اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار سران جهان به قذافی: در صورت عدم آتش‌بس حمله می‌کنیم



 

 

 

هشدار سران جهان به قذافی: در صورت عدم آتش‌بس حمله می‌کنیم

 

منطقه‌ای در جنوب غربی بندر «بنغازی» لیبی شنبه ـ‌امروز‌ـ با یک فروند هواپیمای جنگی بمباران شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد كه این حملات در حالی روی داد كه مقام‌های لیبی جمعه انجام هر گونه عملیات نظامی را پس از اعلام آتش‌بس تکذیب کردند.

یک منبع نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت كه نیروهای ارتش لیبی آتش‌بس و تعهد به محافظت از غیرنظامیان را محترم می‌شمارند و هیچ عملیات نظامی پس از اعلام آتش‌بس انجام نداده‌اند.

«خالد السایح»، یکی از اعضای شورای نظامی قیام در شرق لیبی در کنفرانس خبری گفت كه رژیم «معمر قذافی»، رهبر حكومت لیبی هرگز حملات به مردم را متوقف نکرده است.

در همین حال پایگاه خبری «الجزیره» گزارش داد كه مداخله نظامی در لیبی چند ساعت پس از نشست شنبه در پاریس آغاز می‌شود.

از سوی دیگر «سوزان رایس»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: «در صورت نیاز با ائتلاف عربی و اروپایی به لیبی حمله نظامی می‌کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که قطعنامه اخیر شورای امنیت قرار است از شهروندان لیبی حمایت کند اما نیروهای معمر قذافی به‌سوی بنغازی در حال پیش‌روی هستند، شما برای حفظ جان شهروندان چه می‌کنید؟ گفت: «شب گذشته رئیس‌جمهوری آمریكا یک مهلت روشن به قذافی داد مبنی بر این‌که باید آتش‌بس را فورا اجرا و همه حملات به غیرنظامیان و پیش‌روی به‌سوی بنغازی را متوقف کند و این‌که نیروهای خود را از «مصراته»، «اجدابیا» و «الزاویه» فرابخواند.»

وی ادامه داد كه قذافی باید آب و غذا را در اختیار شهروندان قرار دهد و اجازه دهد کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم برسد و به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشد. اما در صورتی‌که وی به این مطالب تن در ندهد با عواقب آن روبه‌رو خواهد شد که یکی از این عواقب اقدام نظامی است.

رایس درباره مشارکت نظامی آمریکا برای حمله نظامی به لیبی گفت كه «باراك اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریكا به روشنی گفت كه بر اساس توانمندی‌های موجود خود با حضور کشورهای عربی، انگلیس و فرانسه و دیگر شرکای غربی مشارکت خواهیم کرد. این حمله با ائتلاف این کشورها و سریع خواهد بود.

بنا بر این گزارش، اوباما گفت كه قطعنامه شورای امنیت که پنجشنبه صادر شد و خواهان آتش‌بس فوری در لیبی شده است، قابل چانه‌زنی نیست و باید به اجرا گذاشته شود.

وی افزود كه به اندازه کافی به قذافی برای پایان دادن به سرکوب مردم فرصت داده شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی لبنان، فرانسه و بریتانیا را برای ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی برای حمایت از مردم این کشور در برابر حملات هوایی نیروهای هوادار معمر قذافی تصویب کرد.

این قطعنامه به همه کشورهای عضو اجازه داده است برای برقراری آتش‌بس و حمایت از غیرنظامیان «تمام تدابیر لازم» از جمله گزینه نظامی را به‌کار گیرند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و کشورهای عرب روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار توقف حملات ارتش لیبی علیه مخالفان شدند.

به خواسته آنها «قذافی باید پیش‌‌روی نیروهایش به‌سوی بنغازی را متوقف کند، سربازانش را از شهرهای اجدابیا، مصراته و زاویه عقب بکشد و آب، برق و گاز را در همه مناطق دوباره وصل کند»...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
یمن ، هدف بیش از ۲۰۰ بار حمله و کشتار ، در زمان آتش بس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی



جیره بندی آب ,کم آبی

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی

وزیر نیرو گفت: در صورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند جیره بندی آب حتمی است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو از کاهش 37 درصدی نزولات جوی در سال آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران با مشکل تامین آب شرب روبرو هستیم.

وی ادامه داد به طور جد از مردم درخواست داریم که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

چیت چیان در پایان خاطر نشان کرد: با صرفه جویی 20 درصدی مشکل تامین آب شهر تهران حل خواهد شد و در صورت عدم رعایت این موضوع جیره بندی آب اعمال می‌شود./باشگاه خبرنگاران