ برترگریبان تیم ها را خواهد گرفت.»

به گزارش جام نیوز به نقل از ایرنا، علی دایی که با خبرنگاران در اهواز گفتگو می کرد، اظهارداشت: «بازیکنان تیم فوتبال راه آهن حدود چهارماه است که حقوق نگرفته اند، البته بازیکنان تاکنون مردانه بازی کرده اند، ضمن آنکه مسئولان قول مساعد در این زمینه داده اند. بازیکن باید آسایش فکری داشته باشد تابتواند بازی کند زیرا فوتبالیست های ما غیر فوتبال درآمد دیگری ندارند، به همین دلیل باید پاسخگوی اعضای خانواده خود باشند.»

دایی که قبل از بازی با فولاد به سئوالات خبرنگاران پاسخ می داد، اظهارداشت: «قطع کمک های دولتی به تیم های فوتبال ما مشکل زا خواهد بود. عدم مدیریت به فوتبال ما ضربه زده است زیرا اگر مدیریت اصولی نباشد نمی توان نتیجه گرفت و فوتبال را پیش برد.»

سرمربی تیم فوتبال راه آهن با اشاره به فوتبال حرفه ای و ویژگی های آن گفت: «با این وضعیت که در فوتبال خودمان مشاهده می کنیم خیلی زود است که بتوان فوتبال حرفه ای را در ایران پیاده کرد. به جز یکی دو باشگاه ما هیچ کدام شرایط حرفه ای را ندارند، زیرا تیمی که بخواهد حرفه ای عمل کند باید زمین اختصاصی از خودش داشته باشد، ضمن آنکه خود بتواند کار تبلیغاتی برای کسب درآمد داشته باشد. یکی از مشکلات باشگاه های ما آن است که کار را از تیم های پایه شروع نمی کنند و اگر هم باشگاه هایی باشند که در این زمینه کارمی کنند انگشت شمار هستند.»

وی درباره بازی تیم راه آهن در برابر فولاد خوزستان گفت: «اگر چه فولاد تیم خوبی است و بازی دشواری در مقابل آن داریم ولی ما برای گرفتن سه امتیاز این مسابقه بازی می کنم و اطمینان دارم که به آن خواهیم رسید. تیم راه آهن درحال رشد است و در نیم فصل دوم بازی های خوبی توام با نتیجه گرفتن ارایه خواهیم داد، به طوری که در پایان مسابقات جایگاهی بین 10 تیم اول خواهیم داشت.»