اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار: شین آباد فراموش نشود


پارسال همین روزها بود که اکثر مردم ایران با روستایی به نام شین آباد آشنا شدند. باز هم دختران دانش آموز در آتش سوختند. آتش در دبستان. باز هم آتش سوزی در یک مدرسه.بخاری نفتی، کلاس 37 نفره را به آتش کشید.





مجله چلچراغ:
پارسال همین روزها بود که اکثر مردم ایران با روستایی به نام شین آباد آشنا شدند. روستایی چسبیده به پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و چسبیده به مرز با عراق. شاید تا پارسال خیلی ها نمی دانستند پیرانشهر در کدام استان است، چه رسد که روستایی با این نام دوست داشتنی اش را بشناسند اما ظاهرا یک سال کافی است تا آرام آرام، نام شین آباد فراموش بود و بهانه تیتر یک شدنش در روزنامه های نیمه آذر سال قبل. باز هم دختران دانش آموز در آتش سوختند. آتش در دبستان. باز هم آتش سوزی در یک مدرسه.بخاری نفتی، کلاس 37 نفره را به آتش کشید. 37 دانش آموز دختر در آتش بخاری نفتی. 37 دانش آموز دختر طعمه بخاری نفتی. آتش بخاری نفتی، باز هم دامن دانش آموزان را گرفت. 33 دانش آموز در آتش بخاری دچار سوختگی شدند.

این جملات، عناوین برخی از روزنامه های پنج شنبه، شانزدهم آذر سال قبل است. یک سال از آن حادثه گذشت. روزنامه های پنج شنبه چهاردهم آذر و شنبه شانزدهم آذر امسال را مرور می کنم. یک سال، زمان زیادی برای فراموش کردن دردهای آمنه و مهناز و سیما و آرزو و باقی بچه های شین آباد نیست؛ بچه هایی که راهی طولانی تا تکمیل درمان خود پیش رو دارند و اگر فراموش شوند، چه بسا در نیمه راه، تنهای تنهای تنها رها بمانند. فراموش شدندو جای آنها را ماندلا و نتایج قرعه کشی جام جهانی در روزنامه های شنبه گرفت.



رئیس صدا و سیما هم به جای سوال از برنامه سازانش که چرا کاری برای شین آباد نکردید، برای خودش و همکاران کف زد که چقدر خوب برنامه قرعه کشی جام جهانی را برگزار کردید. حتی فردوسی پور هم که انگار قرار است حواسش به چنین مسائلی باشد، با دریافت 6 میلیون پیامک و فرامنشوری بودن تیپ فرناندا لیما آنقدر جو گیر بود تا مطلبی در این خصوص نگوید.

هزار وعده خوبان

اتفاقی که می افتد، بازار وعده و وعید، قول و قرار داغ می شود. انگاری مسابقه باشد و هر که حرف های قشنگ تری بزند و مبلغ های بزرگتری رو کند، برنده است. موقع اجرا ولی کسی حرف های قشنگش یادش نمی ماند، انگار وقتی پای عمل در کار باشد، مسابقه در انجام ندادن است!

- حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت قبلی در اردیبهشت 92 در جریان دیدار با خانواده های دانش آموزان حادثه دیده روستای شین آباد: «هیچ مشکلی در زمینه بیمه عمر، پرداخت دیه و استخدام دانش آموزان حادثه دیده پس از سن 18 سالگی وجود نخواهد داشت. اولیا هیچ دغدغه ای برای درمان، تامین دارو و انجام جراحی های ضروری پلاستیک و زیبایی فرزندان خود نداشته باشند، با همکاری بیمه ایران در زمین پرداخت بیمه حوادث به آنان نیز هماهنگی های لازم انجام شده است.»

- حاجی بابایی پس از آتش سوزی در دبستان شین آباد، طی سخنانی در روز هوای پاک در جمع دانش آموزان دبیرستانی از آنها خواسته بود تا لیز نخورند، سرما نخورند، چرا که یقه او را می گیرند!

- رسول خضری، نماینده پیرانشهر: پروتکل حقوقی دانش آموزان حادثه دیده مدرسه شین آباد پس از بررسی از سوی رئیس جمهور وقت و همچنین هیئت وزیران، دوم اسفندماه به تصویب رسید. با تصویب این پروتکل، روند پرداخت دیه دانش آموزان و همچنین درمان آنها چه در داخل و خارج شکل قانونی به خود گرفته است و تمامی حقوق دانش آموزان در بحث دیه به خانواده آنها پرداخت می شود.

- بهرام رادان در حالی که در کانادا بود، در گفتگویی با رادیو جوان در 27 دی ماه: به فکر این هستم که چند نفر را دور هم جمع کنم. پیغام هایی هم برای چند نفر فرستاده ام. پس از تشکیل یک جمعت از هنرمندان و ورزشکاران، می توانیم کمک های مردمی را نیز جذب کنیم و با یک همت بالا برای این کودکان کاری کنیم و خودمان لذتش را ببریم.

- مادر آمنه راک از فرشته های بال سوخته شین آبادی: زمانی که بچه ها در بیمارستان سینای تبریز بستری بودند، به علت رسیدگی نامناسب پزشکی بدنشان عفونت کرده بود، طوری که پس از انتقال به اصفهان، پزشکان گفتند اگر دیرتر منتقل شده بودند، عفونت خون باعث مرگ آنها می شد. اگر کودکانمان در آن بیمارستان می ماندند، مرگشان حتمی بود.

- مادر نادیه: برخی مسئولان آموزش و پرورش از ترس رسانه ای شدن حادثه و ابعاد فاجعه که در چهره کودکان نمایان است، اجازه انتقالی به تهران را ندادند. همچنین قرار بود به علت بیکار شدن همسرانمان به دلیل همراهی بچه ها در امر درمان، به آنها حقوق بیکاری و به مادران نیز حق رستاری پرداخت شود که هیچ یک از این قول ها و وعده ها تاکنون عملی نشده است.

- حاتمی سرپرستار بخش جراحی بیمارستان ساسان: این کودکان طی شش تات هفت ماه شاید بیش از 100 بار مورد جراحی های متعدد ترمیمی قرار بگیرند تا بخشی از ضایعه پوستی آنها درمان شود. هر چند این درمان ها صورت اولیه آنها را باز نخواهد گرداند و تنها به ترمیم بخشی از ضایعات کمک می کند.

- به دعوت ستاد اجرایی جشنواره فیلم کودک اصفهان در مهر 92 کودکان حادثه دیده شین آباد مهمانان ویژه جشنواره فیلم کودک بودند. آنها در مراسم افتتاحیه و اختتامیه شرکت کردند، فیلم ها را دیدندو چند روزی از اصفهان بازدید کردند.

- رضا رضایی، مدیر بودجه معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: مقرر شد نمایندگان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش برای پیگیری و نظارت بهتر بر پروسه درمان کودکان شین آباد به طور هفتگی و ماهانه جلسه برگزار کنند.

- علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت جدید به همراه تعدادی از معاونان ستادی و مشاورانش، آبان 92 در دیدار با دانش آموزان حادثه دیده شین آبادی و خانواده های آنان: این عزیزان همچون فرزندانم هستند و وظیفه دارم به عنوان یک معلم تمامی خواسته های آنان را تا حصول نتیجه پیگیری کنم.

بازگشته اند از آتش، آتش از آنها بازنمی گردد

در جریان اتفاقاتی نظیر حادثه آتش سوزی در مدرسه ای در شین آباد یا به طور کلی حوادثی که جان افراد در معرض خطر جدی قرار می گیرد، پیامدهای روانی خاصی سلامت این افراد را تهدید می کند. یکی از مشخص ترین اختلال ها استرس پس از حادثه یا پس از تروما یا پی تی اس دی نام دارد. در این مورد فرد نمی تواند با آسیب شدیدی که متوجهش شده، به صورت ناگهانی کنار بیاید. لذا سیستم ذهنی و روانی اش علایم و مشکلاتی را پیدا می کند. مشکلاتی نظیر دوری کردن از موقعیت هایی که یادآور آن اتفاق هستند؛ مثل آتش، حرارت یا هر چیزی شبیه به آن. در بیداری و خواب ممکن است صحنه های آن حادثه مدام در ضمیر ناخودآگاه آنها تکرار شود. هر نکته کوچکی که می تواندی ادآور آن اتفاق باشد، به نوعی یک تجربه زنده آن اتفاق را در ذهن این افراد رقم می زند؛ همانقدر دردناک، همانقدر با ترس و اضطراب زیاد.



این افراد ممکن است حالت های اضطرابی زیادی رادر حالت های جدا و موقعیت های دیگر هم تجربه کنند. از نظر هیجانی حالت برانگیختگی پیدا می کنند وب ا کوچکترین محرک ممکن است هیجانات زیادی را بروز دهند. حالت برعکسی هم وجود دارد که ممکن است دچار کرختی حسی شوند و نبود احساسات غم، شادی و افسردگی را تجربه کنند.

در پذیرش اتفاق و روند بهبود آسیب های روانی بعد از حادثه فاکتورهای مهمی نقش بازی می کنند؛ بعضی فاکتورها به ویژگی های فردی افراد مرتبط هستند. ممکن است فردی به راحتی با موضوع کنار بیاید، دچار اختلال نشود و فردی دیگر با آسیب های روانی زیادی دست و پنجه نرم کند.

برخی فاکتورها احتمال اختلال و نیاز به درمان را بیشتر و ریسک مزمن شدن بیماری را ایجاد می کنند. برای مثال در شرایطی که فرد دچار سوختگی های شدید شده طوری که روی ظاهر و عملکردش تاثیر گذاشته، علایم بیماری در درازمدت باقی می ماند و نیاز به خدمات درمانی طولانی تری را به وجود می آورد.

با همه این توصیفات می شود گفت وقتی افراد در معرض چنین آسیب هایی قرار می گیرند، می بایست از همان ابتدا تحت مراقبت های روانپزشکی خاصی قرار گیرند. چنین حوادثی ممکن است تبعات فیزیکی خودش را روی افراد گذاشته باشد و با مراقبت های روانی می توان کاری کرد که آسیب کمتری به آنها وارد شود.می بایست به آنها کمک کرد، توجه کرد و آنها را مورد مراقبت های درمانی قرار داد چرا که ممکن است هنوز هم در پذیرش این اتفاق مشکل داشته باشند، آن را نپذیرفته باشند و با آن تروما دست و پنجه نرم کنند.


ویدیو مرتبط :
صلوات فراموش نشود!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داغ دختران شین آباد فراموش نشود


در 16 آذر سال 91 آتش سوزی در دبستانی در شین آباد پیرانشهر روی داد. ساعت 7 و نیم صبح بود و معلم هم یک خانم. مخزن بخاری لبریز از نفت می شود. بخاری در مقابل در کلاس بود و پنجره هم با نرده های فلزی گرفته شده بود. با مشتعل شدن آتش بچه ها می ترسند...





مجله صدا: در 16 آذر سال 91 آتش سوزی در دبستانی در شین آباد پیرانشهر روی داد. ساعت 7 و نیم صبح بود و معلم هم یک خانم. مخزن بخاری لبریز از نفت می شود. بخاری در مقابل در کلاس بود و پنجره هم با نرده های فلزی گرفته شده بود. با مشتعل شدن آتش بچه ها می ترسند. اما معلم اجازه نمی دهد بیرون بروند و از سرایدار می خواهد که بخاری را بیرون ببرد. با بلندکردن بخاری دست سرایدار می سوزد و آن را رها می کند و آتش به تمام کلاس می ریزد.

خانم معلم و سرایدار از روی آتش می پرند و خود را به بیرون می رسانند. اما آتش تمام منطقه جلوی در کلاس را می گیرد. بچه ها همه به عقب کلاس هجوم می آورند. آتش هر لحظه به انتهای کلاس نزدیک تر می شود. دیوار و کف اتاق به حدی گرم می شود که پوست دست و پای این دانش آموزان به در و دیوار بسیار داغ اتاق درس می چسبد و کنده می شود. دو تا از دختران به شیشه پنجره هجوم می برند و آن را می شکنند، اما دستشان بریده می شود.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

پنجره داغ، تمام صورت و دست و پای آنها را می سوزاند. این بچه ها به مدت 20 دقیقه در میان آتش و دود خفه کننده تقلا می کنند و برای زندگی فریاد می زنند. آنهایی که از بقیه به شعله های آتش نزدیک تر بودند بیشترین آسیب را می بینند و بیشترین سوختگی را در بر می دارند. تعدادشان به 15 نفر می رسد. در این مدت مردم روستا و آبادی جمع می شوند و با شکستن نرده های پنجره اقدام به خارج کردن بچه ها از میان شعله های آتش می کنند. سیران و ساریان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست می دهند.

مابقی به مراکز درمانی در نقده، سنندج، تهران و اصفهان منتقل می شوند. کلاسی 35 نفره که در آن روز تعداد دانش آموزانش 28 نفر بود و مابقی غیبت داشتند. دو نفر از آنها فوت می کنند و 26 نفر با درجات متفاوت سوختگی زنده ماندند. از میان آنها 12 نفر بیشترین میزان سوختگی را دارند. بین 350 تا 400 درصد سوختگی. برخی از این ها فاقد انگشت شده اند و نمی توانند خودکار و قلم به دست بگیرند. آمنه راک فقط یک ناخن دارد.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

اما این یک ناخن را هماره لاک قرمز به نشانه زندگی و امید می گذارد. این را حسین احمدی نیاز وکیل کودکان شین آباد می گوید. او خوشحال است که سرانجام و پس از دو سال توانسته دیه کامل و برابر را برای این دختران از دولت بگیرد. گفت و گو با وکیل کودکان را در ادامه می خوانید:

میزان سوختگی چگونه مصاحبه شده که به 350 تا 400 درصد رسیده؟ یعنی برخی از آنها سه و یا چهار بار به طور کامل سوخته اند؟

-    براساس قوانین و میزان دیه هایی که باید به آنها پرداخت شود، این محاسبه ها صورت گرفته است. مثلا دو ابرو، تمام انگشتان و صورت. برخی از این دانش آموزان دختر به گونه ای سوخته اند که امکان مادرشدن خود را برای همیشه از دست داده اند. درصدی از این محاسبات هم بابت بار روانی ناشی از حادثه لحاظ شده است. برای همین است که برای تعدادی از این ها دیه سه تا چهار نفر را برآورد کرده ایم.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

اثرات روانی ناشی از این حادثه الان به چه شکلی بروز  کرده است؟


-    تمام این ها تقریبا هرروزه با این موضوع رو به رو هستند. در خواب و بیداری با آن مواجه اند. کابوس های وحشتناکی دارند. به یاد سیران و ساریان می افتند که در برابر چشم شان سوختند. حادثه شین آباد برای این دختران یک تراژدی بود. تصور کنید دست به دیوار می زنید و پوست دستتان بر روی دیوار می ماند و یا پوست پای آنها از شدت گرما به کف زمین چسبیده بود. برخی از این ها هنوز در آئینه به خودشان نگاه نمی کنند. توان مادری را از دست داده اند. تعدادی از آنها سینه هایشان هم سوخته و از بین رفته است. به رغم تمام روند درمانی صورت گرفته، هنوز نتوانسته اند صورت طبیعی و اولیه خود را به دست بیاورند. تعدادی از آنها تاکنون 50 بار عمل جراحی را تجربه کرده اند.

در روند درمانی، روان درمانی و روانپزشکی هم وجود دارد؟

-    بله اما در این راه مشکلات بسیاری وجود دارد. این دانش آموزان ابتدا با خودشان مشکل دارند، مشکلی که با دیگران دارند و مسائل و روابطی که با والدین دارند، مشکلات دیگری است. مجموعه این عوامل روند روان درمانی آنها را با مشکل و کندی روبرو کرده است. تعدادی با نگاه یک دختر بیچاره و بدبخت سوخته به آنها نگاه می کنند. این نگاه آنها را به شدت آزار می دهد. این را به دردهای جسمانی ناشی از عمل های  جراحی مداوم اضافه کنید. با این همه هنوز امید دارند و می خواهند بیش از این سوختگی، توسط جامعه، آسیب نبینند.

سرنوشت آن خانم معلم چه شد؟

-    از آنجا رفت. من خیلی تلاش کردم تا خانواده ها از او شکایت کنند، اما نپذیرفتند و این کار را صلاح ندانستند. فکر می کنم عذاب شدیدی می کشد. البته نمی دانم کجاست. این معلم متاسفانه خودش فرار کرد و بچه ها را به حال خودشان رها کرد. کمترین کاری را برای نجات جان آنها انجام نداد. به نظر من ضعف عملکرد این معلم کمک زیادی به گسترش این فاجعه داشته است. ما برای توجه بیشتر اولیای امور به مسائل مدارس و استانداردسازی آنها پشنهاد دادیم که روز 16 آذر را به عنوان روز ملی استانداردسازی مدارس مطرح کنیم. تا به این وسیله توجه دولت و خیرین را به مخاطرات مسائل و مشکلات مدارس غیراستاندارد جلب کنیم.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

روزی که البته مصادف با روز دانشجو شد و دست کم سال اول موفقیتی برای جلب توجه نداشتید؟


-    علی رغم این نامگذاری متاسفانه نتوانستیم نگاه ها را به این موضوع جلب کنیم، اما امید داریم که دولت در این باره به کمک رسانه ها کارهایی را انجام دهد.

در کدام بیمارستان مسائل پزشکی آنها پیگیری می شود؟

-    در بیمارستان فاطمه زهرا همزمان با روند درمانی، مسائل روانی آنها نیز پیگیری می شود. اما مطلوب ما این است که یک تیم کامل پزشکی در زمینه روان درمانی و روان پزشکی بتواند با آنها در ارتباط باشد. مهم ارتباط با این بچه ها در سکونت گاه های آنها است. نه در تهران و هزار کیلومتر دورتر از محل زندگی شان. آنها باید بتوانند در دل جامعه باشند و در یک فرایندی با کمک همین جامعه امیدوار به زندگی شوند. متاسفانه در این باره عملکرد راضی کننده نیست.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

مهمترین مسائل شما الان چه است؟


-    چهار موضع متفاوت در این باره وجود دارد. روند درمانی، تحصیلی، پرداخت دیه و روند معیشت آنها مهمترین مسائل موجود است. در حوزه درمان پس از دو سال الان نزدیک به یک ماه است که این بچه ها می توانند به مدرسه بروند و ادامه تحصیل بدهند. تا الان در یک نمازخانه درس می خواندند. تازه یک ماه است که یک کلاس استاندارد با لپ تاپ و دیگر وسایل کمک آموزشی را فراهم کرده اند.

برخی از این ها نمی توانند خودکار در دست بگیرند اما به علت مسائل روانی و درمانی به شدت از درس های خودشان عقب افتاده اند. پیشنهاد ما این است که برای هر دو دانش آموز یک معلم خصوصی توسط آموزش و پرورش معرفی شود تا روند تحصیلی آنها بهتر از این به پیش برود. یکسری قول و قرارهایی هم گذاشته شده است.

درمورد پرداخت دیه و بیمه آنها طبق ماده 567 قانون مجازاتاسلامی هرگاه دیه زن مازاد بر ثلث دیه مرد باشد، آن دیه به نصف کاهش پیدا می کند. اما در تبصره ذیل ماده 551 قانون جدید مجازات اسلامی آمده که تفاضل دیه را صندوق تامین خسارت بیمه می پردازد. از سوی دیگر براساس ماده 562 تفاوتی بین عرض زن و مرد وجود ندارد. و دیه عرض مرد با زن برابر است.

عرش یعنی چه؟

-    آثار به جا مانده از سوختگی بر پوست عرش است.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

فکر کنم این برابری دیه فقط در مورد تصادف های رانندگی است؟


-    نه، در همه موارد است. متاسفانه این تبصره ذیل ماده 551 در کشور اجرا نمی شود. براساس اصل 20 قانون اساسی آمده که هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست.

اگر اینگونه است که شما می گویید پس مشکل کجاست و چرا این قانون اجرا نمی شود. مشکل قضات هستند، شرکت های بیمه و یا شما وکلا؟

-    اصلا در قانون جدید مجازات اسلامی ذکری از تصادف نیامده و در همه موارد پرداخت دیه باید برابر باشد. در زمان تصویب همین قانون بود که اعلام کردند مشکل نابرابری دیه زن و مرد در ایران پایان یافت. با این همه این قانون درباره بچه های شین آباد اعمال نشد. با فشار ما وکلا، و توجه دولت و استدلال حقوقی لازم سرانجام شرکت های بیمه پذیرفتند که به این دختران دیه کامل و برابر یک مرد را بدهند.

بنابراین با این حکم قضایی که شما گرفتید می توان آن را به عنوان یک رویه قضایی درباره دیگر موارد نیز اشاعه داد؟

-    ما اصلاح حکم نگرفتیم. بلکه دستور دولتی گرفتیم.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

پس از نظر قانونی هنوز در این باره مساله حل نشده است؟


-    متاسفانه اجرای قانون سلیقه ای شده است. شرکت های بیمه هم به خاطر بار مالی از پرداخت دیه کامل خودداری می کنند. موارد مشابه در این باره زیاد است. اما در اجرای قانون ضعیف عمل می شود. این یک دستور دولتی بوده که با کمک معاونت برنامه و بودجه بدست آمده است و فقط برای این مورد است. البته به نظر من از نظر قانون مشکلی نداریم و فقط در زمینه اجرا و استدلال هایی که می شود مشکل وجود دارد. ما از نظر قانونی وارد این پرونده نشدیم.

چون در این صورت باید با معلم و سرایدار روبرو می بودیم که آنها هم پولی نداشتند که بخواهند دیه بدهند. ما از باب مسئولیت مدنی دولت وارد شدیم و دولت را مسئول این کار دانستیم. چرا که دولت براساس قانون مکلف است شرایط لازم و رایگان را برای تحصیل همه اتباع کشور فراهم کند و در این باره تفاوتی هم بین زن و مرد نیست. خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته و حمایت دولت سرانجام به آقایان پذیراندیم که دیه را در این مورد برابر درنظر بگیرند و امیدوارم برای همه زنان ایران این شرایط فراهم شود.

میزان دیه چقدر است؟

-    الان دیه کامل 154 میلیون تومان به ازای یک فرد است.

داغ هنوز تازه شین آبادی ها

مدیریت این پول توسط چه کسانی است؟


-    هربچه آسیب دیده به همراه خانواده اش به بیمه ایران مراجعه و این مبلغ را دریافت کرده است. اما این که چه کسانی بر نحوه هزینه کردن آن نظارت دارند همه را به عهده خانواده گذاشته ایم. البته قول داده اند که آن پول را برای آینده آنها درنظر گرفته اند. دولت خوشبختانه بیمارستان حضرت فاطمه را برای درمان این دانش آموزان اختصاص داده و این بیمارستان به صورت رایگان تمام هزینه های درمانی آنها را تا هر زمان که لازم باشد، انجام می دهد. علاوه بر این هزینه ایاب و ذهاب و اقامت هر دانش آموز در تهران که حدود 800 هزار تومان برای هر نوبت سفر به تهران می شود، نیز تقبل شده است.

آخرین مساله این دانش آموزان آسیب دیده مساله معیشت آنها است که دولت پذیرفته مبلغی را اضافه بر دیه برای موضوع معیشت آنها در نظر بگیرد. در این چهار مقوله ما با کمک و همراهی دولت پیشرفت های خوبی داشته ایم.