اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار ناتو به ترکیه



 اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل,ناتو

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به‌نمایندگی از دیگر اعضای ناتو به ترکیه هشدار داد که آنکارا در صورت درگیری نظامی با روسیه که خود محرک آن باشد نباید انتظار حمایت از این ائتلاف نظامی را داشته باشد.

به گزارش تسنیم، ناتو به ترکیه هشدار داد که هیچ‌گونه حمایت بی‌قید و شرطی علیه روسیه از آنکارا نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به‌نمایندگی از دیگر اعضای ناتو در گفتگو با هفته‌نامه "اشپیگل" تأکید کرد که آنکارا نباید از حد اعتدال خارج شده و به افراط گرایی روی آورد. ناتو در صورت تجاوز ترکیه علیه روسیه هیچ کمکی به آنکارا نخواهد کرد.

به این ترتیب متحدان آنکارا در ناتو این پیغام را به ترکیه ارسال کردند که در صورت یک درگیری نظامی با روسیه به تحریک ترکیه، آنکارا نمی‌تواند انتظار حمایت از این ائتلاف نظامی را داشته باشد.

"جین آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اشاره به اینکه به‌نمایندگی از طرف دیگر اعضای ناتو سخن می‌گوید تأکید کرد که ناتو نباید اجازه دهد که از طریق تنشهای اخیر بین روسیه و ترکیه این ائتلاف نظامی به درگیری‌های نظامی با روسیه کشیده شود. تضمین حمایت از یک کشور از طرف ناتو تنها زمانی وجود دارد که یک عضو به‌شیوه‌ای بدون ابهام مورد تهاجم قرار گیرد.

روابط بین مسکو و آنکارا به‌دلیل درگیری‌های سوریه به تیرگی گراییده است. روسیه در سوریه از بشار اسد حمایت می‌کند و ترکیه از مخالفان دولت سوریه است.

در نوامبر گذشته ترکیه یک جنگنده روسی را هدف شلیک قرار داد چرا که مدت کوتاهی به حریم هوایی ترکیه در مرزهای با سوریه تجاوز کرده بود و این مسئله خدشه بیشتری به روابط بین دو کشور وارد کرد.

 

 اخبار بین الملل  - تسنیم 


ویدیو مرتبط :
هشدار ترکیه(عضوی از ناتو) به سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار ناتو به ترکیه و عربستان



اخبار داغ,خبرهای بین الملل,ناتو


هشدار ناتو به ترکیه و عربستان
بدون هماهنگی با روسیه جنگ در سوریه ممکن نیست

دیپلمات های پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می گویند که عربستان و ترکیه بدون کمک ناتو نمی توانند به سوریه نیرو بفرستند.

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده تلاش می کند جلوی ماجراجویی های رو به افزایش دو متحد خود، عربستان سعودی و ترکیه را که در حال هماهنگی با یکدیگر برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه هستند، بگیرد. هم زمان به دنبال اعمال آتش بس در سوریه است که بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات ها بعید می دانند بتوانند در این زمینه موفق شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، واشنگتن و متحدان اروپایی اش از این نگرانند که دخالت عربستان در ترکیه سبب فروپاشی توافق "نظری" برای اعلام آتش بس شود. توافقی که ایالات متحده امریکا و روسیه در نشست امنیتی مونیخ در ماه جاری میلادی بر سر آن به توافق رسیدند اما روشن است که با مشکلات بسیاری رو به رو است.

در حال حاضر نیروهای یگان خلق کردستان که توسط جنگنده های روسیه در شمال سوریه حمایت می شوند، پیشروی های سریعی را انجام می دهند که آنها را به نزدیکی شهر اعزاز، آخرین نقطه هم مرز با ترکیه رسانده، مساله ای که سبب شده است تا ترکیه به شدت از این پیشروی نگران شود.

با این حال دیپلمات های پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می گویند که عربستان و ترکیه بدون کمک ناتو نمی توانند به سوریه نیرو بفرستند.

ایالات متحده خوب می داند که روسیه در حال حاضر احساس جاه طلبی بزرگی در سوریه می کند و در صورتی که عربستان سعودی و ترکیه بخواهند عملیات نظامی در سوریه به اسم مبارزه با داعش بدون هماهنگی با مسکو انجام دهند، چه عواقبی متوجه آنها خواهد شد. این مساله در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که روز جمعه انجام شد نیز مشهود بود. در این تماس تلفنی درباره گام های احتمالی از سوی ریاض و آنکارا در صورت پیشروی نیروهای کُرد با حمایت هوایی روسیه و با موافقت امریکا در شمال سوریه بحث و تبادل نظر شد.

دکتر فواد جرجس، استاد علوم سیاسی در دانشکده اقتصاد لندن در این باره می گوید: «روسیه از عربستان می خواهد درباره نیتش برای مداخله نظامی در سوریه توضیح دهد. در حالی که پرونده های دیگر مثل یمن و قیمت نفت در روابط دو کشور تنش ایجاد کرده است.»

وی در ادامه می افزاید: «پوتین برای آرام کردن فضا با ملک سلمان تماس گرفت چون هیچ ارتباطی با اردوغان طرف دیگر این ماجرا ندارد و هیچ تماسی از جانب او را هم نمی پذیرد.»

منابع آگاه در آنکارا گفتند که رهبران گروه های مختلف مخالف سوری ظرف روزهای گذشته با فرماندهان نظامی ترکیه تشکیل جلسه دادند و احتمال دخالت نظامی تحت عنوان "پیمان اسلامی" در شمال سوریه را بررسی کردند. اما تمهیدات لازم برای ورود به چنین جنگی به اعتقاد ناتو تا زمانی که با روسیه، کشوری که کاملا بر وضعیت میدانی سوریه تسلط دارد، هماهنگ نشود، محکوم به شکست است. با این وجود ترکیه پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرد که هزاران نیروی مبارز مخالف حکومت سوریه از مرزهایش با سوریه عبور کردند تا جلوی پیشروی های نیروهای کرد و ارتش سوریه در شمال این کشور را بگیرند، هم زمان اعلام کرد که جنگنده های عربستان به زودی وارد پایگاه اینجرلیک ترکیه خواهند شد.  

ریاض به دلیل شکست های پی در پی نیروهای مخالف سوری آن هم بعد از پنج سال جنگ داخلی در سوریه متحمل شده اند، از کاهش نفوذش در سوریه به شدت بیمناک است و نگران است که این مساله سبب تقویت مواضع ایران در سوریه بشود. کشوری که آن را رقیب و دشمن خود در منطقه می داند.

یک دیپلمات عرب که نامی از او به میان نیامده است به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «عربستان اعزام نیروهای نظامی به سوریه را تنها برای حفظ نفوذ خود در آنجا انجام نمی دهد، بلکه بیش از همه بر این باور است که این اقدام باعث افزایش نفوذش در واشنگتن خواهد شد.»

با این وجود انتظار می رود هر گونه دخالت نظامی عربستان در سوریه از طرف جنوب شرق این کشور یعنی از طرف مرزهای سوریه با اردن انجام شود تا هیچ برخوردی با نیروهای روسیه که بیشتر در شمال سوریه متمرکزند، پیش نیاید.

یک مقام عربستانی عالی رتبه که نخواست نامش فاش شود گفت که اردن پیشنهاد داده واحدهای نظامی اش تا پایان سال جاری از گذرگاه "تنف" عبور کنند و وارد خاک سوریه شوند.

در همین رابطه عشائر شرق سوریه اعلام کردند که نیروهای عربستانی اقدام به رصد اطلاعاتی منطقه کرده اند.

جرجس در این باره می گوید: «به هیچ وجه امکان ندارد عربستان با روسیه برخورد داشته باشد، نباید روابط عربستان و روسیه را در خندق سری و رازآلود تنگی خلاصه کنیم، دو طرف منافع مشترک بسیاری دارند که باید در زمینه آنها با یکدیگر تعامل داشته باشند از جمله در مورد قیمت نفت در بازارهای جهانی و جنگ یمن، دو طرف تلاش می کنند روابط خود را تا حد امکان گسترش دهند.»

 

اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی