اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند



داروی کاهش وزن ,کاهش وزن

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: داروی آمریکایی 'اکسی الیت' که به صورت پودر و کپسول برای کاهش وزن و انرژی زایی استفاده می‌شود، عامل 50 مورد نارسایی حاد کبد و مرگ است.

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت امروز درم راسم هفته ملی دیابت که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: داروی کسی الیت توسط اداره غذا و داروی آمریکا جمع‌آوری شده است و باید از داروخانه های ایران هم جمع شوند.


وی با بیان اینکه مثلث تبلیغات ماهواره‌ای، باشگاه‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌های زنانه، موجب تشویق به استفاده از این دارو شده گفت: سکته‌های قلبی ، مغزی ، سرطان و دیابت عامل 60 درصد مرگ‌های دنیا است.


سیاری ادامه داد:در کشور ما 25 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 31 هزار مرگ سالانه با چاقی ارتباط دارد. 11 میلیون نفر در کشور دچار فشار خون هستند که بسیاری از بیماری خود اطلاع ندارند.

 

81 هزار مرگ در سال با فشار خون ارتباط دارد. 15 میلیون نفر در کشور دچار چربی خون بالا هستند و 31 هزار مرگ با این بیماری ارتباط دارد.


10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند
در ادامه این برنامه ،مسئولان در مورد وضعیت دیابت در کشور مطالبی را ارائه کردند که در جدول زیر آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت • در حال حاضر 382 میلیون نفر دیابتی در دنیا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2050 به 600 میلیون نفر برسد.
• در ایران 11.3 درصد افراد بالای 20 سال مبتلا به دیابت و 14.6 درصد دچار پیش‌دیابت هستند
• حداقل 10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند که نیمی از این افراد به بیماری خود آگاهی ندارند چون بی علامت است .
• غربالگری برای همه کشور ممکن نیست اما افراد بالای 40 سال و افراد در معرض خطر، باید پیش از 45 سالگی غربالگری شوند. بیش از 95 درصد هزینه‌های دیابت مربوط به عوارض آن است.
• چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به اینکه چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد.
• همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع دیابت حدود هفت درصد است و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس 17 تا 20 درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند.
علیرضا مهدوی مسئول برنامه دیابت در کشور • برنامه دیابت در کشور از سال 83 آغاز شده و براساس این برنامه 230 هزار نفر دیابتی در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.
• از ابتدای سال آینده غربالگری دیابت در جمعیت بالای 30 سال کشور آغاز می‌شود
• برنامه دیابت از سال 89 در تهران و شهرهای بالای یک میلیون نفر شروع شده است. برنامه‌های بسیاری از جمله تربیت کارشناسان دانشگاهی برای پیشگیری از دیابت در کشور انجام شده است.
رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران
• در هفته دیابت، پایگاه و ایستگاه سلامت، همایش و کارگاه نمایشی در میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه های مترو برگزار می‌شود
• برگزاری مسابقات آموزشی دیابت، زنجیره دیابت در میادین،تزیین 22 میدان به رنگ آبی و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های هفته ملی دیابت است.

• نتایج نشان می دهد که در مناطق 22 گانه تهران و در مناطق 14، 20 و 16 بیشترین دیابتی‌ها و در مناطق 17، 13 و 12 کمترین بیماران دیابتی را داشته‌ایم.

 /خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اضافه وزن دارید ؟! حتما ببینید ! ( روانشناسی کاهش وزن )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت چاقی در کشور؛ 25 میلیون ایرانی درگیر اضافه وزن هستند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

 قرص های لاغری تاثیر کمی در درمان چاقی دارند.

چاقی و اضافه وزن از آن دسته معضلاتی است که این روزها گریبان بسیاری از افراد جامعه ما را گرفته است. اغلب افراد چاق، با دغدغه داشتن اندام زیبا و نه سلامتی، در صدد رفع این مشکل هستند، همین امر نیز سبب شده که درمان‌های موقت جایگزین روش‌های تغذیه درست در جامعه شود.

 

تبلیغات‌های کاذب و روز افزون قرص‌های لاغری و کمربندها و ژل‌های موضعی که بدون هیچ تلاشی باعث لاغری می‌شوند، مبین این ماجراست که قشر عظیمی‌از جامعه با این معضل درگیر هستند. چاقی از آن دسته مشکلاتی است که در بطن خود، مشکلات عدیده جسمی ‌و روحی را ایجاد می‌کند؛ تا جایی که افراد چاق اغلب مستعد بیماری‌های مختلف جسمی‌ نظیر: دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مواردی از این دست هستند. از سوی دیگر چاقی به طور مستقیم می‌تواند شخصیت افراد را تحت الشعاع قرار دهد و سبب بروز پدیده‌های روانی چون عدم اعتماد به نفس، انزوا و خجالتی شدن افراد شود.


افسردگی و اضطراب عامل پناه بردن به غذا
 در بسیاری از موارد افراد چاق به نوعی با غذا آرامش پیدا می‌کنند و هنگام عصبانیت و استرس به آن پناه می‌برند. لیلا، 30 ساله، از این دست افراد است. او که یک گرافیست است بیش از 50 کیلو اضافه وزن دارد. لیلا می‌گوید تا به حال چندین بار تحت نظر دکتر تغذیه، رژیم گرفته است و حتی تا مرز 30 کیلو هم وزن کم کرده اما متاسفانه بعد از مدتی توان خود را از دست داده و به روش تغذیه گذشته خود بازگشته است.

 

می‌گوید: من به نوعی دچار افسردگی و اضطراب هستم به همین خاطر اغلب موارد دوست دارم که یکسری از مواد غذایی معروف به هله هوله را مصرف کنم. وقت‌هایی که احساس بی حوصلگی، اضطراب، عصبانیت و خستگی می‌کنم تمایل من به مصرف مواد قندی و شیرینی جات و فست فودها بیشتر می‌شود به نحوی که در آن لحظات دوست دارم به سمت مصرف این نوع مواد غذایی بروم. در دوران رژیم بیشتر از سبزیجات و میوه استفاده می‌کردم و این باعث شادابی و سلامتی بیشتر من شده بود؛ اما این احساس خاص که نسبت به مواد قندی و فست فودها دارم مانع از این می‌شود که سیستم تغذیه ام را تغییر دهم. ضمن اینکه به دلیل نوع کارم مدام پشت میز هستم و وقت ورزش ندارم. به همین خاطر اغلب موارد که خسته و کلافه می‌شوم دوست دارم در محل کار از بیسکوییت و شیرینی استفاده کنم.


از چاقی خود حس بدی دارم
لیلا قصد دارد  عمل بای پس روده انجام دهد که البته به گفته پزشک برای او چندان توصیه نمی‌شود. او می‌گوید: از چاقی خودم حس بدی دارم. در جمع دختران همسن و سال خودم احساس ناخوشایندی دارم زیرا آنها اغلب زیبا و خوش اندام هستند اما من احساس زشتی می‌کنم؛ به همین خاطر ترجیح می‌دهم که کمتر بیرون بروم و با افراد معاشرت کنم. دکتر به من گفته که بعد از عمل نیز باید رژیم بگیرم. فکر می کنم این تنها راه حل برای من است؛ زیرا نمی‌توانم به یکباره این میزان وزن را کم کنم. این اضافه وزن باعث شده که دچار درد شدید در مفاصل پا شوم و مستعد بیماری دیابت نیز باشم.


نمی دانم این چاقی از کجا شروع شد
محسن یک مرد 55 ساله است که سه سالی از بازنشستگی اش می‌گذرد. او بیش از 150 کیلو وزن دارد. این امر باعث شده که او در حرکت کردن دچار مشکل شود به نحوی که برای برخواستن مجبور است از کمک دیگران استفاده کند و با استفاده از واکر حرکت کند؛ چرا که تجمع چربی‌ها در قسمت شکم او مانع از حرکت سریعش می‌شوند. محسن که چند ماه پیش دچار سکته قلبی شده،به دکتر مراجعه کرده است تا بتواند اضافه وزنش را مدیریت کند. او می‌گوید: نمی دانم این چاقی از کجا شروع شد؛ اما وقتی به خودم آمدم وضعیتم بسیار وخیم شده بود. من در جوانی بسیار خوش اندام و ورزشکار بودم. زندگی کارمندی باعث شد که کلا فعالیت بدنی را تعطیل کنم و پشت میز نشین شوم. 


پزشک هشدار داد که وضعیت قلبم خوب نیست
این مرد میانسال می گوید: علاقه زیادی به خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی‌ دارم؛ به نحوی که اگر همسرم غذایی را بخارپز کند، لب به آن نمی‌زنم. سال گذشته پزشکم به من هشدار داد که وضعیت قلبم اصلا خوب نیست؛ زیرا هم فشار خونم بالاست و هم دیابت دارم. نتیجه این شد که 6 ماه قبل دچار سکته شدم و با وضعیت نامناسب مدتها در بستر بیماری بودم. وزن سنگینم باعث شده بود که در مدت بیماری سختی و فشار زیادی به خانواده ام برای پرستاری از من وارد شود و من واقعا خجالت می‌کشیدم. برای بلند کردن من از روی تخت حداقل سه نفر لازم بود تا بتوانند بالاتنه مرا بلند کنند و ملافه را عوض کنند. این وضعیت خجالت آور است. به همین خاطر تصمیم گرفتم که وزن کم کنم. دکتر به من پیشنهاد رژیم غذایی داده است. طی این ماه اخیر 5 کیلو وزن کم کرده ام و روزانه 20 دقیقه ورزش می کنم که عموما راه رفتن با کمک واکر است.


دیابت و فشار خون نتیجه چاقی هستندمحمد‌هاشمی، دبیر انجمن چاقی ایران نیز بااشاره به رشد روز افزون این معضل در کشور به روزان می گوید: اساسا روند چاقی به دلایل مختلف که مهمترین آن تغییر شیوه زندگی است گسترش یافته است. در ایران بیش از 25 میلیون نفر با معضل چاقی و اضافه وزن دست به گریبان هستند. بیماری‌هایی چون دیابت وفشار خون از جمله مواردی هستند که چاقی می‌تواند عامل زمینه ساز آن باشد. این نوع بیماری‌ها بیشترین عامل مرگ و میر را در جامعه بشری به دنبال دارد که می‌تواند در سیمای کلی سلامت یک کشور موثر باشد؛ به همین خاطر پیشگیری از چاقی در الگوی سلامت یک جامعه بسیار مهم است.


ایرانی ها قبلا اینقدر چاق نبودند
هاشمی ‌چاقی را تحت تاثیر عوامل مختلف خواند و اظهار کرد: چاقی به دلایل مختلفی نظیر ژنتیک و موارد محیطی رخ می‌دهد. قطعا ژنتیک ما ایرانیان طی سالیان اخیر دچار تغییر نشده ضمن اینکه ما در گذشته این همه افراد چاق نداشتیم. پس نتیجه می‌گیریم که محیط و رفتار جامعه دچار تغییر شده است که چنین رشد چاقی را شاهد هستیم. دسترسی افراد به انواع غذاها طی دهه‌های اخیر بیشتر شده است و این تنوع خورد و خوراک‌های ناسالم سبب ساز این مشکل شده است. مصرف انواع میان وعده‌های پرکالری وچرب نظیر چیپس و پفک که ضرورت چندانی برای بدن ندارند نیز از این دسته موارد است.


الگوی غذایی کشور باید تغییر کند
دبیر انجمن چاقی ایران تغییر مناسب الگوی غذایی کشور را یک ضرورت خواند و بیان کرد: خوراک  اغلب مردم بیش از سوخت و ساز بدن آنان است که سبب ساز ایجاد چربی می‌شود. واقعیت این است که افراد در دهه‌های پیشین برای غذا تلاش بیشتری می‌کردند؛ این در حالی است که امروزه غذا آسانتر و سریع تر در اختیار افراد قرار می‌گیرد و مواد غذایی مضر چون فست فودها با قیمت پایین تری عرضه می‌شوند. شیوه زندگی و تحرک جامعه نیز دچار تغییر و تحول شده یعنی استفاده از ماشین آلات، زحمت افراد و تلاش جسمی ‌و تحرک آنان را کمتر کرده است.


زنگ خطر چاقی در بین کودکان و نوجوانان
هاشمی ‌مسئله چاقی را در بین نوجوانان و کودکان را نیز یک زنگ خطر خواند و گفت: متاسفانه چاقی در بین قشر کودک و نوجوان ما نیز شیوع پیدا کرده است چرا که نسل جدید دیگر بازی‌های خیابانی و تحرک را تجربه نمی‌کنند و مدام به بازی‌های رایانه ای می‌پردازند که تبعات مناسبی از نظر جسمی‌و رفتاری در پی نخواهد داشت.


رابطه دوسویه اختلالات رفتاری و چاقی
وی مسئله چاقی را مستقیما بر روی رفتار و شخصیت افراد موثر خواند و بیان کرد: یک رابطه دو سویه بین اختلالات رفتاری و چاقی وجود دارد. کسی که از سویی به اختلالات رفتاری و اضطرابی دچار است، به خوردن روی می‌آورد که چاقی را به دنبال دارد. افراد چاق به دلیل ظاهر نامتناسب اندام خود دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و همین امر نیز آنان را به سمت پرخوری بیشتر سوق می‌دهد. این روند به صورت یک سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند. واقعیت این است که چاقی علاوه بر رفتار روی کارایی افراد نیز تاثیرگذاراست؛ لذا یک فرد چاق به واسطه وضعیتش کمترین امکان تحرک را دارد که استعداد او را برای ابتلا به بیماری‌ها افزایش می‌دهد.


دبیر انجمن چاقی کشور تغییر روند تغذیه را یک الزام خواند و گفت: اساسا وقتی عوامل به وجود آورنده چاقی را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که الگوی تغذیه این افراد نامناسب است لذا تنها راه درمان نیز اصلاح شیوه زندگی از نظر تغذیه و تحرک بدنی است. این روش تنها روش علمی‌است البته جراحی‌های علمی‌که زیبایی نیست هم در این بخش وجود دارند؛ منتها در مرحله نخست اصلاح الگوی تغذیه نیاز است.


قرص های لاغری تاثیر کمی در درمان چاقی دارند
هاشمی‌ با اشاره به شیوع استفاده از قرص‌های لاغری در کشور گفت: قرص‌های لاغری تاثیر اندکی در درمان چاقی دارند زیرا اساسا استفاده از دارو نیازمند مشاوره پزشک است لذا انتخابی نیست. اینکه در شبکه‌های مختلف  ماهواره ای قرص‌های لاغری تبلیغ می‌شود، سبب شده که افراد بدون توجه به سیستم بدن خود قرص‌ها را مصرف کنند که در برخی از موارد نتایج نامطلوبی به همراه داشته و به فرد آسیب زده است. اساسا داروها باید با نظر پزشک استفاده شوند به همین خاطر در ایران داروها تبلیغ نمی‌شوند؛ زیرا با نظر پزشک و بعد از بررسی وضعیت بدنی بیمار باید تجویز شوند در غیر اینصورت، آسیب زا خواهند بود. در این راستا تنها مراجع قانونی برای دریافت داروهای لاغری پس از تجویز پزشک داروخانه‌ها هستند و سایر مراکز غیر قانونی محسوب می‌شوند. عطاری‌ها حق فروش دارو را ندارند ضمن اینکه بر خلاف تصور عموم گیاهی بودن هر چیزی به معنای بی ضرر بودن آن نیست؛ لذا بهتر است که افراد قبل از هر اقدامی ‌با پزشک خود مشورت کنند.


وی درباره خصوصیات یک رژیم غذایی خوب گفت: یک رژیم غذایی خوب به حذف وعده‌های غذایی نمی‌پردازد و از تنوع در تمام وعده‌های غذایی برخورد است؛ یعنی فرد باید از تمام گروه‌های غذایی به میزان لازم استفاده کند. خصوصیت دوم تعادل است؛ یعنی فرد از گروه‌های غذایی مختلف با تعادل استفاده کند و همچنین یک رژیم مناسب باید تناسب داشته باشد یعنی با نیاز بدن و فعالیت فرد همخوانی داشته باشد.


چاقی و مشکلات مربوط به آن علاوه بر توجه دولت برای برنامه ریزی و فرهنگسازی در این عرصه یک عزم ملی را می طلبد. عزمی که در بدو امر باید در بین والدین ایجاد شود تا نوع تغذیه نسل جدید را بهبود بخشد و این مشکل را در آینده کمرنگ کند.


 اخبار  اجتماعی  -  روزان