اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار در مورد بحران آب/ مردم در مورد کم آبی قانع نشده اند



 

اخبار,اخباراجتماعی ,منابع آبی  ایران

  قاسم تقی زاده خامسی مدیرعامل سابق آبقای تهران اعتقاد دارد، بحران آب در کشور ابعاد بسیار جدی به خود گرفته است.

او در یادداشتی که برای خبرآنلاین نوشته به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کرده است.

 

دامنه كمبود منابع آبی از ایران فراتر رفته و تا ساكرامنتو كالیفرنیا ،سیدنی استرالیا ،سویل اسپانیا و حتی لندن را گرفتار كرده است، با این تفاوت كه مسئولین در كشورهای دیگر با بیان واقعی و منطقی این معضل ،بكارگیری رسانه ها و قانونمند كردن روش های مدیریتی توانسته اند مشاركت مردم را برای عبور از بحران جلب كنند، اما متاسفانه ما دراین فراخوان موفق نبوده ایم . دوستی میگفت به شهروندی كه خودرو را با آب شهری شستشو می كرد توصیه كردم كه با توجه به كاهش بارندگی این روش غلط را ادامه ندهد و پاسخ می شنود كه هرسال می گویند ولی میبینی كه باز هم 'آب' هست!

شاید این یك برداشت عمومی و نشان دهنده قانع نشدن مردم از بیانات و اطلاع رسانی دولتی باشد.كشورهای همسایه ما در خاورمیانه هم  اگر چه با داشتن پنج درصد جمعیت ، بیشترین منابع نفتی در اختیارشان است ، ولی فقط به یك درصد منابع آبی دنیا دسترسی دارند و در هنگام بحران نفت از ذخایر ارزی خود بهره میبرند و برای رفع عطش شهروندان با هزینه های كلان ،آب شور دریا را شیرین میكنند و برای دسترسی به منابع آبی جدید تلاش می كنند، چون خوب می دانند كه اگر كاهش درآمدنفت كیفیت زندگی آنها را پایین می آورد،

اما آب چون حیات مردم را تهدید می كند،می تواند به معضلات اجتماعی منجر شود كه كسی توانایی پرداخت هزینه های آنرا  نداشته باشد. وضعیت موجود منابع آبی ایران نیز گویای این است كه امسال برای آب و برق سال خوبی نیست،صرفنظر از اینكه عملكرد كدام دولت این وضعیت را بوجود آورده است كه رسیدگی و گفتگو در این مورد وظیفه رسانه ها، سمینارها، نخبگان و دانشگاه ها ست و اطلاع رسانی در این حوزه  شاید فقط بتواند به جلوگیری از تكرار آن كمك كند،

اما وظیفه دولتمردان درحوزه های  ذیربط ، ارائه راهكار و برنامه برای به باور رساندن مردم به اینكه 'آب' نیست با اهمیت است زیرا تا نظر مردم برای مشاركت و همراهی با دولت جلب نشود فعالیت های فیزیكی و اجرای پروژه كارساز نخواهد بود.

دولت می تواند در موضوعات زیر با مردم گفتگو كند و از آنان كمك بخواهد: در وضعیت كنونی منابع آبی كشور چگونه می توان ادامه حیات داد؟ اگر توسعه آری، سهم كشاورزی، صنعت و خدمات چقدر و كجا؟ نقش دولت و مردم در نحوه جلوگیری از هدر رفتن و الودگی آب شرب و كشاورزی در مسیر انتقال الگوی كشت در مناطق كم آب دنیا چه تفاوتی با ما دارد؟ آبهایی كه به جوی همسایگان می رود را چگونه در خانه نگهداریم؟ ایا نباید برای واردات و صادرات آب برنامه ای تنظیم شود؟ در سالهای اتی اجرای پروژه مهم تر است یا بهبود وضع موجود؟ایا استحصال آب از چند صد متری عمق زمین حتی برای صادرات محصولات كشاورزی قابل دفاع است ؟ادامه فعالیت صنایع پرآب بر در مناطقی كه آب شرب مردم به سختی قابل دسترس است تا چه زمانی اقتصادی است؟ آمایش سرزمین ما به روز شده است؟ وابهامات دیگری كه با انجام افكارسنجی و پاسخگویی به آنها میتواند مردم را در جهت بهبود وضعیت موجود فعال كند.

اگر در دولت های پنجم تا هشتم بخش آب در اولویت قرار گرفت و نتیجه آن صد ها پروژه تاثیر گذار شد، این دولت نیز ظرفیت پرداختن به این معضل قبل از رسیدن به بحران را دارد و نباید در بین مشكلات فراوانی كه گریبانگیرش شده است 'آب' مغفول بماند، هنوز كارهای زیادی در بخش آب و كشاورزی روی زمین مانده است ،كارهای بزرگی كه انجام آن ممكن است با طبع اندكی ناسازگار باشد ولی میتواند مسیر آینده كشور را برای رسیدن به توسعه پایدار روشن تر كند.

* مدیرعامل اسبق سازمان اب منطقه ای تهران


 اخبار ا جتماعی  -  خبر  انلاین 


ویدیو مرتبط :
چالش سطل آب یخ در بحران کم آبی شکر آباد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران کم آبی در کلان شهرها به خط قرمز رسید/تهران در خطر قطع آب



اخبار, اخبار اجتماعی, قحطی و خشکسالی

 

اخبار اجتماعی - در آستانه تابستان: بحران کم آبی در کلان شهرها به خط قرمز رسید

 تشکیل کمیته در وزارت نیرو با عنوان کمیته بحران آب با تمرکز بر روی 9 شهر بزرگ کشور می تواند گویای شرایط فعلی کشور باشد.

  طبق گزارشی که از سوی سازمان فضایی ناسا در زمستان سال 1391  در مورد پدیده گرم شدن زمین و کمبود آب منتشر شد ایران از میان 45 کشور دنیا در رتبه چهارم کشورهایی قرار گرفت که در 30 ساله پیش روی در معرض خشکسالی قرار می گیرند.

در شرایطی که کشور خشک ترین سال هایش را طی چهار دهه گذشته پشت سر می گذارد نگاهی دوباره به اتفاقاتی که در رابطه با منابع آبی کشور رخ داده است ضروری به نظر می رسد. خشکسالی در ایران وارد سیزدهمین سال خود شد، هشدارهای مسئولان نیز برای پیشگیری از بحران کم آبی در کشور شدت گرفته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با مدیریت بر منابع موجود و همچنین صرفه جویی آب توسط مردم می توان از این بحران عبور کرد.

تشکیل کمیته در وزارت نیرو با عنوان کمیته بحران آب با تمرکز بر روی 9 شهر بزرگ کشور می تواند گویای شرایط فعلی کشور باشد. هر چند وزیر نیرو جیره بندی و قطع آب را خط قرمز وزارت خانه خود می داند اما به نظر می رسد برخی شهرهای کوچک تر در بحران آب سرنوشتی جز جیره بندی آب نداشته باشند تا از این طریق کلانشهرها از کابوس تابستانه نجات پیدا کنند

به گفته کارشناسان بحران آب در ایران در حال تبدیل شدن به موقعیتی خطرناک برای ساکنان بسیاری از شهرها، به ویژه کلان شهرهایی است که جمعیت زیادی در آنها متمرکز شده اند. تنش آبی در 517 شهر در تابستان امسال آماری است که مسئولان وزارت نیرو برای نشان دادن بحران کم آبی در کشور ارائه می دهند.

این در حالی است که کلانشهر های تهران، همدان، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، یزد، قم، زاهدان و ایلام با خطر کم‌آبی شدیدی مواجه هستند.

در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می​شود و علاوه بر آن اگر پایتخت​نشینان تا 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند با قطعی آب و جیره بندی روبه رو خواهند شد.

 میزان بارش ها در سال آبی 87-86 در کلان شهر تهران حدود 337 میلیمتر بوده که در سال آبی 93-92 به 246 میلیمتر رسیده است. آمارهای موجود نشان می​دهد در سال آبی 92-91 میزان بارندگی در شهر شیراز حدود 432 میلیمتر بوده که در سال آبی جدید به حدود 299 میلیمتر کاهش پیدا کرده است. در مشهد نیز میزان بارش ها از 212 میلیمتر به حدود 142 میلیمتر رسیده است. در یزد به عنوان یکی از کم بارش ترین شهرهای ایران اوضاع بدتر است و میزان بارش ها از 85 میلیمتر در سال آبی گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

 

در اصفهان که مردم آن سال هاست به خشک بودن زاینده رود عادت کرده اند نیز شرایط مشابهی حاکم بوده و حتی در شهری مانند تبریز هم که در آب و هوای مرطوب و نیمه بارانی قرار گرفته، میزان بارش ها از 233 میلیمتر به 155 میلیمتر کاهش پیدا کرده است.

این آمارها حاکی از این موضوع است که تنش آبی برای 37 میلیون نفر از جمعیت ایران است. جمعیت کلانی از مردم که تقاضا برای انها حرف اول را می زند. الگوی مصرف این تعداد از جمعیت کشور به سادگی قابل تغییر نیست و امروز گفته می شود در برخی از شهرها مانند تهران، میزان مصرف سرانه آب به 320 لیتر در روز می رسد. به طور مثال وزارت نیرو می گوید در خرداد و تیر سال گذشته روزانه نزدیک به سه میلیون متر مکعب آب در تهران مصرف شده است که خود رکوردی حتی در جهان در مصرف آب محسوب می شود و تامین این میزان آب برای کلانشهری مانند تهران کار بسیار دشواری است.

شاید یکی از بزرگترین مشکلات موجود در ایران، در اختیار گذاشتن آب ارزان قیمت باشد که مصرف کنندگان را به مصرف بالاتر سوق می دهد. ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای نیست که بتواند به منابع آبی پایدار دست پیدا کند اما به دلیل سیاست گذاری نادرست قیمت آب شرب بهداشتی آنقدر پایین است که در مواردی حتی برای شست و شوی خودرو از آن استفاده می شود. در شرایط فعلی دیگر وقت آن رسیده که موضوع آب نیز به دغدغه ساکنان برج ها و خانه های بلند مرتبه در کلانشهرها اضافه شود زیرا شاید برای جبران این منبع طبیعی فردا دیر باشد.

 

                                            ....................................


تهران در خطر قطع آب/ ذخیره پشت سد لار نصف شد

میزان آب موجود در سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته 221 میلیون مترمکعب کاهش یافت و در حال حاضر به 540 میلیون مترمکعب رسید.

حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش 221 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 540 میلیون مترمکعب رسیده است. حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون با 21 درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به حدود 610 میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین حجم فعلی آب موجود در سدهای استان تهران در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 29 درصد کاهش یافته است. حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران در دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 772 میلیون مترمکعب بوده است.

حجم ذخیره آب در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان در مقایسه با سال آبی گذشته به ترتیب 48، 32، 29، 16 و 20 درصد کاهش یافته است. در زمان کنونی، حجم آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان به ترتیب 48، 198، 119، 119 و 56 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

با توجه به شرایط ذخیره آب و کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.
اخبار اجتماعی - فارس,مهر