اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار لاریجانی درباره ترویج صوفی‌گری


رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به تضعیف جایگاه مراجع و حوزه‌های علمیه گفت: امروز در گوشه و کنار جامعه حرف‌هایی از جنس صوفی‌گری زده می‌شود تا اسلام‌شناسان را کنار بگذارند اما مردم ما فهم بالایی دارند و اجازه ترویج این تفکرات در جامعه را نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به تضعیف جایگاه مراجع و حوزه‌های علمیه گفت: امروز در گوشه و کنار جامعه حرف‌هایی از جنس صوفی‌گری زده می‌شود تا اسلام‌شناسان را کنار بگذارند اما مردم ما فهم بالایی دارند و اجازه ترویج این تفکرات در جامعه را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به شهرستان دامغان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا آقا ترابی در مسجد جامع شهرستان دامغان، یکی از عوامل قوام تفکر در جامعه را حضور فقها و اسلام شناسان دانست و گفت: فقها و اسلام شناسان هستند که مکتب اسلام را در میان مردم نشر می دهند و در واقع ستون تفکر شیعی هستند.

وی با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در غیبت کبری توصیه کرده است که مردم به روات حدیث مراجعه کنند، گفت: به طور طبیعی همه مردم نمی توانند در تمام مسائل فقیه و عالم باشند، لذا امام زمان مردم را به رجوع به فقها هدایت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی کشورها افراد مومنی هستند که امکان دسترسی آنها به شریعت و معارف اسلام وجود ندارد لذا خیلی سطحی با معارف اسلام برخورد می کنند.

لاریجانی افزود: کشورهای آسیای میانه که سالها زیر یوغ مارکسیست ها بودند زمانی که از تسلط این تفکر نجات یافتند مساجدی را که مارکسیست ها خراب کرده بودند دوباره بنا کردند اما اطلاعاتشان از شریعت و احکام اسلام کم است.

وی تفاوت دو جامعه ایران و کشورهایی مانند آسیای میانه را در دسترسی به حکما و فقها در جامعه دانست و گفت: دسترسی به فقها و حکما در جمهوری اسلامی نعمتی بزرگ است و طلبه های فارغ التحصیل از حوزه های علمیه باید در زمینه فقاهت و نشر شریعت مجاهدت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از طوفان های فکری هدف اصلی شان دور کردن مردم از فقها و مراجع به عنوان استوانه های فکری جامعه شیعه است.

لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکا درصدد تعلیم اسلام شناسان بدلی است، گفت: ملت ایران در سطحی از فرزانگی هستند که به راحتی این موجودات و تفکرات بدلی را کنار می زنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز منافقان با حرف های سطحی به دنبال تخریب جریان اسلام شناس بودند تا با انگ زدن به اسلام شناسان واقعی آنها را کنار بزنند گفت: منافقان قصد داشتند با کنار زدن اسلام شناسان واقعی اعتقادات سطحی خود را در جامعه ترویج کنند.

لاریجانی افزود: امروز در گوشه و کنار جامعه حرف هایی از جنس صوفی گری زده می شود تا اسلام شناسان را کنار بگذارند اما مردم ما فهم بالایی دارند و اجازه ترویج این تفکرات در جامعه را نمی دهند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این اسلام شناسان بودند که اسلام را نگه داشتند گفت: حوزه علمیه باید تلاش کند تا اسلام شناسانی را که تربیت می کند به بلاد خود بازگرداند تا حوزه های محلی بلادشان را رونق بخشند.

وی تاکید کرد: باید به حوزه های علمیه توجه خاص و ویژه ای شود همان طور که به دانشگاهها توجه می کنیم چرا که حوزه های علمیه مکان رشد سنت های فکری ماست. امام خمینی (ره) نیز بارها به مردم توصیه کردند به حوزه های علمیه، اسلام جواهری و اسلام ناب محمدی توجه کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تاکید مقام معظم رهبری و امام (ره) بر لزوم رجوع مردم به روحانیت و مراجع مسئله ای حاشیه ای نیست، گفت: رجوع به علما متن زندگی اسلامی و متن حیات انقلاب اسلامی است زیرا اگر جایگاه مراجع و حوزه علمیه تضعیف شود کمر انقلاب می شکند.

رئیس مجلس تاکید کرد: تا زمانی که رجوع مردم به مراجع و ولی فقیه با دلبستگی باشد خطری جامعه را تهدید نمی کند اما اگر فاصله ای میان آنها با دروغگویی یا از طریق جنس های بدلی به وجود آید و مردم نتوانند فقهای خود را از جنس های بدلی تشخیص دهند خطر جامعه را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه باید فقیه جامع الشرایط تربیت کنند تا حوزه های محلی را آباد کنند.

لاریجانی با اشاره به قیل و قال های رسانه های خارجی علیه ایران و تلاش آنها جهت ایجاد دعوا و اختلاف میان شیعه و سنی گفت: شیخ الازهر چند روز پیش صحبت های مهمی کرد مبنی بر اینکه در دوران حسنی مبارک فشارهای زیادی روی ما بود که علیه تشیع موضع بگیریم و تخم اختلاف را در میان مسلمانان بکاریم اما ما به دنبال اختلاف میان بشریت نیستیم چه برسد به ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی ما پشت شیعیان نماز می خوانیم و به رهبرانی مانند سید حسن نصر الله افتخار می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حرکت اسلامی ما امروز جایگاه خود را در منطقه و جهان پیدا کرده است، گفت: حادثه ای که در جنگ 33 روزه حزب الله و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد متفکران غربی را به فکر فرو برد تا مطالعه کنند که چه خصوصیاتی در تفکر فقهای اسلامی وجود دارد که حیات و تفکر در جامعه اسلامی را ایجاد می کند.

وی وظیفه اصلی جامعه اسلامی و حوزه های علمیه را تربیت طلابی دانست که با زبان مردم مناطق مختلف جهان و در سطح فکری آنها اسلام را عرضه می کنند و گفت: نظام فکری ما باید با منطق هایی که مردم نقاط مختلف جهان می شناسند آراسته شده و به آنها عرضه شود.

لاریجانی افزود: آیت الله خامنه ای در سفری که به قم داشتند در گفتگو با علمای جامعه مدرسین تاکید کردند که باید ارتباطات بین المللی حوزه علمیه گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم بزرگداشت میرزا آقای ترابی، علما و مراجع بزرگ کشور را استوانه های علمی در گوشه و کنار کشور دانست که باعث قوام فکری مردم و آشنایی شان با تفکر دینی شدند.

وی افزود: مرحوم ترابی در حوزه حکمت و اندیشه صاحب نظر بودند و برای مردم دامغان افتخار است که چنین گوهرهایی را در کنارشان داشتند.

لاریجانی با مقایسه تفکرات مختلف بشری در اداره جامعه و زندگی بشر گفت: مارکسیست ها انسان ها را به عنوان ابزار می نگرند و ارزشی برای انسانها، پیامبران و مصلحان اجتماعی قائل نیستند. لیبرال ها نیز بر اصالت لذت تاکید داشته و وظیفه حکومت را تامین زندگی مردم برای لذت بردن و آسایش می دانند و به همین دلیل مراکز فحشا و فساد برپا می کنند که این امر باعث از هم گسیختگی اخلاقی و اجتماعی در جوامع بشری طی یک سده اخیر گشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعد از چند دهه زندگی مدرن در غرب یک نوع سرگشتگی برای مردم به وجود آمده است مردم جوامع غربی در پایان عمر خود با سئوالات اساسی مواجه می شوند که چطور زندگی خود را گذرانده اند و احساس می کنند تمام زندگی خود را با بی هدفی طی کرده اند لذا دچار بحران های روحی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه هدف تفکر اسلامی کمال انسان و سعادت انسان ها و بشریت در ابعاد مادی و معنوی است، گفت: حکومت ها در جامعه اسلامی موظف به ایجاد عدالت هستند تا بسترهای رشد را در جامعه فراهم کرده و انسان ها را سعادتمند کنند، این سعادتمندی تنها به ابعاد تلذذ حیوانی محدود نمی شود بلکه هدف اصلی آن سعادت معنوی انسانهاست.

لاریجانی افزود: در تفکر اسلامی انسان کامل منزوی نیست بلکه انسانی سعادتمند است که استعدادهای خود را در ابعاد مادی و معنوی به بلوغ  و تکامل رسانده است لذا حال انسانی که در جامعه انسانی به سوی آن دنیا می رود بسیار متفاوت از حال انسان غربی است که در این مرحله از زندگی قرار دارد. انسان غربی در این مرحله حالت سرگشتگی دارد اما انسان پرورش یافته در جامعه انسانی حالت ابتهاد داشته و آماده سفر به دیار باقی است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این مراسم لوح تقدیر به نوادگان آیت الله ترابی اهدا کرد.

لاریجانی دقایقی پیش شهرستان دامغان را به سمت شهرستان شاهرود ترک کرد.

منبع: خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
اصول ترویج گری موفق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار روسیه به ترویج کنندگان سناریوی وحشت بین ایران و اسراییل



هشدار روسیه به ترویج کنندگان سناریوی وحشت بین ایران و اسراییل

لاوروف گفت: بازیگران عمده جهانی باید به جای گسترش این گمانه که درگیری اسراییل و ایران اجتناب ناپذیر است ، دو طرف را تشویق به گفتگو کنند تا اختلافات را با یکدیگر از طریق گفتگو حل و فصل کنند.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری در مسکو حمله احتمالی به ایران را تمام کننده همه تلاش ها برای حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای ایران دانست.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران لاوروف پس از شرکت در نشستی در مجلس روسیه با اعلام این مطلب حمله احتمالی به ایران را "راه میانبری برای تخریب " تمامی دستاوردهای دیپلماسی و گفتگو برای حل و فصل مساله هسته ای ایران دانست.

لاوروف گفت:" تنها راه حل و فصل مساله هسته ای ایران ادامه گفتگوهای اعضای گروه 1+5 و ایران است و با ادامه گفتگوها امید است به راه حلی در آینده نزدیک دست یافت."

لاوروف با اشاره به مساله حمله احتمالی اسراییل به ایران از جامعه جهانی خواست به جای دمیدن بر تنور اختلافات تهران – تل آویو از ایران و اسراییل بخواهند تا اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

وی افزود :" بازیگران عمده جهانی باید به جای گسترش این گمانه که درگیری اسراییل و ایران اجتناب ناپذیر است ، دو طرف را تشویق به گفتگو کنند تا اختلافات را با یکدیگر از طریق گفتگو حل وفصل کنند."

لاوروف خاطر نشان کرد :" من به همه کسانی که این سناریوی وحشت درباره اجتناب ناپذیری درگیری نظامی ایران و اسراییل را مطرح می کنند توصیه می کنم که دو طرف را تشویق به گفتگو کنند."

وزیر امور خارجه روسیه افزود ، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظر دارند در آینده نزدیک گفتگو کنند و موضوعات مورد اختلاف را برطرف سازند.

وی در عین حال تاکید کرد که بر اساس پیشنهاد مسکو به طرف های مذاکره حق ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم مشروط به ارایه پاسخ های این کشور به ابهامات آژانس درباره ماهیت برنامه هسته ای اش ،تضمین می شود./عصرایران