اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار; مسکن در آستانه شوک قیمتی بزرگ



هشداری که باید آن را جدی گرفت

مسکن در آستانه شوک قیمتی بزرگ 

بازار ارز وطلا دیگر جذابیتی ندارد، دلار هر روز ارزانتر می‌شود، از دیگر سو خرید ونگهداری سایر کالاها درانبارها هم دیگر جواب نمی‌دهد، چون عطش افزایش قیمت ارز که فروکش کند دیگر بهانه‌ای برای گران کردن کالاها وجود ندارد واگر نگوییم احتکار،حداقل می‌توان گفت که نگهداری وانبار کردن کالاهایی مانند لوازم خانگی نیز دیگر سودی ندارد که ضررهم دارد. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

همه این مقدمه‌ها برای بیان یک مشکل جدید است، بحرانی که اگر از هم اکنون که کلید خورده برای آن فکری نشود، فردا و پس فردا که به اوج رسید مهار آن مشکل است، و آن چیزی نیست جز سیر سنتی وطبیعی سرمایه‌ها یا به عبارتی نقدینگی به بازار مسکن است، حرکتی که شروع شده، سوداگری که سود آن تضمین شده است و زیان آن همه مردم را شامل می‌شود. 

درهمین حال اولین حرکت‌ها با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیرآن بر قیمت مسکن شروع شده و می‌رود تا در گیر ودار دلال بازی، به رشد غیر منطقی قیمتها بینجامد. طبق اعلام مسوولان قیمت مصالح ساختمانی در اوایل تیرماه، 25 درصد افزایش یافت که ادامه این روند با توجه به رکود تورمی موجود در بازار مسکن سبب شدت افزایش قیمت‌ها و ادامه رکود در بازار مسکن شده است.

در حال حاضر بازار مسکن به‌صورت تقریبا خالص از خرید‌های مصرفی پوشیده شده است و اگر معامله‌ای انجام می‌شود بر حسب اجبار است و متقاضیان با رویکرد کالای سرمایه ای ضمن بلاتکلیفی در این بخش، سیاست انتظار در پیش گرفته‌اند. کارشناس مسکن معتقدند، ادامه رکود تورمی در معاملات مسکن موجب می‌شود که در بخش مسکن خود به خود تغییراتی حاصل شود؛ به طوری که احتمال تغییر قیمت‌ها در این بازار زیاد است. 

نرخ‌های پیشنهادی در بازار پیش فروش مسکن نشان می‌دهد «افزایش قیمت مسکن» به صورت محسوس به بازار پیش فروش نیز سرایت کرده است؛ طوریکه نرخ‌های جدیدی که سازنده‌ها برای پیش فروش واحدهای مسکونی در حال ساخت اعلام می‌کنند در مقایسه با نرخ واحدهای آماده، بیشتر است.

طبق شواهدی که موتور جست‌وجوی املاک و مستغلات ایران فایل از طریق میزان عرضه واحدهای مسکونی پیش فروش فراهم کرده است، اکثر مالکان در فایل پیش فروش واحدهای خود اظهار کرده‌اند که قیمت‌های پیشنهادی، نرخ‌هایی است که بر اساس مرحله کار ساخت تعیین شده‌اند پس با این حساب این احتمال پیش بینی می‌شود که قیمت فروش این واحدها با توجه به میزان پیشرفت کار افزایش پیدا کند. 

کارشناسان این گمانه را که سرمایه‌های سرگردان مردم یا همان نقدینگی حرکت خود را به سمت بازار مسکن آغاز کرده است تایید می‌کنند، درعین حال این سرمایه‌ها را که احتمالا بدون هیچ تلاشی به دو یا چند برابر افزایش یافته را برای بخش مسکن خطرناکتر توصیف می‌کنند. حسن پورشیرازی رویکرد مردم ایران به مسکن را نادرست عنوان کرد و گفت: زمانی که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و از بازاری خارج و به بازار دیگری وارد می‌شود همه نگاه‌ها به سمت بازار مسکن می‌رود. زیرا در کشور مسکن را کالایی سرمایه‌ای می‌دانند و همین موضوع به آشفتگی بازار مسکن دامن‌ زده‌است. 

او افزود: گلایه کارشناسان این است که مردم نباید به مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای نگاه کنند تا از این مجرا قیمت‌ها قدم به قدم افزایش پیدا کند.

پورشیرازی با توجه به نگاه مردم دیگر کشورها به مقوله مسکن گفت: در دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی اگر فردی 300 هزار دلار پول اضافی داشته باشد و بخواهد آن را در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند و سود کند او را انسان بی‌عقلی‌ می‌دانند، زیرا قوانین و شرایط سرمایه‌گذاری اصلا اجازه این نوع رفتار با بازار مسکن را نمی‌دهد.

در کشور ما اما این موضوع برعکس است و مسکن سرمایه‌‌ای‌ترین کالا حتی پیش از سکه و ارز به حساب می‌آید و همین موضوع برای بازار مسکن مشکل‌ساز شده‌است. او راهی شدن نقدینگی به بازار مسکن را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: اکنون نقدینگی در حال خروج از بازار سکه و ارز است و احتمالا به سمت بازار مسکن راه خواهد افتاد که این موضوع افزایش قیمت‌های شدیدتری را موجب خواهد شد و قدرت خرید خریداران به شدت کاهش پیدا خواهد کرد./مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
لامرد در آستانه تحولی بزرگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت مسکن: شوک قیمتی اجاره‌ خانه نداریم



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت اجاره‌ خانه

 

اخبار اقتصادی - وزارت مسکن: شوک قیمتی اجاره‌ خانه نداریم

میزان قراردادهای اجاره مسکن در اولین ماه امسال 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما بر اساس تاکید و اطمینان مسئولان وزارت راه و شهرسازی امسال شوک قیمتی در زمینه اجاره‌خانه نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در فروردین ماه بیش از 97 هزار قرارداد در بازار مسکن منعقد شده که از این میزان 26 هزار و 309 مورد آن مربوط به اجاره‌نامه بوده که نسبت به فروردین پارسال با افزایش 5500 موردی (26 درصدی) همراه شده است.

البته میزان قراردادهای اجاره مسکن در اولین ماه امسال نسبت به اسفند پارسال با کاهش 47 درصدی روبرو شده که به دلیل تعطیلات نوروزی امری طبیعی و روال هرساله است و با آغاز فصل گرما جابجایی نیز بیشتر و بازار اجاره مسکن داغ‌تر می‌شود.

با توجه به افزایش 23 درصدی اجاره‌نشینی در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، پیش‌بینی کارشناسان این است که سال جدید برخلاف سال گذشته که همراه با آغاز فعالیت دولت جدید بود رونق به بخش خرید و فروش مسکن از تابستان به بازار باز خواهد گشت.

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: مسکن از تغییر متغیرها از جمله تورم تاثیر می‌پذیرد اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون مسکن دارای ثبات نسبی است و امسال ثبات قابل قبولی را در بخش مسکن از جمله بازار اجاره خواهیم داشت.

وی با اشاره به رصد لحظه‌ای اجاره‌بها گفت: با توجه به آمار اجاره، اطمینان می‌دهیم امسال شوک قیمتی در این بخش نخواهیم داشت.
اخبار اقتصادی - ایسنا