اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار دوباره اوباما به کنگره درباره وضع تحریم جدید علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,طرح تحریم جدید ایران

تأکید دوباره اوباما بر وتوی هرگونه طرح تحریم جدید ایران، آمادگی کنگره برای برگزاری جلسات بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، واکنش ایران به شهادت یک فرمانده ایرانی در حمله رژیم اسرائیل به سوریه و دیدگاه کار‌شناسان روس درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره ایران در سخنرانی سالانه خود، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد، باراک اوباما گفته، در صورتی که کنگره تحریم‌های جدید علیه ایران ‌وضع کند، این اقدام سبب شکست مذاکرات هسته‌ای خواهد شد. وی ضمن تکرار وعده خود، مبنی بر وتوی هر گونه طرح تحریم جدید ایران‌ گفته، در صورتی که دیپلماسی به دلیل وضع تحریم‌های جدید ‌شکست بخورد، این امر سبب منزوی شدن آمریکا در مقابل متحدان خود شده و همچنین باعث ازسرگیری کامل برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

این در حالی است که امروز نخستین جلسه استماع در سنای آمریکا درباره طرح تحریم‌های جدید ایران، برگزار خواهد شد.

روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌نویسد، جلسه استماع امروز در کمیته روابط خارجی سنا درباره تحریم‌های جدید ایران، از دید تحلیلگران، نخستین نبرد کنگره جدید آمریکا با رئیس‌جمهور این کشور در حوزه سیاست خارجی در نظر گرفته می‌شود.

این روزنامه اشاره می‌کند، با وجود تهدید اوباما مبنی بر وتوی هر گونه طرح تحریم جدید ایران، تعدادی از سناتور‌ها از هر دو حزب، طرحی را بدین منظور تدوین کرده و قصد دارند پس از طرح در کمیته‌ها، آن را به رأی بگذارند.

اما موضوع واکنش ایران به حمله رژیم اسرائیل در سوریه ـ که به شهادت یک فرمانده ایرانی منجر شد ـ از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، در پی حمله اخیر رژیم اسرائیل، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، این رژیم را تهدید کرده و گفته، صاعقه‌های ویران کننده‌ای در انتظارش است.

به گفته سردار محمد علی جعفری، این حقیقت که یک فرمانده ایرانی در منطقه‌ای تا آن حد نزدیک به مرزهای سرزمین‌های اشغالی حضور داشته، اثبات کننده این است که قدرت ایران از حوزه مرزهای جغرافیایی فرا‌تر رفته است.

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه به سفر وزیر دفاع این کشور به ایران و موضوع توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه نظامی و دفاعی پرداخته ‌و می‌نویسد، به اعتقاد کار‌شناسان روس، سفر سرگئی شویگو به تهران، سبب احیای جایگاه روسیه در ایران می‌شود و توافق‌نامه امضا شده میان دو طرف برای همکاری در حوزه نظامی، راه را برای قراردادهای دیگر‌ در آینده باز خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، اکنون روسیه فرصت مناسبی‌ دارد تا روابط با ایران را در همه حوزه‌های ممکن و پیش از هر چیز در حوزه نظامی احیا کند. به عقیده کار‌شناسان، پس از برداشته شدن تحریم‌ها، حجم همکاری‌های نظامی ـ فنی ایران و روسیه می‌تواند به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برسد.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
تمدید تعلیق تحریم های برجامی و وضع تحریم های جدید علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: کنگره تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند/کری: آمریکا احتمالا بخش کوچکی از دارایی های ایران را آزاد می‌کند



تحریم جدیدی علیه ایران

با تاکید بر باقی ماندن گزینه نظامی روی میز
اوباما: کنگره تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند/در صورت شکست مذاکرات تحریم ها بازمی گردند

اوباما از کنگره آمریکا خواست که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکند.

به گزارش خبرگزاری فارس، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز پنجشنبه طی کنفرانسی خبری از قانونگذاران کنگره خواست تا فعلا تحریم های جدید علیه ایران وضع نکنند.

وی گفت: اگر ما درباره در پیش گرفتن دیپلماسی جدی هستیم، لزومی برای اضافه کردن تحریم های جدید به تحریم هایی که موثر هستند، وجود ندارد.

وی افزود: اگر دیپلماسی در مجبور کردن ایران به توقف برنامه هسته ایش شکست بخورد، هر اقدام کاهش اقدامات تنبیهی که از طریق مذاکرات اتفاق می افتد، می تواند به حالت قبل خود بازگردد.

اوباما در ادامه گفت: من قبلا گفته ام و باز تکرار می کنم که ما نمی خواهیم ایران تسلیحات اتمی داشته باشد. مذاکرات با ایران بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران به بمب اتم دست پیدا نمی کند است. یعنی اینکه الان زمان تحریم های جدید علیه ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است، گفت: بیایید امتحان کنیم ببینیم که آنها (ایران) چقدر مایل هستند تا این موضوع را از طریق دیپلماتیک و مسالمت آمیز حل کنند.

اوباما گفت که از کنگره خواهد خواست تا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند و به جای بگذارد تا گفت وگوها با ایران ادامه پیدا کند.

از نظر رئیس جمهور امریکا، به ایران کاهش بخشی از تحریم ها در ازای اقداماتی که ایران باید در زمینه برنامه هسته ای خود انجام دهد، ارائه خواهد شد، در صورتی که اکثر تحریم های موجود باقی خواهند ماند.

 

-------------------------------------------------------
کری: آمریکا احتمالا بخش کوچکی از دارایی های ایران را آزاد می‌کند/ 95 درصد تحریمها باقی می ماند

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا در توافق پیشنهادی درباره برنامه هسته ای ایران، احتمالا بخش کوچکی از دارایی های ایران را آزاد می کند و 95 درصد تحریم ها در جای خود باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی گفت که اکثر تحریم ها علیه ایران باقی مانده و فقط بخش کوچکی از دارایی های ایران آزاد می شود.

وی میزان دارایی های ایران در بانکهای جهانی که بلوکه شده را حدود 45 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت که بخشی از آن احتمالا آزاد می شود.

وی در برنامه مورنینگ جو این شبکه گفت: اقدام کنگره در افزودن تحریم های علیه ایران می تواند گفت وگوهای هسته ای با ایران را نابود کرده و تلاش ها برای باز کزدن مذاکرات را از مسیر خارج کند.

کری در ادامه گفت: ما معتقدیم که قوه مجریه (آمریکا) بر اساس قانون اساسی حق مذاکره با آنها (ایران) و ارائه چیزی به آنها را دارد.

وزیر خارجه امریکا گفت: ما برنامه خود را آنجا که امروز است، قفل خواهیم زد و در واقع آن را به عقب خواهیم برگرداند... اگر ما مذاکره نکنیم و به این توافق نرسیم، دقیقا نقطه مقابل آن اتفاق می افتد.

جان کری روز گذشته هم از کنگره آمریکا خواست تا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند.

کری اظهار داشت: آنچه که ما از کنگره می خواهیم این است که به ما زمان بدهد تا برای یک توافق خوبی که از اسرائیل، منافع ماف منطقه حمایت کند، مذاکره کنیم.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: من با نتانیاهو گفت وگوهای دوستانه و مدنی داشتم و به نگرانی های عمیق او درباره ماهیت موجودی تهدید تسلیحات ایران علیه اسرائیل احترام می گذارم.

وی افزود: ما صد در صد محکم با اسرائیل می ایستیم. پایان بازی برای ما ما دقیقا مشابه است: ایران نمی تواند برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد... باید شفافیت کامل در فرآیندی باشد که تضمین کند که این یک برنامه صلح آمیز است، این هدف مشترک ماست.
/فارس