اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار نسبت به افزایش مبتلایان ای ال اس در کشور



اخبار ,اخبار اجتماعی ,بیماری ای ال اس

 

اخبار اجتماعی - هشدار نسبت به افزایش مبتلایان ای ال اس در کشور

وی با بیان اینکه هنوز دلیل قطعی ابتلا به این بیماری ناشناخته است، گفت: فرد مبتلا به فرد ای‌ال‌اس تنها امکان تکلم در ساعات محدودی از شبانه‌روز را دارد و به طور کلی توان حرکتی‌اش را از دست می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص مغز و اعصاب با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان به بیماری ای‌ال‌ اس در ایران، گفت: این بیماری در نوع پیشرفته توان تکلمی را از مبتلایان می‌گیرد به طوریکه فرد بیمار تنها دو الی سه ساعت در روز می‌تواند با اطرافیانش صحبت کند.

به گزارش مهر، دکتر بهرام حقی آشتیانی با بیان اینکه بیماری ای ال اس اعصاب مغز را درگیر و اختلالات حرکتی در فرد ایجاد می کند، تصریح کرد: این بیماری همچون بیماری ام‌اس از نوع ضایعات مغز و اعصابی است اما در نحوه عملکرد بسیار متفاوت است این بدین معناست که در این بیماری مغز مانع ارسال پیام عصبی به ماهیچه‌های بدن به ویژه زبان می‌شود.

وی در تشریح جزئیات بیماری ای‌ال‌اس عنوان کرد: در این ضایعه عصبی، به تدریج اعصاب حرکتی فرد مبتلا از کار می‌افتد به‌طوریکه نرون‌های مانع رسیدن علائم مغزی به ماهیچه ها می‌شوند که در صورت پیشرفت بیماری، این روند عملکرد فرد را کاهش داده تا جاییکه بیمار دیگر قادر به حرکت و حتی تکلم نیست.

وی با بیان اینکه هنوز دلیل قطعی ابتلا به این بیماری  ناشناخته است، گفت: فرد مبتلا به فرد ای‌ال‌اس تنها امکان تکلم در ساعات محدودی از شبانه‌روز را دارد و به طور کلی توان حرکتی‌اش را از دست می‌دهد.

سن ابتلا به ای‌ ال‌ اس
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این بیماری ممکن است  از دهه چهارم و پنجم زندگی افراد بالغ بروز کند اما بیشتر انسان ها در سنین 40 تا 60 سالگی دچار آن می شوند. طبق شواهد پزشکی در صد کمی از ابتلا به ای. ال. اس ناشی از ارثی بودن این بیماری است اما جنبه موروثی در ابتلا به این بیماری بسیار نادر است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره نحوه درمان و معالجه این بیماری  ادامه داد: تاکنون راه علاجی برای این بیماری کشف نشده است اما از طریق مصرف دارو می توان سرعت و روند بیماری را در فرد کاهش داد که این داروها  از هر دو نوع ایرانی و خارجی در بازار موجود است و مشکلی برای تهیه این دارو ها در کشور وجود ندارد.

حقی یادآور شد: علائم این بیماری ضعیف شدن ماهیچه ها و همچنین خستگی مفرط است که می تواند از دست یا پا و یا ماهیچه هائی که برای حرف زدن و بلعیدن به کار می روند، شروع شوددرصورتی که بیماری به طور مرتب پیشرفت کند جسم تحلیل می رود و یا در نوع پیشرفته این بیماری، فرد در ساعات خاصی و محدودی از روز امکان صحبت کردن و مکالمه دارد.

تحقیقات علمی و عملی بسیاری در مورد این بیماری در سراسر جهان صورت می گیرد و  مراکز پزشکی در کشورهای اروپایی و آمریکا با همکاری یکدیگر به دنبال پیدا کردن ریشه قطعی این بیماری، عوامل ژنتیکی و ارثی همچنین در نهایت کشف دارو و معالجه این بیماری هستند.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
آب بازی یا حمایت از مبتلایان به بیماری ای ال اس؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش تعداد مبتلایان به‌ ای.ال.اس در کشور/ بیش از ۱۰۰ مبتلا شناسایی شده‌اند



اخبار,اخباراجتماعی,  بیماری ای.ال.اس

 

  اخباراجتماعی  - مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر خبر داد:
افزایش تعداد مبتلایان به‌ ای.ال.اس در کشور/ بیش از ۱۰۰ مبتلا شناسایی شده‌اند

این بیماری در ایران حدود دو سال پیش مشاهده و امروز بیش از ۱۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند/ تعداد مراجعانی که علایم این بیماری را دارند به مراکز درمانی افزایش داشته است.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری ای.ال.اس در کشور خبر داد.

علی داودیان در گفت‌و‌گو با  یلنا گفت: تعداد مبتلایان به بیماری ALS یا (Amytrophic lateral sclerosis - یک بیماری مزمن عصبی که باعث ضعف ماهیچه‌ها و ناتوانی فرد می‌شود) در کشور افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی درباره میزان افزایش مبتلایان به این بیماری در دست نیست اما تعداد مراجعانی که علایم این بیماری را دارند به مراکز درمانی افزایش داشته است.

به گفته مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر این بیماری در ایران حدود دو سال پیش مشاهده و امروز بیش از ۱۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند.

داودیان با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری ای.ال.اس ریشه ژنتیکی دارد، افزود: اما عصبی شدن، نرسیدن ویتامین D کافی به بدن، مسائل و مشکلات جامعه شهری و دغدغه شهرنشینی تاثیر مستقیمی در ابتلا به این بیماری دارد.

وی درباره تامین داروی بیماری ای.ال.اس تصریح کرد: داروهای این بیماری وارداتی است، البته مشکل تامین دارو وجود ندارد، اما تهیه این دارو‌ها برای مبتلایان پرهزینه و گران است.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر به وضعیت بیماران نادر و درمان آنها اشاره کرد و افزود: فعلا همه چیز خوب است و مشکلی در تامین دارو نداریم.

وی درباره تشخیص و درمان بیماری‌های نادر گفت: این بنیاد به ۳۶ هزار پزشک اطلاع سانی می‌کند و با هزار پزشک به طور مستقیم ارتباط دارد.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر در پاسخ به سوالی درباره بهبود پوشش بیمه‌ای بیماری های نادر گفت: برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده اما زمان اجرایی شدن آن مشخص نیست.

داودیان درباره تشکیل NGO برای برخی از بیماری‌های نادر نیز گفت: امروز بیش از ۸۰۰ نفر مبتلا به بیماری پروانه ای در کشور شناسایی شده‌اند و تشکیل NGO برای مبتلایان به این بیماری در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است؛ بیماریALS یا (Amytrophic lateral sclerosis) یک بیماری مزمن عصبی است که باعث ضعف ماهیچه‌ها و ناتوانی فرد می‌شود. این بیماری با ضعف و گرفتگی عضلات دست و پا اولین نشانه‌های خود را بروز می‌دهد که در بعضی مبتلایان همراه با اختلال در تکلم است. ALS در مراحل بعد توانایی فرد را در کنترل ماهیچه‌های موردنیاز برای تحرک، صحبت کردن، خوردن و تنفس درگیر می‌کند و فرد به شدت ناتوان می‌شود. چندی پیش برای افزایش کمک به درمان این بیماری چالش آب سطل اب یخ توسط انجمن این بیماری راه اندازی شد که بازتاب زیادی در سراسر جهان داشت.

 

  اخبار اجتماعی  - ایلنا