اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار مهم وزارت بهداشت به زائران حج


معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح تدابیر در نظر گرفته شده جهت تامین و بررسی سلامت زائران ایرانی در زمان بازگشت از سفر حج تاکید کرد که اگر زائران تا دو هفته پس از بازگشت از حج دچار علایم بیماری شدند حتما جهت بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خبرگزاری ایسنا: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح تدابیر در نظر گرفته شده جهت تامین و بررسی سلامت زائران ایرانی در زمان بازگشت از سفر حج تاکید کرد که اگر زائران تا دو هفته پس از بازگشت از حج دچار علایم بیماری شدند حتما جهت بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر محمود نبوی با بیان اینکه از قبل نیز برای کنترل بیماری‌های ابولا و کرونا تدارکاتی دیده شده، گفت: از سال گذشته برای پزشکان و حجاج کلاس‌های آموزشی برگزار و جهت پیشگیری آموزش‌هایی داده شده است.

وی افزود: هرچند ابولا فعلا در عربستان وجود ندارد، اما آموزش‌هایی راجع به علایم بالینی ابولا و راه‌های پیشگیری از آن به پزشکان، حجاج و مراکز درمانی داده شده است. در زمان بازگشت حجاج کسانی که بیمار باشند، پس از بررسی‌های لازم جدا شده و کسانی هم که بیمار نباشند به آنها اطلاع رسانی می‌شود که اگر تا دو هفته پس از بازگشت علایم بیماری را پیدا کردند، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نبوی با بیان اینکه ما هر ساله این مراقبت‌ها را داشته‌ایم، افزود: بیماری ابولا یک مراقبت جهانی است و عربستان ورود حجاج کشورهای غرب آفریقا را قطع کرده و تا کنون مورد مثبتی در این زمینه وجود نداشته است. اما با این حال آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در زمینه مراقبت از حجاج در فرودگاه‌ها گفت: در فرودگاه‌های شهرستان‌ها کار ما راحت‌تر است، زیرا هفته‌ای دو تا سه پرواز دارند و ماموران بهداشت و پزشک مرکز بهداشت افراد را معاینه کرده و اگر بیمار باشند از سایرین جدا می‌شوند و در غیر این صورت نکات لازم به آنها گوشزد می‌شود.

نبوی افزود: در فرودگاه امام که بزرگ‌تر بوده و تعداد مسافران هم بیشتر است افراد مشکوک کنترل می‌شوند و اگر بیمار یا بدحال بودند به بیمارستان منتقل خواهند شد.

وی تاکید کرد: البته در مراسم حج و همچنین در زمان بازگشت به کل حجاج اطلاع‌رسانی می‌شود که چنین بیماری‌های واگیری وجود دارد و مراقبت‌هایی برای پیشگیری از این بیماری‌ها انجام دهند یا اگر علایم این بیماری‌ها را دیدند به پزشک مراجعه کنند.

نبوی همچنین درباره ابتلا به ویروس‌های ابولا و کرونا در ایران گفت: تا کنون هیچ موردی از بیماری ابولا در ایران و همچنین حجاج ایرانی نداشته‌ایم. زیرا ایرانی‌ها تردد چندانی به غرب آفریقا ندارند. البته باز هم مراقبت‌های وزارت بهداشت فراهم است.

وی درباره ویروس کرونا نیز گفت: درباره کرونا ویروس نیز یک خوشه پنج نفری در استان کرمان داشتیم که یک نفر از آنها از حج بازگشته بود و بیماری را به چهار نفر دیگر انتقال داد. بیش از سه ماه گذشته این موضوع کنترل شد و متاسفانه یکی از این افراد که به بیماری قلبی مبتلا بود، جان خود را از دست داد. اما خوشبختانه چهار نفر دیگر بهبود یافته و آن خوشه قطع شد.

نبوی افزود: از سال گذشته تا کنون 1600 بیمار تنفسی شدید که از عربستان آمده بودند را بررسی کردیم. در مجموع تنها همان پنج مورد مذکور مثبت بودند و سایر موارد منفی گزارش شد.

وی تاکید کرد: کنترل‌های ما ادامه دارد و تا کنون مورد دیگری از این بیماری گزارش نشده است.


ویدیو مرتبط :
هشدار وزارت بهداشت درباره شدت موج هشتم کرونا | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار وزارت بهداشت نسبت به گسترش مصرف الکل در جوانان



 گسترش مصرف الکل در جوانان

هشدار وزارت بهداشت نسبت به گسترش مصرف الکل در جوانان

اگر شدت مسمومیت با "متانول" کم باشد به کوری منجر می‌شود و درصورت شدت داشتن مسمومیت، مصرف این ماده به مرگ فرد می‌انجامد. بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع رسانی کرده تا مردم آگاه شوند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت نسبت به گسترش مصرف الکل بویژه در میان جوانان هشدار داد و گسترش خدمات پیشگیری از مصرف الکل را از اولویت های وزارت بهداشت در سال جاری خواند.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، گسترش خدمات پیشگیری از مصرف الکل را از اولویت‌های امسال دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت خواند و گفت: متاسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف الکل به ویژه در میان جوانان در حال گسترش است. بر این اساس پرداختن به مقوله پیشگیری و آگاه کردن مردم در این زمینه، نیازمند اقدامات جدی است.

وی ضمن برشمردن عوارض مصرف الکل، نسبت به مسمومیت با "متانول" به عنوان الکل هایی که در منازل تولید می شوند، هشدار داد و گفت: بخشی از الکل‌های مصرفی در منازل تولید می‌شوند و از آنجا که این موارد به صورت غیربهداشتی تهیه می‌شوند، به جای "اتانول"، "متانول" تولید می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.

ناصحی در این باره ادامه داد: هر چند وقت یکبار از استان های مختلف گزارشاتی درباره مسمومیت با "متانول" به دست مان می رسد. این درحالیست که مصرف "متانول" عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد. اگر شدت مسمومیت با "متانول" کم باشد به کوری منجر می‌شود و درصورت شدت داشتن مسمومیت، مصرف این ماده به مرگ فرد می‌انجامد. بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع رسانی کرده تا مردم آگاه شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای گسترش خدمات پیشگیری از مصرف الکل، خاطرنشان کرد: در این زمینه با وزارت کشور نیز همکاری خوبی داریم و مقررشده با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، در این زمینه کار شود. برنامه‌ها در این زمینه از قبل شروع شده و قرار است امسال گسترش یابد./ایسنا