اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار سرسختانه استرالیا به اندونزی


نخست‌وزیر استرالیا امروز (یکشنبه) ضمن ابراز اینکه میلیون‌ها استرالیایی از اعدام قریب‌الوقوع دو تن از شهروندان این کشور توسط اندونزی ناراحت و بیزار شده‌اند، نسبت به واکنش تند دیپلماتیک به این مساله هشدار داد.

ایسنا: نخست‌وزیر استرالیا امروز (یکشنبه) ضمن ابراز اینکه میلیون‌ها استرالیایی از اعدام قریب‌الوقوع دو تن از شهروندان این کشور توسط اندونزی ناراحت و بیزار شده‌اند، نسبت به واکنش تند دیپلماتیک به این مساله هشدار داد.

این اظهارات تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از آن منتشر شد که خانواده‌های اندرو چان و میوران سوکوماران درخواست احساسی خودشان را از جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی مطرح کردند.

مادربزرگ سوکوماران غرق در گریه و اشک گفت: من دوباره و دوباره از رئیس‌جمهوری اندونزی التماس می‌کنم تا به هر دوی آنها فرصت دوباره دهد.

خانواده چان در بیانیه‌ای گفت: اندرو چان به دعا و نیایش ادامه می‌دهد. تا زمانی که زندگی جریان دارد، امید نیز وجود دارد به آنها اجازه زندگی دهید. هنوز هیچ تاریخی برای اعدام آنها اعلام نشده اما اندونزی گفت، دولت‌هایی که شهروندانشان در بند محکومان به اعدام قرار دارند روز دوشنبه برای مذاکره در وزارت امور خارجه دعوت شده‌اند.

چان 31 ساله و سوکوماران 33 ساله به عنوان سردسته‌های گروه 9 نفره «Bali Nine» که هشت کیلوگرم هروئین را از جزیره بالی اندونزی به استرالیا قاچاق می‌کردند، در چند روز آتی با اعدام به روش جوخه مرگ مواجه هستند.

در حالی که به نظر می‌آید تمامی امیدها از بین رفته، ابوت برای دومین روز متوالی جاکارتا را تحت فشار گذاشته است.

وی گفت: میلیون‌ها استرالیایی از آنچه که ممکن است در اندونزی رخ دهد، منزجر و ناراحت شده‌اند.

برزیل و هلند در اعتراض به اعدام شهروندانشان در ژانویه دستور بازگشت سفیرانشان را صادر کردند. اما ابوت هنوز اعلام نکرده که واکنش استرالیا به این مساله چه خواهد بود.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در چند روز گذشته به جاکارتا هشدار داد، استرالیایی‌ها احتمالا اندونزی از جمله جزیره مالی را تحریم خواهند کرد.

ابوت همچنین از اندونزی به خاطر تلاش برای نجات شهروندان محکوم به مرگش در کشورهای دیگر به جرم قاچاق مواد مخدر و در عین حال رد درخواست استرالیا انتقاد کرد.


ویدیو مرتبط :
قوی ترین صدای آتشفشان از اندونزی به هند و استرالیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار به مهاجران ایرانی عازم استرالیا


انتشار گزارش‌هایی درباره بدرفتاری با تعدادی از ایرانیان در یكی از جزایر اقیانوس آرام با واكنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

روزنامه تهران امروز: انتشار گزارش‌هایی درباره بدرفتاری با تعدادی از ایرانیان در یكی از جزایر اقیانوس آرام با واكنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

 تعدادی از ایرانیان كه ظاهرا به‌صورت غیرقانونی و از اندونزی قصد مهاجرت به استرالیا را داشته‌اند، در یكی از جزایر اقیانوس آرام در نزدیكی استرالیا دست به اعتراض زده‌اند كه پلیس این جزایر به همراه تعدادی از افراد بومی با سلاح سرد مانند ساطور و میلگرد به جان آنان افتاده‌اند.

 این در حالی است که اعلام مقررات تازه از سوی دولت استرالیا درخصوص پذیرش مهاجران،سرنوشت تعداد زیادی از مهاجران كشورمان را كه در جزایر نزدیك استرالیا به سر می‌برند، در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. گفته می‌شود بیش از یك‌سوم پناهجویانی كه به استرالیا می‌روند ایرانی هستند اما اقدام دولت استرالیا درخصوص عدم پذیرش مهاجران باعث شده تا مشكلات عدیده‌ای گریبانگیر ایرانیانی شود كه این روزها در جزایر اقیانوس آرام رویای رسیدن به سیدنی را در سر می‌پرورانند.

 رفتار نامناسب استرالیا با پناهجویان از دو سال قبل شدت گرفته و این كشور طی توافقاتی با كشور اندونزی تصمیم به اعمال نظارت و كنترل‌های بیشتر بر مهاجران گرفته است. دولت استرالیا به صراحت اعلام كرده كه پذیرای مهاجرانی كه به این كشور می‌روند نخواهد بود و در نهایت این افراد را به جزیره‌های نارو و پاپوآ منتقل می‌كند، جزایری كه برای پذیرش پناهجویان از دولت استرالیا پول دریافت می‌كنند.


بعد از این تصمیم استرالیا،‌ تعداد زیادی از مهاجران به این جزایر منتقل شده‌اند كه در میان آنها تعداد زیادی ایرانی به چشم می‌خورد. به گفته محمود فروزنده، سفیر ایران در اندونزی، دولت اندونزی نیز در آخرین اقدام خود ارائه ویزا در بدو ورود را منتفی كرد كه این اقدام مساعدی تلقی نمی‌شود. به گفته وی افرادی كه به صورت غیرقانونی مهاجرت می‌كنند شرایط دشواری را در پیش خواهند داشت كه حضور در كمپ‌های پناهجویی، اجبار به ارتكاب جرم و... برخی از این مسائل است.

اما جزیره نارو جمعه شب شاهد اعتراض شدید پناهجویان معترض به تصمیم دولت استرالیا بود به گونه‌ای كه در این اعتراض ساختمان‌های اداری مركز پناهندگی این جزیره به آتش كشیده شد و ده‌ها میلیون دلار خسارت به بار آمد. محمد اسماعیل سعیدی، دبیر اول كمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این نكته كه برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی، وزارتخانه باید تمهیداتی را بیندیشد، می‌گوید: «ایرانیان برای رفتن به هر كشوری نباید مورد بی‌مهری، كم لطفی و بی‌احترامی قرار بگیرند و كشورهایی كه هویتشان كمتر از یك قرن است نباید با برخورد نامناسب با اتباع ایرانی كه صدها سال سابقه تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی دارند، باعث رنجش و بی‌احترامی به آنها شوند. وی تاكید می‌كند پدیده فرار مغزها در سایه غفلت‌ دستگاه‌های مربوطه سیر صعودی گرفته است.

به گفته سعیدی باید كارگروهی در مجلس تشكیل شود تا علت خروج افراد تحصیلكرده از كشور را بررسی و برای جلوگیری از این موضوع راهكارهای عملی در نظر بگیرند چرا كه وضعیت كشور ما در حال حاضر به گونه‌ای است كه نیازمند توسعه هستیم و یكی از اصول و پایه‌های اساسی توسعه منابع‌انسانی است. سعیدی می‌گوید: باید علت ترك كشور توسط این افراد كاملا بررسی و مشخص شود چرا كه در غیر این‌صورت نمی‌توان هیچ راهكاری برای خروج افراد تحصیلكرده و جویای كار از كشور اندیشید.

در حال حاضر بیشترین آمار در رابطه با مهاجرت‌ها مربوط به دست آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر است. مسائل اقتصادی كه در چند سال گذشته گریبانگیر كشور شده، به این مسئله دامن زده است و اكثر افرادی كه دارای تحصیلات عالیه هستند به‌دنبال این هستند كه بتوانند در شرایط بهتر شغلی و با امنیت شغلی به زندگی خود ادامه دهند و به فكر مهاجرت می‌افتند.


به گفته سعیدی بیشتر افراد دارای تحصیلات عالیه تمایل به خروج از كشور دارند و این مسئله باعث تاسف و شرمساری است كه در كشور ما برای تحصیل افراد سرمایه‌گذاری می‌شود اما در زمان بازدهی این تحصیلات افراد به علت نداشتن امنیت شغلی مجبور به مهاجرت به كشورهایی می‌شوند كه با آنها با بی‌احترامی برخورد می‌شود.

 به گفته وی در وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود و ریشه‌یابی دقیق صورت بگیرد و گزارش این مسئله باید برای نمایندگان مجلس و مسئولان مرتبط ارائه شود و این اتفاقات مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار بگیرد تا بتوان برای آنها چاره اندیشی كرد.