اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره دردهای سیاتیک


نایب رییس انجمن مطالعه و بررسی درد ایران با تاکید بر اینکه هیچ دردی نباید تحمل شود و از کنار آن بی‌تفاوت نگذریم، گفت: عدم توجه به درد در مراحل اولیه باعث ایجاد مشکلات بیشتر در مراحل بعدی می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس انجمن مطالعه و بررسی درد ایران با تاکید بر اینکه هیچ دردی نباید تحمل شود و از کنار آن بی‌تفاوت نگذریم، گفت: عدم توجه به درد در مراحل اولیه باعث ایجاد مشکلات بیشتر در مراحل بعدی می‌شود.

دکتر جلال زرین قلم  درباره عوامل ابتلای افراد به بیماری سیاتیک گفت: عوامل آن می‌تواند مختلف باشد مثل بیرون زدگی دیسک، ازبین رفتن فاصله یا حتی اسپاسم‌های عضلانی در آن ناحیه کمری، عدم برخورداری از فعالیت فیزیکی مناسب، نداشتن آمادگی بدنی و انجام کارهای سنگین، حرکت‌های ناگهانی، نشستن‌های غیرمتعارف، برداشتن وزنه‌های سنگین و ... مواردی هستند که می‌تواند این ساختار را تحت فشار قرار دهد. تاکید ما بیشتر روی غلط انجام دادن فرایند نشستن، حرکت و برداشتن اجسام است.

وی درخصوص نحوه درمان دردهای سیاتیک نیز گفت: در این بیماری برای درمان باید علت را پیدا کنیم. اگر علت مربوط به اسپاسم عضلانی باشد یا حتی مراحل ابتدایی دیسکوپاتی‌ها به سادگی با دقت پزشکان درمان می‌شود. اما زمانی که فیبر عصبی کاملا آسیب ببیند و باعث شود عصب کم‌کم از بین برود در حدی که حالت بی‌حسی و کرختی پا را احساس کنیم، شاید آن عصب را هم داریم از دست می‌دهیم و باید درمان تهاجمی را انجام دهیم. استراحت خوب است اما نه به اندازه‌ای که فرد را از کارهای روزمره باز دارد.

زرین‌قلم با تاکید بر اینکه مطلقا نباید از کنار درد بی‌تفاوت رد شویم و آن را تحمل کنیم، ادامه داد: وقتی درد را حس می‌کنید، پس آسیبی در بدن وجود دارد و تحمل آن دلیل بر قدرتمند بودن فرد نیست. آسیب باید پیدا شود، حتی اگر آسیب مربوط به آسیب دیدگی ساده ستون فقرات باشد هم می‌تواند بعدا تبدیل به مشکلات بزرگ‌تری شود. در نتیجه باید پیگیری شود و برای درمان آن اقدام شود.

زرین قلم افزود: دردهای سیاتیکی جزو دردهای نوروپاتیک است. فیبرهای عصبی که از نخاع خارج می‌شوند و به سمت اندام‌ها می‌روند در ناحیه کمری و خاجی فیبرهای سایتیک هم جزء آن فیبرها قرار می‌گیرند. اگر به هر دلیلی فواصل بین مهره‌ها که فیبرهای عصبی از آنها خارج می‌شوند و دیسک‌های بین مهره‌ای را داریم، تحت فشار قرار گیرند و فاصله کمتر شود، باعث فیبر عصبی سیاتیک و بروز آثاری مثل گز گز، درد یا حالت بی‌حسی در ناحیه درگیر، از ناحیه نشیمن‌گاه تا نوک انگشتان پای درگیر، می‌شود.

عضو انجمن بررسی و مطالعه درد ایران، گفت: دو طیف در خصوص دردهای سیاتیکی داریم. در یک طیف اسپاسم عضلانی باعث فشردگی آن شده است و در طیف دیگر فیبر عصبی به دلیل اختلالات بیرون زدگی و از بین رفتن دیسک تحت فشار است. طیف اسپاسم عضلانی را می‌شود با روش‌های بسیار راحت دارویی و طب مکمل مثل طب سوزنی درمان کرد. اما روش‌هایی که برای ازبین رفتن دیسک استفاده می‌شود، به جراحی‌های تهاجمی نیاز دارد.

زرین قلم با اشاره به آخرین تقسیم بندی‌ درد، گفت: براساس آخرین تقسیم‌بندی‌ها، درد را در دو گروه اصلی تقسیم بندی می‌کنند. یک گروه مربوط به دردهایی است که آسیب فیزیکی مشخصی دارند و تحت عنوان درد‌های سوماتوژنیک دسته بندی می‌شود. یک گروه نیز مربوط به دردهایی است که آسیب مشخص فیزیکال ندارند و تحت عنوان دردهای سایکوژنیک در نظر گرفته می‌شوند.

وی افزود: دردهای سوماتوژنیک به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ دردهایی که به طور مستقیم از تحریک گیرنده‌های درد که در محیط و پوست و ... قرار گرفته است و تحت عنوان دردهای مرتبط با گیرنده‌های درد نامیده می‌شوند؛ مثل دردهای آرتریت روماتوئید یا تمام دردهای التهابی مانند زمانی که یک جسم نوک تیز به یکی از قسمت‌های بدن فر رود.

نایب رییس انجمن درد ادامه داد: نوع دیگر دردهای فیزیکی دردهای نوروپاتیک هستند مثل سیاتیک. این دردها به دلیل آسیب به ضایعه عصبی ایجاد می‌شوند. این دردها بیماری بوده و آسیب‌رسان شدید هستند. دردهای سایکوژنیک هم به گروه دردهایی بازمی‌گردد که در آن آسیب فیزیکی وجود ندارد، اما فرد از درد شاکی است. این دردها نیز به دلیل بیماری‌های مثل افسردگی و ... ایجاد می‌شوند، اما آسیبی نداریم و تغییرات هورمونی باعث این قضیه شده است.

زرین قلم همچنین درباره نحوه درمان این دو گروه از انواع درد گفت: درمان در هر کدام از این دردها بسته به نوع آسیب متفاوت است. دردهای التهابی بستگی به آن دارد که التهاب در کجا اتفاق اقتاده باشد و چه عواملی باعث ایجاد آن شده باشند. سیستم پزشکی کشور کلینیک‌های چند تخصصی درد را برای این مساله در نظر گرفته‌اند و گروه‌های مختلف پزشکی که می‌توانند با درد سر و کار داشته باشند بیماران را ویزیت کنند.


ویدیو مرتبط :
اطلاعاتی کامل از دردهای سیاتیک و دیسک کمر و شناخت علایم و تفاوتهای آنها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوراکی مفید جهت دردهای استخوانی!!



 

 

زنجبیل


مریم مراداف متخصص تغذیه گفت: زنجبیل ضد تهوع است و می‌تواند به درمان بیماری‌های مفاصل، استخوانی و عضلانی كمك كند.

این متخصص تغذیه به فارس گفت: زنجبیل یك ریشه قهوه‌ای رنگ است و به عنوان معطركننده و ادویه، یكی از پرمصرف‌‌ترین گیاهان خوراكی و دارویی جهان است. وی گفت: زنجبیل دارای خواص متعددی است، اما یكی از خواص مهم آن ضد تهوع بودن است كه در بین گیاهان جزو قوی‌ترین‌هاست.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: مصرف زنجبیل در زمان تهوع ناشی از مسافرت و تهوع دوران بارداری بسیار شایع است. بسیاری از افراد بعد از سوار خودرو یا وسایل نقلیه دیگر شدن دچار تهوع می‌شوند كه برای جلوگیری از این حالت می‌توانند نیم تا یك ساعت قبل از سوار شدن نیم تا یك گرم پودر زنجبیل مصرف كنند.

 

زنجبیل


مراداف افزود: مصرف زنجبیل باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود، خاصیت ضد‌تهوع دارد و تهوع ناشی از شیمی‌درمانی را بهبود می‌بخشد. این گیاه طبع گرم دارد و برای درمان بیماری‌های مفاصل، استخوانی و عضلانی مفید است. همچنین برای رفع سوءهاضمه و اسهال می‌تواند مفید باشد.